تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: خواص و مضرات دمنوش بلوبری، طرز استفاده درست و نکات مهم دیگر
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
دمنوش بلوبری خواص فوق العاده ای برای سلامتی دارد که از میان آنها میتوان به مقابله با سرطان، تقویت سلامت قلب، افزایش تراکم استخوان ها و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. علاوه بر این مصرف دمنوش بلوبری مانع از ابتلا به دژنراسیون ماکولا می شود و نه تنها عملکردهای شناختی را بهبود می بخشد بلکه خطر ابتلا به دیابت را هم کاهش می دهد و کلیه ها را تقویت می کند. در این مطلب شما را با خواص و عوارض جانبی که از نظر علمی ثابت شده اند آشنا می کنیم.
دمنوش بلوبری چیست؟
دمنوش بلوبری در واقع از برگ های خشک شده آن تهیه می شود چون برگ های بلوبری هم درست مثل خود بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان هستند. در دهه های اخیر و با کشف خواص آنتی اکسیدانی این میوه، بلوبری به یکی از میوه های بسیار محبوب تبدیل شده است که می تواند روی سلامت کلی بدن تاثیر مثبت زیادی داشته باشد. بلوبری میوه ای بوته دار است و بومی آمریکای شمالیست اما تقریبا از یک قرن پیش وارد اروپا شد و به اکثر نقاط جهان هم راه پیدا کرد.
رایج ترین نوع بلوبری Vaccinium cyanococcus نام دارد که سرشار از آنتوسیانین، ترکیبات پلی فنل و سایر مواد مغذی و همچنین ویتامین A، C، B، K، پتاسیم، منگنز، روی و آهن است.
خواص ثابت شده دمنوش بلوبری
[تصویر:  word-image-60.jpeg]
دمنوش بلوبری گزینه خوبی برای کسانیست که دچار علائم آب مروارید، ضعف سیستم ایمنی، زوال عقل، آلزایمر، دیابت، عفونت کلیه، کلسترول بالا، فشار خون بالا، پوکی استخوان، سوخت و ساز پایین، کمبود مواد مغذی و کم خونی هستند. علاوه بر این مصرف دمنوش بلوبری مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.
۱-سلامت قلب
دمنوش بلوبری به خاطر پتاسیم زیادی که دارد با گشاد کردن عروق و پایین آوردن فشار خون خطر ابتلا به تصلب شرایین، سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می دهد و عملکرد قلب و عروق را بهبود می بخشد. علاوه بر این، دمنوش بلوبری سرشار از پروآنتوسیانیدین است که بدن را در مقابل بیماری های قلبی و عروقی بیمه می کند.
۲- بهبود عملکردهای شناختی
آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش بلوبری با جلوگیری از استرس اکسیداتیو و رسوب پلاک ها در مغز به طور قابل توجهی روی عملکردهای شناختی بدن تاثیر می گذارند. این مساله باعث می شود جلوی برخی ارتباطات عصبی مغز که منجر به بروز آلزایمر، زوال عقل و بیماری های اعصاب و روان می شوند گرفته شود و به این ترتیب از مغز در مقابل این بیماری ها محافظت می شود.
نقل‌قول: حتما بخوانید: جدیدترین خواص و مضرات چای سفید برای لاغری، پوست و بدن و نحوه و زمان مصرف
۳- کمک به هضم غذا
اسید گالیک یکی از آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری است که می تواند التهابات قسمت های مختلف بدن از جمله معده را برطرف کند. بلوبری با متعادل کردن سطح باکتری های روده به هضم غذا کمک می کند، ناراحتی های معده را کاهش می دهد و نفخ، دل درد، یبوست و اسهال را درمان می کند.
۴- تقویت سیستم ایمنی
آنتوسیانین ها و ویتامین C موجود در بلوبری سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. ویتامین C نقش آنتی اکسیدانی دارد و به تولید گلبول های سفید خون کمک می کند. از طرف دیگر آنتوسیانین ها هم با از بین بردن رادیکال های آزاد مانع از جهش و مرگ سلول های بدن می شوند.
۵- افزایش قدرت بینایی
بلوبری سرشار از ویتامین A است و می تواند به حفظ و تقویت قدرت بینایی کمک کند. ویتامین A جزو آنتی اکسیدان ها محسوب می شود و مانع از تخریب ماکولا در شبکیه چشم می شود و خطر ابتلا به آب مروارید را هم کاهش می دهد.
نقل‌قول: حتما بخوانید: ۱۱ تا از بهترین دمنوش ها برای درمان همزمان چاقی و دیابت (جدیدترین تحقیقات)
۶- سلامت کلیه ها
دو اسید موجود در بلوبری یعنی الاجیک اسید و هیپوریک اسید با افزایش سطح اسیدیته ادرار دیواره های مثانه را سم زدایی می کنند. علاوه بر این، نوشیدن دمنوش بلوبری اگزالات موجود در بدن که یکی از عوامل ایجاد سنگ کلیه است را کاهش می دهد.
۷- پیشگیری و درمان دیابت
بلوبری با بهبود عملکرد پانکراس، افزایش ترشح انسولین وکاهش مقاومت بدن نسبت به انسولین قند خون را پایین می آورد. نوشیدن این دمنوش خوشمزه برای کسانی که مبتلا به دیابتند و یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند یکی از اقدامات درمانی موثر یا پیشگیری کننده محسوب می شود.
۸- افزایش تراکم استخوان ها
برخی مطالعات نشان می دهند که مصرف دمنوش بلوبری باعث افزایش تراکم استخوانی و کاهش پوکی استخوان می شود. مواد معدنی موجود در این دمنوش بدن را تقویت می کند و با افزایش سن مانع از ضعیف شدن استخوان ها می شود.
نقل‌قول: حتما بخوانید: ۱۰ دمنوش گیاهی که بیشترین خاصیت را برای سلامتی بدن دارند!
۹- بهبود گردش خون
آهن و کلسیم موجود در دمنوش بلوبری جذب آهن از طریق دستگاه گوارش را افزایش می دهند. علاوه بر این آهن یکی از اجزای اصلی و کلیدی گلبول های قرمز خون است که وظیفه اکسیژن رسانی به اندام های در حال رشد بدن را به عهده دارند. مصرف دمنوش بلوبری به گردش خون بیشتر و افزایش خونرسانی در بدن کمک می کند و مانع از بروز کم خونی می شود.
۱۰- مقابله با سرطان
طبق مقاله منتشر شده ای از سمت دانشگاه فلوریدای ایالات متحده آمریکا مشخص شده است بلوبری ویژگی های موثری برای مبارزه با سرطان دارد. آنتوسیانین های موجود در بلوبری و برگ های آن پتانسیل مقابله با سرطان دارند. گذشته از این، اسید گالیک و دیگر آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش بلوبری به میزان قابل توجهی می توانند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، پروستات، سینه، ریه و سرطان گردنه رحم را کاهش دهند.
طرز تهیه دمنوش بلوبری
تهیه دمنوش بلوبری در خانه بسیار راحت و آسان است و مصرف آن به سلامت عمومی بدن کمک می کند. برای تهیه این دمنوش فوق العاده به:
[list]
[*]مقداری برگ خشک شده بلوبری
[*]آب جوش
[*]کمی شیرین کننده طبیعی مثل عسل
[/list]نیاز دارید.
خیلی ها دمنوش بلوبری را از خود بلوبری تهیه می کنند اما باید بدانید که برگ بلوبری هم به اندازه میوه اش ارزش تغذیه ای دارد و حتی کافئین موجود در آن باعث افزایش سطح انرژی بدن می شود. برگ های خشک بلوبری را می توانید از فروشگاه های مواد غذایی تهیه کنید یا خودتان آنها از بوته بلوبری بچینید و خشک کنید. فقط یادتان باشد قبل از چیدن برگ های بلوبری مطمئن شوید که حتما از بوته بلوبری برگ میچینید چون ممکن است میوه های دیگری هم شبیه بلوبری باشند که مصرف برگ آنها برای بدن مضر باشد.
طرز تهیه
[list=1]
[*]آب را جوش بیاورید و بعد اجازه بدهید حرارت آن کم شود تا به حالت نیم جوش دربیاید چون آب خیلی جوش آنتی اکسیدان ها را از بین می برد.
[*]برگ های خشک بلوبری را در آب بریزید.
[*]اجازه بدهید برگ ها ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب دم کنند.
[*]حالا دمنوش را از صافی عبور بدهید و اگر دوست داشتید با کمی عسل یا شکر آن را شیرین کنید.
[/list]
5 تا از بهترین کرم های خارجی برای رفع کک و مک + قیمت و نکات مهم
4 داروی گیاهی برای حذف بوی سیر و پیاز از دهان(قطعی)
پنیر پیتزا: خواص، عوارض، بهترین نوع و نکات مهم برای مصرف آن
5 دلیل خطرناک ضعف شدید حافظه در افراد 27 سال به بالا و روش درمان



عوارض جانبی مصرف دمنوش بلوبری
دمنوش بلوبری عوارض جانبی بسیار کمی دارد که آن هم بیشتر به مسائل مربوط دستگاه گوارش و آلرژی مرتبط می شود.
[list]
[*]مشکلات مربوط به معده: مصرف دمنوش بلوبری ممکن است باعث ناراحتی معده، سوء هاضمه، اسهال یا تهوع شود؛ اما این مشکلات فقط در صورت مصرف بیش از حد دمنوش اتفاق می افتند.
[*]واکنش های آلرژیک: با اینکه واکنش های حساسیت زا و آلرژیک دمنوش بلوبری بسیار کم است اما ممکن است مصرف آن باعث تورم لبها، زبان یا لثه و همچنین سوزش، قرمزی، تورم و خارش پوست شود. اگر دچار این علائم شدید بلافاصله مصرف دمنوش را قطع کنید.
[*]مصرف در دوران بارداری: اگر باردار هستید قبل از مصرف دمنوش بلوبری حتما با پزشکتان مشورت کنید.
[/list]