تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ۵ مورد از کاربردهای کامپیوتر در پزشکی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
۱ - ذخیره سوابق
۲ - آزمایشگاه
۳ - بهبود مدیریت بهره وری
۴ - تشخیص
۵ - درمان
فاطمه اسامی آفلاین
Junior Member
**
ارسال‌ها: 1
موضوع‌ها: 1
تاریخ عضویت: Mar 2017


۱ - ذخیره سوابق
۲ - آزمایشگاه
۳ - بهبود مدیریت بهره وری
۴ - تشخیص
۵ - درمان
کاربرد کامپیوتر در پزشکی با هدف اصلی پردازش و آنالیز اطلا عات پزشکی و ارتباطات بین این اطلا عات و استفاده کنندگان مربوطه است که این اطلا عات بر اساس دانش و تجربه حاصل از عملکرد سیستم های مختلف در پزشکی و بهداشت می باشد به طور کلی ارتباط کامپیوتر با پزشکی را می توان در ۶ سطح و یا کاربرد مختلف تقسیم بندی کرد.
۱) ثبت اطلا عات و ارتباطات مربوط به آن (Recorbing anb Communication)
این کاربرد شامل مواردی مثل گرفتن ونمایش علا ئم بیولوژیک و حیاتی روی مونیتور یک بخش مراقبت های ویژه، ارتباط بین ترمینال های یک شبکه کامپیوتر در بیمارستان و انتقال اطلا عات از مثلا «آزمایشگاه به بخش و یا فرستادن پیام های الکترونیکی بین بخش ها و مراکز مختلف بیمارستان است.
۲) ذخیره و بازیابی اطلا عات در بانک اطلا عاتی(dases bata of retrievalStorage)
شامل سیستم ثبت و ذخیره اطلا عات بیمار و کامپیوتر، امور مربوط به پذیرش و ترخیص و محاسبه مخارج پرونده بیمار و حتی ذخیره اطلا عات مربوط به آزمایشات رادیوبیولوژی، وضعیت بیمار و گزارشات بیمار درکامپیوتر می باشد.
۳) محاسبه و کنترل اتوماتیک (AutomationComputation )
در حال حاضر اکثر دستگاه های پزشکی مثل CT,NM,EEG,ECGبه کامپیوتر یا میکروپروسسور وصل هستند که در واقع کنترل و کارکرد آنها را انجام داده وکنترل کیفی لا زم در جهت بهبود کیفیت نتایج حاصل را به طور اتوماتیک انجام داده وگزارش می نماید.
۴) شناسایی و تشخیص (biagnosis Recognition)
این کاربرد شامل مدل های تشخیصی با استفاده از روش های مختلف تصمیم گیری تخمینی و سیستم های Expert می باشد. این مدل ها براساس دانش و تجربیات مختلف از سیستم مورد نظر که پیشاپیش این اطلا عات به کامپیوتر داده می شود و مدل یا سیستم مورد نظر با آن اطلا عات و یا مدل قبلی مقایسه وارزیابی می گردد و در نتیجه تفاوت و یا تشخیص نوع تغییرات حاصل در مدل مورد مطالعه را نسبت به مدل طبیعی نشان می دهد.
مواردی مثل شناسایی الگوهای مختلف در تصاویر پزشکی، تشخیص اتوماتیک بیماری ها از روی سینگنال ECG دسته بندی و شناخت سلول های مختلف خونی توسط کامپیوتر از انواع دیگر این گروه هستند.
۵) درمان و کنترل (Control Therapy)
کنترل میزان مایعات و مواد خونی در یک بخش مراقبت های ویژه که توسط کامپیوتر به طور اتوماتیک انجام شود این امکان را فراهم می سازد تا مواد خونی به طور دائم تست و تزریق مداوم دارو در جهت کنترل سطح لا زم آنها صورت گیرد.
تجهیزات پزشکی در کنار ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی این عصر زیرساخت فنی انفورماتیک پزشکی را تأمین خواهد کرد.
پیدایش ابزارهای الکترونیکی با قابلیت ثبت اطلاعات اشخاص از بدو تولد تا هنگام مرگ، بستری برای استفاده از ابزارهای توانمند پردازشی و هوشمند را فراهم خواهد آورد تا کارهای روزمره با ماهیت غیرخلاقانه بر عهده این ابزارها گذاشته شود.
۱. سیستم‌های اطلاعات مدیریتی بیمارستانی: این سیستم‌ها نوعی از سیستم‌های اطلاعات مدیریت (MIS) هستند.
تعریف سیستم اطلاعات مدیریتی یا (MIS):      
سیستمی است كه جمع آوری، كنترل و پالایش داده های مورد نیاز سازمان را بر عهده داشته و با به كارگیری روش های مناسب هر سازمان ، اطلاعات پالایش شده را به منظور تصمیم ، برنامه ریزی و كنترل كلیه فرایندها در اختیار سطوح مختلف مدیران قرار می دهد را سیستم اطلا عات مدیریت (MIS) می نامند.
۲. سیستم‌های اطلاعات بالینی و مراقبت پزشکی: این سیستم‌ها دارای پایگاه داده‌هایی هستند که انواع اطلاعات بیمار به صورت چند رسانه‌ای شامل موارد مختلفی از جمله پارامترهای حیاتی اشخاص، تصاویر پزشکی و... که به این وسیله قدرت تشخیص و درمان پزشک را با وجود ابزارهای قدرتمند پردازش و بهبود می‌بخشند.
۳.سیستم‌های اطلاعاتی بهداشتی: مجموعه اجزای به هم پیوسته‌ای که برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها و تدوین اطلاعات به کار می‌رود.
۴.واقعیت مجازی: این بحث کلیه مفاهیم مادی اطراف ما را در بر می‌گیرد و قابلیت آن را دارد که قسمت زیادی از تعاملات دنیای مادی را شبیه‌سازی کند. واقعیت مجازی در پزشکی هم کابردهای گسترده‌ای دارد به طور مثال شبیه‌سازی آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان به عنوان یک نمونه آزمایشگاهی، قابلیت انجام هر گونه آزمایش‌های و تحقیقات پزشکی را فراهم خواهد ساخت.
۵.پرونده الکترونیک بیمار: پرونده الکترونیک بیمار مدرکی است که عمدتاً مراقبت‌های دوره‌ای ارائه شده بوسیله مراکز درمانی را توصیف می‌کندو در بیمارستان و سایر مراکز ارائه خدمات درمانی مثل واحدهای تخصصی و یا مراکز بهداشت ذهنی نیز ایجاد می‌شود.
۶.ابزارهای فناوری اطلاعات در پزشکی: -شبکه اینترنت، جهت آموزش و دسترسی به اطلاعات پزشکی و مشاوره، و استفاده از ویدیو کنفرانس و انجام مشاوره‌های ویدیویی - استفاده از کامپیوترهای جیبی و PDAها، توسط امدادگران، پزشکان و سایر افراد، جهت ارسال اطلاعات لازم و گرفتن مشاوره‌های فوری از هر نقطه از جهان. -استفاده از لباس‌های هوشمند، جهت ارسال وضعیت شخص به تیم پزشکی
حسین عالی زاده