تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: شرکتهای تولید کننده کامپیوترهای نسل اول ، دوم و سوم
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در سال ۱۸۳۰ چارلز بابیج انگلیسی «ماشین تحلیلی» را طراحی كرد و در سال ۱۸۵۵ در نمایشگاه پاریس آن را به نمایش گذاشت. گرچه بابیج هرگز نتوانست ماشین خود را تكمیل كند اما اولین گام های جسورانه را در این راه برداشته بود و به همین خاطر او را پدر كامپیوتر های الكترونیكی امروزی می دانند.در سال 1890 دانشمند جواني به نام هلر يت با توجه به نيازهاي آمارگران از كارت هاي سوراخ شده و دستگاه هاي شمارنده اين كارت ها استفاده كرد و باعث شد جمعي از بازرگانان آمريكايي از جمله توماس واتسون به فكر خريد امتياز ساخت ماشين هاي هلريت افتادند.او بنيانگذار International Business Machines يا IBM است.
 در سال ۱۹۳۰ وانوار بوش اولین كامپیوتر آنالوگ را در آمریكا ساخت كه این كامپیوتر در جنگ جهانی دوم برای كمك به هدف گیری سلاح های نظامی مورد استفاده قرار گرفت.
 در سال ۱۹۴۴ و با ساخت اولین كامپیوتر دیجیتال (صفر و یكی) به نام كامپیوتر مارك ۱ توسط كمپانی مشهور IBM ساخته شد.
 كامپیوتر مشهور بعدی فقط دو سال زمان طراحی و ساخت برد و توسط دو مهندس از دانشگاه پنسیلوانیا ارائه شد. نام این غول ۳۰ تنی كه ۱۷۰ متر مربع سطح را می پوشاند «انیاك» بود و برای اولین بار در فناوری ساخت آن از لامپ خلأ استفاده شد.
جالب اینجاست كه تا آن زمان كامپیوتر ها فاقد هرگونه حافظه بودند تا اینكه در سال
۱۹۴۷ جان ون نیومن ایده واحدی برای نگهداری دستورات (كه امروزه حافظه خوانده می شود) را مطرح و عملی كرد.
در سال 1948 کامپیوتر دیگری توسط شرکت IBM ساخته شد که سرعت عمل زیادی داشت و در سال 1954 یک کامپیوتر کو چک به نام IBM 650  به بازار آمد که در ظرف 5 سال 2000 دستگاه از آن به فروش رفت و در همان سال ماشین دیگری به نام UNIVAC-4 به تعداد زیادی تولید گردید ( ENIAC – Electronic   Numerical   Integrator   And   Computer)
در واقع میتوان اینگونه استنباط کرد که شرکت IBM   تولید کننده اصلی نسلهای اول و دوم و سوم کامپیوترهای امروزی بوده است و باقی موارد را افراد ساخته اما در یک شرکت خاصی متمرکز نبوده اند . وبیشتر وابسته به ارگانهای و تشکیلات دیگری بوده اند .