تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: انواع پماد شقاق و میزان تاثیر آنها روی بیماری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
بیماری شقاق مقعدی با فیشر شیوع گسترده ای در میان افراد جامعه پیدا کرده است. این بیماری اغلب میان زنان باردار و کودکان شایع است. شقاق موجب بروز زخمی عمیق در دیواره مقعد می شود. این زخم به تدریج به نحوی گسترش پیدا می کند که تا عضله مقعدی امتداد می یابد. ابتلا به این بیماری می تواند درد شدید، خارش و سوزش به همراه داشته باشد. همچنین احتمال خونریزی نیز از این زخم وجود دارد.
شقاق های حاد که کمتر از ۱۲ هفته از شروع آنها گذشته ممکن است با درمان خانگی و یا دارو درمان شود. ضمن آنکه باید در کنار مصرف دارو ها سبک زندگی خود را نیز تغییر دهید. شقاق های مزمن می بایست با درمان های تهاجمی تری مانند جراحی درمان شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع پماد شقاق و تاثیرات هر یک بپردازیم :
پماد آنتی فیشر
پماد آنتی فیشر یکی از بهترین و موثر ترین پمادها برای درمان شقاق مقعدی است. این پماد شقاق با استفاده از داروی گیاهی دارمازو و عصاره بابونه تولید شده است. گیاهی داروی دارمازو با دارا بودن ماده ای به نام تانیک اسید دارای خاصیت قابض بوده و عصاره بابونه دارای خواص ضد التهابی و ضد اسپاسم است. این دارو مناسب ترین انتخاب برای درمان زخم های مخاطی است.
برای استفاده از این دارو کافی است، زخم شقاق را با آن پوشش دهید و مصرف این پماد شقاق جز در موارد حساسیت منع مصرفی ندارد. از عوارض جانبی پماد آنتی فیشر می توانیم به درد، سوزش، خارش و … اشاره کنیم.
پماد مسدود کننده کانال کلسیم (پماد دیلتیازم)
پماد مسدود کننده کانال کلسیم با جلوگیری از ورود کلسیم به داخل سلول و خروج کلسیم از ذخایر سلولی عمل می کند. به این ترتیب با کاهش فشار خون در این ناحیه می تواند موجب درمان شقاق شود.
نوع خاصی از مسدود کننده ها دیلتیازیم نام دارد. شایع ترین عارضه پس از مصرف این پماد شقاق سردرد است. نوع موضعی این دارو نه تنها اثر بخشی بیشتری دارد، بلکه عوارض کمتری را نیز به دنبال دارد. معمولاً استفاده از این پماد در دوران نقاهت پس از جراحی توصیه می شود. طول درمان با مسدود کننده کانال کلسیم ۸ هفته تعیین شده است. مصرف همزمان این دارو با داروهای زیر ممنوع است:
[list]
[*]داروی گشاد کننده برونش
[*]داروهای ادرار آور
[*]داروهای کورتیکواستروئیدها
[*]روپرانولول
[*]کاربامازپین
[*]کینیدین
[*]میدازولام
[*]داروی قلب و فشار خون
[*]برخی داروهای ضد افسردگی
[*]برخی داروهای درمان صرع
[*]داروی بی حسی
[*]تریازولام
[*]استاتین‌ها مثل لواستاتین، سیمواستاتین،سایمتیدین، دیگوکسین، سیکلوسپورین
[*]بتابلاکرها مثل آتنولول
[*]مهار‌کننده‌ها یا القاکننده‌های متابولیسم کبدی مثل ریفامپین، بوسپیرون، کلونیدین
[/list]
پماد گلیسیرین تری نیترات (GTN )
پماد گلیسیرین تری نیترات یکی از معروف ترین پماد ها برای درمان شقاق های مقعدی است. این دارو از طریق افزایش گردش خون در ناحیه مقعدی به کاهش فشار وارده به عضله کمک می نماید. همچنین مصرف این پماد شقاق می تواند به روند بهبودی نیز کمک نماید.
مدت زمان استفاده از این پماد شقاق هر ۸ الی ۱۲ ساعت یکبار است. و طول درمان شقاق با پماد گلیسیرین تری نیترات ۶ الی ۸ هفته است. مصرف این پماد ممکن است موجب سردرد، سرگیجه و یا کاهش فشار خون شود. این دارو می تواند در درمان شقاق های مزمن نیز موثر باشد. از مصرف همزمان این پماد با داروهای اختلال نعوظ بپرهیزید. 
پماد ام جی
این پماد شقاق محبوب با استفاده از عصاره گیاهان تولید شده و مهمترین خاصیت آن، از بین بردن التهاب و باکتری ها است. پماد ام جی مخصوص درمان زخم های مقعدی تولید می شود. مصرف پماد ام جی در درمان انواع مشکلات مقعدی از جمله خونریزی، درد، خارش و سوزش موثر است.
بهتر است برای مصرف این پماد شقاق با پزشک مشورت نمایید اما در حالت کلی دستور مصرف پماد ام جی دو بار در روز به مدت دو هفته است. این پماد شقاق عوارض جانبی را به دنبال ندارد، تنها در مواردی ممکن است، موجب بروز واکسن های حساسیتی شود.


منبع: انواع پماد شقاق - درمان کلینیک