تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مدیریت ساخت
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مدیریت ساخت چیست؟
[تصویر:  sakht-284x300.jpg]
مدیریت ساخت عبارت است از دانش برنامه ریزی ، هماهنگی و کنترل پروژه از آغاز اجرا تا خاتمه آن ؛ با این هدف که پروژه در محدوده زمان، هزینه و با کیفیت پیش بینی شده به انجام برسد . در ادبیات مدیریت ساخت آمده است که  ” ۱۲۰ مسئولیت مختلف مدیر ساخت در هفت بخش قابل طبقه بندی است.
بخش مدیریت ساخت و پروژه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن  به منظور شناسایی حوزه‌های بکارگیری ، آموزش و ترویج بهره برداری از روش‌های مدیریت نوین در محیط طرح و پروژه ایجاد شده است . در ادبیات بین المللی نظام‌های فنی و اجرایی ، مدیریت ساخت عبارت است از دانش برنامه ریزی ، هماهنگی و کنترل پروژه از آغاز اجرا تا خاتمه آن ؛ با این هدف که پروژه در محدوده زمان، هزینه و با کیفیت پیش بینی شده به انجام برسد .
در ادبیات مدیریت ساخت آمده است که  ” ۱۲۰ مسئولیت مختلف مدیر ساخت در هفت بخش قابل طبقه بندی است : مدیریت برنامه ریزی ؛ مدیریت هزینه ؛ مدیریت زمان ؛ مدیریت کیفیت ؛ مدیریت پشتیبانی ؛ مدیریت ایمنی و بالاخره مدیریت حرفه ای ساخت…”
گرچه فعالیت‌های این رشته طیف وسیعی از تخصص‌ها بخصوص در زمینه‌های فنی ومهندسی. را در بر می‌گیرد اما مدیریت وجه غالب استفاده از این تخصص‌ها در اجرای پروژه به شمار می‌آید .۱
بخش مدیریت ساخت و پروژه در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با توجه به اهمیت موضوع و رویکرد این مرکز در انتشار نوآوری‌های مدیریتی در صنعت ساخت ، نمایش دستاورد‌های ناشی از استفاده از روش‌های مدیریت ساخت و تبیین اهمیت بهره برداری از روش‌های مذکور در اجرای پروژه‌های عمرانی در بهمن ۱۳۸۷ ایجاد شده است.
محور‌های تحقیقاتی و فعالیت‌ها 
–    مطالعه و ارزیابی چگونگی مدیریت حوزه‌های مختلف عملیات پروژه‌های عمرانی اجرا شده به منظور فراهم ساختن بستر استفاده از قواعد مدیریت
–    آموزش اصول ، روش‌ها و فرایند‌های مدیریت ساخت بر حسب حوزه‌های گوناگون
–    انتشار آخرین اطلاعات و دستاورد‌های کاربردی در این زمینه
–    تماس با مراکز معتبر مدیریت ساخت درسطح جهان
–    همکاری با مراکز مروج و محقق در زمینه مدیریت ساخت در داخل کشور در میان سازمان‌های غیردولتی و دانشگاه‌ها