تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: سوالات رایج عکاسان : 20 سوال متداول عکاسان آماتور ( بخش 1 )
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در این سری مقالات قصد داریم به برخی از سوالات رایج عکاسان بویژه اصطلاحاتی که ممکن است عکاسان آماتور بصورت کامل به آنها آشنایی ندارند، بپردازیم.

در این سری مقالات قصد داریم شما را با 20 سوال متداول عکاسان آماتور آشنا کنیم. به این جهت که تلاش کرده‌ایم هر کدام از مفاهیم و اصطلاحات عکاسی را تا حد امکان و در قالب مقدمه‌ای کوتاه برای شما بیان کنیم، این مقاله را در قالب سه مقاله‌ی مجزا در مجله‌ی وب‌سایت دیدنگار قرار داده‌ایم، تا بتوانید به ساده‌ترین بیان با مفاهیم و اصطلاحات عکاسی آشنا گردید.

آگاهی به معنا و ماهیت اصطلاحات هر حرفه و هنری بویژه اصطلاحات عکاسی ، قطعا می‌تواند به درک عمیق‌تر و صحیح‌تر از آن منجر شود. عکاسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. علت انتشار مقاله‌ی ” سوالات رایج عکاسان : 20 سوال متداول عکاسان آماتور ” نیز به همین دلیل بوده است. آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات عکاسی ، بویژه برای تازه‌کاران دنیای عکاسی ، می‌تواند سرعت رشد آنها را در این هنر ارتقاء دهد. همچنین آشنایی کامل با سوالات رایج عکاسان و پاسخ آنها می‌تواند منجر به خرید تجهیزاتی دقیق‌تر و کاربردی‌تر و البته با توجه به نیازها و سبک عکاسی تازه‌واردان گردد. یک عکاس آماتور، پس از آشنایی با اصطلاحات عکاسی و سوالات متداول آن، می‌تواند بیشترین بهره را از امکانات دوربین خود ببرد و ضمنا با آگاهی به آنها، بهترین عکس را از هر منظره و سوژه‌ای بدست آورد.

مگاپیکسل ( Megapixels ) ، ایزو ( ISO ) و ثبوت تصویر ( Image Stabilizing ) تنها برخی از این اصطلاحات عکاسی هستند که در بسیاری از تبلیغات دوربین‌ها، قطعا به چشم شما نیز خورده است. عکاسان آماتور در بسیاری از مواقع و بویژه زمانیکه اولین دوربین DSLR خود را خریداری می‌کنند، با سوالاتی از این دست، روبرو خواهند شد.

سوالات رایج عکاسان : چند گزینه‌ از اصطلاحات عکاسی
1. مگا پیکسل چیست ؟
هر مگاپیکسل از یک میلیون پیکسل تشکیل شده است. هر چه تعداد پیکسل‌های تصویر بیشتر باشد، در نتیجه تصویر، شامل جزئیات بیشتری از سوژه است. پس از نظر تئوری هر چه تعداد مگاپیسکل‌های دوربین بیشتر باشد، کیفیت آن بهتر است. در بین عکاسان آماتور این موضوع امری طبیعی است، که در هنگام خریداری دوربین جدید، با توجه به بودجه‌شان به دنبال دستگاهی با بالاترین میزان ممکن مگاپیکسل می‌گردند. اما این نکته را نیز بخوبی بخاطر داشته باشید که یک فاکتور بسیار مهم در رابطه با کیفیت عکاسی دوربین‌ها، سایز سنسور آنها است. بطور مثال یک دوربین فول فریم ( Full-Frame ) DSLR که تنها 6 مگاپیکسل قدرت عکاسی دارد، قطعا عکسی بمراتب بهتر از یک دوربین 8 مگاپیکسل موبایل هوشمندتان، ثبت خواهد کرد. علت این امر سنسورهای فوق‌العاده کوچک نصب شده بر روی دوربین موبایل‌های هوشمند است. هر دو عکس زیر با یک دوربین 12.1 مگاپیکسل به ثبت رسیده‌اند. یکی از آنها بوسیله‌ی دوربین DSRL و دیگری بوسیله‌ی یک موبایل هوشمند با دوربین 12 مگاپیکسل. قطعا شما می‌توانید، حدس بزنید، کدام عکس متعلق به کدام دستگاه است.

2. ایزو چیست ؟  
یکی از سوالات رایج عکاسان که ما هم در بالای لیست 20 سوال متداول عکاسان آماتور به آن پرداختیم، آشنایی با مفهوم و کارکردهای اصطلاح ایزو در عکاسی است. شاید شما هم بعنوان یک عکاس آماتور شنیده باشید که عکاسان حرفه‌ای، خیلی وقت‌ها در رابطه با میزان ایزو در یک عکس گفتگو می‌کنند. ایزو معرف میزان حساسیت سنسور تصویر دوربین به حجم نور تابیده شده در هر عکس است. بطور مثال در یک روز کاملا آفتابی، شاید هرگز برای شما پیش نیاید که میزان ایزوی دوربین خود را بر روی عددی بیشتر از 100 تنظیم کنید. در نقطه‌ی مقابل، در عکاسی شب زمانیکه میزان نور بسیار اندک است، ممکن است تنظیمات ایزوی شما به عددی نزدیک به 800 نیز برسد.

در مجله‌ی وب‌سایت دیدنگار و در یک مقاله‌ی جامع با عنوان ( عکاسی شب و عکاسی از ستارگان ) بصورت کامل به ترفندها و فرآیند عکاسی شب و عکاسی از ستارگان پرداخته‌ایم. از علاقه‌مندان به عکاسی نجومی و آسمان زیبای شب ، دعوت می‌کنیم حتما این مقاله را مطالعه نمایند.

اصول عکاسی در شب
تنها نکته‌ی منفی در رابطه با تنظیم بالای میزان ایزو ، افزایش شانس ایجاد نویز در عکس نهایی شما است. برای شروع به عکاسان آماتور پیشنهاد می‌کنم تنظیمات ایزوی خود را در اولین تجارب عکاسی‌شان، در حالت اتوماتیک قرار دهند. در این حالت، دوربین با توجه به شرایط صحنه، بهترین میزان ایزو را بصورت اتوماتیک انتخاب می‌کند.

عکاسان آماتور
3. سرعت شاتر ( Shutter Speed ) چیست؟
مفهوم نور و آشنایی با آن، می‌تواند تاثیری شگفت‌انگیز در پیشرفت عکاسی شما داشته باشد. در میان سوالات رایج عکاسان ، سرعت شاتر بعلت تاثیر مستقیمی که بر میزان نورگیری دوربین دارد، اهمیت بسزائی دارد. هدف از تنظیم سرعت شاتر، اعلام این موضوع به دوربین است که چه میزان نور را می‌خواهید در هنگام ثبت تصویر، به سنسور دوربین وارد کنید. بطور مثال سرعت شاتر یک صدم ثانیه ( 1/100 ) برای عکاسی اتفاقات اکشن و پرسرعت و غالب سوژه‌های ورزشی مناسب است. در نقطه‌ی مقابل، برای عکاسی یک ستاره‌ی دنباله‌دار ممکن است، سرعت شاتر شما تا 30 ثانیه هم افزایش داشته باشد.

سرعت شاتر قطعا یکی از مهمترین فاکتورهای عکاسی است. این نکته را نیز بخاطر داشته باشید که بدون استفاده از سه پایه ، بسختی می‌توانید در سرعت‌های شاتر کمتر از یک چهارم ثانیه ( 1/4 ) عکاسی کنید؛ در این صورت غالب عکس‌های شما، کمی تار خواهند بود. کامیونی که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، با سرعت شاتر یک دویست و پنجاهم ثانیه ( 1/250 ) به ثبت رسیده است تا هیچ گونه نشانه‌ای از تار بودن تصویر را مشاهده نکنید.


4. دیافراگم ( Aperture ) چیست ؟ 
در میان اصطلاحات عکاسی و در غالب لیست‌های مختلف 20 سوال متداول عکاسان آماتور، دیافراگم نیز همچون ایزو و سرعت شاتر ، یکی از چند رکن اساسی در عکاسی است. جالب است بدانید، آشنایی با مفهوم دیافراگم و نحوه به کار گیری آن، هنگامی که تازه عکاسی را آغاز کرده بودم، بسیار برایم پیچیده و نامفهوم بود. البته که این مفهوم در واقع بسیار ساده است و تنها نیاز به کمی تمرین و مطالعه دارد.

دیافراگم مسئول کم و زیاد کردن میزان حجم نور ورودی به دوربین است. اما شاید مهمتر از آن، ” دیافراگم ” اثرگذارترین فاکتور در تعیین عمق میدان ( Depth of Field ) است. به این مثال توجه کنید : زمانیکه می‌خواهید یک عکس پرتره با بک گراندی خارج از فوکوس به ثبت برسانید، تنها کافی است تنظیمات میزان گشودگی دیافراگم را طوری تعیین کنید که از دوربین یک دیافراگم بازتر برای ثبت عکس شما استفاده کند.

در عکس زیر تصویر جغد دارای عمق میدان کمی است. تنها سوژه نمایان است و هر آنچه که پشت جغد قرار گرفته، کاملا از فوکوس خارج است. این نکته را نیز بخاطر داشته باشید که، هر چه میزان ( DoF ) بیشتر باشد، اجزای بیشتری از صحنه در فوکوس قرار خواهند داشت. بطور خلاصه به میزانی که دریچه‌ی دیافراگم شما ( iris ) کوچک‌تر شود، شماره اف استاپ ( F-Stop ) افزایش پیدا می‌کند. درست است که در ابتدا کمی درک این مفهوم و تاثیرات آن بر روی عکس نهایی پیچیده به نظر می‌آید، اما با کمی دست‌کاری در تنظیمات دیافراگم تان و پیگیری نتایج آن در عکس نهایی کم کم با این مفهوم آشنا خواهید شد.


آموزش عکاسی : به کار گیری مبانی پایه عکاسی 
5. پس از آشنایی با این اصطلاحات عکاسی ، چگونه آنها را به کار بگیرم ؟
تنظیم سرعت شاتر ، ایزو و دیافراگم برای عکاسان آماتور بویژه در اولین تجربه‌های عکاسی، کمی پیچیده به نظر می‌آید. البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که بسیاری از دوربین‌های DSLR با ارائه مودهای متنوع و کاربردی مختلف، این امکان را به عکاسان آماتور می‌دهند که، تنها یکی از این سه فاکتور را انتخاب نمایند تا دو فاکتور دیگر توسط دوربین بصورت اتوماتیک، تنظیم گردد.

من به شما توصیه می‌کنم خودتان کم کم با مطالعه و تمرین با این مفاهیم آشنا گردید. کم کم تلاش کنید با مود دستی ( Manual ) دوربین‌تان آشنا شوید.

همچنین بشدت توصیه می‌کنم عضو یک مجله و یا وب‌سایت عکاسی معتبر گردید؛ یا دوره‌های عکاسی مقدماتی را طی کنید. این دو موضوع منجر می‌گردد، ماه‌های بی‌شماری را برای آشنایی با مودها و گزینه‌های زیاد در دوربین‌تان، تلف نکنید.


سوالات رایج عکاسان : فلاش و ثبوت تصویر
6. آیا فلاش دوربین ( Flash ) واقعا به کار می‌آید؟ 
یک عکاس خوب باید بداند چه زمانی استفاده از فلاش دوربین، مناسب و چه زمانی مخرب است. بسیار از دوربین‌ها دارای فلاش داخلی می‌باشند. اما اکثر این فلاش‌ها توانایی نوردهی محدود و تنها به سوژه‌های در مسافت نزدیک خودشان را دارند. نتیجه‌ی استفاده از این فلاش‌ها هم، تصاویری با نور مضاعف و مصنوعی است. فلاش‌های اکسترنال در صورتی که بودجه‌ی کافی دارید، یکی از تجهیزات کاربردی و پایه در نورپردازی است. این فلاش‌ها با قدرت بالای خود می‌توانند برخلاف نور شدید و مصنوعی فلاش‌های داخلی، نور را به سقف و یا دیوارها تابانده تا تصویر نهایی، دارای نوردهی زیبا و طبیعی‌تری باشد.

برای آشنایی با مفاهیم و ( تجهیزات نورپردازی در عکاسی ) ، حتما در مجله‌ی وب‌سایت دیدنگار، مقالات متعدد ما در این زمینه را مطالعه کنید. فراموش نکنید که آشنایی با مفهوم نور، مهمترین توانایی یک عکاس حرفه‌ای است.


7. ثبوت تصویر ( Image Stabilization ) چیست ؟
ثبوت تصویر به قابلیتی گفته می‌شود که بوسیله‌ی آن، عکس نهایی شما میزان مات بودن کمتری ( Blur ) بعلت لرزش دست در هنگام ثبت تصویر خواهد داشت. قابلیت ثبوت تصویر بصورت اتوماتیک بوسیله‌ی دوربین و یا لنزها انجام می‌شود.

برندهای کانن ( Canon ) و نیکون ( Nikon ) ترجیح می‌دهند تکنولوژی ثبوت تصویر را در لنزها، بجای خود دوربین قرار دهند. اما سایر کمپانی‌ها از جمله سونی ( Sony ) این قابلیت را در داخل دوربین قرار می‌دهند.

در واقع تفاوتی هم در این دو نوع بطور عمده وجود ندارد و شما می‌توانید از هر دو مدل دوربین، بخوبی استفاده کنید. تنها نکته منفی در رابطه با قرارگیری تکنولوژی ثبوت تصویر بر روی لنزها، بالاتر رفتن قیمت لنزهای دارای این ویژگی، تا حد زیاد است. بطور مثال لنزهای سری اِل ( L ) کانن، تنها بعلت بهره‌مندی از تکنولوژی ثبوت تصویر ( IS Version ) ، تا 500 دلار گران‌تر از لنزهای مشابه بدون این ویژگی هستند.

بهترین و قطعا ارزان‌ترین روش برای جلوگیری از تار شدن عکس، استفاده از سه پایه است. سه پایه‌ها، دوربین را ثابت نگاه داشته و تاثیر لرزش را به حداقل میزان ممکن می‌رسانند. عکس زیر بدون استفاده از هیچ گونه سه پایه و یا دوربین و لنز دارای ویژگی ثبوت تصویر به ثبت رسیده است. همانطور که بخوبی قابل مشاهده است، میزانی تاری در تصویر به چشم می‌آید.

اصطلاحات عکاسی
اگر قصد خرید دوربینی جدید را دارید و یا اینکه به تازگی به عکاسی علاقه‌مند شده‌اید، حتما به شما توصیه می‌کنیم، که این سری مقالات با عنوان ( سوالات رایج عکاسان : 20 سوال متداول عکاسان آماتور ) را دنبال نمایید. بزودی و در مقاله‌ی بعدی به ویژگی‌های اصلی لنزهای دوربین می‌پردازیم و شما را با لنزهای تله فتو ، واید انگل ، ماکرو ، فیش آی و پرایم آشنا خواهیم کرد. آگاهی به تاثیرات لنزها بر روی عکس نهایی، از مهمترین اصول پایه‌ی عکاسی است، که هر عکاسی باید به آن واقف باشد.