تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: فناوری اطلاعات در پزشکی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2
انفورماتیک چیست؟
زیرساخت های امنیتی رانام ببرید؟
انواع خدمات پزشکی از راه دور را نام ببرید؟
(13-12-2018, 10:34 PM)ahmad bharjo نوشته است: [ -> ]انفورماتیک چیست؟
زیرساخت های امنیتی رانام ببرید؟
انواع خدمات پزشکی از راه دور را نام ببرید؟



در چهار دهه گذشته فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیر چشمگیری بر زندگی انسان ها نشان داده است و بسیاری از صنایع از تکنولوژی انفورماتیک جهت پردازش اطلاعات خود و بهره برداری از آن و سهولت در جهت دسترسی به آن استفاده می کنند.
 فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند از جهت ساختار ذخیره سازی سوابق بیماران در جهت سهولت در نوشتار نسخه دارویی و تجهیزات پزشکی و مدیریت آن و هم چنین زنجیره های تامین آن در جهت نظارت مستمر بر بیمار و صنعت دارویی کشور و ایمن سازی این صنعت مهم ، نقش اثر بخش و بهره وری در سیستم داشته باشد.
کاربرد فناوری و اطلاعات در این صنعت نیازمند برنامه ریزی دقیق و سرمایه گذاری کلان می باشد تا بتواند زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری و استاندارد سازی دارویی - فنی و سیستم های اطلاعاتی مدیریتی مراکز دارویی کشور را به بالاترین تکنولوژی روز جهان پیاده سازی آن دقیق و ممکن سازد.
خدمات و مشاوره پزشکی دارویی الکترونیکی که خود باید با به کارگیری سیستم های جدید تکنولوژی در حوزه ( ICT ) در امر آموزش و تربیت نیروی انسانی فنی ماهر و پایین آوردن درصد خطا در این صنعت را بین بیمار و دارو محقق می سازد.
راه استفاده این تکنولوژی در صنعت دارویی کشور تنها مربوط به :
ارتباط زنجیر ارزشی بین انسان و منابع انسانی و نوآوری ها
ساز و کارها که شامل قوانین و مقررات در جهت بهبود رشد
ارزش گذاری های مالی در این صنعت
ابزارها که شامل نرم افزارها -سخت افزارها- مغز افزارها و در آخر ایجاد شبکه های ارتباطی و ساختاری که شامل سازمان ها و مراکز دارویی کشور اعم از تولید و راه خدمات دارویی در مجموعه ملی و فرا‌ملی می باشد.
ایجاد ساختار ( ICT ) با تکنولوژی روز دنیا در صنعت دارویی کشور می تواند علاوه بر بالابردن رائه کیفیت محصول دارویی و استاندارد سازی آن و صادرات آن به بیماران با بالا بردن ارائه کیفیت محصول دارویی باعث کاهش خطا در ارائه دارو و محصولات معيوب و غیراستاندارد در سطح جامعه نقش خود را آشکار سازد.
 در ضمن با ایجاد این سیستم در صنعت دارویی کشور می توان اولین گام را در جهت ایجاد پل ارتباطی بین جامعه دارویی کشور اعم از تولید کننده و توزیع کننده و جلوگیری از شیوع مواد مخدر بیولوژیک و محصولات ترکیبی و همگرایی کیفیت در میان انواع مختلف محصولات دارویی در بر داشت.
پیاده سازی این تکنولوژی در صنعت دارویی کشور می تواند با ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت سازگار و ارائه محصولات دارویی-پزشکی نقشی موثرتر و مطمئن تر را در صنعت پدیدار گرداند. و باید به این نکته مهم دست یافت که نیت و تفکر خوب به تنهایی محصول خوب و ارائه خدمات ایجاد نمی کند. بلکه با ایجاد یک سیستم ارتباطی و اطلاعاتی قوی انفورماتیکی در جهت یکپارچه سازی و مکانیزم صنعت دارویی کشور به اشتراک گذاری آن در کلیه مکان های ارائه خدمات دارویی و تجهیزات پزشکی می تواند اثر گذا باشد.
 امید آن میرود که تا در اینده نه چندان دور بتوان جدیدترین متد تکنولوژی را در جهت ایجاد زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت دارویی کشور استفاده کرد تا بتوان با سهولت هر چه بیشتر در جهت افزایش دسترسی به اطلاعات بیماران و کاهش خطا در ارائه خدمات دارویی و پزشکی و دسترسی به جمعیت آماری بیماران کشور در این حوزه به صنعت دست یافت .
(13-12-2018, 10:34 PM)ahmad bharjo نوشته است: [ -> ]انفورماتیک چیست؟
زیرساخت های امنیتی رانام ببرید؟
انواع خدمات پزشکی از راه دور را نام ببرید؟

شد روزافزون صنایع ارتباطی، مخابراتی و انفورماتیکی، هر روز دنیا را با انقلابی جدید مواجه می‌کند. انقلاب فن آوری اطلاعات و ارتباطات در کلیه بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی کشورها تأثیراتی قابل توجه بر جای گذاشته‌است. با توسعه این فن آوری در بخش پزشکی، به دنبال تحول عظیمی در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی می‌باشیم و یکی از مهم‌ترین حوزه‌های کاربرد فن آوری اطلاعات، حوزه بهداشت و درمانی می‌باشد. فن آوری اطلاعات از روش‌های متعددی می‌تواند به این حوزه کمک نماید. سیستمهای ذخیره اطلاعات بیمار، سیستم‌های اطلاعات دارویی، سیستم‌های درمانی و جراحی، سیستم‌های پیگیری درمان، سیستم‌های درمان از راه دور، سیستم‌های راهبری پرستار، رباتهای جراح و سیستم‌های پذیرش بیمار و بسیاری دیگر که در پس پرده طراحی تمام این‌ها یک هدف مشترک وجود دارد و آن تسهیل در کار درمان است. با استفاده از این سیستم‌ها بیمار در کمترین زمان بهترین خدمات را دریافت می‌کند، پزشک تمام وقت از هر جای دنیا که بخواهد به بیماران خود دسترسی دارد و اطلاعات بیماران در همه جا به‌طور کامل در دسترس است. دسترسی همگانی به اطلاعات پزشکی در بستر شبکه‌های الکترونیکی یک رؤیا نیست آن را به وضوح می‌توان در سازمان‌های درمانی که به این سیستم‌ها نزدیک شده‌اند مشاهده کرد. سامانه‌هایی مانند ذخیره الکترونیکی اطلاعات سلامت (HER) که می‌تواند اطلاعات بهداشتی، درمانی و سلامتی فرد را پیش از تولد، یعنی زمانی که فرد دوران جنینی را طی می‌کند تا پس از مرگ یعنی وقتی دیگر در قید حیات نیست را به صورت اطلاعات جامعی در یک فایل الکترونیکی ذخیره‌سازی کرده و آن را در یک شبکه اختصاصی در دسترسی افراد مشخصی قرار دهد، به عنوان نمونه بارزی از کارکردهای فناوری اطلاعات در امر سلامت به‌شمار می‌رود.
صنعت انفورماتیک پزشکی۰

انفورماتیک پزشکی را حوزه کاربردی فن آوری اطلاعات و ارتباطات در پزشکی می‌توان تعریف کرد، و به تولید و خدمات فن آوری اطلاعات در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی صنعت انفورماتیک پزشکی اطلاق می‌شود. جهت توسعه این صنعت در داخل کشور نیازمند برنامه‌ریزی بر اساس فرصت‌ها و تهدیدهای سر راه و نقاط قوت و ضعف خود هستیم.
صنعت انفورماتیک بصورت عام دارای ویژگی‌هایی است که کشورهای دنیا را ترغیب به سرمایه‌گذاری در این بخش کرده‌است. صنعت انفورماتیک پزشکی شامل سه بخش نرم‌افزار و سخت افزار و خدمات درحوزه پزشکی است. دراین میان قسمت نرم‌افزار جایگاه ویژه‌ای جهت سرمایه‌گذاری دارد. همچنین حوزه‌هایی از انفورماتیک پزشکی چون کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی، خدمات پزشکی از راه دور به دلیل در مرحله تحقیق بودن، زمینه خوبی برای برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در ارائه محصول در آن بخش خواهند بود. با توجه به نقش دولت‌ها در راستای توسعه دو بخش کاربردی و تولید در حوزه انفورماتیک موظف به ایجاد موارد زیر بنایی هستند؛ بنابراین شناخت جامع از زیر ساخت‌های این بخش در بدو برنامه‌ریزی به شکل حیاتی لازم و ضروری می‌باشد، این زیر ساخت‌ها عبارتند از:
۱. زیرساخت امنیتی
۲. زیرساخت تجاری
۳. زیرساخت حقوق
۴. زیرساخت اجتماعی و فرهنگی
۵. زیرساخت استانداردسازی
۶. زیرساخت فنی
تجهیزات پزشکی در کنار ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی این عصر زیرساخت فنی انفورماتیک پزشکی را تأمین خواهد کرد.
پیدایش ابزارهای الکترونیکی با قابلیت ثبت اطلاعات اشخاص از بدو تولد تا هنگام مرگ، بستری برای استفاده از ابزارهای توانمند پردازشی و هوشمند را فراهم خواهد آورد تا کارهای روزمره با ماهیت غیرخلاقانه بر عهده این ابزارها گذاشته شود.
۱. سیستم‌های اطلاعات مدیریتی بیمارستانی: این سیستم‌ها نوعی از سیستم‌های اطلاعات مدیریت (MIS) هستند.
۲. سیستم‌های اطلاعات بالینی و مراقبت پزشکی: این سیستم‌ها دارای پایگاه داده‌هایی هستند که انواع اطلاعات بیمار به صورت چند رسانه‌ای شامل موارد مختلفی از جمله پارامترهای حیاتی اشخاص، تصاویر پزشکی و... که به این وسیله قدرت تشخیص و درمان پزشک را با وجود ابزارهای قدرتمند پردازش و بهبود می‌بخشند.
۳.سیستم‌های اطلاعاتی بهداشتی: مجموعه اجزای به هم پیوسته‌ای که برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها و تدوین اطلاعات به کار می‌رود.
۴.واقعیت مجازی: این بحث کلیه مفاهیم مادی اطراف ما را در بر می‌گیرد و قابلیت آن را دارد که قسمت زیادی از تعاملات دنیای مادی را شبیه‌سازی کند. واقعیت مجازی در پزشکی هم کابردهای گسترده‌ای دارد به‌طور مثال شبیه‌سازی آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان به عنوان یک نمونه آزمایشگاهی، قابلیت انجام هر گونه آزمایش‌های و تحقیقات پزشکی را فراهم خواهد ساخت.
۵.پرونده الکترونیک بیمار: پرونده الکترونیک بیمار مدرکی است که عمدتاً مراقبت‌های دوره‌ای ارائه شده به وسیلهٔ مراکز درمانی را توصیف می‌کند و در بیمارستان و سایر مراکز ارائه خدمات درمانی مثل واحدهای تخصصی یا مراکز بهداشت ذهنی نیز ایجاد می‌شود.
۶.ابزارهای فناوری اطلاعات در پزشکی: -شبکه اینترنت، جهت آموزش و دسترسی به اطلاعات پزشکی و مشاوره، و استفاده از ویدیو کنفرانس و انجام مشاوره‌های ویدئویی - استفاده از کامپیوترهای جیبی و PDAها، توسط امدادگران، پزشکان و سایر افراد، جهت ارسال اطلاعات لازم و گرفتن مشاوره‌های فوری از هر نقطه از جهان. -استفاده از لباس‌های هوشمند، جهت ارسال وضعیت شخص به تیم پزشکی.
پزشکی از راه دور

از دو کلمه tele که یک لغت یونانی و به معنی (ارتباطات مسافت دور) است و کلمه مدیسین (medicine) به معنای درمان و طب، تشکیل شده‌است، این علم و تکنولوژی مدرن به پزشکان امکان می‌دهد بیماران خود را در خانه بیمار از راه دور از طریق کامپیوتر و شبکه‌های ارتباطی چون اینترنت ویزیت و درمان کنند و تصویر و صدای بیمار، علائم حیاتی و حتی پارامترهای تخصصی لازم را دریافت و توصیه‌های لازم را صادر کنند. در نتیجه، تأخیر در درمان به حداقل می‌رسد و نیاز به جابجایی بیمار برطرف می‌شودو در هزینه‌های ناشی از حمل ونقل بیمار نیز صرفه جویی می‌گردد.
انواع پزشکی از راه دور :

-درمان از راه دور همزمان (زمان حقیقی):
نیاز به حضور همزمان دو طرف و برقراری یک لینک ارتباطی real time بین آن‌ها می‌باشد. از جمله پر کاربردترین اینها تجهیزات کنفرانس ویدیوئی می‌باشد
-درمان از راه دور غیر همزمان:
درمان از راه دور به طریق ذخیره‌سازی و ارسال اطلاعات می‌باشد و برای مواردی که زیاد فوریت ندارند استفاده می‌شود و می‌توان زمانی را برای ارسال اطلاعات و دریافت منظور نمود که اطلاعات منتقل شده می‌تواند از تصویرهای دیجیتالی گرفته تا بخشی از یک فیلم درنظرگرفته شود.
انواع خدمات پزشکی از راه دور:

۱.مشاوره از راه دور
۲. آموزش الکترونیکی : آموزش الکترونیکی عبارتست از بکارگیری ابزارهای فناوری اطلاعات در امر آموزش و تربیت نیروی انسانی.
۳.پایش از راه دور : ارسال online یا offline تصاویر پزشکی، سیگنال‌های حیاتی بیمار به صورت ویدئوکنفرانس، از روش‌های عمده پایش از راه دور است.
۴. ارائه خدمات پزشکی در خانه : بیش از همه افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و ناهنجاری‌های تنفسی مزمن به اینگونه مراقبت‌ها نیاز دارند.
۵. جراحی از راه دور : انجام جراحی پزشکی بدون تماس مستقیم پزشک با بیمار در طول عمل است این جراحی می‌تواند برای موارد مختلف از جمله: کاربرد جراحی از راه دور در عمل قلب انجام شود، که به روش‌های مختلفی می‌تواند انجام شود، که در روش رباتیک می‌توان کاربرد بیشتری از فناوری اطلاعات را مشاهده کرد.
راهکارها یی جهت استفاده پزشکی از راه دور در ایران :

- آموزش و گسترش سواد رسانهای در بین مردم مناطق محروم جهت استفاده از این تکنولوژی - گنجاندن تله مدیسن در دوره تحصیلی دانشجویان پزشکی - اقناع پزشکان جهت استفاده از این فضا برقراری یک کانال ارتباطی پزشکی با کشورهای همسایه به دلیل عدم وجود بعضی از تخصص‌ها ویا گران بودن هزینه‌های درمانی و استفاده از متخصصان مجرب در ایران جهت کسب درآمد برقراری شبکه تله مدیسین برای جانبازان و معلولین جهت کاهش مشکلات حمل و نقل این افراد
برقراری شبکه تله مدیسین در کشور درمناطق وسیع و با تراکم جمعیتی کم و نیز در مناطق کوهستانی و سخت‌گذر خصوصاً در هنگام حوادث غیر مترقبه برقراری سیستم مشاوره پزشکی از راه دور در دریا ونیز در هواپیماها با استفاده از ارتباطات ماهوارهای برای موارد اورژانس
انواع خدمات پزشکی از راه دور عبارتند از:
1-مشاوره پزشکی
2-آموزش الکترونیکی
3- پایش از راه دور بیمار
4- ارایه خدمات پزشکی در منزل برای بیماران قلبی ، عروقی ،تنفسی و....
5- جراحی از راه دور
پزشکی دانشی چند رشته‌ای است (Multidisciplinary) که از ترکیب علوم مختلف تشکیل شده[۱] که هدف اولیه آن‌ها جمع‌آوری، نگهداری، تحلیل، و پردازش اطلاعات در حوزه علوم پزشکی و سلامت است. این علوم شامل رشته‌های مختلف دانش مانند علوم کامپیوتر و طراحی نرم‌افزار،دانش اطلاعات (Information Science)، علوم شناختی(Cognitive Science)، مهندسی نیاز، مهندسی ارتباطات انسان و کامپیوتر می‌گردد.

متخصص انفورماتیک پزشکی می‌تواند سیستمهای مراکز بهداشتی درمانی را ارزیابی کرده و نیازهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آنان را تشخیص دهد. همچنین می‌تواند با استفاده از دانش تخصصی انفورماتیک پزشکی نسبت به طراحی سیستم‌های تصمیم یار (Decision Support Systems)، سیستم‌های خبره، سیستم‌های پزشکی از راه دور و همراه با استفاده از روش‌های مختلف از جمله هوش مصنوعی اقدام و اینگونه سیستم‌ها را در اختیار گروه پزشکی و بالینی قرار دهد. با این توانایی‌ها بهترین گزینه برای مدیریت (رهبری) تیم طراحی سیستم‌های تخصصی پزشکی و پیراپزشکی محسوب می‌شوند.

پزشکی دانشی چند رشته‌ای است (Multidisciplinary) که از ترکیب علوم مختلف تشکیل شده[۱] که هدف اولیه آن‌ها جمع‌آوری، نگهداری، تحلیل، و پردازش اطلاعات در حوزه علوم پزشکی و سلامت است. این علوم شامل رشته‌های مختلف دانش مانند علوم کامپیوتر و طراحی نرم‌افزار،دانش اطلاعات (Information Science)، علوم شناختی(Cognitive Science)، مهندسی نیاز، مهندسی ارتباطات انسان و کامپیوتر می‌گردد.

متخصص انفورماتیک پزشکی می‌تواند سیستمهای مراکز بهداشتی درمانی را ارزیابی کرده و نیازهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آنان را تشخیص دهد. همچنین می‌تواند با استفاده از دانش تخصصی انفورماتیک پزشکی نسبت به طراحی سیستم‌های تصمیم یار (Decision Support Systems)، سیستم‌های خبره، سیستم‌های پزشکی از راه دور و همراه با استفاده از روش‌های مختلف از جمله هوش مصنوعی اقدام و اینگونه سیستم‌ها را در اختیار گروه پزشکی و بالینی قرار دهد. با این توانایی‌ها بهترین گزینه برای مدیریت (رهبری) تیم طراحی سیستم‌های تخصصی پزشکی و پیراپزشکی محسوب می‌شوند.
به فن آوری اطلاعات و ارتباطات و
خدمات فن آوری اطلاعات در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی صنعت انفورماتیک پزشکی گفته میشود

به سلسله کارهای مجازی که برای حفظ اطلاعات بیمار انجام میشود گویند

مشاوره. پایش .وزیت.جراحی
انواع خدمات پزشکی از راه دور عبارتند از:
1-مشاوره پزشکی 
2-آموزش الکترونیکی
3- پایش از راه دور بیمار
4- ارایه خدمات پزشکی در منزل برای بیماران قلبی ، عروقی ،تنفسی و....
5- جراحی از راه دور
(13-12-2018, 10:34 PM)ahmad bharjo نوشته است: [ -> ]انفورماتیک چیست؟
زیرساخت های امنیتی رانام ببرید؟
انواع خدمات پزشکی از راه دور را

با مهار کردن قدرت و امکان فناوری، انفورماتیک داده ها و اطلاعات را به دانشی که افراد میتوانند هر روز استفاده کنند تبدیل میکند.
- ایجاد کردن انیمیشن های سه بعدی برای توضیح جراحی به بیماران.
- شتاب دادن کشف دارو از طریق فناوری اطلاعات.
- توسعه اپلیکیشن های رایانه ای برای مدیریت بلایا.
- بررسی تعامل بشر با رایانه ها، دستگاههای موبایل، و روبات ها.
- انفورماتیک تمامی اینهاست، و خیلی بیشتر. در دنیای اطلاعات و فناوری، آن پل برای همهء چیزهای مفید است.

...

مطالعه و کاربرد فناوری اطلاعات در هنر، علم و حرفه ها، و استفاده آن در سازمانها و جامعه در مقیاس بزرگ.

...

انفورماتیک یک فیلد جدید و به سرعت درحال رشد است. آن پردازش را برای برای حل مسائل بزرگ استفاده میکند: حیطهء شخصی، امنیت، سلامت، آموزش، فقر، و چالش ها در محیط ما. همهء کاربردهای انفورماتیک بر اساس کامپیوتر هستند. آن کاربردها بوسیلهء ابزارها و تکنیک هایی از فیلدهایی همچون ارتباطات، ریاضیات، مالتی مدیا، و طراحی تعامل بشر با رایانه بهبود داده شده اند. انفورماتیک از علم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر بواسطهء تمرکز قوی آن بر روی استفادهء بشر از پردازش تفاوت پیدا میکن

برای بیماران و پزشکان

در دنیای بهداشت و درمان، تقاضا برای تکنولوژی نوآورانه از طرف مصرف کننده ها و ارائه دهنده ها، از هر زمان دیگری بیشتر شده است. ارائه دهنده های مراقبت های بهداشتی می خواهند به بهره وری بیشتری برسند، و مصرف کننده ها نیز راحتی بیشتر در صنعت مراقبت های بهداشتی را ترجیح می دهند و به این دلایل نیاز به تکنولوژی در این حوزه را به شدت افزایش می دهد. در این راه، صنعت مراقبت های بهداشتی مدرن راه حل های مختلفی را برای زمینه های سلامت و پزشکی توسعه داده است.

امروزه هم بیماران و هم دانشجویان پزشکی و سلامت از تکنولوژی های پزشکی در دسترس، استفاده می کنند. سیستم های ارتباطات ویدئویی مثل ویدیو کنفرانس ها و نرم افزارهای وب کنفرانس مثل وب کنفرانس adobe connect در ارائه خدمات پزشکی از راه دور استفاده می شوند. به منظور استفاده از این  فرصت های جدید، بهتر است انواع مختلف خدمات تله مدیسن یا پزشکی از راه دور (Telemedicine) که در حال حاضر رواج دارند را بشناسید.

به طور کلی، مراقبت های پزشکی از راه دور در مراقبت های بهداشتی چهار نوع دارند، که عبارتند از نظارت از راه دور، خدمات تعاملی بلادرنگ، خدمات ذخیره و استفاده در زمان دیگر (store-and-forward) و پلتفرم های موبایل برای سلامت. در همه حوزه های مراقبت های بهداشتی، هر کدام از این انواع سیستم های پزشکی از راه دور می توانند نقش مفیدی ایفا کنند. همچنینپزشکی از راه دور می تواند هم برای بیماران و هم پزشکان و کارکنان مراقبت های بهداشتی مناسب و سودمند باشد.
(13-12-2018, 10:34 PM)ahmad bharjo نوشته است: [ -> ]انفورماتیک چیست؟
زیرساخت های امنیتی رانام ببرید؟
انواع خدمات پزشکی از راه دور را نام ببرید؟

در چهار دهه گذشته فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیر چشمگیری بر زندگی انسان ها نشان داده است و بسیاری از صنایع از تکنولوژی انفورماتیک جهت پردازش اطلاعات خود و بهره برداری از آن و سهولت در جهت دسترسی به آن استفاده می کنند.
 فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند از جهت ساختار ذخیره سازی سوابق بیماران در جهت سهولت در نوشتار نسخه دارویی و تجهیزات پزشکی و مدیریت آن و هم چنین زنجیره های تامین آن در جهت نظارت مستمر بر بیمار و صنعت دارویی کشور و ایمن سازی این صنعت مهم ، نقش اثر بخش و بهره وری در سیستم داشته باشد.
کاربرد فناوری و اطلاعات در این صنعت نیازمند برنامه ریزی دقیق و سرمایه گذاری کلان می باشد تا بتواند زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری و استاندارد سازی دارویی - فنی و سیستم های اطلاعاتی مدیریتی مراکز دارویی کشور را به بالاترین تکنولوژی روز جهان پیاده سازی آن دقیق و ممکن سازد.
خدمات و مشاوره پزشکی دارویی الکترونیکی که خود باید با به کارگیری سیستم های جدید تکنولوژی در حوزه ( ICT ) در امر آموزش و تربیت نیروی انسانی فنی ماهر و پایین آوردن درصد خطا در این صنعت را بین بیمار و دارو محقق می سازد.
راه استفاده این تکنولوژی در صنعت دارویی کشور تنها مربوط به :
ارتباط زنجیر ارزشی بین انسان و منابع انسانی و نوآوری ها
ساز و کارها که شامل قوانین و مقررات در جهت بهبود رشد
ارزش گذاری های مالی در این صنعت
ابزارها که شامل نرم افزارها -سخت افزارها- مغز افزارها و در آخر ایجاد شبکه های ارتباطی و ساختاری که شامل سازمان ها و مراکز دارویی کشور اعم از تولید و راه خدمات دارویی در مجموعه ملی و فرا‌ملی می باشد.
ایجاد ساختار ( ICT ) با تکنولوژی روز دنیا در صنعت دارویی کشور می تواند علاوه بر بالابردن رائه کیفیت محصول دارویی و استاندارد سازی آن و صادرات آن به بیماران با بالا بردن ارائه کیفیت محصول دارویی باعث کاهش خطا در ارائه دارو و محصولات معيوب و غیراستاندارد در سطح جامعه نقش خود را آشکار سازد.
 در ضمن با ایجاد این سیستم در صنعت دارویی کشور می توان اولین گام را در جهت ایجاد پل ارتباطی بین جامعه دارویی کشور اعم از تولید کننده و توزیع کننده و جلوگیری از شیوع مواد مخدر بیولوژیک و محصولات ترکیبی و همگرایی کیفیت در میان انواع مختلف محصولات دارویی در بر داشت.
پیاده سازی این تکنولوژی در صنعت دارویی کشور می تواند با ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت سازگار و ارائه محصولات دارویی-پزشکی نقشی موثرتر و مطمئن تر را در صنعت پدیدار گرداند. و باید به این نکته مهم دست یافت که نیت و تفکر خوب به تنهایی محصول خوب و ارائه خدمات ایجاد نمی کند. بلکه با ایجاد یک سیستم ارتباطی و اطلاعاتی قوی انفورماتیکی در جهت یکپارچه سازی و مکانیزم صنعت دارویی کشور به اشتراک گذاری آن در کلیه مکان های ارائه خدمات دارویی و تجهیزات پزشکی می تواند اثر گذا باشد.
 امید آن میرود که تا در اینده نه چندان دور بتوان جدیدترین متد تکنولوژی را در جهت ایجاد زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت دارویی کشور استفاده کرد تا بتوان با سهولت هر چه بیشتر در جهت افزایش دسترسی به اطلاعات بیماران و کاهش خطا در ارائه خدمات دارویی و پزشکی و دسترسی به جمعیت آماری بیماران کشور در این حوزه به صنعت دست یافت
انفور ماتیک علم اطلاعات و پردازش اطلاعات و مهندسی سامانه های اطلاعاتی است .
انفور ماتیک ساختار و الگو یتم ها و اثر مقابل سیستم های مصنوعی و طبیعی ،ذخیره سازی و پردازش و نقل وانتقال اطلاعات را بررسی می‌کند
انفور ماتیک به ساختار،پارامتر ها ،الگوها و اثرات مقابل سیستم های مصنوعی و طبیعی که به دنبال ذخیره سازی ، پردازش ،دسترسی و نقل و انتقال اطلاعات می پردازد
صفحه‌ها: 1 2