تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: دلار در ایران کجا و چگونه قیمت می‌خورد
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
قدیم‌ترها سخن از تقاطع خیابان‌های منوچهری و فردوسی بود حالا پاساژ افشار و معامله‌گرهای پرشورش. این متهم‌های تازه به تازگی دو مجرم اعدامی نیز به خود دیده‌اند. البته برخی هم نیم‌نگاهی مشکوک به امارات، ترکیه و حتی عراق و افغانستان دارند.
با این وجود، هنوز سرنخ اصلی تعیین قیمت دلار در بازار ایران پشت اسامی رازآلودی همچون جمشید بسم‌الله‌ها و سلطان‌های نوظهور پنهان مانده است.
از زمان رخداد اولین شوک قیمتی دلار در اوایل دهه ۷۰ خورشیدی تاکنون، نه نهادهای امنیتی و قضایی و نه بانک مرکزی ایران نتوانسته‌اند به این سوال افکار عمومی به طور شفاف پاسخ بگویند که نرخ دلار کجا، چگونه و توسط چه کسی تعیین می‌شود؟ ساز‌و‌کاری که تعطیل‌بردار نیست و هرازگاهی با قدرت‌نمایی خود جهش‌های نرخ دلار را رقم می‌زند.

ارز چگونه وارد ایران می‌شود؟

ارز از طریق درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز و نیز صادرات غیر نفتی عاید ایران می‌شود. حدود ۶۸ درصد این درآمد در اختیار دولت قرار دارد و ۳۲ درصد آن نیز که عمدتا از طریق صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی به دست می‌آید، در اختیار بخش شبه‌دولتی و خصوصی قرار دارد.

دولت در پایان هر سال هزینه‌های ریالی سال آینده خود را پیش‌بینی می‌کند. هزینه‌هایی که معمولا بیش از نرخ تورم سال گذشته خود افزایش می‌یابد. برای تامین این هزینه‌ها دولت ناگزیر از تعیین نرخ تبدیل دلارهای نفتی به ریال است. دولت ایران عادت کرده تا رشد هزینه‌های خود یا کاهش تولید و صادرات نفت را با افزایش نرخ تبدیل دلار به ریال جبران کند. روشی که موجب رشد مستمر و مارپیچی نرخ تورم و نرخ دلار می‌شود.

در هر صورت این نرخ به عنوان نرخ رسمی مدنظر بانک مرکزی قرار می‌گیرد. معاونت ارزی این بانک، ضمن رصد روزانه نرخ برابری ارزها در بازار جهانی نه تنها ذخایر ارزی ایران را که ترکیبی از یورو، دلار، یوان، روپیه، وون و یِن است، مدیریت می‌کند، که نرخ رسمی ارزهای عمده‌ای را که دولت در مبادلات خارجی خود استفاده می‌کند نیز استخراج می‌کند.