تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: سوال پروژه
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
1-انواع نمایشگرها یا مانیتور ها را نام برده و نام کامل آنها را ذکر کنید؟
انواع نمایشگر:

CRT:
نمایشگرهای CRT از دو نوع فناوری لامپ تصویر استفاده می‌کنند. در نمایشگرهای قدیمی CRT از فناوری Shadow mask استفاده شده است .Aperture grille ، فناوری دیگر در رابطه با لامپ تصویر بوده که شفافیت و وضوح تصویر به‌مراتب بهتری را ارایه می‌کند و در نمایشگرهای مسطح ازاین فناوری استفاده می‌شود و انعکاس نور را کم می‌کند.
در این نمایشگر پرتاپ پرتوهای با فرکانس بالا از لامپ کاتدی و برخورد آن با صفحه نمایش، موجب روشن شدن یک نقطه (پیکسل) بر نمایشگر می‌شود و ایجاد میدان مغناتیسی پیرامون این پرتو، موجب انتقال سریع آن به نقاط دلخواه روی صفحه و در نتیجه نمایش یک تصویر می‌گردد.

LCD:
در نمایشگرهای LCD از فناوری کریستال مایع استفاده می‌شود. کریستال‌های مایع موادی هستند که به طور فیزیکی دارای خاصیت‌های جامد و مایع هستند. یکی از خاصیت‌های جالب آنها توانایی آنها در تغییر موقعیت بسته به ولتاژ اعمال شده به آنها است.در این نمایشگر آدرس دهی پیکسل‌ها در صفحه به‌صورت ماتریسی است. به‌عبارت دیگر، صفحه نمایش مانند یک محور مختصات آدرس‌دهی شده و نقاط تقاطع x و y باعث روشن یا خاموش شدن پیکسل‌ها می‌شود.
در نمایشگر های LCD مبنای کار کریستال مایع بوده و نیز احتیاج به یک سیستم نور دهی در پس زمینه می باشد تا نور ایجاد شده بتواند از دو صفحه دو قطبی که با اختلاف 90 درجه از هم قرار گرفته اند عبور کند . در این حالت در وضعیت عادی نوری از مابین این دو صفحه عبور نمی کند و تنها در هنگامی که پیغام الکتریکی مبنی بر آزاد شدن کانال نمایشی دریافت شود زاویه و آدرس مورد نظر داده شده و نور بر اساس زاویه داده شده در صفحه قطبی عبور کرده و با تحریک لایه نمایشی رنگ مورد نظر به صورت نقاط کروی پدید می آید . این حالت را شکل گیری پلاسما نیز می گویند .

OLED:
OLED به‌معنای دیود نوری از جنس مواد آلی است. امروزه این فناوری در حال جایگزین شدن با فناوری LCD در تجهیزاتی مانند PDAها و تلفن‌های همراه است چون این نوع صفحه نمایش شفاف‌تر، نازک‌تر و سریع‌تر است و نور بیشتری نسبت به نمایشگرهای LCD تولید می‌کند و در عین حال مصرف برق آن هم پایین‌تر است به علاوه تولید انبوه آن ارزان‌ترتمام می‌‌شود.

PLASMA:
این فناوی عمر چندانی ندارد و روش آدرس‌ دهی نقاط در آن، شبیه به نمایشگرهای LCD است. سیستم آشکارسازی در نمایشگر پلاسما بر پایه ریزحباب‌هایی از گازهای رادیون یا گزنون کار می‌کند. این حباب‌ها با تحریک الکتریکی ، فوتون نوری آزاد می‌کنند که دیده نمی‌شود. اما با برخورد به ذرات فسفری یا دیگر آشکار سازها نور مریی تولید می‌کند.
لازم به ذکر است که فناوری نمایشگرهای LCD و پلاسما به‌سرعت رو به پیشرفت و بهبود است و ممکن است که برخی از محدودیت‌های آنها به‌زودی برطرف شود.

تفکیک‌پذیری چیست؟
به تعداد پیکسل‌های نمایش داده شده افقی و عمودی بر صفحه، گفته می‌شود. هر اندازه توان تفکیک‌پذیری افزایش یابد، امکان نمایش تصاویر بیشتری روی نمایشگر فراهم می‌آید و تصویر واضح‌تر می‌شود. تفکیک‌پذیری با اندازه صفحه نمایشگر رابطه دارد هر چه نمایشگر بزرگتر باشد، امکان دستیابی به کیفیت بالاتر، بیشتر است و جزییات بیشتری در نمایشگر دیده می‌شود در یک دسکتاپ ویندوز اندازه آیکون‌ها را در رزولوشن 600*800 2 یا 3 برابر بزرگتر نسبت به رزولوشن 1024*1280 است. یک نمایشگر می‌تواند چند درجه تفکیک‌پذیری را پشتیبانی کند.

نکاتی برای تهیه نمایشگر:
انتخاب نامناسب یک نمایشگر می‌تواند در دراز مدت آسیب جدی به چشمان کاربر وارد کند پس لازم است که در انتخاب نمایشگر دقت‌کرد. نمایشگر انتخابی، باید دارای محدوده دید قابل قبول و متناسب با نوع نیاز کاربران باشد. نمایشگرهای 19 و 17 اینچ CRT محدوده دید مناسبی در ارتباط با کاربردهای حرفه‌ای دارند.
با استفاده از پورت‌های USB، می‌توان به‌سادگی و به‌سرعت تجهیزات جانبی را به رایانه متصل کرد. در برخی نمایشگرها، تعدادی پورت USB تعبیه شده است.
در تهیه نمایشگر LCD، انتخاب یک نمایشگر با زاویه دید و کنتراست مناسب بسیار مهم است. زاویه دید به زاویه افقی و یا عمودی که کاربر قادر به مشاهده تصاویر بدون کاهش کیفیت رنگ و شفافیت تصویر است، گفته‌ می‌شود. در حال حاضر توجه به میزان برق مصرفی نیز مهم است.