تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: بازار بورس چیست؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
بازار بورس چیست؟
بورس اوراق بهادار، بازار خاصی است که در آن داد و ستد اوراق بهادار توسط کارگزاران بورس انجام می گیرد، کارگزاران بورسی نقش واسطه را ایفا می کنند و در مقابل کارمزد دریافت می کنند . بصورت ساده به بازاری که برای خرید و فروش اوراق بهادار ایجاد شده یا می شود را بازار بورس اوراق بهادار می نامیم.
در بازار بورس سهام شرکت های سهامی عرضه میشود و میتوان باحداقل میزان سرمایه در شرکت های بزرگ سرمایه گذاری نمود.
بر اساس قانون تجارت اشخاص حقیقی و حقوقیی در بازار بورس حق معامله و خرید و فروش را دارند که صلاحیت آنها تصدیق شده باشد و دیگران برای خرید یا فروش اوراق بهادار باید به وسیله آنها اقدام نمایند ، این اشخاص کارگزار نامیده میشود.
بورس از ارکان های مختلف جامعه تشکیل شده است که شامل :1_شورای عالی بورسی  2_هیئت پذیرش اوراق بهادار 3_ هیئت مدیره و کارگزارن می باشد.
شورای عالی بورسی مرکب است از 1_دادستان کل کشور 2_رئیس بانک مرکزی 3_رئیس کانون بانک 4_رئیس اطلاق بازرگانی تهران 5_رئیس هیئت مدیره بورس 6_سه نفر شخصیت مالی و اقتصادی به پیشنهاد وزارت دارائی و تصویب هیئت وزیران و همینطور اشخاص دیگر مانند رئیس کانون بانک ها و غیره .
وظیفه شورای عالی بورسی عبارت است از تصویب آیین نامه ها و مقررات بازار ، نظارت در اجرای آیین نامه های و مقررات،تجدید نظر در تصمیمات هیئت مدیره و هیئت پذیرش بورس وانتخاب نماینده برای شرکت در جلسات هیئت مدیره و هیئت پذیرش اوراق بهادار.
هیئت مدیره در بازار بورس مرکب است از عده ای که منحصرا از طرف کارگزاران با تصویب شورای عالی بورس.
وظیفه هیئت مدیره اداره امور بورس ، تنظیم وآگهی فهرست اوراق بهادار و غیره می باشد.
اوراق بهادار
اوراق بهادار عبارت است از انواع سهام شرکتهای سهامی و اوراق قرضه صادر شده از طرف شرکتها و شهرداریها و موسسات وابسته و خزانه داری کل که قابل معامله و نقل و انتقال باشد .
بصورت ساده اوراق بهادار عبارت است از یک نوع ابزار مالی که اشخاص باتوجه به آن به دادو ستد می پردازند، کهموسسه حسابداری میتواند مشاوره مالی لازم را در این زمینه ارائه نماید .
هیئت پذیرش اوراق بهادار
وظیفه هیئت پذیرش اوراق بهادار، این است که کلیه درخواست های اوراق بهادار راپس از اظهارنظر هیئت مدیره رسیدگی و تصمیم خود را در رد یا قبول آنها اعلام دارد.
که هیئت پذیرش اوراق بهادار شامل : 1_رئیس هیئت مدیره بورس 2_نماینده اطلاق بازرگانی 3_دو نفر حسابدار خبره با انتخاب شورای عالی بورس و غیره .
دلال
دلال به شخص حقیقی و یا حقوقی گفته میشود که با توجه به مزدی که دریافت می کند معامله ای را با اشخاص دیگر انجام می دهد .
وجود دلال در هیچ بازاری حتمی نیست و طرفین معامله در صورت نیاز میتوانند به دلال مراجعه نمایند .
در بازاربورس اوراق بهادار وجود دلال حتمی بوده و کارگزاران بورسی نقش دلال را داشته و در قبال خرید و فروش سهام کارمزد دریافت می کنند .
دلالان بازار بورس که بدون آنها خرید و فروش امکان پذیر نمی باشد همان کارگزاران بورسی هستند .
باتوجه به این که دلال در حکم وکیل و امین است نمیتواند هیچ گونه از تعهدات طرفین معامله را برعهده بگیرد که باتوجه به این مورد شرکت حسابداری تاکید می کند که کارگزاران بورسی هیچ گونه تعهدی نسبت به سهامداران در بازار بورس ندارند.
باتوجه به قانون تجارت دلال هم میتواند برای خود تجارت کند و هم میتواند در سایر رشته های دیگر فعالیت نماید که با اتکاء به این مورد موسسه حسابداری سهامداری، ایجاد بازارهای سرمایه ای با ریسک پایین توسط کارگزاران بورسی را از لحاظ قانونی بلامانع می داند .
شرکت حسابداری لازم به ذکر می نداند که در اجرای معامله دلالی، دلال ضامن اجرای معامله نیست و درصورت زیان سهامداران در بازار بورس کارگزاران بورسی هیچ گونه مسئولیتی ندارند.
کارگزارن بورس
کارگزاران بورس اشخاصی هستند که منحصرا حق معامله در بازار بورس را دارند و اشخاص حقیقی و حقوقی معاملات خود را در بازار بورس به وسیله کارگزاران بورسی انجام می دهند .
هیئت مدیره از بین کارگزاران انتخاب بازار بورس انتخاب میشوند و سازمان کارگزاران بورس دارای یک شخصیت حقوقی می باشد.
اشخاصی به سمت کارگزار انتخاب میشوند که دارای سوابق سوء نبوده و سه سال به عمل خرید وفروش اوراق بهادار اشتغال داشته باشند.
موسسه حسابداری تاکید می کند که کارگزاران بورسی حق اشتغال به معاملات دیگر در خارج را ندارند .
هریک از کارگزاران بورسی باید تضمین نقدی و یا ملکی دهند که هرگاه از عملیات آنها خسارتی به هریک از طرفین معامله برسد از آن محل جبران شود .
معاملات بورس
دربازار بورس فقط اوراق بهاداری مورد معامله قرار میگیرند که از طرف موسسات ایرانی صادرگردد .
و همینطور اوراقی که مورد تصویب و تایید هیئت پذیرش اوراق بهادار واقع شوند در بازار بورس عرضه میشوند .
شرکت حسابداری باتوجه به سابقه بالا خود میتواند مشاوره مالی لازم را به اشخاص حقیقی و حقوقی برای سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار و همچنین بازار های سرمایه ای ارائه نماید .
 
 
 
برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید
 
نوشته شده توسط:  مشاورین تهران و شرکا
 
برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید
audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointlactogenicfactorlacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyselectivediffusersemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting