تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: تفاوت مانیتور ها
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
تفاوت مانیتنورهای LED,LCD, 4K, CRD از لحاظ ساختار، طول عمر و کیفیت شرح دهید.
مزیت مانیتورهای ledوlcdنسبت به دو نوع دیگر را میتوان کنتراست نور کیفیت بالا وزن کم زیبایی دانست که کیفیت ledاز همه بالاتر است
همه اینها از خانواده led هستند ولی از لحاظ مصرف انرژی طول عمر بیشتر و ضرر کمتر و رزولوشن بیشتر باهم تفاوت دارند
فرق مانیتورها (LED,LCD,CRT)باهم چیست؟
[font=Tahoma]CRT :
مانيتور هاي لامپ تصويري يا CRT  در چند سال اخير رونق فرارواني در بين کاربران داشته اند . اين مانيتور ها در اندازه ۱۲ و ۱۴ اينچ به بازار عرضه شدند ، سپس استفاده اندازه از ۱۵ و ۱۷ اينچ آنها در بين کاربران رونق گرفت که در حال حاضر اندازه ۱۷ اينچ آنها بيشتر مورد استقبال مي باشد. در حال حاضر انواع ۱۹، ۲۱ و ۲۲ اينچ نيز ساخته شده اند که به دليل قيمت نسبتاً بالاتر، کمتر مورد استفاده عموم قرار مي گيرند. اين نوع مانيتور ها داراي صفحات محدب و تخت هستند که نوع صفحه تخت آنها بين کاربران پرطرفدارتر است. ايجاد تصوير در اين مانيتور ها به وسيلهء پرتاب الکترون ها و هدايت آن ها به کمک ميدان هاي الکترومغناطيسي صورت مي گيرد .
LCD:
مانيتور هاي LCD مانيتور هايي هستند با قطر کم و بدون لامپ تصوير و قطر آنها در حدود ۴ سانتي متر است. مانيتور هاي LCD را با نام کريستال مايع نيز مي شناسند، زيرا اين مانيتور ها از کنار هم چيدن سلول هاي کريستال مايع بوجود مي آيند. به اين مانيتور ها بايد از زاويه مستقيم نگاه کرد تا تصوير به خوبي ديده شود.
LCDیاکریستالهای مایع موادی هستند که به طور فیزیکی دارای خاصیتهای جامد و مایع هستند. یکی از خاصیتهای جالب آنها توانایی آنها در تغییر موقعیت بسته به ولتاژ اعمالی به آنها است. اکثر صفحه های LCD با لوله های فلورسنت موجود در آنها که در قسمت بالا، کنار و گاهی اوقات پشت LCD قرار دارند، روشنایی پیدا می کنند. یک صفحه ی سفید پخش کننده ی نور، اشعه های نور را به طور مساوی و یکنواخت هدایت و پراکنده می نماید تا تصویری یکدست ایجاد کند. به این اشعه ها نور زمینه گفته می شود.برای اینکه از یکنواختی صفحه تصویر اطمینان حاصل شود نور بوسیله یک سیستم منعکس کننده شدت یکسانی پیدا می کند اگر چه ممکن است در نگاه اول به نظر نرسد ولی عملکرد این صفحات فوق العاده پیچیده است.
صفحه های نمایش LCD از لامپهای کوچک فلورسنت کاتدی سرد یا CCFL مخففCold Cathode Fluorescent Lampبرای نور زمینه استفاده می کنند.
LED:
مانيتور هاي LED ؛ مانيتور هايي هستند شبيه به LCDها، که براي نمايش تصوير از ديودهاي نوري استفاده مي کنند. LED مخفف  واژه Light Emitted Diode و به معنای دیود ساطع کننده نوراست.دیودهای ساطع‌کننده نور در واقع جزو خانواده‌ دیودها هستند که دیودها نیز زیر گروه نیمه هادی‌ها به شمار می‌آیند. خاصیتی که LEDها را از سایر نیمه‌‌هادی‌ها متمایز می‌کند این است که با گذر جریان از آنها مقداری انرژی به صورت نور از آنها ساطع می‌شود.
LEDها تا اواخر دهه گذشته فقط می‌توانستند سه نور آبی، سبز و قرمز تولید کنند که این موضوع باعث کاربرد محدود آنها بود، اما این اواخر LEDهایی با رنگ آبی وارد بازار شده‌اند که می‌توانند نور سفید با هاله‌ای از رنگ آبی تولید کنند.
مقایسه  LCD و CRT:
مانيتور هاي LCD داراي روشنايي يا Brightness بين ۲ تا ۴ برابر مانيتور هاي CRT هستند اما در مورد وضوح تصويري يا Contrast مانيتور هاي CRT ۲ تا ۴ برابر مانيتور هاي LCD مي باشند . زاويهءديد يا Viewing Angle مانيتور هاي CRT بيش از ۱۵۰ درجه است درصورتي که در مورد مانيتور هاي LCD معمولي اين رقم حداکثر معادل ۹۰ درجه است. امواج مغناطيسي مانند آهنربا و امواج الکترومغناطيسي مانند موبايل روي مانيتور هاي CRT ايجاد اختشاش تصويري مي کنند ولي مانيتور هاي LCD از اين آسيب در امانند. بدليل تکنولوژي ساخت هر يک از مانيتور ها، مانيتور هاي CRT در مرکز بسيار شفاف ترند درصورتي که مانيتور هاي LCD در گوشه ها روشنتر هستند.
مانيتور ها CRT قدرت و انعطاف بيشتري براي مطابقت با رنگ هاي قابل دريافت چشم انسان دارند. همچنين مانيتور هاي CRT نسبت به مانيتور هاي LCD داراي کيفيت رنگ و خلوص رنگ بيشتري هستند. بزرگترين اشکال مانيتور هاي LCD احتمال ايجاد پيکسل سوخته يا Defective Pixel بر روي صفحهءنمايش آن ها است. وبزرگترين مشکل مانيتور هاي CRT لرزش تصويري يا Flickering آنها است، که البته در صورتي که فرکانس ۸۵Hz و بالاتر پشتيباني شود، اين لرزش محسوس نخواهد بود. مانيتور هاي CRT به طور معمول ۱۲۰watt انرژي مصرف مي کنند و اين درحالي است که مانيتور هاي LCD تنها ۴۰watt مصرف انرژي دارند.
مقایسه برق مصرفیLCD  و LED با توجه به اندازه نمایشگر
[font=Tahoma]اندازه نمایشگر
LCD
LED
47 اینچ
250 وات درساعت
170 وات در ساعت
42 اینچ
210 وات در ساعت
150 وات در ساعت
37 اینچ
170 وات در ساعت
140 وات در ساعت[/font]
همچنين وزن يک مانيتور CRT درحدود ۱۳ کيلوگرم است و يک مانيتور LCD تنها حدود ۳ کيلوگرم وزن دارد. همچنين مهم است که بدانيم؛ مانيتور هاي LCD علاوه بر توليد گرماي کمتر، آثار سوء بسيار کمتري بر چشم دارند. همچنين يکي از موارد بسيار خطرناک درباره ء مانيتور هاي CRT انتشار گازهايي است که به واسطهء گرما تبخير شده و به بيرون متصاعد مي شوند . اين گازها براي انسان و محيط زيست و بخصوص لايه اُزُن بسيان زيان بار هستند. در آخر بايد گفت براي پيروزي مانيتور هاي LCD بر مانيتور هاي CRT نياز به زمان زيادي است، تا نواقصش برطرف شده و از نظر قيمت نيز بتواند با آن رقابت کند.
مقایسه کلی LCD و LED:
در مقایسه کلی میان LCD ها و LED ها می شود گفت که LED پنلها مشکی عمیقتری نسبت به LCD ها تولید می کنند ولی در عوض زاویه دید ضعیف تر و عدم وجود درخشش معروف LCD ها و یک پارچه و یک دست نبودن نور پس زمینه در صفحه نمایش که این مسئله به خصوص در محیطهای تاریک یا زیر نور معمول اتاقها ملموس تر است از نقاط ضعفی هستند که این تکنولوژی با خود به ارمغان آورده البته کمپانی های سازنده این پنل ها ادعا می کنند که در آینده این مشکلات را رفع خواهند کرد که صحت این مسئله را فقط و فقط زمان ثابت خواهد کرد.
[/font]

(10-12-2018, 01:17 PM)farzad saki نوشته است: [ -> ]تفاوت مانیتنورهای LED,LCD, 4K, CRD از لحاظ ساختار، طول عمر و کیفیت شرح دهید.
 
از نظر سال تولید مانیتور های 4k نسبت ب دیگر مانیتور های ذکر شدع از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و دارای طول عمر مناسبتری نسبت ب بقیه است
(10-12-2018, 01:17 PM)farzad saki نوشته است: [ -> ]تفاوت مانیتنورهای LED,LCD, 4K, CRD از لحاظ ساختار، طول عمر و کیفیت شرح دهید.




اوقات شرعی






 

[تصویر:  20120429121943105_25.gif]
 
[size=undefined]
در مقاله های قبل به صفحات LCD و پلاسما و CRTاشاره کردیم.  گفتیم که LCD ها قیمت مناسبی دارند، به راحتی در هر جایی می توان از آن ها استفاده کرد، کیفیت تصویر آن ها بالاست و ساختار صفحه آن ها شفاف و باریک است.
 
LED:
این اصطلاح از "دیود ساطع کننده نور" یا Light Emitting Diode برگرفته می شود. آخرین تکنولوژی در ساخت تلویزیون ها یا به عبارت دیگر، " نسخه پیشرفته صفحات LCD،  " LED ها هستند. صفحات LED به جای لامپ های فلوئورسنت کاتدی سرد که در صفحات LCD از آن ها استفاده می شود، از نور پس زمینه دیود ساطع کننده نوری استفاده می کنند.
 

[/size]

[تصویر:  20120429121943168_26.gif]

 

اجزای یک نمایشگر LED با تابلوی LCD

 
[size=undefined]

تفاوت ها:
از نظر تکنیکی، تلویزیون های LCD و LED هر دو از صفحه نمایش کریستال مایع استفاده می کنند؛ [b]تفاوت اصلی بین این دو در نور پس زمینه آن هاست.[/b]
 
LCD  شامل دو لایه پلاریزه (قطبیده) شیشه ای است که توسط بلورهای مایع موجود در یکی از لایه ها به هم چسبیده اند. زمانی که جریان الکتریکی از میان این بلورها عبور می کند، به منظور تولید تصاویر روی صفحه، نور را از خود عبور می دهند یا جلوی آن را می گیرند.

[/size]

[تصویر:  20120429121943246_27.gif]

 

ساختار یک واحد نمایشگر و سلول نمایشگر LCD که از نور پس زمینه چند رنگ و هدایت نوری و LED های نصب شده در لبه
[size=undefined]
 

 
LED  معمولا دو شکل عمده ای از نور پس زمینه به نام های نور حاشیه و کم کننده نور موضعی یا نوردهی منظم را داراست. نور حاشیه باعث می شود که در هر ترکیب بسیار نازکی از LED، در اطراف حاشیه صفحه تصویر وجود داشته باشد.در این نور پس زمینه، مجموعه ای از دیودها در راستای لبه های خارجی صفحه نمایش قرار می گیرند. زمانی که برق وجود داشته باشد، نور در کل صفحه پخش می شود. در کم کننده نور پس زمینه موضعی، انبوهی از نورهای LED در پشت صفحه وجود دارند که می توانند برای کم کردن مقدار نور پس زمینه در نواحی تاریک و افزودن روشنایی در مناطق روشن برای بهبود کیفیت تصویر به کار روند. یعنی چندین ردیف دیود کنترل کننده روشنایی و تضعیف نور در کل قسمت پشتی صفحه نمایش وجود دارند که می توانند به طور مستقل از هم، روشن و خاموش شوند.
 [/size]
در ساخت LCD ها از شیشه های پلاریزه استفاده میکنند. شیشه های پلاریزه، صفحه هایی هستند که نور را فقط تو یک زاویه خاص از خودشون عبور میدهند.
در مورد شیشه های عادی. وقتی چیزی پشت این شیشه ها باشد، به راحتی قابل دیدن است. فرقی هم نمیکند که شیشه تو چه زاویه ای باشد. شیشه را هر چقدر هم که بچرخانیم، باز تصویری که میبینیم همان تصویر است. چرا که نور همیشه از این شیشه ها به طور یکنواخت عبور میکند. اما شیشه های پلاریزه اینطوری نیستند. یعنی نور را فقط تو یک زاویه خاص از خودشون عبور میدهند. برای ساخت 
LCD ها، دو تا شیشه پلاریزه را با 90 درجه اختلاف روی هم میگذارند و بین آنها را با کریستال مایع پر میکنند و پشت این دو تا صفحه یک منبع نور میگذارند. حالا با اعمال ولتاژ به آن کریستال مایع وسط دو شیشه، کاری میکنند که نور فقط از نقطه هایی که میخواهند عبور کند. یا به عبارت ساده تر، کاری میکنند که LCD ، آن تصویری را که مد نظرشان است نشان بدهد.
LCD و LED همین ساختار را دارند. تفاوت LCD و LED توی منبع نورپشت صفحه هاست. 
در نمایشگرهای 
LCD ، نور پشت را به وسیله چند تا لامپ فلورسنت تامین میکنند، اما در مانیتورهای LED ، نور مورد نیاز به وسیله تعداد زیادی لامپ LED تامین میشود.
در واقع تمام تفاوتهایی هم که بین 
LCD و LED دیده میشود و کم هم نیست، به همین تفاوت منبع نور برمیگردد. بد نیست چند تا از این تفاوتها را با هم ببینیم .
یکی از تفاوتها، مصرف برق است. لامپهای 
LED در مقایسه با لامپهای دیگر مثل فلورسنت، برق خیلی کمتری مصرف میکنند . به همین خاطر هم هست که غیر از نمایشگرها، در سالهای اخیر خیلی از وسایل دیگر مثل چراغ قوه ها و لامپهای روشنایی هم از LED استفاده میکنند.
پس مانیتورهای 
LED در مقایسه با LCD ها برق کمتری مصرف میکنند.
دومین تفاوت بین 
LCD و LED ، طول عمر آنهاست. سازندگان نمایشگرهای LED ، متوسط عمر دستگاهشان را بیش از صد هزار ساعت عنوان می کنند. این در حالی است  که عمر متوسط LCD ها در حد چند ده هزار ساعت است. 
بنابراین مانیتورهای 
LED چند برابر بیشتر از LCD ها عمر می کنند.
[font=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]نکته دیگر این که خیلی هم مهم هست، رنگ منبع نور است، از آنجا که منبع نور پشت LCD لامپ فلئورسنت است، رنگ نورش به آبی نزدیک است، اما منبع نور LED واقعا رنگش سفید است، این باعث میشود که نه تنها رنگ سفید، که سایر رنگها ، به خصوص قرمز و نارنجی و زرد ، خالص تر و شفاف تر به نمایش در بیاید که این نکته ی تقریبا مهمی است ،
البته این را فراموش نکنید که بعضی از فاکتور های تصویر مثل کنتراست و همین رنگ که الان گفتیم ، بیشتر وقتی به نظر میایند که در یک جایی مثل مغازه، هر دو دستگاه در کنار هم باشند و بشود آنها را با هم مقایسه کرد، اما وقتی به تنهایی آن را ببینید ، احتمال اینکه متوجه کنتراست های فوق العاده و یا رنگ سفید واقعی بشویم، خیلی کم است. 
اینها چند نمونه از تفاوتهای 
LCD و LED بودند. اما چند تا نکته را نباید فراموش کنیم .
بعضی از مزایایی که برای 
LED ها گفته میشود، فعلاً فقط در حد یک ادعاست . مثل عمر صد هزار ساعته . چرا که هنوز از تولید اولین LED هم صد هزار ساعت نگذشته که کسی توانسته باشد صحت و سقم این ادعا را بررسی کند.
نکته دوم اینکه خیلی از عوامل مهم و تاثیر گذار تو کیفیت تصویر، مثل رزولوشن، زمان پاسخ دهی و زاویه دید، لزوماً به 
LCD یاLED بودن مانیتور ارتباطی ندارند.[/font]
پلاسما
تلویزیون‌های پلاسما برای نمایش پیکسل‌ها از سلول‌هایی حاوی «گازهای یونیزه شده» یا همان پلاسما استفاده می‌کنند. این تلویزیون‌ها روشنایی بالایی دارند و در عین حال رنگ سیاه را بسیار بهتر از LCD-ها به نمایش می‌گذارند. در حقیقت، تنها رقیب پلاسما در کنتراست، تلویزیون‌های OLED هستند.

LCD
LCD مخفف Liquid Cristal Display یا «نمایشگر کریستال مایع» است. در تلویزیون‌های LCD، کریستال‌های مایع توسط الکتریسیته فعال‌ می‌شوند و طوری می‌چرخند تا با عبور نور از زاویه‌ای خاص، رنگ‌های متفاوتی برای هر پیکسل تولید کنند. برای نمایش رنگ سیاه نیز این کریستال‌ها با چرخش در زاویه‌ای خاص، آرایشی به خود می‌گیرند تا عبور نور از خود را به حداقل برسانند.