تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: آموزش جاوا اسکریپت
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مقدمه ای از آموزش جاوا اسکریپت را در این پست برای آشنایی کسانی که در ابتدای یادگیری این زبان هستند قرار می دهیم تا آشنایی کلی از این زبان بدست آورند.

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا، پویا، مبتنی بر شئ، وابستگی کم به نوع، چند رویه و تفسیری است که در کنار html و css یکی از سه هسته صفحات وب می باشد که امکان ایجاد محتوایی با به روزرسانی پویا، کنترل چند رسانه ای، متحرک سازی تصاویر و ساخت اجزاء صفحات وب را به صورت بصری به کاربر می دهد.

به وسیله امکانات زبان html می توان انواع صفحات وب را با کلیه اجزای مورد نیاز از قبیل نوشته ها، جداول، تصویر ها و کنترل فرم ها و … ایجاد کرد اما پاسخ به رویداد های برنامه و عملکرد کاربر و … را نمی توان با آن بوجود آورد به همین دلیل باید از یک زبان برنامه نویسی در صفحات وب استفاده کرد.
java script یک برنامه نویسی اسکریپتی است که اولین بار توسط شرکت netscape communicator عرضه کننده مرورگر معروف netscape ارائه شد و امروزه متداول ترین زبان برنامه نویسی صفحات وب می باشد.

زبان جاوا اسکریپت با زبان جاوا خیلی فرق دارد و هیچ ارتباطی نسبت به یکدیگر ندارند. ساختار این زبان به ++C و جاوا شباهت دارد که این امر برای یادگیری آسان در نظر گرفته شده است از همین رو دستورات متدوال مانند for ، if ، while و … را نیز در این زبان می توان دید.

جاوا اسکریپت روی یک صفحه وب چه کارهایی انجام می دهد؟
در این بخش به اختصار بررسی میکنیم که وقتی یک صفحه وب روی مرورگر شما بارگذاری می شود، در عمل چه اتفاقاتی رخ می دهد. زمانی که یک صفحه وب را در مرورگر خود لود می کنیم در واقع کد آن که شامل css , html و جاوا اسکریپت است را درون یک محیط اجرایی که برگه مرورگر است اجرا می کنید. این وضعیت شبیه کارخانه ای است که مواد خام (کد) وارد آن شده و محصول (صفحه وب) از آن خارج می شود. کد جاوا اسکریپت پس از این که در html و css مونتاژ شدند و کنار هم در صفحه وب قرار گرفتند، از سوی موتور جاوا اسکریپت مرورگر اجرا می شود. 
بدین ترتیب تضمین می شود که وقتی کد جاوا اسکریپت شروع به اجرا می کند، قبلا ساختار و سبک صفحه بارگذاری شده است.
این وضعیت مناسبی است زیرا استفاده رایج جاوا اسکریپت برای اصلاح دینامیک کدهای html و css جهت به روزرسانی رابط کاربر از طریق AP مدل شیء سند است. اگر جاوا اسکریپت پیش از html وcss لود شده و تلاش شود اجرا گردد، در این صورت خطاهایی رخ می دهد.