تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: چگونه از حس قربانی بودن رها شویم؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
احساس قربانی بودن این درک است که زندگی برای ما اتفاق می افتد و ما هیچ نقشی در آن ندارید و نمی توانیم به درستی به تجربه های خود از ناامیدی ها، چالش ها و درگیری ها پاسخ دهیم. ذهنیت قربانی وقتی است که به پزشک معالج یا روانپزشک مراجعه می کنیم و انتظار داریم مشکلات ما را برطرف کنند، بدون اینکه بخواهیم به دیگر مسائل زندگی بپردازیم.
ذهنیت قربانی یک درک همه جانبه آگاهانه و ناخودآگاه است که در آن احساس امنیت نداریم، بنابراین با انواع بهانه ها، فرضیات، برداشت ها و پاسخ هایی آماده می شویم که از داشتن مسئولیت کارهایمان طفره رویم و دیگران را مسئول احساسات خود می دانیم.
در موارد شدید، ذهنیت قربانی زمانی است که زندگی ما پیچیدگی های زیادی دارد، اتفاقات دردناکی در زندگی برای ما رخ می دهد. مهم نیست که چقدر مضر یا مخرب هستیم، در چنین شرایطی ممکن است کل وقت را صرف شکایت و سرزنش هر شرایطی کنیم.
سرانجام، ذهنیت قربانی معتقد است که زمان نامحدودی برای قربانی بودن در اختیار ماست و  این واقعیت را نیاز به اصلاح دارید را نمی پذیریم.

چگونه با یک ذهنیت قربانی بودن زندگی و شرایط خود را خراب خواهید کرد؟
منتقد داخلی شما همواره می گوید که شما لیاقت چیزهای خوب در زندگی را ندارید، رد خواهید شد یا شخص دیگری این کار را به دست می آورد. در پایان شروع به خراب کردن چیزهایی که در زندگی می خواهید، می پردازید و در پایان به دست آوردن آنها را رها خواهید کرد.
کسانی که در نقش قربانی است، معمولا به نیمه خالی لیوان نگاه می کنند. بعضی اوقات، حتی وقتی به آنها امید می دهید، احساس می کنند که شما آنها را درک نمی کنید، بنابراین بیشتر شکایت می کنند تا به شما نشان دهند که چقدر بدبخت هستند. اگر راه حلی ارائه دهید، مشکل دیگری برای آن راه حل ارائه می دهند تا به شما ثابت کنند هیچ کاری به نتیجه نمی رسد.
شما احساس می کنید قربانی شرایط هستید. اتفاقات بد همیشه برای شما اتفاق می افتد، بنابراین خودتان تصمیم می گیرید که تسلیم شوید. این احساس اجتناب ناپذیر است که هیچ چیز به نتیجه نمی رسد، بنابراین چرا باید تلاش کنید؟

نشانه های افرادی که قربانی اند
این که در اطراف کسی باشید که همیشه منفی باشد و مرتبا از همه چیز شکایت دارد، می تواند دلهره آور باشد. شخصی که دارای ذهنیت قربانی و تعصب منفی است، معمولاً اشتباهاتی در زندگی خود می بیند یا احساس می کند که لیاقت چیزهای خوب زندگی را ندارد. بنابراین زندگی اش به هیچ وجه خوب پیش نمی رود. در ادامه نشانه های بارز افرادی که قربانی اند را خواهید دید.

1. اقدامی نمی کنید یا زود تسلیم می شوید:
هیچ دلیل قانع کنده ای را نمی یابید که چرا این کار را نمی کنید، فقط بهانه می آورید و قبل از شروع، کار خود را رها خواهید کرد.

2. اعتماد به نفس ندارید:
به خودتان ایمان ندارید و این باعث می شود ایده های خود را دنبال نکنید. کارها را کنار می گذارید، بهانه می گیرید، از پاسخگویی خودداری می کنید و همیشه مسیرهای فرار را پیدا می کنید.

3. به دیگران اجازه می دهید زندگی شما را کنترل کنند:
اجازه می دهید دیگران به شما بگویند چگونه زندگی خود را بگذرانید زیرا احساس می کنید آنها بیشتر از شما می دانند. با دنبال کردن دیگران، کنترل زندگی خود را از دست می دهید.
اگر کنترل زندگی خود را به دیگران دهید، هیچ کنترلی بر آن نخواهید داشت. مسئولیت اعمال خود را بر عهده نمی گیرید و وقتی همه چیز اشتباه می شود دیگران را سرزنش می کنید.

4. باورهای منفی را در زندگی خود انتخاب می کنید.
بر اساس منتقد داخلی خود تسلیم می شوید و برای چیزهایی که می توانید خودتان آنها را حل و فصل کنید، اقدام نمی کنید.

5- تا زمانی که به بن بست نرسید، خود را فراموش خواهید کرد.
تا زمانی که به یک بحران نرسید، در تلاش هستید تا همه را خوشحال کنید. وقتی خود را کامل خالی کنید، متوقف خواهید شد. سپس، تقصیر را به گردن دیگران می اندازید زیرا همه حواس شما به آنها بوده است و فراموش کردید که درباره خود فکر کنید. بنابراین بخاطر اینکه نیازهای خود را برآورده نکرده اید، می توانید آنها را سرزنش کنید.
چگونه می توانید آنچه را که از زندگی می خواهید بدست آورید وقتی که نقش قربانی را در زندگی دارید؟

6. احساس تلخی و ناراحتی می کنید که برای خودتان زندگی نمی کنید.
شما در نهایت پاسخگوی نیاز دیگران هستید زیرا می ترسید تنها بمانید. بر روی زندگی خود متمرکز نیستید بلکه به جای زندگی شخصی دیگران زندگی می کنید. به جای تمرکز روی خودتان، به احساس خوشبختی دیگران فکر می کنید. و تنها هنگامی که مشکلات به سمت شما می آیند، می بینید که از خود غافل شده اید و خشمگین خواهید شد.

7. بهانه های زیادی برای تسلیم شدن دارید.
مدام بهانه می گیرید که چرا کارها به نتیجه نمی رسد و شانس های شما از دست می رود. هیچ ریسکی در زندگی نمی کنید و برای از ترس رد شدن، جلوگیری از شکست یا مورد قضاوت قرار گرفتن مدام در حال فرار کردن هستید.

8- درگیر رفتارهای مخرب با خود هستید.
هنگامی که احساس خوبی در مورد خود ندارید، به دنبال تسکین فوری می گردید، بنابراین سعی می کنید با درگیری در اعتیاد یا رفتارهای مخرب دیگر احساس بهتری داشته باشید. با فرار از این احساسات ناخواسته، خودتان را نابود می کنید و زندگی خود را خراب می کنید.

9. خودتان را شماتت یا مجازات می کنید.
با سرزنش کردن خود، به خود حمله می کنید، خودتان را تنبیه کرده و خود را مورد ضرب و شتم قرار می دهید، وقتی احساس می کنید با زندگی خود را خراب کرده اید، احساس قربانی بودن به سراغتان خواهد آمد.

10. همیشه دنبال مقصر هستید
اگر شخصی قربانی هستید، همه افراد مقصر هستند زیرا مسئولیت خود را ندارید و دیگران را به خاطر مشکلات زندگیتان سرزنش می کنید. اگر قربانی هستید، تقصیر همه افراد است، بهانه می گیرید، یا زندگی را به خاطر چیزهای اشتباه سرزنش می کنید.

چگونه خود را از قربانی بودن رها کنیم؟
هر چیزی که بگویید به افراد قربانی کمک نمی کند و باعث می شود احساس قربانی تری کنندو همین باعث خراب شدن زندگی آنها خواهد شد. کار ما نجات افراد منفی که نمی خواهند خودشان را نجات دهند، نیست.
دانستن چگونگی برخورد با افراد منفی که نقش قربانی دارند، بهترین پادزهر برای کمک به کسی که فاقد سپاس و عشق به خود می باشد.
به طور مستقیم اشاره کنید که آنها همیشه بهانه می گیرند یا چیزهای اشتباهی پیدا می کنند. وقتی ببینند که در ذهنیت قربانی گیر افتاده اند، می توانند رفتار واقعی خود را داشته باشند و ببینند که خودکفایی خود را پیدا کنند.
اگر نشانه های داشتن ذهنیت قربانی و احساس قربانی بودن را تشخیص ندهید، می تواند زندگی شما را از بین ببرد. شاید متوجه نباشید که به خود اجازه نمی دهید که چیزهای خوب زندگی را بدست آورید و نیمه خالی لیوان را می بینید. شما در پایان مسئولیت پذیر نیسیتد و کنترل زندگی خود را از دست می دهید.