تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: Ecu در خودرو
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2
مخفف Ecu به چه معناست
Ecu در چه نوع خودروهایی کاربرد دارد
 چند شرکت سازنده بزرگ Ecu را نام ببرید
(06-12-2018, 10:07 PM)محمد علی اسحاقی نوشته است: [ -> ]مخفف Ecu به چه معناست
Ecu در چه نوع خودروهایی کاربرد دارد
 چند شرکت سازنده بزرگ Ecu را نام ببرید

ٍECU مخفف کلمه engin control unit است
در خودروهای سواری ، خودروهای سنگین ، خودروهای راهداری ، حمل و نقل عمومی ، خودروهای نظامی کاربرد دارد
شرکت های زیمنس، بوش ، مگنتی مالری ، دلفی ، و ...
(06-12-2018, 10:07 PM)محمد علی اسحاقی نوشته است: [ -> ]مخفف Ecu به چه معناست
Ecu در چه نوع خودروهایی کاربرد دارد
 چند شرکت سازنده بزرگ Ecu را نام ببرید

قرار گرفتن انژکتور در اتومبیل‌های امروزی قطعات الکترونیکی دیگری نیز با آن‌ در سیستم کنترلی اتومبیل به‌وجود آمدند. ECU یکی از مهمترین قطعات الکترونیکی است که نقش هدايت و کنترل يک خودروي انژکتوري را بر عهده دارد. به‌دلیل وظیفه مهم این قطعه قصد داریم که بیشتر با آن آشنا شده و با وظایف و چگونگی عملکرد آن و همچنین شرکت‌های معروف سازنده ECU آشنا شویم.

ECU مخفف Electronic Control Unit يا واحد کنترل الکترونيک مي باشد و همان‌طور که مي‌دانيد خودروهاي انژکتوري بدليل عملکرد بهتر و توانايي پاس کردن استانداردهاي آلودگي، بطور کامل در تمام دنيا جايگزين خودروهاي کاربراتوري شده‌اند و مغز اين سيستم ECU مي‌باشد.

ECU با توجه به سنسورهايي که به موتور متصل است وضعيت و شرايط خودرو را تحليل کرده و پاسخ‌هاي لازم را به خروجي‌ها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زن‌ها و ... اعمال مي‌کند. سنسورهاي کيت‌هاي انژکتوري مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بيشتر باشد ECU بهتر مي‌تواند شرايط موتور را درک کند.

از جمله سنسورهاي مهم خودروهاي انژکتوري عبارتند از:
[list]
[*]سنسور دور يا RPM
[*]سنسور فشار داخل مانيفولد يا MAP
[*]سنسور دريچه گاز يا TPS
[*]سنسور دماي آب يا CTS
[*]سنسور دماي هوا ATS
[*]سنسور اکسيژن يا لاندا
[*]سنسور ضربه
[/list]
این قطعه یک میکرو کامپیوتر است که به کمک سنسورها و با تعیین شرایط لحظه‌ای موتور به یک سری عمل کننده یا فرمان‌برهای نصب شده بر روی موتور فرمان دهد تا از این طریق، زمان و مدت پاشش سوخت، زمان جرقه و فراهم‌سازی شرایط مناسب برای ایجاد احتراق را در داخل سیلندرها تامین کند. این میکروکامپیوتر نیز مانند دیگر همنوعان خود شامل CPU، حافظه و برنامه‌ریز است.

در داخل ECU دو نوع حافظه موجود است:

حافظه موقت:

این نوع حافظه با قطع برق باطری از بین می‌رود اما مجددآ قابل استحصال است. به روش برگرداندن حافظه، روش تجدید حافظه و یا Initialize می‌گویند.
حافظه موقت شناسایی استپ موتور، دنده‌ها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظه‌ای برای تنظیمات لحظه‌ای را به عهده دارد و محلی برای نگهداشت معایب موقت و دائم سیستم انژکتور است.

تذکر: اگر هر یک از سه کار زیر را انجام دهید حافظه موقت موجود در ECU پاک شده و خودرو تا مدتی به دلیل از دست دادن برخی از پارامترهای لحظه‌ای موتور بد کار می‌کند:
[list=1]
[*]جدا کردن کابل باطری بیش از 15 دقیقه
[*]جدا کردن سوکت های ECU بیش از 15 دقیقه
[*]جدا کردن سوکت رله دوبل در خودروهای غیر مولتی‌پلکس و سوکت‌های BSM در خوردوهای مولتی‌پلکس بیش از 15 دقیقه
[/list]در چنین حالتی باید خودرودوباره تجدید حافظه شود. در این حالت خودرو سکته‌های بی‌دلیل و نابه‌هنگام نموده و در هنگام تعویض دنده و به خصوص در هنگام معکوس کشیدن راننده احساس می‌کند که خودرو لحضه‌ای دچار مکث می‌شود. البته این در خودرو های نو زیاد محسوس نیست ولی در هر صورت تجدید حافظه ECU کاملآ مفید خواهد بود.

روش تجدید حافظه ECU:
اصولآ با توجه به این‌که در کارخانه‌های مختلف روش‌ها و متدهای مختلفی برای تولید وجود دارد و نیز نظر به استفاده خودرو در کشورها و مناطق مختلف با شرایط متفاوت، در ECU نوعی قابلیت سازگاری و یکسان‌سازی وجود دارد که این توانایی بر مبنای چهار عنصر ذیل پایه‌گذاری می‌شود:
[list=1]
[*]سنسور اکسیژن
[*]سنسور موقعیت دریچه گاز
[*]سنسور ضربه
[*]استپ موتور
[/list]
برای انجام عملیات تجدید از روش پیشنهادی شرکت پژو به شرح زیر استفاده می‌کنیم:
[list=1]
[*]سوئیچ را به مدت حداقل 10 ثانیه ببندید
[*]سوئیچ را به مدت حداقل 10 ثانیه باز کنید
[*]خودرو را روشن کنید و به مدت حداقل 10 ثانیه گاز ندهید
[*]دنده ها را یک به یک معرفی کنید.
[/list]
[list=1]
[*]حافظه دائم:

این نوع حافظه که مانند سیستم‌عامل و Setup کامپیوترهای PC است و با قطع برق از بین نمی‌رود؛ اما در صورت خراب شدن دیگر قابل برگشت نبوده و می‌توان گفت ECU سوخته است. حافظه دائم شامل جدول بزرگی به نام Look up table است که در این جدول به مانند جدول ضرب ردیف‌ها و ستون‌ها و خانه‌هایی وجود دارد. با این تفاوت که تعداد ردیف‌ها و ستون‌های این جدول از عدد دو بیشتر بوده و تعداد آن برابر تعداد سنسورهای موجود در سیستم موتور می‌باشد.  
[/list]
 مواردی که برای حفاظت از ECU نباید انجام دهید:

[list=1]
[*]جدا کردن کابل باطری هنگامی که خودرو روشن است:
همان‌طور که می‌دانید ولتاژ تولیدی دینام حدود 14 ولت است اما باید دانست که این ولتاژ، ولتاژ متوسط تولیدی دینام است. پیک تولید ولتاژ دینام بر حسب دور موتور و بار گرفته شده از دینام، متغیر بوده و گاهی اوقات به 16 ولت نیز می‌رسد. در حالت عادی که کابل‌های باطری متصل است این نوسان به خاطر خاصیت خازنی باطری تعدیل می‌شود اما اگر کابل باطری در هنگام روشن بودن خودرو باز شود، این نوسانات می‌تواند بر روی قسمت‌های حساس خودرو (کلیه کنترل یونیت‌های الکترونیکی) تاثیر نامطلوب داشته باشد. حداکثر قدرت تحمل نوسان ولتاژی این قطعه به طور استاندارد 16 ولت است. اگر هنگامی که خودرو روشن است کابل باطری را جدا کنیم به طور حتم ریسک سوختن ECU وجود دارد! طبیعی است که با توجه به قیمت زیاد آن، این کار عاقلانه به نظر نمی‌رسد.
[*]امتحان جرقه از روی وایر شمع با اتصال آن به بدنه:
وقتی سر شمع‌ها را می‌کشید و برای امتحان برق ارسالی به سر شمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد می‌کنید، ممکن است که مقدار جریان نابهنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید. برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه آن دارای تاثیر متقابل هستند. اولیه کویل نیز برق خود را مستقیمآ از ECU می‌گیرد. این کار ممکن است موجب ایجاد نوسانات برق در شبکه برق خودرو و اسیب رسیدن به قسمت‌های حساس به‌خصوص ECU شود.
توجه: در صورت تمایل به چک کردن برق سر شمع‌ها از یک شمع فیلرگیری شده یدک استفاده کنید تا میزان جریان دهی ثانویه کویل تحت کنترل باشد.
[*]آب زدن به ECU:
اگر پشت جعبه این قطعه را باز کنید خواهید دید که برای جلوگیری از نفوذ آب؛ قسمت فیبر مدار چاپی و حتی پین‌های داخلی با ماده‌ای موم مانند پوشیده شده اما در هر صورت پین‌های نری خارجی سوکت ECU بدون محافظ هستند و خیس شدن آنها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال بالا به ECU آسیب برسد.
[*]دست زدن به پین‌های ECU:
یکی از مواردی که اغلب با آن ناآشنا بوده و یا مورد غفلت قرار می‌گیرد دست زدن به پین‌های ECU است که به دلیل ریسک الکتریسیته ساکن بدن می‌تواند موجب آسیب زدن‌های جدی به آن شود. الکتریسیته بدن گاهی اوقات تا هزارها ولت می‌تواند بالا برود.
در صورتی که می‌خواهید قدرت برق موجود در بدن خود را درک کنید آزمایش زیر را انجام دهید:
یک فازمتر برق شهر را برداشته و آن‌را به دری آهنی که رنگ نخورده باشد بزنید؛ پای خود را به آرامی بر روی فرش بکشید؛ فازمتر به راحتی روشن شده و اگر این کار را ادامه دهید به طور دائم روشن می‌ماند! (در این حالت باید جوراب به پا داشته باشید). حال همان فازمتر را به پریز برق منزل بزنید فازمتر دوباره روشن می‌شود. در کدام حالت روشنایی فازمتر بیشتر است؟ و نیز می‌دانید که جرقه‌ای که گاهی اوقات بین دست شما و اشیا فلزی مانند درب زده می‌شود می‌تواند بیش از چند هزار ولت پتانسیل داشته باشد؟
سازندگان معروف ECU:[list=1]
[*]شرکت Bosch آلمان: اين شرکت بهترين و معروف‌ترين سازنده ECU و کيت انژکتوري در دنيا مي‌باشد و در اغلب خودروهاي پيشرفته جهان نشاني از آن را مي‌توان يافت. چند مدل از زانتيا موجود در ايران داراي کيت انژکتوري Bosch مي‌باشد.
[*]شرکت Delco آمريکا: اين شرکت يکي از قديمي‌ترين شرکت‌هاي سازنده ECU مي‌باشد و ECU آن در اغلب خودروهاي آمريکايي بخصوص خودروهاي شرکت GM يا جنرال موتورز بکار رفته است. مانند کاديلاک، پونتياک و... همچنين در خودروهاي دوو کره مانند دوو ESPERO.
[*]شرکت Ford آمريکا: اين شرکت سازنده خودرو، سازنده ECU البته براي خودروهاي فورد مي‌باشد و اولين بار ايده کنترل تطبيقي يا خود-يادگير در خودروهاي اين شرکت عملا پياده‌سازي شد.
[*]شرکت Siemens آلمان: فعاليت اين شرکت گرچه به اندازه رقيب آلماني آن يعني Bosch نيست اما ECUهاي خوبي مي‌سازد. ECU پرايد انژکتوري موجود در ايران طراحي اين شرکت است.
[*]شرکت Magneti Marelli ايتاليا: اين شرکت در اروپا محبوبيت زيادي داشته و بر روي اغلب خودروهاي اروپايي کيت آن نصب است. به عنوان مثال خودروهاي فيات مدل PUNTO و فولکس واگن مدل GOLF IV، مزدا ۳۲۳.
[*]شرکت Sagem فرانسه: بر روي اغلب ماشين‌هاي فرانسوي ECU اين شرکت نصب است. بنابراين پژو ۲۰۶، مدل‌هايي از زانتيا؛ همچنين خودروهاي ايراني مانند سمند و پيکان انژکتوري.
[*]شرکت Nippon Denso ژاپن: اين شرکت توسط شرکت تويوتا تاسيس شده و بخش عمده سهام آن را دارا مي‌باشد البته ۶ درصد سهام آن متعلق به شرکت Bosch است. ECU اغلب خودروهاي تويوتا (مانند تويوتا لندکروز) و برخي خودروهاي ژاپني مانند نيسان، هوندا، سوزوکي و ... متعلق به اين شرکت مي‌باشد.
[/list]
[/list]
ECU مخفف کلمه engin control unit است
در خودروهای سواری ، خودروهای سنگین ، خودروهای راهداری ، حمل و نقل عمومی ، خودروهای نظامی کاربرد دارد
شرکت های زیمنس، بوش ، مگنتی مالری ، دلفی ، و ...
(06-12-2018, 10:07 PM)محمد علی اسحاقی نوشته است: [ -> ]مخفف Ecu به چه معناست
Ecu در چه نوع خودروهایی کاربرد دارد
 چند شرکت سازنده بزرگ Ecu را نام ببرید

ECU را می‌توان کامپیوتر خودرو تعریف کرد که مسئولیت‌های فراوان و مهمی دارد. برای آشنایی با این قطعه‌ی مدرن خودروسازی، همراه زومیت باشید.


اگر هر سال به روند پیشرفت صنعت خودروسازی و مدل‌های جدید توجه کنیم، متوجه پیچیده‌تر شدن سیستم‌ها و فناوری‌های به‌کار رفته در محصولات برندهای مختلف، می‌شویم. به‌خصوص در چند دهه‌ی گذشته‌ی استفاده از انواع تجهیزات الکترونیک و ریزپردازنده‌ها در خودروها بیشتر شده است؛ شاید استفاده بیشتر از ریزپردازنده‌ها، تعمیر و دست‌کاری خودرو توسط مالک یا افرادی که اطلاعات کافی از مسائل فنی ندارند را مشکل‌تر کرده باشد، اما در مجموع سرویس و خدمات خودرو، آسان‌تر و سریع‌تر شده است.
[تصویر:  61d049bb-a821-4e48-aabf-1686b0579640.jpg]
 بیشتر شدن ریزپردازنده‌ها در خودروهای مدرن دلایل مختلفی دارد که می‌توان آن‌ها را در موارد زیر، خلاصه کرد:
[list]
[*]دست‌یابی به استانداردهای سخت‌گیرانه‌تر آلایندگی و مصرف سوخت
[*]تشخیص مشکلات فنی به‌صورت عمیق
[*]آسان کردن روند تولید و طراحی خودرو
[*]کاهش سیم‌کشی در خودرو
[*]امکانات رفاهی و ایمنی جدید
[/list]در این مقاله، همانطور که در برنامه‌ی چهارم زوم‌گپ زومیت از ما خواسته بودید، به تشریح ECU، اجزا، وظایف و در مجموع اهمیت آن در خودروهای مدرن می‌پردازیم. سؤال‌ها، ابهام‌ها و یا نکات مورد نظر خود را در دیدگاه‌های این مطلب، با ما در میان بگذارید.
ECU؛ قدرتمندترین کامپیوتر خودرو
[تصویر:  cad4457b-76db-4b7b-8006-ab6d54b72994.jpg]
پیش از تنظیم قوانین مختلف آلایندگی، تولید خودروها بدون ریزپردازنده‌ها و کاملاً با ارتباط مکانیکی بین قطعات انجام می‌شد؛ اما با ایجاد قوانین جدید آلایندگی و مصرف سوخت، وجود برنامه‌های کنترلی پیچیده برای تنظیم دقیق ترکیب سوخت و هوا و کارایی‌تر بهتر مبدل کاتالیست برای کاهش دادن آلایندگی خروجی اگزوز لازم شد. کنترل اعمال پیشرانه، مسئولیت اصلی ریزپردازنده‌های خودرو است؛ واحد کنترل الکترونیک (Electronic Control Unit) یا ECU به‌عنوان قدرتمندترین کامپیوتر خودروها، مکانی برای گردهم آمدن ریزپردازنده‌ها در یک مجموعه است. ECUها از سیستم کنترل حلقه بسته استفاده می‌کنند؛ درواقع یک طرح کنترلی، که خروجی‌ها سیستم را برای کنترل ورودی‌های سیستم؛ وضعیت مصرف سوخت، آلایندگی پیشرانه و چند عامل دیگر، بررسی و نظارت می‌کند. جمع‌آوری داده‌ از سنسورهای موجود در خودرو که تعداد آن‌ها هم کم نیست، انجام می‌شود تا ECU اطلاعات کاملی از وضعیت کلی خودرو از حرارت آب رادیاتور تا میزان اکسیژن موجود در سیستم اگزوز، در اختیار داشته باشد.
در هر ثانیه، میلیون‌ها محسابه و پردازش در ECU انجام می‌شود؛ تصمیم‌گیری بر بهترین زمان چرقه‌زنی شمع‌ها یا مدت زمان باز بودن انژکتور بر عهده‌ی کامپیوتر خودرو است تا آلایندگی و مصرف سوخت در بهترین شرایط باشد. یک ECU مدرن می‌تواند پردازنده‌ی ۴۰ مگاهرتزی ۳۲ بیتی داشته باشد؛ شاید این مشخصات در برابر پردازنده‌های پی‌سی، قابل توجه نباشد اما پردازنده‌ی ECU خودرو کد بسیاری کارآمدتری از پی‌سی‌ها اجرا می‌کند.یک کد در ECU خودرو کمتر از یک مگابایت حافظه اشغال می‌کند که در برابر برنامه‌های نصب شده روی پی‌سی قابل مقایسه نیست. لازم به ذکر است که خودروهای مدرن چند ECU دارند و مجموع آن‌ها را کامپیوتر مرکزی خودرو شناسایی می‌کنند.
قسمت‌های مختلف ECU
[تصویر:  dd8a7fee-6e62-4818-a020-a5172b5fdef3.jpg]
پردازنده در یک ماژول با صدها قطعه‌ی دیگر روی برد مدار چند لایه‌ای، قرار گرفته است. اجزای زیر در ECU به پردازنده کمک می‌کنند.
مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال
این قطعات،‌ خروجی برخی سنسورهای موجود در خودرو، مانند سنسور اکسیژن را بررسی می‌کنند. خروجی سنسور اکسیژن، ولتاژ آنالوگ بین صفر تا ۱.۱ ولت است؛ پردازنده‌ فقط عددهای دیجیتال را پردازش می‌کند، بنابراین مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال، ولتاژ سنسور اکسیژن را به یک عدد دیجیتال ۱۰ بیتی تبدیل می‌کنند.
خروجی‌های دیجیتال H Level
در خودروهای مدرن، ECU در جرقه‌زنی شمع‌ها، باز و بسته شدن انژکتورها و روشن و خاموش شدن فن تصمیم‌گیرنده‌ی اصلی است. تمام این وظایف نیازمند خروجی‌های دیجیتال هستند که تنها یا روشن، یا خاموش است. برای نمونه، خروجی کنترل فن می‌تواند ۱۲ ولت و ۰.۵ آمپر به رله (Relay) فن خنک کننده در زمان روشن بودن یا صفر ولت در زمان خاموش بودن باشد. یک خروجی دیجیتال خود هم مانند رله عمل می‌کند؛ نیروی کمی که پردازنده ارسال می‌کند، ترانزیستور خروجی دیجیتال را تقویت خواهد کرد تا نیروی بیشتری به رله فن و در نهایت نیروی بیشتری هم به فن برسد.
[تصویر:  6eee8dca-3101-43e4-ae7f-aaccdd73365e.jpg]
مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ
ECU باید بتواند خروجی ولتاژ آنالوگ هم داشته باشد تا بر برخی از اجزای پیشرانه‌ی خودرو هم تأثیر داشته باشد. پردازنده‌ی ECU یک قطعه‌ی دیجیتال است، بنابراین برای تبدیل اعداد دیجیتال به ولتاژ آنالوگ، نیازمند قطعه‌ای دیگر است.
فرم دهنده‌های سیگنال
فرهم‌دهنده یا کاندیشنر سیگنال (Conditioner)، برای تنظیم ورودی‌ها یا خروجی‌ها پیش از خوانده شدن (Read) استفاده می‌شوند. برای مثال، ممکن است که مبدل آنالوگ به دیجیتال برای خواندن سیگنال صفر تا ۵ ولت ولتاژ سنسور اکسیژن تنظیم شده باشد، اما خروجی سنسور اکسیژن صفر تا ۱.۱ ولت باشد. سیگنال کاندیشنر مداری است که سطح سیگنال‌های ورودی و خروجی را تنظیم می‌کند؛ اگر سیگنال کاندیشنر ولتاژ خروجی سنسور اکسیژن را ۴ برابر کند، در نهایت سیگنال صفر تا ۴.۴ ولت خواهیم داشت که بنابراین، مبدل آنالوگ به دیجیتال به‌صورت دقیق‌تر ولتاژ را دریافت می‌کند.
تراشه‌های ارتباطی
[تصویر:  fc3049ea-f4d1-4d4b-8fef-cce2095d1f18.jpg]
چیپ‌های ارتباطی ECU، استانداردهای ارتباطی متنوعی در خودروها اجرا می‌کنند. چند نوع استاندارد ارتباطی در خودروها استفاده شده است، اما یکی از مرسوم‌ترین موارد ارتباطی خودرو CAN یا «شبکه‌سازی ناحیه کنترل کننده» است. در استاندارد CAN، سرعت ارتباطات تا ۵۰۰ کیلوبیت بر ثانیه می‌رسد که در مقایسه با استانداردهای ارتباطی گذشته‌ی خودروها، سرعت بالاتری دارد. این سرعت برای ارتباط چند صد گذرگاه (Bus) در هر ثانیه ضروری است. گذرگاه‌ ارتباطات باعث می‌شود تا هر ماژول نقص‌ها را به یک ماژول مرکزی مخابره کند؛ این ماژول مرکزی می‌تواند تمام نقص‌ها را ذخیره و به یک ابزار شناسایی خارجی ارسال کند. همین مورد، کار مکانیک‌ها را آسان‌تر می‌کند؛ در واقع شناسایی مشکلات متناوب فنی خودرو با وجود ماژول مرکزی ECU بسیار ساده‌تر شده است. امروزه تعمیرکاران با اتصال راحت یک اسکنر و اصطلاحاً دیاگ کردن (Diagnostic یا خطایابی)، می‌توانند مشکل‌های سطحی و عمقی ECU را تشخیص دهند. با دیاگ کردن هر خودرو، در اسکنر کدهای مشخص نمایش داده می‌شود؛ هر کد بیانگر نقش در یک قسمت خاص از سیستم کلی است که معمولاً مجموعه‌ای کامل از کدها و مفهوم آن در اختیار تعمیرگاه‌های به‌روز قرار دارد. در برخی خودروها نیازی به دیاگ کردن هم نیست؛ در این مدل‌ها هنگام مشکل فنی، چراغ چک یا خطای پیشرانه با الگوی خاصی که در دفترچه راهنمای آن ذکر شده است، روشن و خاموش می‌شود و راننده می‌تواند نسبت به رفع آن اقدام کند.
ECU؛ آسان شدن طراحی و تولید خودرو
[تصویر:  465b4628-0dd5-4fa5-b6a9-4fb29af81cb3.jpg]
ایجاد استانداردهای ارتباطی در ECU خودروها، طراحی و تولید را آسان‌تر کرده است که می‌توان بهترین نمونه‌های این مورد را در پنل‌های دیجیتال فرمان، سرعت سنج، کیلومترشمار و ... مشاهده کرد. پنل پشت فرمان، اطلاعات متنوع از بخش‌های مختلف خودرو دریافت می‌کند و به‌صورت عدد، نمودار یا شکل دیجیتالی به‌نمایش می‌گذارد. بیشتر این اطلاعات، پیش از نمایش در پنل فرمان در ماژول‌های دیگر استفاده شده‌اند؛ در واقع ECU از حرارت آب رادیاتور و سرعت کارکرد پیشرانه کاملاً اگاه است، واحد کنترل انتقال قدرت (TCU) سرعت کنترل خودرو را بررسی می‌کند و ماژول کنترل سیستم ترمز هم وجود مشکل در ABS را تشخیص می‌دهد. تمام ماژول‌های بخش‌های مختلف خودرو، داده‌ها را به گذرگاه ارتباطات (Communications Bus) ارسال می‌کنند. در هر ثانیه،‌ ECU چند مجموعه اطلاعات شامل سربرگ (Header) و داده (Data) مخابره می‌کند؛ سربرگ یک عدد است که مجموعه اطلاعات را در قالب سرعت یا حرارت خواندن مشخص می‌کند و داده یک عدد مطابق سرعت یا حرارت سربرگ است. در پنل پشت فرمان یک ماژول قرار دارد که به‌دنبال دریافت اطلاعات لازم، عقربه‌ها یا نشان‌گرهای خود را تغییر می‌دهد و راننده هر لحظه اطلاعات جدیدی از سرعت، حرارت و دیگر بخش‌های خودرو دریافت می‌کند.
[تصویر:  aa1d0c1d-9ede-488e-a2d4-d91541ada444.jpg]
مقاله‌ی مرتبط:
[list]
[*]هر چیز که در مورد کیلومترشمار باید بدانید
[/list]بیشتر خودروسازان، پنل پشت فرمان کاملاً مونتاژ شده و آماده‌ی نصب را از یک برند دیگر را خریداری می‌کنند؛ این‌کار به‌سود تأمین‌کننده‌ی پنل فرمان و خودروساز است. معمولاً خودروساز مجموعه‌ای از داده‌های مورد نیاز برای انواع سیگنال را به قطعه‌ساز سفارش می‌دهد؛ پس از تحویل قطعه‌ی تولیدی، خودروساز باید از هماهنگی بین داده‌ها و گذرگاه ارتباطات ECU اطمینان حاصل کند. قطعه‌ساز هم فقط باید به تولید پنل فرمان با اطلاعات خودروساز تمرکز کند. استاندارد ارتباطی ECU کاملاً بین قطعه‌ساز و خودروساز مشخص است و هر بخش به‌طور تخصصی مسئولیت اصلی خود را انجام می‌دهد؛ سرمایه‌، وقت و نیروی انسانی هم تلف نخواهد شد. امروزه قطعه‌سازان مختلف، از سنسورهای هوشمند نیز استفاده می‌کنند. این سنسورها با تمام قطعات الکترونیکی خودرو و ریزپردازنده سازگار هستند. در این سنسورها، ریزپردازنده هم وجود دارد؛ درواقع عملیات خواندن، تنظیم کردن و خروجی دیجیتال به گذرگاه ارتباطات تماماً در سنسور انجام می‌شود، بنابراین بخشی از اعمال ماژول خودروساز کاهش پیدا می‌کند. مزیت دیگر سنسورهای هوشمند، کاهش نویز هنگام انتقال سیگنال‌ دیجیتال به گذرگاه ارتباطات است؛ انتقال ولتاژ آنالوگ از طریق سیم، هنگام عبور از مجاور برخی قطعات الکترونیکی ولتاژ اضافی دریافت می‌کند، اما با وجود سنسورهای هوشمند، این مشکل وجود نخواهد داشت.
[تصویر:  7a7bc85c-0c3e-4c9e-ae3c-a74a5d7e09dc.jpg]
گذرگاه‌های ارتباطات و ریزپردازنده‌های ECU، در کاهش سیم‌کشی و تسهیم‌سازی یا مولتی پلکسینگ (Multiplexing) خودروها هم بسیار مؤثر است. در خودروهای قدیمی، ارتباطات بین قطعه‌های مختلف با سیم برقرار می‌شد، اما با گذشت زمان و اضافه شدن انواع قطعات به خودروها، سیم‌کشی تمام آن‌ها یک کابوس خواهد بود. در سیستم تسهیم‌سازی شده، یک ماژول با حداقل یک ریزپردازنده، ورودی و خروجی‌های منطقه‌ای از خودرو را برقرار می‌کند. برای مثال، در خودروهایی که انواع دکمه‌های کنترلی روی درب دارند، یک ماژول قرار داده شده است. بسیاری از مدل‌های امروزی، پنجره‌های برقی، آینه‌های جانبی برقی و صندلی‌های برقی دارند؛ سیم‌کشی تمام این سیستم‌ها به شیوه‌ی قدیمی جوابگو نیست و یک ماژول تمام این اعمال را کنترل می‌کند. عملکرد این ماژول به این صورت است؛ اگر راننده دکمه‌ی بالا یا پایین رفتن شیشه‌ی پنجره را فشار دهد، ماژول نصب شده در درب خودرو، رله‌‌ای که نیروی موتور پنجره را تأمین می‌کند، متوقف خواهد کرد. اگر راننده دکمه‌ی تنظیم آینه‌ی جانبی سمت مخالف را فشار دهد، ماژول سمت در راننده مجموعه‌ داده‌ای به گذرگاه ارتباطات ECU می‌فرستند. این مجموعه داده دستور به‌کار افتادن ماژول بخش آینه‌ی جانبی سمت مخالف راننده را به همراه دارد. در این روش، بیشتر سیگنال‌ها از طرف ماژول سمت در راننده به گذرگاه ارتباطات مخابره می‌شود.
آینده‌ی ECU؛ سیستم برق ۴۸ ولت
[تصویر:  8c978559-39ad-4186-9209-aa3a66239b58.jpg]
درطول دهه‌ی گذشته، سیستم‌ها و فناوری‌های ایمنی مدرنی چون ترمز ABS و کیسه‌های هوا، در خودروهای بیشتری به‌صورت استاندارد کار گذاشته شده‌اند و مواردی دیگر چون سیستم کنترل کشش و پایداری هم در مدل‌های لوکس، اسپرت و گران‌تر وجود دارند. هر یک از این سیستم‌ها، ماژول مخصوص به خود را به خودرو اضافه می‌کند؛ هر ماژول با ریزپردازنده‌های خود همراه است و به‌زودی با بیشتر شدن چنین فناوری‌هایی، تعداد ماژول‌های موجود در خودرو افزایش پیدا می‌کند. نمی‌توان مرز مشخصی برای سیستم‌های ایمنی خودروها مشخص کرد؛ درواقع با افزایش انواع ماژول‌ها، سیستم‌های برق خودروها هم تغییر می‌کند. تا به امروز چند خودروساز اروپایی به‌‌دلیل تأمین نیروی انواع سیستم‌های مدرن ایمنی و رفاهی، سیستم برق ۱۲ ولت قدیمی را کنار گذاشته‌اند و از نوع ۴۸ ولتی استفاده می‌کنند.
ECU مخفف Electronic Control Unit يا واحد کنترل الکترونيک مي باشد
1: با قرار گرفتن انژکتور در اتومبیل‌های امروزی قطعات الکترونیکی دیگری نیز با آن‌ در سیستم کنترلی اتومبیل به‌وجود آمدند. ECU یکی از مهمترین قطعات الکترونیکی است که نقش هدايت و کنترل يک خودروي انژکتوري را بر عهده دارد. به‌دلیل وظیفه مهم این قطعه قصد داریم که بیشتر با آن آشنا شده و با وظایف و چگونگی عملکرد آن و همچنین شرکت‌های معروف سازنده ECU آشنا شویم.



ECU مخفف Electronic Control Unit يا واحد کنترل الکترونيک مي باشد و همان‌طور که مي‌دانيد خودروهاي انژکتوري بدليل عملکرد بهتر و توانايي پاس کردن استانداردهاي آلودگي، بطور کامل در تمام دنيا جايگزين خودروهاي کاربراتوري شده‌اند و مغز اين سيستم ECU مي‌باشد.

ECU با توجه به سنسورهايي که به موتور متصل است وضعيت و شرايط خودرو را تحليل کرده و پاسخ‌هاي لازم را به خروجي‌ها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زن‌ها و ... اعمال مي‌کند. سنسورهاي کيت‌هاي انژکتوري مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بيشتر باشد ECU بهتر مي‌تواند شرايط موتور را درک کند. 



از جمله سنسورهاي مهم خودروهاي انژکتوري عبارتند از: 
سنسور دور يا RPMسنسور فشار داخل مانيفولد يا MAPسنسور دريچه گاز يا TPS
این قطعه یک میکرو کامپیوتر است که به کمک سنسورها و با تعیین شرایط لحظه‌ای موتور به یک سری عمل کننده یا فرمان‌برهای نصب شده بر روی موتور فرمان دهد تا از این طریق، زمان و مدت پاشش سوخت، زمان جرقه و فراهم‌سازی شرایط مناسب برای ایجاد احتراق را در داخل سیلندرها تامین کند. این میکروکامپیوتر نیز مانند دیگر همنوعان خود شامل CPU، حافظه و برنامه‌ریز است. 

در داخل ECU دو نوع حافظه موجود است:

حافظه موقت:

این نوع حافظه با قطع برق باطری از بین می‌رود اما مجددآ قابل استحصال است. به روش برگرداندن حافظه، روش تجدید حافظه و یا Initialize می‌گویند. 
حافظه موقت شناسایی استپ موتور، دنده‌ها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظه‌ای برای تنظیمات لحظه‌ای را به عهده دارد و محلی برای نگهداشت معایب موقت و دائم سیستم انژکتور است.

تذکر: اگر هر یک از سه کار زیر را انجام دهید حافظه موقت موجود در ECU پاک شده و خودرو تا مدتی به دلیل از دست دادن برخی از پارامترهای لحظه‌ای موتور بد کار می‌کند:
جدا کردن کابل باطری بیش از 15 دقیقهجدا کردن سوکت رله دوبل در خودروهای غیر مولتی‌پلکس و سوکت‌های BSM در خوردوهای مولتی‌پلکس بیش از 15 دقیقهدر چنین حالتی باید خودرودوباره تجدید حافظه شود. در این حالت خودرو سکته‌های بی‌دلیل و نابه‌هنگام نموده و در هنگام تعویض دنده و به خصوص در هنگام معکوس کشیدن راننده احساس می‌کند که خودرو لحضه‌ای دچار مکث می‌شود. البته این در خودرو های نو زیاد محسوس نیست ولی در هر صورت تجدید حافظه ECU کاملآ مفید خواهد بود.

روش تجدید حافظه ECU:
اصولآ با توجه به این‌که در کارخانه‌های مختلف روش‌ها و متدهای مختلفی برای تولید وجود دارد و نیز نظر به استفاده خودرو در کشورها و مناطق مختلف با شرایط متفاوت، در ECU نوعی قابلیت سازگاری و یکسان‌سازی وجود دارد که این توانایی بر مبنای چهار عنصر ذیل پایه‌گذاری می‌شود: 
سنسور اکسیژن
برای انجام عملیات تجدید از روش پیشنهادی شرکت پژو به شرح زیر استفاده می‌کنیم:
سوئیچ را به مدت حداقل 10 ثانیه ببندیددنده ها را یک به یک معرفی کنید.



حافظه دائم: 

این نوع حافظه که مانند سیستم‌عامل و Setup کامپیوترهای PC است و با قطع برق از بین نمی‌رود؛ اما در صورت خراب شدن دیگر قابل برگشت نبوده و می‌توان گفت ECU سوخته است. حافظه دائم شامل جدول بزرگی به نام Look up table است که در این جدول به مانند جدول ضرب ردیف‌ها و ستون‌ها و خانه‌هایی وجود دارد. با این تفاوت که تعداد ردیف‌ها و ستون‌های این جدول از عدد دو بیشتر بوده و تعداد آن برابر تعداد سنسورهای موجود در سیستم موتور می‌باشد.  
 مواردی که برای حفاظت از ECU نباید انجام دهید:

جدا کردن کابل باطری هنگامی که خودرو روشن است:
همان‌طور که می‌دانید ولتاژ تولیدی دینام حدود 14 ولت است اما باید دانست که این ولتاژ، ولتاژ متوسط تولیدی دینام است. پیک تولید ولتاژ دینام بر حسب دور موتور و بار گرفته شده از دینام، متغیر بوده و گاهی اوقات به 16 ولت نیز می‌رسد. در حالت عادی که کابل‌های باطری متصل است این نوسان به خاطر خاصیت خازنی باطری تعدیل می‌شود اما اگر کابل باطری در هنگام روشن بودن خودرو باز شود، این نوسانات می‌تواند بر روی قسمت‌های حساس خودرو (کلیه کنترل یونیت‌های الکترونیکی) تاثیر نامطلوب داشته باشد. حداکثر قدرت تحمل نوسان ولتاژی این قطعه به طور استاندارد 16 ولت است. اگر هنگامی که خودرو روشن است کابل باطری را جدا کنیم به طور حتم ریسک سوختن ECU وجود دارد! طبیعی است که با توجه به قیمت زیاد آن، این کار عاقلانه به نظر نمی‌رسد.امتحان جرقه از روی وایر شمع با اتصال آن به بدنه:
وقتی سر شمع‌ها را می‌کشید و برای امتحان برق ارسالی به سر شمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد می‌کنید، ممکن است که مقدار جریان نابهنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید. برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه آن دارای تاثیر متقابل هستند. اولیه کویل نیز برق خود را مستقیمآ از ECU می‌گیرد. این کار ممکن است موجب ایجاد نوسانات برق در شبکه برق خودرو و اسیب رسیدن به قسمت‌های حساس به‌خصوص ECU شود.
توجه: در صورت تمایل به چک کردن برق سر شمع‌ها از یک شمع فیلرگیری شده یدک استفاده کنید تا میزان جریان دهی ثانویه کویل تحت کنترل باشد.آب زدن به ECU: 
اگر پشت جعبه این قطعه را باز کنید خواهید دید که برای جلوگیری از نفوذ آب؛ قسمت فیبر مدار چاپی و حتی پین‌های داخلی با ماده‌ای موم مانند پوشیده شده اما در هر صورت پین‌های نری خارجی سوکت ECU بدون محافظ هستند و خیس شدن آنها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال بالا به ECU آسیب برسد.دست زدن به پین‌های ECU:
یکی از مواردی که اغلب با آن ناآشنا بوده و یا مورد غفلت قرار می‌گیرد دست زدن به پین‌های ECU است که به دلیل ریسک الکتریسیته ساکن بدن می‌تواند موجب آسیب زدن‌های جدی به آن شود. الکتریسیته بدن گاهی اوقات تا هزارها ولت می‌تواند بالا برود. 
در صورتی که می‌خواهید قدرت برق موجود در بدن خود را درک کنید آزمایش زیر را انجام دهید:
یک فازمتر برق شهر را برداشته و آن‌را به دری آهنی که رنگ نخورده باشد بزنید؛ پای خود را به آرامی بر روی فرش بکشید؛ فازمتر به راحتی روشن شده و اگر این کار را ادامه دهید به طور دائم روشن می‌ماند! (در این حالت باید جوراب به پا داشته باشید). حال همان فازمتر را به پریز برق منزل بزنید فازمتر دوباره روشن می‌شود. در کدام حالت روشنایی فازمتر بیشتر است؟ و نیز می‌دانید که جرقه‌ای که گاهی اوقات بین دست شما و اشیا فلزی مانند درب زده می‌شود می‌تواند بیش از چند هزار ولت پتانسیل داشته باشد؟
2:


سازندگان معروف ECU:

شرکت Bosch آلمان: اين شرکت بهترين و معروف‌ترين سازنده ECU و کيت انژکتوري در دنيا مي‌باشد و در اغلب خودروهاي پيشرفته جهان نشاني از آن را مي‌توان يافت. چند مدل از زانتيا موجود در ايران داراي کيت انژکتوري Bosch مي‌باشد.شرکت Delco آمريکا: اين شرکت يکي از قديمي‌ترين شرکت‌هاي سازنده ECU مي‌باشد و ECU آن در اغلب خودروهاي آمريکايي بخصوص خودروهاي شرکت GM يا جنرال موتورز بکار رفته است. مانند کاديلاک، پونتياک و... همچنين در خودروهاي دوو کره مانند دوو ESPERO.شرکت Ford آمريکا: اين شرکت سازنده خودرو، سازنده ECU البته براي خودروهاي فورد مي‌باشد و اولين بار ايده کنترل تطبيقي يا خود-يادگير در خودروهاي اين شرکت عملا پياده‌سازي شد.شرکت Siemens آلمان: فعاليت اين شرکت گرچه به اندازه رقيب آلماني آن يعني Bosch نيست اما ECUهاي خوبي مي‌سازد. ECU پرايد انژکتوري موجود در ايران طراحي اين شرکت است.شرکت Magneti Marelli ايتاليا: اين شرکت در اروپا محبوبيت زيادي داشته و بر روي اغلب خودروهاي اروپايي کيت آن نصب است. به عنوان مثال خودروهاي فيات مدل PUNTO و فولکس واگن مدل GOLF IV، مزدا ۳۲۳.شرکت Sagem فرانسه: بر روي اغلب ماشين‌هاي فرانسوي ECU اين شرکت نصب است. بنابراين پژو ۲۰۶، مدل‌هايي از زانتيا؛ همچنين خودروهاي ايراني مانند سمند و پيکان انژکتوري.شرکت Nippon Denso ژاپن: اين شرکت توسط شرکت تويوتا تاسيس شده و بخش عمده سهام آن را دارا مي‌باشد البته ۶ درصد سهام آن متعلق به شرکت Bosch است. ECU اغلب خودروهاي تويوتا (مانند تويوتا لندکروز) و برخي خودروهاي ژاپني مانند نيسان، هوندا، سوزوکي و ... متعلق به اين شرکت مي‌باشد.

Ecu امروز در خودرو های انژکتور کاربرد بسیاری دارد و به گونه ای مغز خودرو میباشد.
ECU مخفف کلمه engin control unit است
در خودروهای سواری ، خودروهای سنگین ، خودروهای راهداری ، حمل و نقل عمومی ، خودروهای نظامی کاربرد دارد
شرکت های زیمنس، بوش ، مگنتی مالری ، دلفی ، و ...
(06-12-2018, 10:07 PM)محمد علی اسحاقی نوشته است: [ -> ]مخفف Ecu به چه معناست
Ecu در چه نوع خودروهایی کاربرد دارد
 چند شرکت سازنده بزرگ Ecu را نام ببرید

Ecuمغز متفکر خودروهای انژکتوری.
خودروهایی مثل پژو پارس.سمند.اردی.
شرکت های سازنده از جمله .NAGNETI.MARELI.BOSCH

(06-12-2018, 10:07 PM)محمد علی اسحاقی نوشته است: [ -> ]مخفف Ecu به چه معناست
Ecu در چه نوع خودروهایی کاربرد دارد
 چند شرکت سازنده بزرگ Ecu را نام ببرید

Ecuمغز متفکر خودروهای انژکتوری.
خودروهایی مثل پژو پارس.سمند.اردی.
شرکت های سازنده از جمله .
NAGNETI.MARELI.BOSCH
ECU را می‌توان کامپیوتر خودرو تعریف کرد که مسئولیت‌های فراوان و مهمی دارد. برای آشنایی با این قطعه‌ی مدرن خودروسازی، همراه زومیت باشید.


اگر هر سال به روند پیشرفت صنعت خودروسازی و مدل‌های جدید توجه کنیم، متوجه پیچیده‌تر شدن سیستم‌ها و فناوری‌های به‌کار رفته در محصولات برندهای مختلف، می‌شویم. به‌خصوص در چند دهه‌ی گذشته‌ی استفاده از انواع تجهیزات الکترونیک و ریزپردازنده‌ها در خودروها بیشتر شده است؛ شاید استفاده بیشتر از ریزپردازنده‌ها، تعمیر و دست‌کاری خودرو توسط مالک یا افرادی که اطلاعات کافی از مسائل فنی ندارند را مشکل‌تر کرده باشد، اما در مجموع سرویس و خدمات خودرو، آسان‌تر و سریع‌تر شده است.
[عکس: 61d049bb-a821-4e48-aabf-1686b0579640.jpg]
(06-12-2018, 10:07 PM)محمد علی اسحاقی نوشته است: [ -> ]مخفف Ecu به چه معناست
Ecu در چه نوع خودروهایی کاربرد دارد
 چند شرکت سازنده بزرگ Ecu را نام ببرید
1-الکترونیک کنترل یونیت
2-انژکتوری
3-بوش ولعو زیمنس Wink
صفحه‌ها: 1 2