تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: انواع سنگ کلیه و تشخیص آن
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
سنگ کلیه توده های کوچکی از نمک ها و مواد معدنی هستند که در داخل کلیه تشکیل می شوند و ممکن است از دستگاه ادراری عبور کنند.

اندازه سنگ های کلیه از یک ذره کوچک تا یک توپ پینگ پنگ متفاوت است.


 علائم و نشانه های سنگ کلیه :

• خون در ادرار
• درد در شکم و یا کشاله ران

حدود ۵ درصد از مردم در طی عمر سنگ کلیه را تشکیل می دهند.

بهترین فوق تخصص کلیه در تهران گفت : سنگ های کلیه دارای علل زیادی هستند و می توانند بر روی هر قسمت از دستگاه ادراری -از کلیه ها تا مثانه- شما تاثیر بگذارند.

دفع سنگ های کلیه می تواند کاملا دردناک باشد، اما اگر این موضوع گاه گاه اتفاق بیفتد، معمولا آسیب دائمی ایجاد نمی کنند. بسته به وضعیت شما، ممکن است چیزی بیشتر از مصرف داروهای درد و نوشیدن مقدار زیادی آب برای دفع  سنگ کلیه نیاز نداشته باشید.

در مواردی اگر سنگ از دستگاه ادراری خارج نشود، با عفونت ادراری همراه است یا باعث عوارض می شود که در این صورت ممکن است جراحی مورد نیاز باشد. در مواردی هم نیاز به درمان دارویی است.  اگر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستید، متخصص کلیه ممکن است از درمان پیشگیرانه برای کاهش خطر ابتلا به سنگ  کلیه مجدد استفاده کند.

انواع سنگ کلیه

همه سنگ های کلیه از کریستال های مشابه تشکیل نشده است. انواع مختلفی از سنگ های کلیه عبارتند از:
۱) کلسیم

سنگ های کلسیم شایع ترین سنگ های کلیه هستند. آنها می توانند از اگزالات کلسیم (شایع ترین)، فسفات یا مالانات ساخته شوند. خوردن غذاهای غنی از اگزالات می تواند خطر ابتلا به این نوع سنگ را افزایش دهد.  برخی از این مواد خوراکی عبارتند از چیپس سیب زمینی، بادام زمینی، شکلات، چغندر و اسفناج.

۲) اسید اوریک
این نوع سنگ کلیه در مردان بیشتر از زنان شایع است. این نوع سنگ کلیه می توانند در افراد مبتلا به نقرس یا افراد استفاده کننده از شیمی درمانی رخ دهند. این نوع سنگ زمانی ایجاد می شود که ادرار بیش از حد اسیدی باشد. رژیم غذایی حاوی پورین می تواند میزان اسیدی بودن ادرار را افزایش دهد. پورین یک ماده بی رنگ در پروتئین حیوانی مانند ماهی، صدف و گوشت است.

۳) استرویت
این نوع سنگ بیشتر در زنان مبتلا به عفونت ادراری دیده می شود. این سنگ ها می توانند بزرگ باشند و باعث انسداد ادرار شوند. این سنگ ها توسط یک عفونت کلیه ایجاد می شود. درمان عفونت حاد می تواند از ایجاد سنگهای استرویت جلوگیری کند.

۴) سيستين
سنگ های سيستين نادر هستند. آنها مردان و زنان مبتلا به اختلال ژنتیکی سیستینوریا رخ می دهد.  با این نوع سنگ، سیستین – اسید که به طور طبیعی در بدن رخ می دهد – از کلیه ها به داخل ادرار می رسد.