تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ماهی و این همه خاصیت!!!
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ماهی و این همه خاصیت!!!




[تصویر:  mahi-salmon.jpg]


ماهی
ماهي ماده غذايي مفيدي است كه در مناطق شمالي و جنوبي كشورمان يعني مناطقي كه در كنار دريا واقع شده‌اند، جزو مواد اصلي و اساسي برنامه غذايي مردم اين مناطق محسوب مي‌شود. ماهي داراي ارزش تغذيه اي بسيار بالايي است و اكثر مواد مغذي مفيد و ضروري براي انسان را به تنهايي داراست. ماهی خواص دیگری جز دارا‌بودن امگا ۳ هم دارد. وقتی از ماهی حرف زده می‌شود صحبت از ویتامین و املاح، پروتئین ناب و كم چرب، اسیدهای چرب ضروری امگا ۶، امگا ۹ و البته امگا ۳ آن است. آن وقت به‌جای خریدن ماهی تازه پولمان را خرج مكمل‌های امگا ۳ كه فقط امگا ۳ دارند، نه ویتامین و املاح و نه پروتئین خالص می‌كنیم.

7 ماده مغذی در ماهی

 ماهی و محصولات دريايي با وجود آن كه جزو مواد غذايي حيواني هستند، ولي از نظر تركيب چربي با ساير مواد حيواني متفاوت‌اند. چربي موجود در مواد غذايي حيواني به طور عمده حاوي تركيباتي به نام اسيدهاي چرب اشباع شده هستند كه اين تركيبات موجب بالا بردن كلسترول و ساير چربي‌هاي نامطلوب خون مي‌شوند. بنابراين افراط در مصرف چربي‌هاي حيواني، سلامت قلب و عروق را به خطر انداخته و در نهايت منجر به سكته‌هاي قلبي و مغزي مي‌شود. ولي ماهي و آبزيان با وجود آن كه از دسته مواد غذايي حيواني هستند با اين حال نوع چربي موجود در آنها مشابه مواد گياهي است و از اسیدهای چرب اشباع نشده به نام امگا 3 در آبزیان وجود دارد كه اثرات بسيار مهمي ‌در سلامت انسان به عهده دارد و در پیشگیری از بسياري از بيماريها و كنترل و كمك به بهبود اختلالات و عوارض مختلف نقش مهم و سازنده‌اي به عهده دارد. چربي موجود در بافت‌هاي ماهي و آبزيان به پایین آمدن کلسترول بالا و ساير چربي‌هاي نامطلوب خون و عوارض قلبي و عروق كمك مؤثري نيز مي‌كند. ماهی‌ های چرب سالم‌ترین نوع ماهی‌ های خوراکی هستند.

[تصویر:  0926-omega3-benefit-1024x613.jpg]


آهن

ماهی یکی از منابع خوب آهن است و آهن در خون سازی و همچنین در حفظ مقاومت بدن در برابر میکروب‌ ها نقش مهمی‌ به عهده دارد. آهن موجود در ماهی به گونه‌ای است که جذب آن در دستگاه گوارش آسان بوده و به خوبی در بدن به مصرف می‌رسد. علاوه بر آن آهن موجود در ماهی، جذب آهن منابع گیاهی را هم افزایش می‌دهد بنابراین نقش مهمی‌ در پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن به عهده دارد.


ماهی حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین‌ های گروه “B” هست که در تنظیم فعالیت سلول‌ های عصبی و در نتیجه سلامت سیستم عصبی و پوست تاثیر دارند. همچنین بعضی از انواع ویتامین‌ های گروه “B”در خون سازی نیز مؤثرند. بنابراین با مصرف ماهی می‌توانیم به سلامت اعصاب، شادابی، طراوت پوست و پیشگیری از کم خونی کمک کنیم.
روی
ماده مغذی دیگری که در ماهی به مقدار کافی وجود دارد روی می‌ باشد. روی یک ماده مغذی است که در رشد کودکان و نوجوانان و نیز در بلوغ جنسی نوجوانان تاثیر مهمی‌ دارد. کمبود این ماده مغذی در دوران رشد موجب کوتاهی قد و در صورت کمبود شدید باعث کوتولگی می‌شود. همچنین در دوران بلوغ منجر به تاخیر در بلوغ جنسی می‌شود. ماهی این ماده غذایی مفید با دارا بودن روی به میزان کافی می‌تواند به رشد و تنظیم بلوغ جنسی کمک کند.


ماهي از منابع غني فلوئور در سلامت و استحكام دندان‌ ها می باشد و در پيشگيري از پوسيدگي دندان تاثير مهمي‌ دارد. پس با مصرف ماهي مي‌توانيم به سلامت و استحكام دندان‌ هاي خود كمك كنيم فلوئور همچنين در پيشگيري از استئوپروز يا پوكي استخوان مؤثر است.


ماهي دريا از بهترين منابع يد به حساب مي‌آيد. يد يكي از مواد مغذي است كه تاثير مهمي ‌در سلامت انسان دارد. يد در رشد اثرات قابل توجهي دارد و كمبود آن موجب اختلال در رشد و كوتاهي قد مي‌شود. بنابراين مصرف ماهي به مقدار كافي در دوران رشد ضروري است. يد همچنين در تكامل سيستم عصبي نقش مهمي‌ دارد و چنانچه خانم‌ ها در دوران بارداري مبتلا به كمبود شديد يد باشند، كودكانشان علاوه بر اختلال در رشد جسمي ‌دچار عقب افتادگي ذهني نيز مي‌ شوند و اين مشكل تا آخر عمر گريبان‌گير آنان خواهد شد. همچنين كمبود يد در شير مادر مي‌تواند منجر به اختلال در رشد جسمي‌ و ذهني كودك شيرخوار بشود.


ماهي از منابع خوب فسفر محسوب مي‌شود. فسفر ماده اي است كه همراه كلسيم در سلامت و استحكام استخوان ها تاثير مهمي‌ دارد. ماهي‌ هايي كه با استخوان مصرف مي‌شوند مانند ماهي كيلكا و ساردين علاوه بر خواصي كه براي انواع ماهي‌ ها ذكر شد حاوي مقدار قابل توجهي كلسيم نيز مي‌ باشند. بنابراين در رشد، استحكام و سلامت استخوان‌ ها و دندان‌ ها مؤثرند. كمبود يد موجب كاهش متابوليسم مواد انرژي‌زا در بدن شده و در نتيجه منجر به افزايش وزن و چاقي مي‌شود. يد در توليد مثل نيز مؤثر است و افراد مبتلا به گواتر ناشي از كمبود يد دچار اختلال در توليد مثل خواهند شد.


چربی‌ های امگا 3 جزو اصلی سلول‌ های مغزی و نیز سلول‌ های شبكیه چشم‌اند. پس بدون شك این اسیدهای چرب نقش مهمی در سلامت سیستم عصبی و سیستم بینایی بر عهده دارند. شیرخواران مادرانی كه در رژیم غذایی‌ شان از ماهی استفاده می‌كنند بینایی بهتری دارند. احتمالا به‌خاطر انتقال امگا 3 رژیم غذایی به شیر مادر و رسیدن آن به شیرخوار می باشد.



جهت مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.
http://shortm.ru/pY6M/ - ValuFix - вальгусная шина
Лечебный фиксатор для исправления от косточки большого пальца стопы.
Выпрямляет большой палец и сустав, уменьшает боль и припухлость, сохраняет естественную подвижность стопы.
вальгусная шарнирная шина