تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: نحوه دریافت معافیت تحصیلی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif][img=768x0]https://iranmoshavere.com/wp-content/uploads/2019/04/How-to-get-a-scholarship.jpg[/img]نحوه دریافت معافیت تحصیلی[/font]

[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه دریافت معافیت تحصیلی با مشاوران ایران مشاوره تماس حاصل نمایید.شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –
تماس از سراسر کشور 9099071647
تماس از استـان تهران 9092305538
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

[/font]

[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]به دلیل آنکه امکان تحصیل همزمان با خدمت سربازی وجود ندارد بنابراین دانش آموزان و دانشجویان پسر باید در زمان رسیدن به سن 18 سالگی تمام ، وضعیت سربازی خود را مشخص نمایند. دارندگان مدرک دیپلم و بالاتر حداکثر تا یکسال پس از فارغ التحصیلی می توانند تاریخ اعزام به خدمت خود را به تعویق بیاندازند اما پس از یکسال یا باید برای انجام خدمت سربازی اعزام شوند یا برای ادامه تحصیل اقدام نمایند. طبق قوانین و مقررات سازمان وظیفه عمومی ناجا ، آن دسته از آقایانی که قصد ادامه تحصیل در هر مقطع دانشگاهی را دارند ، باید دارای مجوز ادامه تحصیل باشند و در صورت عدم دریافت معافیت تحصیلی و اقدام برای ادامه تحصیل ، برای آن ها غیبت منظور خواهد شد[/font]

 

[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif] [/font]
[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]قوانین مربوطه به دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان[/font]
[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]دانشجویان دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم تحقیقات تا زمانی که تحصیلات خود را ادامه دهند از اعزام به خدمت و انجام سربازی معاف خواهند بود. دریافت برگه معافیت تحصیلی مشروط به ارائه گواهی اشتغال به تحصیل می باشد و حداکثر زمان مجاز برای ادامه تحصیل در هر یک از مقاطع دانشگاهی به شرح جدول زیر می باشد:[/font]

[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]نحوه دریافت معافیت تحصیلی[/font]

[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]مقطع تحصیلی 
حداکثر زمان مجاز برای ادامه تحصیل
کاردانی
2/5 سال
کارشناسی پیوسته
5 سال
کارشناسی ناپیوسته
3 سال
کارشناسی ارشد پیوسته 
6 سال
کارشناسی ارشد ناپیوسته
3 سال
دکتری پزشکی پیوسته
8 سال
دکتری تخصصی ناپیوسته
6 سال[/font]

[list]

[*]به تشخیص و اعلام کمیسیون موارد خاص و در صورت ضرورت به مدت یکسال به مدت فوق افزوده می شود.

[*]دانشجویان هر یک از مقاطع فوق موظف هستند که در صورت ترک تحصیل ، اخراج ، انصراف یا فارغ التحصیلی ، خود را برای انجام خدمت سربازی معرفی کنند.

[*]مهلت معرفی برای اعزام به خدمت سربازی برای هر یک از مقاطع فوق حداکثر یکسال پس از فارغ التحصیلی ، انصراف یا اخراج از تحصیلمی باشد.

[*]ترخیص کارکنان وظیفه بدون غیبت در حین انجام خدمت برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر بلامانع می باشد (به جز زمان های اضطراری و جنگ)

[*]سربازانی که به خدمت اشتغال دارند در صورت قبولی در مقطع کارشناسی و بالاتر و نداشتن غیبت اولیه ، ترخیص از خدمت برای آن ها صادر می شود و می توانند باقی خدمت خود را پس از فارغ التحصیلی سپری کنند. لازم به ذکر است که ترخیص از خدمت برای ادامه تحصیل در مقطع کاردانی مجاز نمی باشد.

[*]به همه ی دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم که به صورت بدون آزمون یا با آزمون دانشجو جذب می کنند ، معافیت تحصیلی تعلق می گیرد.

[*]دانشجویانی که حتی در سنوات تحصیلی ارفاقی نیز فارغ التحصیل نشوند ، در صورت داشتن پیشرفت تحصیلی در سنوات ارفاقی می توانند درخواست خود را از طریق دانشگاه و دفاتر خدمات الکترونیک نظامی (پلیس +10) به ثبت برسانند. در صورت احراز شرایط ، مجوز ادامه تحصیل بدون لحاظ نمودن غیبت برای این دسته از دانشجویان فراهم خواهد شد.

[*]مشمولانی که به دلایل قاونی مانند معافیت موقت ، تاریخ ازعزام به خدمت سربازی خود را به تعویق می اندازند ، چنانچه پس از پایان مدت یکسال در نظر گرفته شده برای تعویق در دانشگاه پذیرفته شوند ، صدور معافیت تحصیلی برای آن ها بلامانع خواهد بود.

[*]دانشجویان اخراجی و دانشجویانی که با انصراف از تحصیل مدرک معادل در مقطع پایین تر را دریافت نموده اند ، تا پایان خدمت سربازی مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود.
[/list]
[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]چگونگی اقدام برای بهره مندی از سنوات ارفاقی[/font]
[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]دااشنجویانی که پس از اتمام زمان سنوات اولیه ، موفق به فارغ التحصیلی نشوند موظف هستند حداکثر 3 ماه پس از اتمام زمان سنوات اولیه با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس + 10) درخواستی مبنی بر اخذ سنوات ارفاقی به ثبت برسانند. در صورتی که دانشجو در ترم اول سنوات ارفاقی نتواند تمام دروس خود را بگذراند ، با ادامه تحصیل او در ترم دوم به شرطی موافقت می شود که حداقل تعداد واحد های درسی معینی را در ترم اول با شرط معدل معینی سپری کرده باشد که تعداد این واحد های پاس شده در مقاطع مختلف متفاوت می باشد.[/font]


[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]قوانین مربوطه به دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان[/font]
[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]دانش آموزان پسر پس از وارد شدن به سن 19 سالگی (18 سالگی تمام) در صورتی که قصد ادامه تحصیل دانشگاهی داشته باشند ، باید جهت دریافت برگه معافیت تحصیلی اقدام نمایند. حداکثر زمان معافیت تحصیلی برای دانش آموزان تا سن 20 سال تمام است و فارغ التحصیلان مقطع دیپلم لازم است حداکثر یکسال پس از فارغ التحصیلی در یکی از دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم ثبت نام نمایند و تا زمانی که مشغول به تحصیل باشند به شرط اینکه دارای غیبت غیرموجه نباشند می توانند از معافیت تحصیلی بهره مند شوند. لازم به ذکر است معافیت تحصیلی برای هر مقطع فقط یکبار داده می شود.[/font]
[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]نحوه دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزان[/font]
[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]پذیرفته شدگان دانشگاه ها و دانش آموزان مشمول خدمت سربازی باید پس از ثبت نام حضوری در واحد دانشگاهی پذیرفته شده ، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10) مستقر در شهرستان محل تحصیل خود مراجعه کنند تا نسبت به صدور معافیت تحصیلی آن ها اقدامات لازم انجام شود. پذیرفته شدگانی که بدون اخذ مجوز تحصیلی در دانشگاه ها ثبت نام انجام دهند ، از نظر سازمان وظیفه عمومی غایب حساب می شوند و برای ادامه تحصیل در همین مقطع یا مقاطع بعدی دچار مشکل خواهند شد.[/font]


[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]قوانین مربوط به دریافت معافیت تحصیلی طلاب حوزه های علمیه[/font]
[list]

[*]دانش آموزان دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم در صورتی مجاز به ادامه تحصیل در حوزه های علمیه می باشند که قبل از سن مشمولیتبرای تحصیل در این حوزه ها اقدام کرده باشند.

[*]دانش آموزان دارای مدرک تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی در صورتی که غیبت نداشته باشد ، می توانند برای شروع تحصیل در حوزه های علمیه اقدام کنند.

[*]دانش آموختگان تمام مقاطع دانشگاهی دیپلم تا دکتری در صورتی که مشمول انجام خدمت سربازی باشند ولی هنوز وارد غیبت نشده باشند می توانند ضمن برخورداری از معافیت تحصیلی به صورت تمام وقت در حوزه های علمیه به تحصیل بپردازند. شرط سنی این قانون به شرح جدول زیر است:
[/list][font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]مقطع تحصیلی
حداکثر سن
کاردانی
22 سال تمام
کارشناسی
24 سال تمام
کارشناسی ارشد
28 سال تمام
دکتری
30 سال تمام[/font]


[list]

[*]سربازان حین خدمت در صورت نداشتن غیبت اولیه و رعایت شرط سنی جدول فوق ، می توانند برای ادامه تحصیل در حوزه های علمیه اقدام کنند این دسته از سربازان ابتدا باید توسط وظیفه عمومی محل سکونت خود ترخیص شوند و پس از ترخیص از خدمت ، مجاز به ادامه تحصیل در حوزه می باشند.

[*]دانشجویانی که از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف داده اند ، در صورت نداشتن غیبت اولیه حداکثر یک سال پس از انصراف از تحصیلمجاز هستند در حوزه های علمیه ثبت نام کنند.
[/list]
[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]سنوات تحصیلی مجاز برای طلاب حوزه های علمیه تشییع[/font]
[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]سطح تحصیلی
حداکثر زمان مجاز برای ادامه تحصیل
سطح یک

(از پایه 1 تا 6)

6 سال و حداکثر 9 سال

(معادل مدرک کاردانی)

سطح دو

(از پایه 7 تا 9)

3 سال و حداکثر 6 سال

(معادل مدرک کارشناسی)

سطح سه

(پایه 10 و دو سال کلاس های خارج از فقه)

حداکثر 3 سال

(معادل مدرک کارشناسی ارشد)

سطح چهار

(تحصیل در دروس خارج فقه)

حداکثر 12 سال

(معادل مدرک دکتری)
[/font]

[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]سنوات تحصیلی مجاز برای طلاب مدارس علوم دینی اهل سنت[/font]
[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]سطح تحصیلی
حداکثر زمان مجاز برای ادامه تحصیل
سطح مقدمات
حداکثر تا 20 سالگی تمام

(معادل مدرک دیپلم)

سطح یک
حداکثر 4 سال

(معادل مدرک کاردانی)

سطح دو
حداکثر 4 سال

(معادل مدرک کارشناسی)
[/font]

[list]
[*]مشمولان مقاطع فوق دیپلم تا دکتری باید سطع یک حوزه های علمیه تشییع را در مدت 9 سال به پایان برسانند در غیر اینصورت نمی توانند در مقاطع تحصیلی بالاتر ادامه تحصیل دهند.
[*]در صورتی که طلاب در حال تحصیل در سطح 2 و 3 در حوزه های علمیه تشییع طرح هجرت روحانیون شرکت نمایند و یا به عنوان امام جمعه و جماعت قضاوت ، تدریس و تبلیغ مشمول خدمت شده اند ، مدت خدمت به مدت زمان تحصیلی آن ها افزوده می شود.
[*]افرادی که به سن مشمولیت رسیده اند و در زمان مشمولیت از مدرسه یا دانشگاه خود اخراج شده اند ، تا پایان خدمت مجاز به تحصیل در حوزه های علمیه نیستند و در صورتی که ترک تحصیل یا اخراج ، قبل از ورود به سن مشمولیت باشد هیچ منعی برای شروع تحصیل در حوزه های علمیه نخواهند داشت.
[*]دانش آموزان و دانشجویان و طلبه های علوم دینی مشمول در صورت انصراف ، اخراج یا فارغ التحصیلی بایستی برای انجام خدمت سربازی اقدام کنند و مهلت معرفی حداکثر یک سال پس از انصراف ، اخراج یا فارغ التحصیلی می باشد.
[/list]


[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]قوانین مربوط به دریافت معافیت تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور

شرایط کلی مشمولان برای خروج از کشور
[/font]

[list]
[*]مشمولان باید فاقد غیبت باشند.
[*]دارای معافیت تحصیلی بوده و وضعیت تحصیلی آن ها مشخص باشد.
[*]در سنوات اولیه تحصیلی یا سنوات ارفاقی (دارای مجوز سنوات ارفاقی) باشند.
[*]مشمولان برای خروح از کشور باید وثیقه مورد نیاز را ارائه دهند.
[/list][size=undefined]
نحوه رسیدگی به درخواست خروج از کشور مشمولان
[/size]
[list]
[*]ارائه گواهی اشتغال به تحصیل (دانش آموزی یا دانشجویی) به همراه وثیقه مورد نیاز به سازمان وظیفه عمومی محل استقرار دانشگاه یا محل سکونت
[*]صدور مجوز خروج از کشور توسط سازمان وظیفه عمومی و ارسال آن به پلیس گذرنامه ناجا
[*]صدور گذرنامه یا تمدید آن توسط ناجا
[/list][size=undefined]
نکات مهم 
[/size]
[list]
[*]خروج از کشور قبل از رسیدن به سن مشمولیت نیازی به اخذ معافیت تحصیلی ندارد.
[*]این دسته از مشمولان حداکثر یک سال پس از فارغ التحصیلی ، انصراف یا ترک تحصیل فرصت معرفی خود را به سازمان وظیفه عمومی خواهند داشت.
[*]دانش آموزان یا دانشجویانی که از معافیت تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور استفاده می کنند ، هیچ گونه محدودیتی برای سفر های متعدد به کشور نخواهند داشت و از سوی وزارت خانه مربوطه ، مجوز لازم برای تردد سالانه این دسته از مشمولان صادر خواهد شد.
[*]سنوات تحصیلی در دانشگاه های خارج از کشور همانند دانشگاه های داخل کشور می باشد.
[*]دانشجویان انصرافی دانشگاه های خارج از کشور چنانچه از زمان انصراف آن ها بیش از یکسال نگذشته باشد امکان ادامه تحصیل مجدد در دانشگاه های داخل یا خارج از کشور خواهند داشت.
[*]مشمولان فارغ التحصیل مقطع کارشناسی و بالاتر و فارغ التحصیلان حوزه های علمیه ، درصورت علاقمندی به تحصیل در خارج از کشور چنانچه از نظر قوانین و مقررات وزارت علوم و بهداشت دارای شرایط ادامه تحصیل در خارج از کشور باشند و کشور مورد نظر دارای رشته های مورد تائید وزارت علوم باشد ، می توانند با ارائه تضمین های لازم برای تحصیل در خارج از کشور اقدام نمایند.
[*]فارغ التحصیلان مقطع دیپلم که مشمول می باشند چنانچه حداکثر یکسال پس از فراغت از تحصیل در یکی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی داخل یا خارج از کشور که مورد تایید وزارت علوم تحقیقات می باشد ، قبول شوند تا زمانی که مشغول به تحصیل می باشند می توانند از معافیت تحصیلی بهره مند شوند. لازم به ذکر است که این معافیت تحصیلی در هر مقطع تحصیلی فقط یکبار داده می شود و مشمول باید دارای غیبت غیرموجه نباشد.
[/list][size=undefined]
وثیقه مورد نیاز برای خروج از کشور مشمولان
نوع سفر
وثیقه مورد نیاز
سفرهای علمی
80 میلیون ریال وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی
سفر جهت ادامه تحصیل
200 میلیون ریال وجه نقد
سفرهای زیارتی
30 میلیون ریال وجه نقد
سفر دوره های مشترک
150 میلیون ریال وجه نقد[/size]


[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی[/font]
[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]متقاضیان دریافت معافیت تحصیلی باید هنگام مراجعه به دفاتر پلیس + 10 مدارک لازم را نیز ارائه دهند. مدارک مورد نیاز عبارتند از :[/font]

[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]نحوه دریافت معافیت تحصیلی[/font]
[list]

[*]یک قطعه عکس 4*3

[*]اصل و کپی کارت ملی

[*]اصل و کپی از صفحات شناسنامه

[*]برگه درخواست معافیت تحصیلی (دارای عکس و مورد تائید مدیریت امور آموزشی باشد)

[*]برگ شماره (3) تعیین وضعیت آقایان مشمولی که دانشجو نمی باشند. (این برگ باید توسط آموزش و پرورش کشور تکمیل و تائید شود)

[*]برگه انصراف (مخصوص دانشجویان انصرافی)

[*]در صورت داشتن گذرنامه اصل آن به همراه کپی
[/list]
[font=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]می توانید برای دریافت مشاوره نظام وظیفه و همچنین کسب اطلاعات درخصوص شرایط تحصیل همزمان با خدمت سربازی با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی  ایران مشاوره تماس بگیرید.[/font]

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه دریافت معافیت تحصیلی با مشاوران ایران مشاوره تماس حاصل نمایید.شماره تماس از طریق تلفن های ثابت –
تماس از سراسر کشور 9099071647
تماس از استـان تهران 9092305538
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…