تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: سیستم فایل F2FS به‌جای EXT4 در گلکسی نوت 10؛ تفاوت در چیست؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
سیستم فایل F2FS به‌جای EXT4 در گلکسی نوت 10؛ تفاوت در چیست؟
[تصویر:  bace00f1-5f37-4f67-accf-7ac2daf31eea.jpg]
سامسونگ در پرچم‌دار تازه‌ی خود، گلکسی نوت ۱۰ سیستم فایل F2FS را جایگزین EXT4 کرده است. اما تفاوت این دو سیستم فایل در چیست؟
قرار است امسال دو مدل از گوشی‌های هوشمند سامسونگ از سیستم فایل (File System) متفاوت با سیستم فایل EXT4 استفاده کنند. EXT4 سیستم فایلی است که از زمان معرفی‌اش تاکنون بیشتر برای پلتفرم اندروید استفاده شده‌ است. اما در گلکسی نوت ۱۰ (Galaxy Note 10) تغییراتی نسبت به مدل‌های پیشین رخ داده و به‌جای EXT4 از سیستم فایل F2FS و سیستم ذخیره‌سازی UFS 3.0 استفاده شده است.
نگاهی گذرا به F2FS
برای توضیح F2FS ابتدا باید بدانیم سیستم فایل چیست. به‌طور خلاصه می‌توان گفت سیستم فایل تعیین‌کننده‌ی چگونگی ذخیره‌ی داده و بازیابی آن از حافظه‌ی دستگاه است. سیستم‌عامل اندروید به‌طور سنتی از سیستم فایل EXT4 استفاده می‌کرده‌ است. هرچند طی این سال‌ها سیستم فایل F2FS روی برخی گوشی‌ها (مانند OnePlus 3T) آزمایش شده اما شرکت‌ تولیدکننده‌ی همین گوشی نیز برای پرچم‌داران بعدی خود مجدداً از EXT4 استفاده کرده‌ است.
جالب است بدانید که F2FS در سال ۲۰۱۲ توسط سامسونگ الکترونیکس و به‌عنوان یک سیستم فایل log-structured ساخته‌ شد که می‌توانست همراه‌با حافظه‌های ذخیره‌سازی که براساس فلش مموریNAND ساخته شده‌ بودند، به کار رود. در مقابل، نخستین نسخه‌ی سیستم فایل EXT4 به‌عنوان نسل جدید EXT3 در سال ۲۰۰۸ وارد بازار شد.