تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: برنامه ریزی آزمون دکتری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  Doctoral-exam-planning.jpg]برنامه ریزی آزمون دکتری 99


نقل‌قول: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه ریزی آزمون دکتری با مشاوران ایران مشاوره تماس حاصل نمایید.ساعت تماس از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل و از طریق تلفن های ثابت –
نقل‌قول: تماس از استان تـهران: 9092305538
تماس از سایر استان ها: 9099072938 - 9099071647
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

با توجه به پیشرفت چشم گیر علم و دانش در سال های اخیر ، تعداد داوطلبان ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی هر ساله با رشد قابل توجهی رو به رو است. مقطع دکتری از جمله مقاطعی است که داوطلبان می بایست برای تحصیل در این مقطع در آزمون ورودی شرکت نمایند. پذیرش در مقطع دکتری علاوه بر کسب حدنصاب نمره در آزمون کتبی ، مشروط به قبولی در مصاحبه نیز می باشد.
سازمان سنجش آموزش کشور عهده دار برگزاری آزمون دکتری برای دوره های روزانه ، نوبت دوم (شبانه)، دانشگاه آزاد ، دانشگاه پیام نور ، مراکز آموزشی غیر دولتی و غیر انتفاعی و پدریس خود گارگران می باشد و داوطلبانی که آزمون ورودی را پشت سر می گذارند باید در مصاحبه ای که دانشگاه ها برگزار می کنند ، شرکت نمایند.
ثبت نام دکتری 99 از ششم آذر ماه آغاز شده و داوطلبان می بایست خود را برای حضور در رقابتی نفس گیر آماده کنند. برای اینکه بتوانید از پس این آزمون سخت برآیید ، نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده می باشید و باید نکاتی را پیش از تصمیم و برنامه ریزی برای آزمون دکتری در نظر بگیرید تا از زمان خود تا شروع آزمون به نحوه احسن بهره ببرید.
یک برنامه ریزی منسجم و هدفمند از مهم ترین عوامل موفقیت در آزمون دکتری می باشد.
چند سوال مهم
پیش از اینکه به ثبت نام آزمون دکتری سراسری و برنامه ریزی برای مطالعه این آزمون بپردازید لازم است که به چند سوال ساده پاسخ دهید.
هدف شما از تحصیل در مقطع دکتری چیست؟
پاسخ به این سوال می تواند موجب حفظ انگیزه شما برای برنامه ریزی و مطالعه باشد. این سوال یکی از سوالاتی که در مصاحبه آزمون دکتری توسط اساتید مصاحبه کننده مطرح می گردد و بهتر است پیش از این ، یک بار آن را از خودتان بپرسید.
برای تحصیل در مقطع دکتری چه شرایطی لازم است؟ 
همان طور که قبلا هم اشاره شد ، پذیرش در مقطع دکتری تنها به قبولی در آزمون کتبی ختم نمی شود بلکه باید مرحله مصاحبه را نیز پشت سر بگذارید. برای موفقیت در مصاحبه می بایست زمان کافی برای آماده کردن رزومه داشته و دارای پشتوانه علمی قابل دفاعی باشید. چنین شرایطی می تواند شانس بیشتری برای قبولی شما در مصاحبه و در قیاس با سایر داوطلبان به ارمغان آورد.
آیا مایل به تغییر رشته در آزمون دکتری می باشید؟
اگر قصد تغییر رشته کارشناسی ارشد خود را در آزمون دکتری دارید باید بدانید که شرایط برای شما کمی سخت تر از سایرین می باشد. دلیل اول این است که باید زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهید چرا که قرار است به فراگیری مطالب جدیدی بپردازید که گاها هیچ پیش زمینه ای از آن ها ندارید. در نتیجه برنامه ریزی شما کمی فشرده تر بوده و نیازمند زمان بندی بیشتری برای مطالعه و مرور مطالب می باشد.
اما دلیل دوم آن مربوط به مرحله مصاحبه می باشد زیرا باید اساتید مصاحبه کننده را با دلایل منطقی مبنی بر تغییر رشته خود قانع کنید تا آن ها شما را نسبت به دیگر داوطلبانی که دارای مدرک مشابه در مقطع کارشناسی ارشد می باشند ، در اولویت قرار دهند. با توجه به اینکه محوریت اکثر مباحث مقطع دکتری امور پژوهشی و تحقیقی می باشد ، این سخت گیری نیز کاملا منطقی به نظر می آید.
پیش نیازهای برنامه ریزی برای آزمون دکتری 99
نقش برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف را نمی توان نادیده گرفت چرا که یک برنامه ریزی کارآمد و سنجیده می تواند کلید پیروزی برای پیشبرد اهداف و کسب نتیجه مطلوب تلقی شود. موفقیت در آزمون دکتری نیز از این قاعده مستثنی نبود و داوطلبان لازم است با توجه به شرایط ، ویژگی ها و خصوصیات فردی خود به طراحی یک برنامه ریزی درست بپردازند. پیش نیازهایی که در ادامه به آن ها پرداخته ایم می توانند گام های موثری در مسیر برنامه ریزی درسی شما باشند.
تعیین هدف 
اولین و مهم ترین قدم برای یک برنامه ریزی مطلوب ، تعیین هدف می باشد. پیش از هر اقدامی در مسیر برنامه ریزی آزمون دکتری از خود بپرسید که چرا قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارید؟ پاسخ قانع کننده به این سوال می تواند انگیزه شما را در مسیر آمادگی برای رقابت حفظ نماید. همچنین شما می توانید رشته ها و دانشگاه های مورد نظر خود را انتخاب و پس از بررسی حدنصاب دعوت به مصاحبه آن دانشگاه ها ، زمان لازم برای مطالعه هر درس را تعیین نمایید.
مشخص کردن اهداف بلند مدت و کوتاه مدت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یعنی مباحثی را از یک سری دورس انتخاب می کنید که باید آن را در مدت کوتاه یک هفته تا یک ماه به اتمام برسانید. در اهداف بلند مدت نیز لازم است زمان اتمام مطالعه و شروع فرآیند جمع بندی را تعیین نمایید.
شناسایی منابع آزمون دکتری
سوالات آزمون دکتری از مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و همچنین زبان انگلیسی و استعداد تحصیلی گردآوری شده اند ، بنابراین شاید انتخاب یک منبع جامع و کامل در نگاه اول کمی دشوار به نظر برسد. مشورت با اساتید و داوطلبان سال های گذشته می تواند شما را در امر انتخاب منابع مناسب آزمون یاری دهد. برای موفقیت در آزمون دکتری لازم است که علاوه بر کتب و جزواتی که در دانشگاه ها توسط اساتید تدریس می شوند ، منابع کمکی شامل کتاب های کمک درسی و تست زنی را نیز جهت مطالعه و تمرین بیشتر تهیه نمایید.
از کتاب های پارسه ، ماهان ، مدرسان شریف و… را می توان به عنوان معروف ترین کتاب های آمادگی برای شرکت در آزمون دکتری نام برد که شما می توانید با در نظر گرفتن رشته خود ، جامع ترین کتاب مربوطه را تهیه نمایید. همچنین برای شناسانی منابع و آشنایی با منابع آزمون دکتری مرور آزمون های سال های گذشته می تواند گزینه خوبی باشد. این مسئله باعث می شود تا بدانید تمرکز اکثر سوالات بر روی کدام یک از سرفصل های امتحانی می باشد. شما کاربران گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون منابع آزمون دکتری 99 ، به لینک مربوطه مراجعه کنید و یا با کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره تماس بگیرید.
بررسی و شناخت وضعیت خود
این مرحله مربوط به شناخت توانایی ها ، علایق ، نقاط قوت و ضعف داوطلبان می باشد. شما می توانید با توجه به منابعی که پیش تر نسبت به تهیه آن اقدام کده اید ، دریابید در کدام یک از دروس شرایط بهتری دارید و درک کدام دروس برای شما دشوار می باشد. این مسئله باعث می گردد تا بررسی کنید به طور متوسط برای مطالعه هر منبع چقدر زمان نیاز دارید. در واقع با این روش می توان مدت زمان مطالعه هر درس را در طول روز تخمین زد.

برنامه ریزی آزمون دکتری

از طرفی متقاضیان دکتری معمولا بنا بر دلایلی همچون اشتغال و تاهل گاها نمی توانند زمان کافی از ساعات شبانه روز را به مطالعه اختصاص دهند و همین امر می تواند شرایط را کمی پیچیده تر کند. اما بدون شک با برنامه ریزی و برآورد ساعاتی که در طول روز می توانید به امر مطالعه و تمرین بپردازد ، از پس این مرحله نیز به خوبی برمی آیید.
برنامه ریزی
پس از طی تمامی مراحل فوق نوبت به زمان بندی و برنامه ریزی برای مطالعه هر یک از منابع امتحانی می رسد. حالا زمان آن فرا رسیده که کاغذ و قلم خود را بردارید و شروع به برنامه ریزی کنید. برای یک برنامه ریزی درست و اصولی می بایست چند نکته را در نظر بگیرد.
[list]
[*]اگر دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد و یا فارغ التحصیل این مقطع می باشید توصیه می کنیم فرصت را از دست ندهید و از همین حالا شروع به برنامه ریزی کنید. چرا که برای قبولی در زمان دکتری می بایست بیشترین زمان ممکن را در برنامه ریزی خود برای هر درس اختصاص دهید.
[*]توصیه می کنیم دروس مربوط به زبان انگلیسی عمومی و استعداد تحصیلی آزمون دکتری را به صورت مستمر مطالعه کنید و در برنامه خود هر روز یا یک روز در میان ساعاتی را به این دروس اختصاص دهید. حتی می توان این دو درس را در بین دروس تخصصی به عنوان زنگ تفریح تلقی کرد!
[*]در برنامه ریزی خود حتما زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید. بدیهی است که خستگی موجب کاهش تمرکز و به دنبال آن مانع یادگیری مطالب می شود.
[*]منابعی که تمرکز بیشتر سوالات (با توجه به آزمون های سال گذشته) معطوف به آن ها می باشد را در اولویت قرار دهید.
[*]سعی کنید به صورت منعطف برنامه ریزی کنید. در دوران آمادگی برای آزمون ممکن است اتفاقاتی بیفتد که نتوانید برنامه خود را در زمان تعیین شده به انجام برسانید. در چنین شرایطی لازم است که به جبران این عقب ماندن ها بپردازید.
[/list]نحوه صحیح مطالعه برای آزمون دکتری چیست؟
[تصویر:  What-is-the-correct-course-of-study-for-...-exame.jpg]نحوه صحیح مطالعه برای آزمون دکتری 99 چیست؟
شاید شما هم از اطرافیان خود کسانی را سراغ دارید که علی رغم تلاش و مطالعه زیاد نتوانسته اند نتیجه مطلوبی در آزمون کسب کنند. شاید دلیل اصلی چنین اتفاقی عدم آگاهی داوطلبان از شیوه صحیح مطالعه باشد. در ادامه مقاله قصد داریم راهکارهایی را به شما پیشنهاد دهیم تا بتوانید از زمانی که برای مطالعه هر درس در نظر گرفته اید ، بیشترین بهره را ببرید.
پیش خوانی یا مطالعه مفهومی
در آغاز مطالعه هر درس می توانید با مطالعه اجمالی و کلی سرفصل های مبحث مورد نظر ، به یک دید کلی برسید و متناسب با آن برای مطالعه خود هدف تعیین کنید. در مرحله دوم باید مطالعه خود را با تمرکز و توجه به جزئیات همراه کنید و نکات مهم هر بخش را علامت گذاری کنید. این روش نقش موثری در برنامه ریزی درست و درک هر چه بهتر مطالب ایفا می کند.
خلاصه نویسی
خلاصه نویسی از جمله مهم ترین مراحل مطالعه می باشد و در مرور مطالب روشی بسیار مفید و کاربردی محسوب می شود. برای اینکه مطالب خوانده شده در ذهن شما باقی بمانند و فراموش نوشند لازم است که آن ها مرور کنید. در این شرایط قطعا خواندن دوباره منابع نه تنها عاقلانه نیست بلکه وقتی هم برای این کار ندارید. بنابراین بهترین راهکار تهیه خلاصه پس از اتمام مطالعه هر مبحث می باشد. شما می توانید در حین مطالعه با استفاده از روش های زیر به نوشتن خلاصه در انتهای مطالعه خود بپردازید.
[list]
[*]حاشیه نویسی
[*]علامت گذاری
[*]دسته بندی
[*]یادداشت برداری
[/list]نکته ای باید در نظر بگیرید آن است که خلاصه مطالب خوانده شد را به نحوی گردآوری کنید که در صورت مطالعه آن ، تمامی مطالب کلی و اساسی هر درس که پیش تر فراگرفته اید ، برایتان یادآوری شوند.
حل نمونه سوال و تست
پس از پایان مطالعه هر مبحث و خلاصه نویسی وقت آن است که به حل نمونه سوالات و تست بپردازید. این مرحله به شما نشان می دهد که تا چه اندازه در یادگیری مطالب موفق بوده اید. توصیه می کنیم در این مرحله به مدت زمان تست زنی خود دقت نکنید و تلاش خود را برای یافتن پاسخ صحیح به کار بگیرید.
همچنین در صورتی که پاسخ سوالی را نمی دانید سریعا به پاسخ نامه مراجعه نکنید و سعی کنید که خودتان به پاسخ درست برسید. بی شک این روش در افزایش قدرت تفکر شما تاثیر گذار می باشد. فراموش نکنید تست زنی موجب شناسایی نقاط ضعف و قوت شما نیز می شود و می توانید با آگاهی از دروسی که در حل سوالات آن موفق نبوده اید ، به رفع نقاط ضعف خود بپردازید.
مرور مطالب
طی هر یک از مراحل فوق برای موفقیت در آزمون دکتری دارای جایگاه ویژه ای می باشد اما قطعا همه آن ها نمی توانند پاسخگوی نیاز داوطلبان برای به خاطر سپردن دروس مورد مطالعه باشند. به دلیل حجم زیاد مباحث آزمون دکتری ، فراموش کردن برخی از مطالب خوانده شده امری طبیعی است و برای آنکه این مباحث در ذهن شما تثبیت شوند ، نیاز است که آن ها را مرور کنید.

برنامه ریزی آزمون دکتری

توصیه می کنیم حتما در برنامه ریزی خود حتما زمانی را برای مرور مطالب قبلی بگنجانید. پس از پایان هر فصل می توانید با استفاده از خلاصه نویسی خود مروری بر مطالب قبلی داشته باشید. آخر هر هفته به ویژه آخر هر ماه می تواند فرصت مناسبی برای مطالعه خلاصه نویسی ها و مرور مباحثی باشد که پیش تر به مطالعه آن ها پرداخته اید.
حل سوالات آزمون های سال گذشته و جمع بندی
فاصله یک ماه مانده به زمان برگزاری آزمون دکتری سراسری و آزاد ، فرصت مناسبی برای جمع بندی مباحث می باشد. استفاده از خلاصه نویسی ها در کنار تست های آزمون سال های گذشته می تواند باعث کاهش استرس شما در روزهای پایانی منتهی به آزمون و آمادگی شما برای حضور در جلسه شود. این بخش که آخرین مرحله مطالعه برای آزمون دکتری محسوب می شود ، بسیار حائز اهمیت است زیرا موجب آگاهی شما از مباحثی می گردد که ممکن است فراموش کرده باشید و با این جمع بندی می توانید آن ها را مجددا مرور کنید.
دستیابی به اهداف مستلزم آن است که مطابق با یک برنامه ریزی کامل و درست گام بردارید و از زمان خود به بهترین نحو استفاده کنید. فراموش نکنید در برنامه ریزی و موفقیت در آزمون دکتری ، زمان بندی و انتخاب منابع مناسب حرف اول را می زنند. شایان ذکر است داوطلبانی که شرایط لازم از سهمیه استعداد درخشان دکتری 99 را دارا می باشند ، می توانند بدون شرکت در آزمون وارد مقطع دکتری شوند. برای دسترسی به اطلاعات تکمیلی در رابطه با استعدادهای درخشان آزمون دکتری ، روی لینک مربوطه کلیک کنید.
[تصویر:  doktora1.gif]

نقل‌قول: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه ریزی آزمون دکتری با مشاوران ایران مشاوره تماس حاصل نمایید.ساعت تماس از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل و از طریق تلفن های ثابت –
نقل‌قول: تماس از استان تـهران: 9092305538
تماس از سایر استان ها: 9099072938 - 9099071647
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

منبع : برنامه ریزی آزمون دکتری