تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: اسفنکتروتومی شقاق یا درمان شقاق با تزریق بوتاکس - کلینیک مهنا
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
شقاق یا فیشر مقعد از بیماری های شایع انتهای دستگاه گوارش یا همان مقعد است که می تواند در هر سنی روی دهد. شقاق یا فیشر به ایجاد ترک در دیواره مقعد اطلاق می‌شود، این ترک در ابتدا سطحی بوده و تنها با مراقبت‌های خانگی قابل درمان است اما در صورت عدم درمان و بی توجهی ترک عمیق ‌تر شده و ممکن است عضله مقعد را نیز درگیر کند. در این مقاله قصد داریم با معرفی دو راهکار درمان شقاق بپردازیم :
اسفنکتروتومی شقاق
اسفنکتروتومی از روش‌های تهاجمی و جراحی درمان شقاق است که با کاهش فشار وارده به عضله و بهبود گردش خون به درمان این عارضه می پردازد، زیرا مهمترین علت بروز این بیماری همان فشار وارده در عضله اسفنکتر مقعدی است. در این روش بخشی از عضله اسفنکتر مقعدی جدا می شود. این روش درمانی به دو صورت باز و بسته انجام می شود :
درمان شقاق با اسفنکتروتومی بسته
در این روش پزشک با استفاده از تیغ برشی ایجاد کرده و از طریق آن، عضله مورد نظر را خارج می کند. بخشی کوچکی از این عضله بریده می شود. برش ایجاد شده به کوچکی همان فیشر مقعدی است. در نهایت محل جراحی توسط بخیه بسته می شود. این روش نیاز به مراقب و البته دقت پزشکی بالایی دارد زیرا احتمال آسیب به مخاط مقعد و ایجاد فیستول وجود دارد.
درمان شقاق با اسفنکتروتومی باز
در روش اسفنکتروتومی بسته مراحل کار مشابه اسفنکتروتومی باز است و قسمتی از عضله بریده می شود با این تفاوت که پس از عمل جراحی برش ایجاد شده باز رها شده و یا بسته به شرایط ترکیبی از روش باز و بسته اعمال میشود.
بوتاکس شقاق
بوتاکس یا همان سم بوتولینوم از روش های ساده و کم تهاجمی درمان شقاق است که البته میزان رضایت بالایی را به خود اختصاص میدهد. در این روش میزان مناسبی از این سم به عضله اسفنکتر تزریق می شود تا برای مدتی محدود عضله فلج شود. فلج این عضله باعث می شود بیمار دردی را احساس نکند و به تدریج عضله و شکاف ایجاد شده ترمیم شود.
مزایای بوتاکس شقاق
[list]
[*]این روش ساده و بدون صرف وقت انجام می شود.
[*]پس از انجام این روش درد بیمار به سرعت کاهش پیدا می کند.
[*]تزریق بوتاکس هزینه ای مناسب در مقایسه با سایر روش ها دارد.
[*]بوتاکس روشی کم خطر و با میزان موفقیت بالا شناخته می شود.
[*]با انجام این روش احتمال ابتلا به سایر عفونت ها و بیماری وجود ندارد.
[*]بعد از تزریق بوتاکس می توانید به محل کار و یا خانه بازگردید.

[/list]اسفنکتروتومی شقاق - بوتاکس شقاق