تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ابر کامپیوترها
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
 10 ابر کامپیوتر سریع دنیا 
ابررایانه Supercomputer  به رایانهای اطلاق می‌گردد که سرعت 500 ابر کامپیوتر برتر دنیا چیزی در حدود 223 پتافلاپس است، هر پتافلاپس معادل پردازش یک  کوادریلیون  (10 به توان 15 یا یک میلیون میلیارد) عملیات ممیز شناور در هر ثانیه است . این عدد ، 6 ماه قبل تنها 162 پتافلاپس بود . 
 از بین 500 ابر کامپیوتر سریع دنیا در حال حاضر، 252 تا در امریکا، 112 در اروپا، 66 تا در چین و 30 تا در ژاپن کار می کنند. سریع ترین ابرکامپیوتر دنیا هم اکنون متعلق به کشور چین می باشد. 
۱. سان‌وی تایهولایت (Sunway TaihuLight چین : قوی‌ترین ابررایانه‌ی حال حاضر جهان پردازنده‌های بومی متخصصان با بیش از ۱۰ میلیون هسته‌ی پردازشی و قدرت پردازشی ۹۳ پتافلاپسی بهره‌گیری از 1.3 پتابایت رم (1,300 ترابایت) را تولید و کسب عنوان بهینه‌ترین ابررایانه در کنار قوی‌ترین ابررایانه‌ی موجود در جهان ، تایهولایت به ازای هر وات انرژی، بیش از ۶۰۵۱ مگافلاپس انرژی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
۲. تیان هه - Tianhe-2 ، دانشگاه ملی تکنولوژی دفاع چین: این غول  به زبان چینی به معنی کهکشان راه شیری رکورد سرعت را با ثبت عدد 33.86 پتافلاپس بشکند . از پردازنده های Xeons و Xeon Phi اینتل از سری آیوی بریج استفاده می کند و در مجموع 3 میلیون و 120 هزار هسته پردازشی دارد. این ابر کامپیوتر که 17,808 کیلووات مصرف انرژی دارد، بر روی کاغذ قادر است به سرعت 54.9 پتافلاپس هم برسد.
۳. تایتان (Titan) - لابراتوار ملی اوک ریج، امریکا: زمانی با سرعت 17.6 پتافلاپس سریع ترین ابرکامپیوتر دنیا بود، حالا دوم است. این سیستم از پردازنده های Cray مبتنی بر تکنولوژی AMD استفاده می کند و واحد های پردازش گرافیکی (GPU) آن هم بالغ بر 560,640 عدد هستند و با 8,209 کیلووات مصرف انرژی، سومین ابر رایانه بهینه دنیا به شمار می رود . 
۴. سکویا (Sequoiaآزمایشگاه ملی لورنس لایومور آمریکا  ابررایانه‌ی سکویا قدرتمندترین ابررایانه‌ی طراحی و تولید شده کمپانی IBM با قدرت پردازشی بیش از ۱۷.۱ پتافلاپس است ودارای ۱,۵۷۳,۰۰۰۰ هسته‌ی پرداشی واز نظر مصرف انرژی جایگاه سوم و به ازای هر وات انرژی، ۲,۱۷۷ مگافلاپس قدرت پردازشی دارد.
۵. کی کامپیوتر (K Computer ژاپن در انستیتو رایکن (RIKEN) ژاپن در میان ۵۰۰ ابررایانه‌ی برتر حال حاضر دنیا تنها ۱۱ ابررایانه قدمتی بالاتر از کی کامپیوتر فوجیتسو دارند 
۶. میرا (Mira) - لابراتور ملی آرگون وزارت انرژی، امریکا ساخت IBM از 786,432 هسته پردازشی و سرعت 8.6 پتافلاپس که سالانه 5 میلیارد ساعت رایانش را در اختیار دانشمندان قرار می دهد (زمان بر روی هر هسته جداگانه محاسبه شده ). 
میرا را باید یکی از قدیمی‌ترین اعضای لیست ۱۰ ابررایانه‌ی موجود خواند 
۷. ترینیتی (Trinity) - در آزمایشگاه ملی لس الاموس (منطقه‌ای که اولین آزمایش بمب اتمی ۱۹۴۵ ) وبا هدف پیش‌بینی و مقابله با گسترش سلاح‌های هسته‌ای برای استفاده‌ی دانشمندان. ترینیتی با در اختیار داشتن ۸.۱ پتافلاپس قدرت پردازشی در رتبه‌ی هفتم قرار گرفته است.
۸. پیز دِینت (Piz Dantمرکز رایانش ملی سوئیس :از وجود هسته‌های تسلای انویدیا بهره می‌برد. استفاده از ۷۳,۸۰۸ پردازنده‌ی انویدیا، قدرت ۱۱۶٫۰۰۰ هسته‌ی تسلا را در اختیار این ابررایانه قرار داده که در مجموع قدرت پردازشی ۶.۲۷ پتافلاپسی را ایجاد می‌کند. و دومین ابررایانه‌ از نظر بهینگی مصرف انرژی که به ازای هر وات انرژی مصرفی ۲,۶۹۷ مگافلاپس قدرت پردازشی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
۹. هازل هن (Hazel Hen) -ابررایانه‌ی مستقر در دانشگاه اشتوتگارت، یکی از دو ابررایانه‌ی اروپایی برتر درجهان با قدرت پردازشی ۵.۶۴ پتافلاپسی که حاصل استفاده از ۱۸۵,۰۰۰ هسته پردازشی در این ابررایانه‌ی قدرتمند ژرمن‌ها است.
۱۰. شاهین ۲ (Shaheen II) - در اختیار دانشکده‌ی علوم و فناوری دانشگاه ملک عبدالله  عربستان و مبتنی بر فناوری‌های کمپانی Cray، و در مجموع از جود بیش از ۲۰۰,۰۰۰ پردازنده بهره می‌برد. قدرت این ابررایانه براساس نتیجه‌ی بنچمارکLINPACK بیش از ۵,۵۳۶ پتافلاپس محاسبه شده است. مصرف این ابررایانه‌ی بهینه یک وات به ازای هر ۱۹۵۴ مگافلاپس است.