تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: برنامه ریزی برای کنکور چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
برنامه ریزی برای کنکور چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟

برنامه باید قابل اجرا باشه:
هدف اصلی از برنامه ریزی، انجام به موقع و دقیق کار هاست. بنابراین برنامه ای که تنظیم میکنید باید در قالب توانایی شما باشه. اگر تا به امروز هفته ای ۲۰ ساعت مطالعه داشتید، نمیتونید به یکباره ساعت مطالعه ای هفتگی خودتون رو به ۵۰ ساعت برسونید. این فرایند افزایش ساعت مطالعه باید در گذر زمان انجام بشه.
زمان جبرانی داشته باشه:
هر یک از شما، ممکنه در طول هفته به دلایلی نتونید چند روز رو مطالعه کنید. بنابراین برنامه ای که تنظیم میکنید باید برای این مشکل احتمالی چاره ای داشته باشه. انعطاف پذیری و وجود زمان جبرانی در برنامه ریزی از اهمیت فوق العاده ای برخورداره.
مرور و تست زنی داشته باشه:
مرور بهترین روشی است که باعث تسلط هرچه بیشتر شما بر روی تک تک مباحث کتاب درسی میشه. در نظر داشته باشید که با یکبار مطالعه کنید. کردن هر مبحثی، شما به تسلط نمیرسی
زمان مناسب برای خواب و استراحت داشته باشه:
بهترین زمان برای خواب در طول شبانه روز، حد فاصل ساعت ۱۱ شب تا ۶ صبح هست.  بنابراین حتما این نکته رو در برنامه ریزیتون رعایت کنید که مطالعه از ساعت ۱۱ به بعد تجاوز نکنه.  در ضمن میتونید ۳۰ دقیقه خواب بعدازظهر هم در برنامه ریزی روزانتون لحاظ کنید.
موضوع بعدی قرار دادن زمان استراحت بین واحدهای مطالعاتی است. شما میتونید بعد از هر ۹۰ دقیقه مطالعه، ۱۵ دقیقه استراحت کنید و یا بعد از هر ۴۵ دقیقه مطالعه، ۵ دقیقه از جای خودتون پاشید و قدم بزنید و از فضای درسی دور بشید. به این نکته توجه داشته باشید که در زمان مطالعه فقط مطالعه کنید و در زمان استراحت، فقط استراحت کنید.
تناسب داشته باشه:
منظور از تناسب هم تناسب بین درس های عمومی و اختصاصی است و هم تعداد درس هایی که در طول روز مطالعه میکنید. در فصل های مختلف سال تناسب بین عمومی ها و اختصاصی ها متفاوته.
فصل تابستان: ۸۰ درصد زمان مطالعاتی روزانه برای دروس اختصاصی و ۲۰ درصد برای دروس عمومی.
فصل پاییز:  ۷۰ درصد زمان مطالعاتی روزانه برای دروس اختصاصی و ۳۰ درصد برای دروس عمومی
فصل زمستان:  ۶۰ درصد زمان مطالعاتی روزانه برای دروس اختصاصی و  ۴۰ درصد برای دروس عمومی
فصل بهار (سه ماه پایانی برای آمادگی جهت شرکت در کنکور) :  ۵۰ درصد زمان مطالعاتی روزنه برای دروس اختصاصی و ۵۰ درصد برای دروس عمومی.

در برنامه ریزی نتیجه گیری کنید

نکته ی مهم اینه که هیچ وقت خودتون رو با همکلاسی ها یا کنکوری های اطرافیانتون مقایسه کنید. می تونید از رتبه های برتر سال قبل انگیزه بگیرید اما مقایسه نه. روش بهتر اینه که پایان هر هفته و یا هر ماه خودتون رو با هفته ی قبل یا ماه قبل خودتون مقایسه کنید.
بپرسید که چقدر طبق برنامه پیش رفتید. چقدر تونستید زمان های نوشته شده رو رعایت کنید. چند بار به بهونه های مختلف از تلفن همراه تون استفاده کردید. جواب این سوال ها رو صادقانه بنویسید و در آخر ببینید که از عملکردتون راضی هستید یانه.نسبت به هفته ی قبل پیشرفت داشتید یا پسرفت. نقاط ضعف و نقاط قوت کارتون رو هم یادداشت کنید و اینکه چطور قراره هفته ی بعدتون بهتر از هفته ی قبل تون بشه.

چگونه هدف برنامه ریزی برای کنکور ایجاد کنیم؟

اینکه هدف شما برای شرکت در کنکور قبولی در چه رشته ای هست در برنامه ریزی خیلی اهمیت داره، چونکه قبولی در رشته های دانشگاهی مختلف رتبه و درصد های متفاوتی رو میطلبه.طبیعی هست که برای رسیدن به درصد و رتبه های خوب باید ساعات مطالعه بیشتری در طول روز داشته باشید و این ساعات رو در برنامه ریزی تون بگنجونید. مثلا داوطلبی که هدفش قبولی در پزشکیه با دو تا سه ساعت مطالعه در روز امیدی به دستیابی به هدفش نیست چون باید بیشتر از این ها مطالعه کنه.

چقدر تست در برنامه ریزی برای کنکور قرار دهیم؟


ادامه مطلب در سایت روانشناسی رسش دنبال کنید....