تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: استاندارد حسابداری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
پرسش: 

نحوه برخورد با مخارج تامین مالی بر اساس استاندارد حسابداری مخارج تامین مالی چگونه است؟

پاسخ:

بر اساس استاندارد 13 حسابداری مخارج تأمین مالی، مخارج تأمین مالی عموماً بلافاصله به عنوان هزینه دوره شناسایی می شود، به استثنای مواردی که این مخارج به حساب دارایی واجد شرایط منظور می گردد.
تامین مالی انبوه روشی جدید برای تامین و جذب سرمایه پروژه‌های اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و انتفاعی است. Crowd Funding بر تامین سرمایه (Funding) از طریق انبوه سرمایه‌گذاران خرد (Crowd) متکی است. به عبارت دیگر تامین مالی جمعی با دریافت سرمایه از تعداد زیادی از افراد با استفاده از یک فراخوان که غالباً از طریق اینترنت صورت می‌گیرد، تعریف می‌شود. آنچه که تأمین مالی جمعی را از سایر روش‌های تأمین مالی متمایز می‌سازد، استفاده از جمعیت انبوهی از افراد عادی به جای مشارکت‌کنندگان حرفه‌ای در بازارهای مالی است. صاحبان ایده و افراد کارآفرین برای شروع یا ادامه فعالیت خود می‌توانند با استفاده از زیرساخت‌های فناورانه، بدون صرف هزینه و به دور از بوروکراسی‌های تأمین اعتبار بانکی، سرمایه لازم برای شروع فعالیت خود را تأمین کنند.
مدل‌های تامین مالی جمعی به چهار دسته کلی تقسیم می شود:
تامین مالی مبتنی بر اهدا: تامین مالی به‌صورت خیریه برای حمایت از پروژه‌ها. این روش اغلب در پروژه‌های غیرانتفاعی یا بشردوستانه کاربرد دارد و مشارکت‌کنندگان انتظاری در قبال حمایت مالی انجام شده ندارند.
تامین مالی مبتنی بر پاداش: تامین مالی با ارائه پاداش‌های غیر پولی به حامیان. در این روش تامین‌کننده در قبال وجهی که پرداخت کرده از نوعی پاداش برخوردار
می‌شود. این پاداش می‌تواند تخفیف خرید محصول یا کالا یا خدمات پس از ارائه آن باشد.
تامین مالی مبتنی بر قرض یا تسهیلات: تامین مالی با ارائه قرارداد اعتباری به انبوه مردم. در این حالت از تامین مالی جمعی، وام یا قرض توسط انبوهی از مردم تامین می‌شود.
تامین مالی مبتنی بر سهام: تامین مالی با ارائه یک سهام از شرکت هدف به انبوه مردم. در این حالت مشارکت‌کننده انتظار دارد تا درصدی از درآمد پروژه به وی تعلق گیرد.
در يك طرف اين تعامل، مجموعه‌اي از فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در قالب ايده يا پروژه وجود دارد كه توسط كارآفرينان معرفي مي‌شود و از جمع درخواست مي‌كنند تا براي تأمين مالي مشاركت كنند. در طرف ديگر، جمعيتي از مردم علاقمند به سرمايه‌گذاري هستند كه با تكيه بر خرد جمعي و نظام ارزيابي مبتني بر خرد جمعي شبكه، ضمن تبادل آراء و ارزيابي ميزان ريسك و سود هريك از فرصت‌ها، به رتبه‌بندي و اولويت‌گذاري آن‌ها مي‌پردازند كه در نهايت با انتخاب خوش آتيه‌ترين و مطمئن‌ترين فرصت‌هاي معرفي شده، نسبت به تأمين مالي آن مشاركت مي‌كنند و اين چرخه رتبه‌بندي و مشاركت تا زماني تكرار مي‌شود كه طرح‌هاي منتخب به هدف تأمين بودجه كامل رسيده و از فهرست‌هاي سرمايه‌گذاري خارج شود. محصول شرکت فراز یک بستر مشارکتی و پلتفرمی است که فرآیند تامین مالی جمعی را تسهیل و اجرایی می‌کند. تعامل سرمایه‌گذار و صاحب پروژه یا ایده در این بستر مشارکتی اتفاق می‌افتد.