تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: بیماران مبتلا به کرون بخوانند: ترفندهای پخت و پز برای رژیم غذایی کرون
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
اگر از بیماری کرون رنج می ‌برید، پس می دانید که التهاب روده کوچک می ‌تواند هضم و جذب مواد غذایی را که به آنها نیاز دارید، دشوار کند. در حالیکه هیچ درمانی برای بیماری کرون وجود ندارد، غذاهای ویژه ‌ای وجود دارند که ممکن است باعث بروز یا حتی بدتر شدن علائم شوند. این غذاها عبارتند از: شیر، غذاهای لبنی، غذاهای چرب، غذاهای تند، غذاهای سرشار از فیبر و الکل.
نکات مهم
ممکن است در اینترنت چندین رژیم غذایی برای بیماری کرون خوانده باشید. با اینحال، هیچ مدرک علمی برای اثبات یک رژیم غذایی وجود ندارد که به بهترین نحو عوارض مربوط به بیماری التهاب روده را کاهش دهد. غذاهایی که علائم را تحریک می ‌کنند، در هر فرد متفاوت هستند. به همین دلیل، ضروری است که مواد غذایی ویژه ‌ای که علائم را بدتر می‌کنند، شناسایی کرده و مصرف آنها را به حداقل برسانید. برای انجام این کار، باید شروع به آزمایش با غذاهای مختلف مثل گوشت، سبزیجات، میوه‌ ها، آجیل و غلات کنید تا بتوانید آنچه را که برایتان مناسب است، بیابید. برای مثال اگر دیدید که یک سبزی خاص علائم شما را تحریک می‌کند، بجای مصرف آن بصورت کامل، می ‌توانید راه‌ های جدیدی برای خوردن آن پیدا کنید، مانند جوشاندن یا بخار پز کردن.
نقل‌قول: همچنین بخوانید: علل، علایم و بهترین روش برای درمان خانگی درد روده (کاملا موثر)
اگر از خوردن غذاهای مشابه خسته شدید و خواستید به غذای خود ادویه اضافه کنید، می توانید از دستور العمل ‌ها و راهنمایی های آشپزی زیر استفاده کنید:
۱- ساندویچ گوجه فرنگی و ریحان
ساندویچ گوجه فرنگی و ریحان یک نمونه عالی از میان وعده ‌های ساده و سالم هستند که حس چشایی را ارضا می‌کنند. هر برش حدود ۷۵ کالری دارد و غنی از پروتئین است.
[list]
[*]۴ تکه نان بردارید و روی هر برش دو قاشق چای خوری سس مایونز بمالید. سپس روی هر نان یک تکه گوجه ‌فرنگی و یک برگ ریحان خشک بگذارید؛ و کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید.
[/list]۲- سالاد ماهی تن سبک
اگر قصد دارید یک نهار یا شام سبک بخورید، سالاد ماهی تن دقیقا همان چیزی است که دوست دارید. این سالاد خاص، پروتئین زیادی دارد و آماده سازی آن، فقط ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.
[list]
[*]یک سوم فنجان ماهی تن (که در آب بسته ‌بندی شده ‌است) بردارید و آب آن را تخلیه کنید. سه هویج خرد شده، یک چهارم فنجان کرفس خرد شده و ۱ قاشق سوپ خوری سس مایونز را مخلوط کرده و مواد تشکیل ‌دهنده را در یک کاسه بریزید. ماهی تن را به آنها اضافه کرده و روی سالاد را با برگ های کاهو بپوشانید.
[/list]
نقل‌قول: مطلب مشابه: بیماری کرون، طول عمر بیماران، روشهای درمان و همه نکات مهم
۳- مرغ فلفلی لیمویی
لیمو باعث مزه دار شدن بسیاری از غذاها می شود و وقتی که بر روی مرغ ریخته می شود، طعم خوش‌ مزه ای ایجاد می کند. مرغ فلفلی لیمویی یک شام سبک با چربی کم است و فقط ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا آماده شود.
[list]
[*]حدود ۱ پوند سینه‌ مرغ را در مخلوط چهار فنجان لیمو و فلفل سبز بخوابانید. سپس مرغ را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر با درجه حرارت ۱۶۵ درجه فارنهایت یا ۷۴ درجه سانتی گراد و یا به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در همان دما کباب کنید. انتخاب با شما است. سپس آن را با چند برش لیمو سرو کنید.
[/list]۴- اسموتی موز و توت فرنگی
یک جایگزین مناسب برای محصولات لبنی مانند شیر، شیر سویا وانیلی کم چرب است. با کمی میوه مانند توت ‌فرنگی و موز می توانید یک صبحانه تازه و یا میان وعده درست کنید.
[list]
[*]با استفاده از مخلوط‌کن، مواد زیر را مخلوط کنید: دو فنجان‌ توت ‌فرنگی تازه، یک موز متوسط، نصف فنجان شیر سویا وانیلی کم‌ چرب، نصف قاشق سوپ خوری عسل و نصف قاشق چای خوری عصاره وانیل. با این مواد می توانید یک اسموتی خامه مانند فاقد چربی داشته باشید.
[/list]۵- لینگوینی با صدف
بیماری کرون باعث التهاب روده کوچک که محل جذب ویتامین B12 است، می ‌شود. به همین دلیل، خوردن غذاهای غنی از این ویتامین مانند لینگوینی با صدف، راهی عالی برای جذب مواد مغذی است که با کمبود آن مواجه هستید. به علاوه بسیار خوش‌مزه و آبدار است.
[list]
[*]نصف پوند پاستا لینگوینی بردارید و طبق دستورالعمل روی بسته، آن را بپزید. در حالی که این پاستا پخته می شود، ۲ قاشق سوپ خوری روغن زیتون را در یک ماهی ‌تابه بریزید و دو حبه سیر و یک قاشق چای خوری فلفل قرمز به آن اضافه کنید و برای حدود ۱ دقیقه تفت دهید. سپس یک فنجان سرکه سفید و یک سوم فنجان آب مرغ بدون چربی و ۲ پوند صدف کنسرو شده به آن اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه آن ها را بپزید و وقتی پاستا آماده شد، آنرا با سایر مواد مخلوط کنید.
[/list]
نقل‌قول: حتماٌ بخوانید: علائم انواع سرطان روده، کشندگی، روش جدید درمان و حقایق جالب
۶- فیله ماهی سالمون
برنامه ‌های غذایی برای بیماری کرون معمولا شامل پروتئین، گوشت، ماکیان و منابع ماهی هستند. فیله های ماهی سالمون که در فر پخته شده ‌اند، غذایی مناسب با چربی پایین و غنی از پروتئین هستند.
[list]
[*]یک پوند ماهی سالمون را به ۴ فیله تقسیم کنید. ۲ قاشق سوپ خوری سرکه سفید و مقداری نمک و فلفل به فیله ها اضافه کنید. فیله های سالمون را در یک ماهی ‌تابه گذاشته و برای ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در فر بپزید. سپس فیله ها را با چند برش لیمو سرو کنید.
[/list]۷- رپ سبزیجات
یک رپ سبزیجات، ناهار دوستانه ای برای کرون است که بسیار غنی می باشد. آماده سازی آن آسان است و برای ناهار عالی عمل می کند.
[list]
[*]۱ قاشق غذاخوری هوموس را روی ۱ نان پیتا بمالید. ۱ برگ کاهو، ۱ سیب زمینی پخته شده، نصف گوجه فرنگی متوسط، ۱ چغندر پخته و خرد شده، ۱ اونس پنیر فتا کم چرب و یک چهارم فنجان برگ ریحان به آن اضافه کنید. بسته بندی را رول کنید و از آن لذت ببرید.
[/list]
نقل‌قول: همچنین بخوانید: بهترین و جدیدترین روش درمان خانگی-طبیعی اسهال خونی (کاملا موثر)
نکات مهم تغذیه ای بیماران کرون
۱- سبزیجات را به روش های مختلف بخورید. می توانید آنها را پخته، جوشانده و یا کباب کنید (هضم سبزیجات پخته شده آسان تر است).
۲- از روش های طبخ کم چرب مانند پخت، به جای سرخ کردن استفاده کنید.
۳- تا حد ممکن از گوشت قرمز، محصولات لبنی، غذاهای چرب و گلوتن استفاده نکنید.
۴- میوه ها یا سبزیجات مختلف را با هم (بدون پالپ) ترکیب کنید تا به راحتی خورده شوند.
۵- از میوه های خشک اجتناب کنید.
۶- گرسنه نمانید و به سادگی یک نوع غذا را جایگزین دیگری کنید (برای مثال برنج قهوه ای به جای برنج سفید).
۷- از مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار اجتناب کنید.
۸- ۳ تا ۴ وعده غذای سبک در طول روز بهتر از دو وعده غذایی سنگین است.
۹- در طول روز مقدار کمتری آب بنوشید.
نقل‌قول: حتما بخوانید: ۲۰ رازی که زبان تان راجب سلامتی تان می گوید!
۱۰- وعده های غذایی خود را ساده نگه دارید.
۱۱- اگر نسبت به لاکتوز حساس هستید، می ‌توانید شیر بادام را امتحان کنید.
۱۲- زمانی علائم به حداقل می ‌رسند که برنامه غذایی شما شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات، به ویژه هویج پخته ‌شده باشد.
۱۳- هنگامی که علائم شدیدی دارید، با متخصص تغذیه در مورد یک برنامه رژیم غذایی توصیه شده بر اساس شرایط خود صحبت کنید.
۱۴- وعده های غذایی را مصرف کنید.
اگر در مورد برنامه رژیم غذایی کرون هر سوال یا نگرانی دارید، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و پاسخ هایی را که می خواهید پیدا کنید. بدون تشدید علائم، می توانید با چند دستور ساده، حس چشایی خود را تامین کنید. بعلاوه چون رژیم غذایی دارید، به این معنا نیست که وعده های غذایی شما باید خشک و بی مزه باشند.

تخم بلدرچین، خواص، مضرات، موارد منع مصرف و نکات بسیار مهم
بهترین تمرین های ورزشی + نکات ماساژ دادن برای درمان سلولیت (قطعی)
6 تا از رایج ترین اختلالات اضطراب/استرس در ایران که باید بشناسید!
7 دستور گیاهی کاملا موثر برای درمان بیماری گواتر در منزل (ثابت شده)




حتی زمانی که حال و حوصله غذا خوردن ندارید، مهم است که برنامه رژیم غذایی سرشار از کالری و پروتئین را حفظ کنید. بدن به مواد مغذی و انرژی مناسب برای کارکرد کامل نیاز دارد. به خاطر داشته باشید که تغذیه مناسب برای سلامت کلی و مدیریت بیماری کرون ضروری است.