تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: بهترین روشهای درمان خانگی شقاق (فیشر) مقعد - کلینیک پایتخت
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
شقاق مقعدی یا فیشر به ایجاد زخم یا پارگی در لبه خارجی مقعد اطلاق می شود. این زخم در اثر وارد آمدن فشار بیش اندازه به این ناحیه ایجاد شده و علت اصلی آن یبوست است که منجر به خروج مدفوع سفت می شود.شقاق درد و سوزش بسیاری به همراه دارد، از همین روی، نیازمند درمان فوری است. در این مقاله به برخی از مهمترین موارد درمان خانگی شقاق مقعد اشاره می کنیم :
 [img=335x0]https://clinicdarman.com/wp-content/uploads/2016/04/Untitled-1-1-300x200.jpg[/img]
درمان‌های خانگی شقاق
شقاق می تواند در اثر یبوست و اسهال مکرر، زایمان و … ایجاد شود ولی لازم در همان مراحل اولیه برای درمان این بیماری اقدام کنید زیرا در غیر این صورت بافت عضلانی زیر این ناحیه آشکار شده و دیگر به درمان خانگی جواب نمی دهد و نیازمند درمان های تهاجمی خواهد بود. درمان خانگی شقاق در مراحل اولیه آشکار شقاق موثر است و در مراحل پیشرفته تر می تواند به افزایش سرعت روند درمان کمک کند. برخی از مهمترین روشهای درمان خانگی شقاق مقعد به این شرح است:
روغن زیتون
روغن زیتون یکی از روغن های مناسب برای درمان خانگی شقاق به شمار می رود زیرا خاصیت های بسیاری دارد. این روغن دارای چربی های سالمی است که خاصیت ضد التهابی به آن بخشیده و می تواند در روان کردن سیستم گوارش و دفع راحت تر مدفوع موثر باشد. املاح موجود در روغن زیتون در کاهش درد بیمار موثر است. برای این منظور باید باید روغن زیتون و موم زنبور عسل را به مقدار مساوی ترکیب کرده و روی حرارت قرار دهید تا موم به طور کامل ذوب شود. پس از سرد شدن ترکیب را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. این روش را می توان تا چندین مرتبه در روز تکرار کنید.
حمام sitz
منظور از این حمام نشستن در آب گرم است زیرا این روش می تواند در تسریع روند درمان به شدت تاثیرگذار باشد. حمام sitz موجب افزایش  گردش خون در این ناحیه شده و در بهبود بافت آسیب دیده موثر است. این حمام علاوه بر درمان در بهبود علائم این بیماری از جمله درد، سوزش و خارش نیز موثر خواهد بود.برای انجام این روش درمانی کافی است مقداری آب گرم در لگن (می تواند لگن مخصوص حمام sitz را تهیه کنید.) بریزید و کمی عصاره اسطوخودوس به آن بیافزاید و به مدت 15 دقیقه در آب بنشینید. این روش درمان خانگی شقاق را می توان تا 2 الی 3 مرتبه در روز تکرار نمود.
روغن نارگیل
این روغن از روش های موثر درمان خانگی شقاق مقعد است. روغن نارگیل دارای تری گلیسیرید است و می تواند محل آسیب دیده ناشی شقاق را درمان کند.برای استفاده از این روغن می توانید آن را تا 2 الی 3 مرتبه در ناحیه ی آسیب دیده استعمال نمایید و یا در صورت ابتلا به یبوست روغن نارگیل را به رژیم غذایی خود بیافزاید.
آلوئه ورا
آلوئه ورا خاصیت تسکین دهندگی داشته و می تواند به احیاء بافت آسیب دیده پوست کمک نماید. برای استفاده از آلوئه ورا کافی است یه برگ تازه از آن را تهیه کرده و ژل آن را استخراج نمایید. ژل تازه این گیاه را می توان به دفعات بر روی ناحیه آسیب دیده استعمال نمود.
سرکه سیب
سرکه سیب به شدت بر روی درمان یبوست تاثیرگذار است و یکی روش های موثر درمان خانگی شقاق مقعد به شمار می رود.سرکه سیب دارای نوعی فیبر محلول در آب به نام پکتین است و می تواند  در افزایش حرکات روده و درمان یبوست موثر باشد.برای انجام این درمان خانگی شقاق مقعد می بایست 1 الی 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را به مقداری آب بیافزاید و مقداری عسل به آن اضافه کرده و میل کنید. این درمان را می بایست دو مرتبه در روز تکرار کرد.
تخم کتان
تخم کتان سرشار از امگا 3  و فیبر می باشد. این ماده نه تنها در درمان یبوست موثر است بلکه می تواند با  دارا بودن خاصیت ملینی نیاز به فشار هنگام دفع مدفوع را کاهش دهد. برای انجام درمان خانگی شقاق مقعد با استفاده از تخم کتان، می بایست یه قاشق از آن را به آب بیافزاید و هر روز قبل از خواب آن را مصرف کنید.
فیبر
این ماده مغذی گیاهی می تواند با درمان یبوست، شقاق شما بهبود ببخشد.فیبر در دستگاه گوارش هضم نشده و می تواند به افزایش حرکات روده و افزایش حجم مدفوع کمک نماید. برای مصرف فیبر می توانید خوراکی هایی مانند گندم سیاه، بلغور جوی دوسر، کینوآ، اسفناج، حبوبات، آلو، تخمه‌ی آفتابگردان و تخمه‌ی کدو تنبل را به رژیم غذایی بیافزایید و یا با مشورت پزشک مکمل فیبر مصرف کنید.
رعایت بهداشت
در بحث درمان خانگی شقاق مقعدی رعایت بهداشت بسیار تاثیرگذار است.برای درمان لازم است ناحیه ی مقعد را به خوبی با آب شستشو داده و سپس با استفاده از دستمال های نرم مقعد را خشک کنید زیرا که رطوبت خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی را افزایش می دهد. پس از استحمام ناحیه مقعد را با استفاده از پودر بچه خشک نمایید.از نشستن به مدت طولانی به خصوص در یک پوزیشن اجتناب نمایید زیرا باعث تجمع رطوبت در ناحیه مقعد می شود.
آب میوه
همانطور که گفتیم اصلی ترین علت بروز شقاق یبوست است پس باید از آن پیشگیری نمود. برای این منظور می توانید مصرف 3 الی 4 لیوان آب میوه در روز را به رژیم غذایی خود بیافزاید و یا  هر روز 8 لیوان آب مصرف کنید. آنزیم هایی که برای هضم آب میوه ترشح می شود، می تواند در افزایش حرکات روده و هضم غذا موثر باشد.
شیر
شیر از مواد مورد نیاز و مفید برای بدن است، شیر بهترین درمان خانگی شقاق مقعد به شمار می رود.برای این منظور کافی است هر روز قبل از خواب یک لیوان شیر میل کنید. مصرف شیر حرکات روده را افزایش داده و در تضمین سلامت دستگاه گوارش موثر است.
 ترک عادت‌های اشتباه برای پیشگیری و درمان شقاق
برای پیشگیری از شقاق و یا جلوگیری از عود مجدد آن لازم است، نکات زیر را رعایت نمایید:
[list]
رعایت بهداشت در کودکان و تعویض به موقع پوشک بسیار مهم است.[/list][list]
اجتناب از رابطه جنسی مقعدی[/list][list]
مصرف روزانه 8 لیوان آب[/list][list]
درمان سریع اسهال یا یبوست[/list][list]
پرهیز از غذاهای یبوست آور مثل  برنج سفید ، پنیر و سایر لبنیات، شکلات، مقدار زیاد گوشت قرمز و غذاهای سرخ[/list][list]
فعالیت بدنی و ورزش های سبک حداقل 30 دقیقه در طول روز[/list][list]
اجتناب از ورزش های سنگین که فشار وارده به مقعد را افزایش میدهند مثل دوچرخه سواری و وزنه برداری[/list][list]
اجتناب از نشستن و ایستادن به مدت طولانی[/list][list]
پرهیز از حمل و جابجایی اشیا سنگین[/list]
درمان خانگی شقاق