تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: درمان ریزش مو زنان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در حالی که بسیاری از داروها برای درمان ریزش مو مردان (آلوپسی آندروژنیک) وجود دارد با این حال تنها بعضی از این داروها از زنان می توانند برای درمان ریزش مو در زنان موثر باشند. اما حتی در مورادی هم که داروهای درمان ریزش موی مردانه روی زنان موثر است،  پزشکان باز تمایل چندانی به تجویز آن ها ندارند به این دلیل که معمولا داروهای درمان ریزش موی مردان با کاهش سطح هرمون تستوسترون، و دی هیدروتستوسترون ریزش مو را درمان می کنند و در نتیجه ممکن است باعث مشکلات هرمونی در زنان شوند و عوارض جانبی داشته باشند.

با این وجود شرکت های دارویی نمی توانند درمان و پیشگیری از الگوی طاسی زنان با این دسته از دارو ها را نادیده بگیرند. داروخانه آنلاین مهتاطب درباره داروهای موثر در درمان ریزش مو زنان این مقاله را تهیه کرده تا برای شناخت انواع داروهای ضد ریزش زنان به شما کمک کرده و با میزان اثر گذاری و عوارض جانبی احتمالی هر کدام از این داروها را آشنا شوید.

پزشکان تمایل چندانی به درمان سیستماتیک ( قرص یا هر چیزدیگری که بر روی سیستم درونی بدن تاثیر می گذارد ) ندارند مگر اینکه اطمینان حاصل کنند که علت ریزش مو افزایش آندروژن در بدن و یا پاسخ بیش از حد بدن به میزان نرمال آن است و درمان سیستماتیک توانایی کاهش میزان آندروژن را دارد. بنابراین پزشکان اغلب درمان های موضعی ( آن دسته از داروهایی را که به طور مستقیم بر روی پوست سر قرار می گیرند ) را انتخاب می کنند.

بهترین نتیجه را زمانی می توانید به دست بیاورید که بلافاصله پس از اینکه متوجه ریزش مو شدید برای پیشگیری و درمان آن اقدام کنید.زیرا که قرارگرفتن طولانی مدت در معرض آلوپسی آندروژنیک تاثیر مخرب بیشتری بر روی فولیکول های مو دارد.

استفاده از آنتی – آندروژن ها پس از ریزش مو، به کاسته شدن روند آن و رشد مجدد موهایی که در فولیکول های خود هنوز ساکن باقی مانده اند و توانایی رویش را دارند، کمک می کند. زمانی که شما از داروهای آنتی – آندروژن استفاده می کنید، سعی کنید سطح ویتامین و مواد معدنی بدن خود را نرمال نگه دارید.

در حال حاضر FDA  تنها یک راه درمانی را برای الگوی ریزش موی زنان تایید کرده است. در ادامه شما می توانید یک فهرست از داروهایی که اخیرا برای درمان ریزش موی زنان مورد استفاده قرار می گیرد را مشاهده کنید. برخی از آن ها به منظور ریزش مو مورد تایید FDA  قرار نگرفته است اما جهت کاربرد های دیگر مورد تایید است و به صورت OFF" LABLE " در درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرند.  

اثر بخشی این داروها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما به طور کلی مشاهده شده است که  تاثیر مثبتی در ریزش مو و همچنین اعتماد به نفس در زنان داشته است.


ریزش مو زنان

[تصویر:  jgvgvj.jpeg]

درمان موضعی ماینوکسیدیل 2%

ماینوکسیدیل برای اولین بار به صورت قرص برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گرفته است. در افرادی که از این دارو استفاده می کردند به عنوان یک عارضه ی جانبی دچار رویش موی شدید (هایپرتریکوزیس) شدند.  تحقیقات نشان داد که استفاده ی مستقیم از محلول ماینوکساید بر روی پوست سر سبب رویش مو می شود. میزان جذب آن از طریق گردش خون پوست سر بسیار کم تر از آنی است که بتواند منجر به ایجاد عوارض جانبی شود.

زنانی که به آلوپسی آندروژنیک  مبتلا هستند می توانند از ماینوکسیدیل برای رشد مو های خود استفاده کنند و به نظر می رسد که تاثیر آن در زنان بیشتر از مردان است.  تولید کنندگان در خصوص استفاده از این دارو برای زنان، غلظت 2 % آن را توصیه می کنند و نه 5 %. مگر آن که مصرف آن تحت نظر پزشک صورت بگیرد. طبق مطالعات بالینی صورت گرفته محلول 5% ماینوکسیدیل تاثیر بیشتری درپیشگیری و متوقف کردن ریزش مو دارد. علاوه بر این ها  FDA محدودیت هایی را نیز در خصوص استفاده از این دارو قرار داده است بنابراین بهتر است قبل از مصرف از یک پزشک متخصص مو مشورت گرفته شود.


اسپیرونولاکتون (آلداکتون)

اسپیرونولاکتون با نام تجاری محبوب آلداکتون در طبقه ای از داروهای ادرار آور قرارمی گیرد که سبب خروج مایع از بدن بدون دفع پتاسیم می شود. این دارو همچنین در درمان بیماری هایپرتنشن ( فشار خون بالا)، بیماری تورم و همچنین هایپرالدوسترونیسم ( نوعی اختلال هورمونی ) نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اسپیرونولاکتون یک آنتی آندروژن است که به دو صورت عمل می کند. ابتدا تولید آندروژن ها را درغدد فوق کلیه و تخمدان ها کاهش می دهد و دوم اینکه بخشی از فعالیت آندروژن ها را از طریق اتصال به آندروژن و بازداری عملکرد دهیدروتستوسترون کم می کند.


سایمتیدین (تاگامت)

سایمتدین که تحت نام تجاری تاگامت در بازار عرضه می شود، متعلق به دسته ای از آنتی هیستامین ها است که در درمان زخم های دستگاه گوارشی نیز کاربرد دارد. به این شکل که آنتی هیستامین  از تولید بیش از حد اسید در معده پیشگیری کرده و سبب ترمیم سریع تر زخم می شود. سایمتیدین همچنین اثر آنتی آندروژن بسیار قوی دارد و نشان داده شده است که با اتصال به گیرنده های فولیکولی ، عملکرد دهیدروتستوسترون ها را خنثی می کند.

سایمتیدین همچنین در درمان هیرسوتیسم ( پرموئی در صورت زنان ) نیز مورد استفاده قرار می گیرد. تاثیر دارویی آن در زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنیک مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج امیدوارکننده ای به دست آمده است. به دلیل دوز بالای آن و عوارض جانبی به صورت بروز مشکلات ( ج ن س ی )، نباید در درمان ریزش موی مردان مورد استفاده قرار بگیرد.


سیپروترون استات

سیپروترون استات برای کاهش میل ( ج ن س ی ) در مردان مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین برای درمان پرخاشگری های ( ج ن س ی ) معین نیز کاربرد دارد. علاوه بر آن در درمان هیرسوتیسم در زنان، در دوران بارداری، و همچنین  آلوپسی آندروژنیک در آن ها تاثیر مثبتی دارد. عملکرد سیپروترون استات به این شکل است که  گیرنده ها ی DHT  را مسدود می کند.
این دارو به علت عوارض جانبی طولانی مدت و احتمال ایجاد مسمومیت، به عنوان آخرین راه حل در درمان الگوی ریزش موی زنان مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت قرار گرفتن در معرض عوارض جانبی آن می توانید از پزشک متخصص مشورت بگیرید.


استروژن و پروژسترون

این دارو به عنوان روش درمانی جایگزینی هورمون (HRT) و عمدتا در دوران ( یائس گ ی ) تجویز می شود. قرص های استروژن/ پروژسترون و همچنین کرم ها جهت درمان سیستماتیک آلوپسی آندروژنیک در دوران ( یائس گ ی ) و یا کمبود آن، به دلایل مختلفی، مورد استفاده قرار می گیرد.


اورال کنتراسپتیو

از آنجایی که استفاده از  قرص های پیشگیری از بارداری، سبب کاهش تولید آندروژن در تخمدان ها می شود، می تواند در درمان آلوپسی آندروژنیک نیز مورد استفاده قرار بگیرد. به یاد داشته باشید که در مصرف این دارو همان نکاتی که در استفاده به منظور پیشگیری از بارداری باید رعایت شود را حائز اهمیت قرار دهید. به عنوان مثال در افراد سیگاری بالای 35 سال که از این قرص مصرف می کنند احتمال زیادی در لخته شدن خون و شرایط جدی تر وجود دارد. در خصوص سوابق بیماری و داروهایی که مصرف می کنید پزشک خود را در جریان قرار دهید. قرص های ضد بارداری از نظر هورمونی انواع متفاوتی دارند و پزشک با توجه به نوع نیاز شما، آن را که برایتان مناسب است تجویز می کند. گاها لازم است قرص مورد مصرفی خود را تعویض کنید تا از نظر فیزیکی و روحی به حالت مناسب برسید.

نکته: باید از قرص های پیشگیری از بارداری با میزان آندروژن کم برای درمان ریزش مو استفاده کرد. قرص های پیشگیری از بارداری با میزان آندروژن بالا، خود سبب ایجاد ریزش مو می شوند.


کتوکونازول (نیزورال)

این دارو به عنوان یک داروی ضد قارچ در درمان عفونت های قارچی، به صورت یک درمان موضعی، توسط پزشک تجویز می شود و در دسترس قرار می گیرد. این دارو همچنین دارای اثر ضد آنتروژنی است و می تواند سبب کاهش تولید تستوسترون و سایر آندروژن ها توسط غدد فوق کلیه و ارگان های ( ت ن ا س ل ی ) مرد و زن ( در زنان : تخمدان ها) شود.

به همین خاطر می توان در درمان ریزش مو نیز از آن استفاده کرد. شامپوی نیزورال حاوی 2 % کنوکونازول است و نه تنها برای درمان شرایط پوست سر بلکه به عنوان یک مکمل نیز در درمان آلوپسی آندروژنیک مورد استفاده قرار می گیرد.

نسخه ی 1% از آن در دسترس نیست اما می توان از نسخه ی 2% آن استفاده کرد. عوارض جانبی قابل توجهی ندارد.


فیناستراید (پروپشیا)

داروی فیناستراید از عملکرد آنزیم بازدارنده ی 5 – آلفا جلوگیری کرده و به موجب آن از تولید پروستات آسیب زننده به فولیکول مو نیز ممانعت به عمل می آورد. برای اولین بار برای درمان پروستات تحت نام پروشیا به شکل قرص های 5 میلی گرمی به بازار عرضه شدند. در سال 1998 یک نسخه ی 1 میلی گرمی از آن توسط FDA  برای درمان ریزش موی مردان تائید و وارد بازار شد با این حال، این دارو برای اثرگذاری روی درمان ریزش موی زنان نیاز است با دوز بالاتر 2.5 میلی گرم مورد استفاده قرار گیرد. البته با توجه به عوارض جانبی فیناستراید برای زنان معمولاً این دارو برای درمان ریزش موی زنان مورد استفاده تجویز نمی شود.

این دارو برای مردانی که به دنبال راه حل مناسب برای پیشگیری از ریزش موی خود بودند نتیجه بسیار خوبی عمل دارد و سبب رویش مجدد موی سر آن ها می شود. و در دوزهای بالا در زنان نیز پاسخ گو باشد اما نباید در دوران بارداری از آن استفاده کرد زیرا سبب ایجاد نقص در جنین می شود. کمتر از 2% از مردان با عوارض جانبی از قبیل مشکلات ( ج ن س ی ) مواجه می شوند.


فیناستراید ریزش مو زنان


سیپروترون استات به همراه اتینیل استرادیول

این دارو با نام تجاری دیان 35 و دیان 50 در بازار فروخته می شود. این قرص ضد بارداری در اروپا برای درمان آلوپسی آندروژنیک در زنان نیز استفاده می شود. عملکرد این دارو بدین شکل است که عملکرد برخی از هورمون های مردانه را که در زنان نیز وجود دارد مسدود می کند. اگرچه مصرف این دارو در مدت زمان تقریبا یک سال  ممکن  است سبب توقف ریزش مو و رویش مجدد آن بشود ، باید به منظور حفظ این شرایط به طور مداوم آن را به کار برد.

از جمله عوارض جانبی آن می توان به ایجاد حساسیت در پستان ها، سردرد و کاهش میل ( ج ن س ی ) اشاره کرد. یکی از عوارض جانبی مثبت آن جلوگیری از پوکی استخوان است. این دارو شامل ترکیب سیپروترون و استرادیول است . هم دیان 35 و هم دیان 50 حاوی 2 میلی گرم از سیپروترون است.  دیان 35 شامل 0.035 از استرادیول و دیان 50 شامل 0.050 میلی گرم از استرادیول است.  میزان تاثیرگذاری این دارو همانند اسپیرونولاکتون است.
منبع:https://mag.mahtateb.com