تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: 10 نکته بسیار مهم برای یک ارائه/سخنرانی تصویری موفق با هر نرم افزاری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  jpg-1-696x389.jpeg]
اگر طراح کار بلدی نباشید طراحی اسلایدهای جذاب و منحصر به فرد کار مشکلی خواهد بود. مساله وقتی سخت تر می شود که بخواهید برای شروع کسب و کار جدیدتان اسلایدهایتان را به سرمایه گذار ارائه کنید. مسلما در چنین شرایطی ارائه موفق و موثر سخت تر هم می شود. ولی نگران نباشید. ما در این آموزش ۱۰ نکته مهم و موثر درباره نحوه ارائه اسلایدها به بهترین و موثرترین شیوه در اختیارتان می گذاریم.
ارائه اسلایدی
نکات زیر به شما کمک می کنند تا ایده و طرح اصلی تان را برای ارائه به سرمایه گذار، کارفرما، اساتیدتان و … آماده کنید. به این کار اصطلاحا Pitching گفته می شود و منظور از pitch deck ارائه های کوتاه یا اسلایدی است که برای معرفی کسب و کار و استارت آپ شما به سرمایه گذار طراحی می شوند. pitch deck یا ارائه اسلایدی معمولا با اهداف زیر انجام می شود:
[list]
[*]توضیح نقاط مهم و اصلی طرح برای سرمایه گذار و بیان کلی طرح
[*]فراهم آوردن اطلاعات لازم برای تصمیم گیری افراد درباره طرح
[*]نشان دادن اقدامات بعدی شما بعد از ارائه طرح که شامل درخواست شما از طرف مقابل می باشد.
[/list]اسلایدهایی که به طور مناسب و حرفه ای طراحی شده باشند این سه مورد را کاملا رعایت می کنند و اطلاعات کلیدی و لازم درباره استارت آپ را در اختیار سرمایه گذار قرار می دهند.
نقل‌قول: حتما بخوانید: دانلود رایگان ۲۱ فیلم ضروری برای داشتن فن بیان قوی و ارائه سخنرانی عالی
قبل از اینکه به بررسی نکات لازم برای طراحی اسلاید بپردازیم بهتر است کمی درباره قالب های حرفه ای پاورپوینت صحبت کنیم. می توانید تمپلت ها و قالب های آماده پاور پوینت را از Envato Elements و یا GraphicRiver تهیه کنید. این قالب ها طراحی خلاقانه و کیفیت بالایی دارند و برای تهیه اسلایدهای تجاری و مربوط به کسب و کار بسیار مناسبند.
۱-عکس های جذاب و تاثیر گذار قدرتمندتر از هزاران کلمه هستند
اولین و مهمترین نکته ای که هنگام اسلاید سازی باید به خاطر داشته باشید این است که هیچ وقت قدرت عکس را دست کم نگیرید. در واقع عکاسی ابزاری قدرتمند برای انتقال پیام شما به شکل بصری محسوب می شود. برای اینکه بتوانید دیگران را تحت تاثیر طرح پیشنهادی یا محصولی که معرفی می کنید قرار بدهید باید از عکس های جذاب استفاده کنید وگرنه خیلی زود ارائه شما خسته کننده می شود.
نکته مهم: عکس ها و تصاویرتان باید مکمل برنامه شما باشند و توجه افراد را به سمت موضوعی که درباره آن صحبت می کنید بیشتر جلب کنند. یادتان باشد که عکس ها باید نقش حمایتی داشته باشند و موضوع اصلی شما را ساپورت کنند نه اینکه از موضوع، دور و پرت باشند.
سعی کنید هر جایی که به نکته مهم و قابل توجهی برخورد کردید از یک عکس استفاده کنید. عکس ها و تصاویر مرتبط تاثیر بسیار زیادی روی مخاطب دارند و توجه او را به موضوع بحث جلب می کنند. تا جایی که می توانید در اسلایدهایتان از متن و نوشته کمتر استفاده کنید چون مخاطب باید تمام توجهش را به شما معطوف کند و با خواندن متن و نوشته داخل اسلایدها حواسش از موضوع اصلی پرت نشود. علاوه بر این یادتان باشد که از عکس های خلاقانه استفاده کنید. قالب هایی به کار ببرید که متناسب با فضای کاری تان باشند و از نهایت خلاقیت و ذوقتان در انتخاب عکس ها و تصاویر استفاده کنید.
۲- از رنگ ها، کنتراست و فضای خالی مناسبی استفاده کنید
یکی از اولین چیزهایی که موقع اسلاید سازی باید یاد بگیرید انتخاب رنگ مناسب و استفاده موثر از فضای خالیست. فضای خالی و رنگ مناسب و جذاب تاثیر زیادی روی ارتباط شما با مخاطب می گذارد. معمولا در اوایل کار طراحی اسلاید استفاده درست و مناسب از رنگ ها کمی چالش برانگیز و سخت است. تا حد امکان از رنگ هایی استفاده کنید که با محتوای کاری شما تناسب داشته باشند. می توانید از قالب های آماده ای که طرح های رنگی دارند هم استفاده کنید.
اگر شرکتتان راهنمای سبک دارد از آن به عنوان پایه و اساس انتخاب رنگ هایتان استفاده کنید. در غیر این صورت می توانید از وب سایت هایی مثل Adobe’s Color استفاده کنید که تم های رنگی آماده و مناسبی در اختیارتان قرار می دهد.
کنتراست یا تضاد
کنتراست هم یکی از مهمترین نکاتیست که هنگام طراحی اسلاید باید به خاطر داشته باشید. اگر قرار است متنی در اسلایدهایتان بنویسید این متن باید واضح و خوانا باشد؛ بنابراین باید بین رنگ پس زمینه اسلاید (که معمولا سفید یا خاکستری است) و رنگ خود نوشته (سیاه یا سفید) تضاد مناسب و کافی را ایجاد کنید.
اهمیت کنتراست وقتی بیشتر می شود که بخواهید نوشته تان را روی عکس پیاده کنید. در این صورت می توانید شفافیت و وضوح عکس تان را تا ۶۰ درجه کاهش بدهید و آن را تیره تر کنید تا خواندن متن روی آن راحت تر شود.
از ویژگی کنتراست برای جلب توجه افراد هم می توانید استفاده کنید. به عنوان مثال پس زمینه سیاه و نوشته زرد رنگ و یا برعکس آن تضاد قوی و جلب توجه کننده ای دارد. استفاده درست و مناسب از کنتراست و تضاد بین رنگ ها به شما کمک می کند تا در لحظات مهم توجه کامل مخاطبتان را به مساله جلب کنید.
۳- فضای خالی یا سفید
[تصویر:  3-latitude-pitch-jpg.jpeg]
نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که اسلایدهای شما به فضای خالی هم نیاز دارند. لزومی ندارد که همه چیز را در یک اسلاید بگنجانید و آن را شلوغ کنید. هر نکته را در یک اسلاید جداگانه قرار بدهید و تا حد امکان اسلایدها را سبک نگه دارید. اسلاید های حرفه ای شلوغ و درهم و برهم نیستند و مخاطب موقع دیدنشان گیج نمی شود.
۴- در اکثر مواقع نیازی نیست از انیمیشن در اسلایدها استفاده کنید
یکی از جنبه های بحث برانگیز و سخت درباره طراحی حرفه ای اسلایدها استفاده از انیمیشن است. به طور کلی ما توصیه می کنیم به دلایل زیر از انیمیشن در اسلایدهایتان استفاده نکنید:
[list]
[*]انیمیشن ها سرعت ارائه شما را کند می کنند؛ مخصوصا اگر قرار باشد در هر اسلاید یک انیمیشن قرار بدهید.
[*]تماشای انیمیشن ذهن مخاطب را از موضوع و بحث اصلی دور می کند.
[*]در نهایت ممکن است زمانی که ارائه تان به پایان می رسد و از سرمایه گذاران انتظار دارید روی طرحتان سرمایه گذاری کنند آنها خیلی تمایل و رغبتی به انجام اینکار نداشته باشند.
[/list]البته در برخی موارد هم استفاده از انیمیشن در اسلایدها کاملا به جا و معقول است؛ مثلا اگر قصد دارید قابلیت های محصولتان را برجسته کنید و یا با استفاده از هنر تصویرگری داستانی را به نمایش بگذارید یا آمار و ارقامی را به صورت متحرک نشان بدهید می توانید از انیمیشن استفاده کنید. در چنین مواقعی کمک گرفتن از انیمیشن در واقع در راستای هدفتان است و مشکلی ایجاد نمی کند؛ اما اگر قرار است از انیمیشن ها بدون هدف و قصد خاصی استفاده کنید بهتر است که هیچ انیمیشنی در اسلایدهایتان نباشد.
۵- محتوای موثر و تایپوگرافی تان را آماده کنید
چیزی که در هر ارائه بیشتر از طراحی اهمیت دارد محتوا و موضوع اصلی اسلایدهای شماست؛ بنابراین حتما باید از مناسب و قابل فهم بودن محتوایتان کاملا مطمئن شوید. برای طراحی حرفه ای اسلایدها بهتر است مطالبتان را از قبل و به صورت جداگانه آماده کنید. قبل از طراحی اسلایدها باید بدانید دقیقا قرار است هر مطلب در کدام اسلاید آورده شود. کار را با در نظر گرفتن یک طرح کلی شروع کنید و بعد به جزییات مطالب بپردازید.
[تصویر:  jpg-2.jpeg]
تایپوگرافی حروف و کلمات هم دقیقا به اندازه خود مطلب اهمیت دارد. به طور کلی توصیه می کنیم اگر اسلایدهایتان به انگلیسی نوشته می شوند از فونت unsier-serif استفاده کنید. به هر حال هنگام انتخاب فونت مطالب باید دقت کنید که در هر صفحه نمایشی به راحتی قابل خواندن باشد.
اندازه و سایز فونت نیز بسیار مهم است. سایز متون و نوشته های اسلایدها باید کاملا قابل خواندن باشند. اگر قرار است در یک اتاق کنفرانس بزرگ اسلایدهایتان را ارائه بدهید باید به افرادی که انتهای سالن نشسته اند هم فکر کنید و اندازه کلماتتان طوری باشند که آنها هم به راحتی بتوانند نوشته هایتان را ببینند.
۶- هوشمندانه و سرگرم کننده عمل کنید
تا اینجای کار نکات بصری مهم در ارتباط با ساخت حرفه ای اسلایدها را یاد گرفتید اما هنوز یک نکته باقی مانده است. بهترین و موثرترین ارائه ها آنهایی هستند که توجه برانگیزند. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که شما با شرکت ها و کمپانی های دیگر در رقابت باشید. در چنین وضعیتی هر چه بیشتر و خلاقانه تر اسلایدهایتان را ارائه کنید شانس بیشتری هم برای ربودن گوی سبقت از رقبایتان دارید.
نقل‌قول: حتما بخوانید: ۱۰ تا از موثرترین بازی های تمرینی فن بیان جهت تقویت سخنوری
مهمترین هدف شما از ارائه اسلایدها این است که پیام و مطالب شما بعد از اتمام کار در ذهن مخاطبتان باقی بماند. درست به همین دلیل است که استفاده از احساسات مختلف در اسلایدها به ارائه بهتر و بی نقص تر شما کمک می کند. اگر با مخاطبتان ارتباط عاطفی برقرار کنید بعد از تمام شدن کارتان مخاطب، شما و کار شما را بیشتر از بقیه ارائه دهندگان به خاطر می آورد. معمولا به دو روش می توان احساسات مخاطب را هدف قرار داد:
[list]
[*]مخاطبتان را بخندانید: هر چه بیشتر بتوانید لبخند به لب مخاطبتان بیاورید موضوع و مطلب شما بیشتر در ذهنش باقی می ماند؛ اما این اتفاق خیلی هم ساده و آسان نیست. مهمترین نکته این است که نباید در نقش یک کمدین ظاهر شوید یا تمام مدت سعی کنید بیننده را بخندانید! در واقع باید به شیوه ای ظریف از طنز در کلامتان استفاده کنید.
[/list][list]
[*]ایده های جالب و هوشمندانه بدهید: وقتی اسلایدهایتان را ارائه می دهید باید نهایت هوشتان را به کار ببرید تا مخاطب سرگرم شود. اگر زاویه دید جالب و جدیدی به موضوع داشته باشید و مطالب را به شیوه ای کاملا جدید و تازه ارائه کنید مطمئنا خستگی و بی حوصلگی بیننده را هنگام سخنرانی درباره کسب وکارتان به حداقل می رسانید.
[/list]۷- همه چیز را در عرض ۲۰ دقیقه جمع و جور کنید
زمانی که برای ارائه طرحتان در نظر میگیرید نقش مهمی در موفقیت شما دارد. به طور متوسط بهتر است که ظرف مدت ۲۰ دقیقه همه چیز را تمام و کمال ارائه کنید. محدودیت زمانی اکثر سخنرانی ها از قبل مشخص می شوند اما اگر محدودیت زمانی ندارید سعی کنید حداکثر ظرف ۲۰ دقیقه و حتی کمتر طرحتان را ارائه دهید.
هر چه زمان ارائه تان کوتاه تر باشد پیام شما راحت تر در ذهن مخاطب نقش می بندد. از این گذشته اگر برنامه تان مختصر و مفید باشد ذهن بیننده نسبت به دریافت آن تازه و مشتاق باقی می ماند. معمولا بعد از گذشت ۲۰ دقیقه متقاعد کردن مخاطب برای خرید محصولات یا استفاده از خدماتتان سخت تر می شود.
۸- قانون “سه چیز” را رعایت کنید
یکی دیگر از ترفندهای روانشناسی این است که بدانید مخاطب ترجیح می دهد مطالب را به صورت سه تایی در ذهنش نگه دارد؛ مثلا اگر قرار است محصولی را تبلیغ کنید و اصل سه چیز را هم در آن رعایت کنید می توانید روی این موارد تاکید کنید: زیبایی، دوام محصول و کیفیت بالای آن.
بهترین کار برای خلاصه کردن موارد مهم این است که هنگام طراحی اسلایدهایتان از کلمات کلیدی استفاده کنید تا نکات و موارد مهم بیشتر در ذهن مخاطب بمانند. به عنوان یک قاعده کلی تا حد امکان سعی کنید که در اسلایدهایتان از متن های بولت دار کمتر استفاده کنید؛ مثلا اگر قرار است ویژگی های محصولتان را برای مخاطب بازگو کنید به جای نوشتن مزایای محصول بهتر است سه عکس زیبا از محصولتان در اسلاید به نمایش بگذارید.
۹- فقط روی انتقال یک پیام تمرکز کنید
برای طراحی حرفه ای اسلایدها باید این نکته را در نظر بگیرید که یک چهارچوب واحد داشته باشید. اگر خودتان را مجبور کنید که فقط روی یک محتوا و پیام تمرکز کنید همه انرژی تان را صرف توضیح و شفاف سازی همان موضوع کنید. برای مثال قبل از شروع به کار سوالات زیر را از خودتان بپرسید:
[list]
[*]مهمترین پیام من که از مجموع همه این اسلایدها باید برداشت شود چیست؟
[*]پیام من در هر اسلاید چیست؟
[/list]این سوالات و مخصوصا سوال دوم به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین طراحی ممکن برای اسلایدهایتان را پیاده کنید. در این حالت ممکن است اسلاید ایده آل شما حاوی چند کلمه، یک عکس تاثیر گذار و جذاب و یا حتی یک عدد باشد. باز هم توصیه می کنیم که تا حد ممکن از نوشته و متن در اسلایدهایتان کمتر استفاده کنید.
۱۰- برای اسلایدهایتان یک داستان کلی در نظر بگیرید
نکته ای که حتما باید موقع طراحی اسلایدها به خاطر داشته باشید این است که همه اسلایدها باید همسو و در یک راستا باشند؛ بنابراین قبل از طراحی اسلایدها به جریان کلی ارائه تان فکر کنید و یک داستان عالی و بی نقص برای آن در نظر بگیرید. بهترین ارائه ها و سخنرانی ها معمولا با یک داستان جذاب همراهند. به جای اینکه خیلی ساده و معمولی یک سری ویژگی و اصل را لیست کنید
نقل‌قول: حتما بخوانید: ۱۰ تا از بهترین و جدیدترین تمرینات فن بیان جهت تقویت و تنظیم صدای شما
بهتر است از یک رویه و داستان جالب برای این کار استفاده کنید تا مخاطبتان به دنبال کردن حرف هایتان علاقمند شود. یادتان باشد افرادی که در کسب و کارهایشان موفقند معمولا قصه گوها و داستان پردازهای فوق العاده ای هستند. ارائه های کوتاه و اسلایدی به روش زیر طراحی می شوند:
[list]
[*]در ابتدا مشکلی که محصول مورد نظر می تواند آن را حل کند توضیح داده می شود. این کار اکثرا در قالب یک داستان صورت می گیرد.
[*]معمولا برای اینکه بیننده یا مخاطب راحت تر بتواند با جریان داستان همراه شود و آن را تجسم کند از عکس های مختلف که مربوط به موضوع هستند استفاده می شود.
[*]ریتم داستان با معرفی محصول مورد نظر ادامه پیدا می کند.
[*]در مرحله بعد دقیقا مشخص می شود که این محصول چطور می تواند مشکل مطرح شده را حل کند.
[*]و در نهایت درباره اینکه این محصول چقدر و چطور می تواند از لحاظ تجاری سودمند باشد توضیح داده می شود.
[/list]همانطور که ملاحظه کردید یک ارائه کامل و بی نقص شامل چندین داستان است که شما باید آنها را برای مخاطبتان تعریف کنید؛ بنابراین می شود گفت که یک ارائه تمام عیار از ۳ قسمت تشکیل شده است:
[list]
[*]مساله
[*]راه حل
[*]طرح عملی
[/list]حالا باید بدانید که هر داستانی که تعریف می کنید به اسلایدهای جداگانه با طرح های مختلف نیاز دارند؛ مثلا اگر بخواهید مراحل بالا را طی کنید باید طبق روش زیر عمل کنید:
[list]
[*]مساله: اسلایدهای عکسی و تصویری برای پشتیبانی بصری
[*]راه حل: اسلایدهای متنی و توضیح دهنده برای رعایت قانون سه چیز
[*]برنامه عملی: اسلایدهای معمولی که با یک پیام واحد ساخته می شوند و این پیام می تواند یک عدد، یک راهکار و یا یک چارت و نمودار برای متقاعد کردن سرمایه گذاران باشد.
[/list]اگر به اسلایدهایتان به چشم یک مجموعه داستان نگاه کنید راحت تر تشخیص می دهید که چه طرحی باید برای هر یک از اسلایدها به کار ببرید.
۱۱- پایان خوب و مناسبی داشته باشید
اگر همه مراحل قبل را درست پیش رفته باشید مطمئنا اسلایدهای حرفه ای و خوبی طراحی کرده اید. حالا وقت این است که پایانی متفاوت و فراموش نشدنی برای ارائه تان در نظر بگیرید. یکی از بهترین نمونه ها برای پایان اسلایدها تکه کلام استیو جابز است که در آخر کنفرانس هایش می گفت: «راستی یک چیز دیگر!» و بعد محصول جدیدی را معرفی میکرد و با این کار مخاطب را هیجان زده می کرد.

موسسات برتر آموزش زبان عربی در تهران، مشهد و سایرشهرهای ایران
بهترین روش یادگیری سریع زبان انگلیسی بصورت اصولی +دانلود رایگان منابع
بهترین راه تقویت لیسنینگ طبق جدیدترین تحقیقات موسسات معتبر دنیا
مهارت شنیداری چیست؟ تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی در ۳ گام
بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی بدون کلاس (طبق تحقیقات جدید)



متعجب کردن مخاطب یکی از ابزارهای قدرتمند است که سخنران های حرفه ای از آن استفاده می کنند. معمولا کسانی که ارائه های حرفه ای و موفقی دارند درست زمانی که مخاطبشان اصلا انتظارش را ندارد کاری می کنند که او متعجب و هیجان زده شود.