تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: نکاتی درباره ورق گالوانیزه
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ورق گالوانیزه رنگی دارای ظاهری زیبا و مقاوم به خوردگی می باشند. همین ویژگی ها موجب درخشش آن در صنایع مختلف درسالهای اخیر شده است. به نحوی که بر مبنای آمار ACCA که در سال 2002 میلادی انتشار یافت، بیش از 7  میلیون تن از ورق های رنگی گالوانیزه تولید شد که البته از همان تاریخ تا به کنون استقبال از این نوع ورق ها رو به فزونی بوده است.
 

مقاومت ورق گالوانیزه
ورق گالوانیزه در واقع از جنس آهن بوده و پوششی از جنس روی دارند. یکی از مهم ترین خواص این ورق ها این است که در صورتی که پوشش روی آن از بین برود، کماکان در برابر زنگ زدگی مقاوم خواهند بود. به طور کلی مقاومت ورق های گالوانیزه در برابر زنگ زدگی مهم ترین ویژگی آن قلمداد می شود. هرچه در تولید و پوشش این نوع ورق ها از فلز روی بیشتری استفاده شده باشد، میزان مقاومت آن نیز به مراتب افزایش می یابد و یا در اصطلاح کتینگ آن بیشتر می شود.

در راستای توضیحات داده شده، باید گفت:  انواع ورق گالوانیزه چینی موجود در بازار نسبت به سایر نمونه های مشابه از کیفیت پایین تری برخوردار است. به گونه ای که ورق های چینی موجود در بازار کتینگی مابین 100 الی 120 دارند. این در صورتی است که نمونه های تولیدی کره، ژاپن، هند و... کتینگی تا سقف 180 را دارا می باشند.  

مزایای ورق گالوانیزه 

هزینه کمتر:   در عملیات گالوانیزه کردن ورق های آهنی و اجرای روش های ضد خوردگی، حداقل هزینه مصرف می شود. 
مقرون به صرفه بودن:  هزینه تعمیرات و نگهداری محصولات گالوانیزه به دلیل وجود پوشش محافظ، به مراتب کمتر از سایر محصولات فلزی است. 
دوام و طول عمر بالا:  پوشش های ایجاد شده بر روی ورق های گالوانیزه بسیار بادوام بوده و در حدود 20 تا 30 سال تخمین زده شده است.
اعتبار جهانی محصولات: تمامی محصولات گالوانیزه تحت استانداردهای جهانی تولید می شوند؛ این خود دلیل اعتماد بالای مشتریان به این محصولات است.
دوام بالای پوشش (کوتینگ): پوشش ایجاد شده بر روی ورق ها، به دلیل دارا بودن یک ساختار متالورژی خاص، مقاومت بالایی در برابر صدمات مکانیکی، سایش و خوردگی خواهد بود. 
محافظت خودکار سطح در برابر آسیب های محیطی:  به دلیل اینکه پوشش روی، در فولاد نفوذ می کند و تمام منافذ ریز فولاد را می پوشاند، این پوشش خواهد توانست سطح فولاد را در برابر تنش های محیط محافظت کند. 
پوشش کامل سطح:  تمام زوایای موجود در سطح ورق ها، مانند زوایا، گوشه ها، منافذ و فرورفتگی ها، توسط این فرآیند ایمن خواهد شد. 
بازرسی و نظارت آسان:  پوشش های ورق های گالوانیزه و ورق روغنی به راحتی و بدون نیاز به تست های مخرب، و تنها از راه بازرسی چشمی قابل کنترل است. البته در شرایط خاص و با نظر متخصص بازرسی، نیاز به انجام تست ندارد.
ورق روغنی که در بازار تجاری ورق های فلزی به ورق فولادی سرد نیز معروف است، در صنعت به صورت نورد سرد تولید می شود. این نوع متریال برای ساخت و ساز و استفاده در مصالح ساختمانی بسیار مناسب هستند. امتیاز بسیار ویژه این نوع ورق های فولادی این است که در برابر فشارهای بسیار بالا، مقاومت فوق العاده ای دارد. مهندسان و طراحان معماری و ساختمان، از همین خصلت استفاده می کنند و سازه هی را طراحی می کنند که بسیار قدرتمند است؛ این سازه در عمل، نیازمند متریال کمتر برای تحمل وزن های بالاست.