تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: پمپ های گریز از مرکز
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
پمپ وسیله ای مکانیکی برای انتقال مایعات است. پمپ کاربردهای فراوانی در صنعت و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار میگیرد. به طور کلی پمپ انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی میگیرد و به سیالی که از آن عبور می کند می دهد در نتیجه انرژی سیال پس از خروج از پمپ افزایش پیدا می کند. پمپ ها را با توجه به ویژگی هایی که دارند به انواع مختلفی تقسیم بندی می کنند. تقسیم بندی پمپ ها برپایه ی نحوه انتقال انرژی از پمپ به سیال به دو نوع 1-پمپ های دینامیکی : (پمپ گریز از مرکز و پمپ جریان محوری ) 
2-پمپ های جابه جایی مثبت : (پمپ رفت و برگشتی و دوار).
پمپ های دینامیکی انتقال انرژی به صورت دائمی است ولی در پمپ های جابه جایی مثبت انتقال انرژی به صورت متناوب یا پریودیک صورت میگیرد.
پمپ های گریز از مرکز از نوع پمپ های دینامیکی به حساب می آید طرز کار این نوع پمپ ها به این صورت است که سیال به مرکز پمپ و یا پره های پروانه وارد می شود. در اثر کاهش فشار در این ناحیه پروانه توسط الکتروموتور با سرعت بالا دوران می کند در طی این دوران انرژی جنبشی سیال نیز افزایش پیدا می کند و در اثر نیروی گریز از مرکز به طرف خارج پرتاب می شود. و پوسته پمپ را پر از سیال می کند.در نهایت انرژی جنبشی مایع به دلیل طراحی خاص مجرای خروجی پمپ به انرژی پتانسیل فشار تبدیل می‌گردد. از مزایای پمپ های گریز از مرکز می توان به قیمت ارزان،تولید فشار یکنواخت،هزینه تعمیر و نگهداری کم اشاره کرد.

[تصویر:  765x510-765x480.jpg]