تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: روانپریشی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
اگر شما دچار روان پریشی شوید در وضعیتی قرار خواهید گرفت که قادر نخواهید بود تفاوتی میان افکار درونی، فانتزی­ها و واقعیت­های دوروبر خود قایل شوید. شما ممکن است یا دچار یک روان پریشی گذارا و یا روان پریشی موسوم به روان پریشی واکنشی، و یا اینکه دچار بیماری روانی مانند برای نمونه اسکیزوفرنی شوید. اکثریت آنانی که دچار روان پریشی میشوند با گذشت زمان بطور کامل یا تا حدودی بهبود می­یابند. در اثر مداوا خطر روان پریشی­های تازه کمتر می­شود.
روان پریشی یعنی چه؟
آنچه که شما در یک حالت روان پریشی درک می­کنید برای دیگران واقعیت ندارد اما برای شما کاملا واقعی است. این “واقعیت­های خیالی”به عبارت دیگر رویا یا توهم زدگی برای نمونه میتواند به معنای این باشد که شما صداهایی می­شنوید یا پدیده­هایی را احساس می­کنید که دیگران قادر به دیدن یا شنیدن آن نیستند. در یک حالت روان پریشی افکار تبدیل به حقیقت محضی می­شوند که نمیشود با آن استدلال کرد. افراد گوناگون در یک حالت روان پریشی واکنش­های گوناگونی بسته به موقعیت، شخصیت و شرایط پیرامونی از خود نشان می­دهند.
نگاه به خود تغییر یافته و درک از واقعیت در روان پریشی
یک توهم می­تواند درباره خود شخص باشد. این عادی است که فرد روان پریش خود را به شکل دیگری درک می­کند. فردی که دچار روان پریشی است برای نمونه می­تواند فکر کند که یک شخصیت تاریخی است که پلیدی  یا دیگر خصوصیت­ها را نمایندگی می­کند. یک روان پریش ممکن است عصبانی شده و با اطرافیان خود روبرو شود، دیگری خود را بمثابه یک نجات بخش می بیند و می­خواهد همه کسانی را  که در پیرامون خود می­بیند در آغوش کشد در حالکه فرد سوم درون گرا شده و خود را منزوی می­سازد. برای اطرافیان همه اینها پوچ یا ناخوشایند جلوه می­کند.
کشمکش با پیرامون به هنگام روان پریشی
اگر شما دچار روان پریشی هستید، احساس اینکه اطرافیان شما درک نمی­کنند که درباره چه سخن گفته می­شود و در نگرانی شما شریک نیستند و یا آن چیزهایی را که وجودشان به عقیده شما در اطرافتان کاملا بدیهی است نمی­بینند می­تواند بسیار مستاصل کننده باشد. از این رو روان پریشی اغلب به معنای کشمکش با اطرافیان است.