تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: نقش کلی rfidچیست؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
کاربرد rfidدر تولید قطعات خودرو چیست؟
(17-11-2018, 08:36 PM)Babak asadolahi نوشته است: [ -> ]کاربرد rfidدر تولید قطعات خودرو چیست؟


[color=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]در صنعت خودروسازی [/color]مدیریت موجودی ها[color=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]، [/color]ردیابی و شناسایی قطعات و محصولات در خط تولید و سازمان[color=rgba(0, 0, 0, 0.701961)]، خدمات پس از فروش و... از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین لزوم استفاده از " سیستم های ردیابی و شناسایی خودکار " به منظور پوشش این نیازها ضروری است. یکی از جدیدترین مباحث مورد توجه جهت ردیابی و شناسایی خودکار افراد، موجودی قطعات، محصولات و... در صنایع خودروسازی، استفاده از فناوری ردیابی و شناسایی RFID است. با استفاده از فناوری RFID به راحتی می توان اطلاعات مورد نیاز را از درون سازمان جمع آوری و نسبت به برنامه ریزی صحیح مورد نیاز اقدام نمود. گستره کاربردهای فناوری RFID بسیار وسیع می باشد، بنابراین می توان با الگو برداری از پروژه های اجرا شده در صنایع مختلف، از این تکنولوژی جهت رفع معضلات و کاستی های موجود در صنعت خودرو سازی بهره جست[/color]
اصلی و تقلبی بودن جنس و برای انبارداری اجناس به کار میرود
سامانهٔ بازشناسی با امواج رادیویی (به انگلیسی: Radio Frequency Identification) (به اختصار RFID) سامانهٔ شناسایی بی‌سیمی است که قادر به تبادل داده‌ها به‌وسیلهٔ برقراری اطّلاعات بین یک Tag که به یک کالا، شئ، کارت و… متّصل شده‌است و یک بازخوان (Reader) است. سامانه‌های RFID از سیگنال‌های الکترونیکی و الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن داده‌ها بدون تماس بهره‌گیری می‌کنند. اصولاً به هر سیستمی که قادر به خواندن و تشخیص اطلاعات افراد یا کالاها باشد سیستم شناسایی یا Identification System گفته می‌شود.[۱]
بطور کلّی شناسایی خودکار و نگهداری داده‌ها (AIDC) روشی است که طی آن تجهیزات خواه سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری قادر به خواندن و تشخیص داده‌ها بدون کمک گرفتن از یک فرد هستند. بارکدها، کدهای دو بعدی، سیستم‌های انگشت نگاری، سامانهٔ شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی، سیستم شناسایی با استفاده از قرنیه چشم و صدا و… از جمله این راهکارها در این مقال می‌باشند. یکی از جدیدترین مباحث مورد توجه دانشمندان جهت شناسایی افراد یا کالاها استفاده از سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی یا RFID می‌باشد. RFID که مخفف سه واژه Radio Frequency Identification است؛ امروزه توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگی چون «وال مارت» و «مک دونالد» و نیز سازمان‌های مهمی چون "وزارت دفاع ایالت متحده آمریکا استفاده شده و امتحان خود را به خوبی پس داده‌است.
امروزه به دلیل گسترش تقاضا، بیشتر قطعات صنعت خودروسازی در قالب بسته‌ها و محموله ها تهیه و در ‌نهایت مونتاژ می‌شوند. تحقیقات انجام شده، نشان می‌دهد که علت بسیاری از مشکلات اعم از گم شدن و انتقال نادرست محموله‌ها، نبود نظارت کافی و عدم مسیریابی و ردیابی اصولی آنهاست. یکی از کارایی های RFID در صنعت خودروسازی، ردیابی قطعات و بسته‌ها می‌باشد.

با کمک این فناوری مدیریت موجودی انبار، جلوگیری از سرقت، تأیید اصل و تقلبی نبودن قطعات، خط تولید خودرو و خدمات پس از فروش آسان‌تر خواهد شد. دستیابی به این امر با اتصال برچسب به خود قطعه یا اتصال برچسب بر روی بسته‌بندی قطعات امکان‌پذیر خواهد بود. در واقع در روش دوم هر تگ می‌تواند برای شناسایی بیش از یک قطعه به کار رود و در نتیجه سبب کاهش هزینه‌ها گردد.

در صنعت خودروسازی انبار‌ها از وسعت قابل توجهی برخوردارند و توانایی نگهداری چندین هزار قطعه مختلف را در خود دارند. بنابراین مدیریت دقیق موجودی‌ها نیازمند برنامه‌ریزی و نظارت صحیح است تا اطلاعات قطعات موجود در انبار، ورود و خروج آنها بررسی شود. در حال حاضر در اکثر انبارها از بارکد استفاده می‌شود و کنترل همه قطعات به تعداد زیادی بارکدخوان احتیاج دارد.

در این راستا تکنولوژی RFID که از سرعت و قابلیت بالاتری نیز برخوردار است، این امکان را فراهم می‌نماید که میزان موجودی قطعات در هر موقعیت مکانی بدون دخالت نیروی انسانی انجام پذیرد.
یکی دیگر از مشکلاتی که در صنعت خودروسازی وجود دارد، تولید و عرضه قطعات تقلبی در بازار است.

RFID این مشکل را با تگ گذاری قطعات اصلی و ذخیره‌کردن شماره سریال منحصربه‌فرد در آنها حل می‌کند و با نصب قرائت‌گرهای RFID در مکان‌های فروش، قطعات تقلبی قابل شناسایی خواهند بود. علاوه بر این تگ‌هایRFID قابلیت ردیابی قطعات را دارند و می‌توانند از سرقت آنها جلوگیری کنند.
همچنین از این تکنولوژی می‌توان در جهت بهبود فرآیند مونتاژ نیز استفاده نمود و با نصب تگ روی تمام قطعات هر خودرو، چرخه تأمین کاملاً خودکار می‌شود.

به کارگیری RFID در این صنعت سبب افزایش دقت و اجتناب از بروز خطا در قرار گرفتن اجزاء خودرو، حرکت سریع‌تر خط تولید با خودکارسازی مراحل مونتاژ و کنترل کیفیت بهتر در هر ایستگاه‌کاری خواهد شد.

به علاوه RFID می‌تواند نقش مهمی در قسمت خدمات پس از فروش نیز داشته باشد و با آگاهی از تاریخچه قطعات به کار رفته در خودرو، مسئولین بتوانند سرویس‌های بهتری را برای مشتریان خود فراهم نمایند.
امروزه به دلیل گسترش تقاضا، بیشتر قطعات صنعت خودروسازی در قالب بسته‌ها و محموله ها تهیه و در ‌نهایت مونتاژ می‌شوند. تحقیقات انجام شده، نشان می‌دهد که علت بسیاری از مشکلات اعم از گم شدن و انتقال نادرست محموله‌ها، نبود نظارت کافی و عدم مسیریابی و ردیابی اصولی آنهاست. یکی از کارایی های RFID در صنعت خودروسازی، ردیابی قطعات و بسته‌ها می‌باشد

نمی دانم
(17-11-2018, 08:36 PM)Babak asadolahi نوشته است: [ -> ]کاربرد rfidدر تولید قطعات خودرو چیست؟

[font=Bodoni MT Poster Compressed]-[font=Times New Roman]        [/font]قادر به مانیتورینگ و جمع آوری داده از محیط های نامناسب برای کارگران می باشد، زیرا برچسب ها برای خوانده شدن نیازی به کارگر ندارند.[/font]

[font=Bodoni MT Poster Compressed]-[font=Times New Roman]        [/font]در هر ثانیه می توان بیش از صدها داده راخواند و از سرعت و دقت زیادی برخوردار می باشد[/font]
[font=Bodoni MT Poster Compressed]-[font=Times New Roman]        [/font]داده ها روی یک برچسب می توانند مکررا نوشته و تغییر داده شوند.[/font]
[font=Bodoni MT Poster Compressed]-[font=Times New Roman]        [/font]RFID برخلاف بارکد نیازی به خط مستقیم دید بین برچسب و کارت خوان ندارد.[/font]
[font=Bodoni MT Poster Compressed]-[font=Times New Roman]        [/font]RFID  می تواند با سیستم بارکد و شبکه های بی سیسم به طور ترکیبی استفاده شود[/font]
(17-11-2018, 08:36 PM)Babak asadolahi نوشته است: [ -> ]کاربرد rfidدر تولید قطعات خودرو چیست؟

RFID   كه مخفف سه واژه Radio Frequency Identification  است، امكان شناسایی خودكار اشیاء، انسان‌‌ها و حیوانات را از طریق امواج رادیویی فراهم می‌نماید. این سیستم از دو بخش اصلی برچسب (Tag) و قرائت كننده (Reader) تشكیل شده است. 

برچسب‌‌ها شامل یك میكرو چیپ متصل به آنتن هستند كه قابلیت اتصال به اشیاء را دارند و با توجه به نیاز و كاربرد، در شكل‌ها و اندازه‌های مختلف طراحی شده‌اند، در واقع تگ‌‌ها در این سیستم وسیله ردیابی و شناسایی هستند. قرائت كننده حضور تگ‌‌ها را در محیط تشخیص داده و توانایی بازیابی اطلاعات و ارسال آن‌ها را به سیستم مركزی دارد.

صنعت خودروسازی
رقابت شدید جهانی در میان صنایع خودرو سازی برای تكنولوژی‌های جدید این امكان را فراهم می‌نماید كه جایگاه ویژه‌ای در صنعت خودروسازی پیدا كنند. آنچه كه در این صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اسمبل كردن اجزاء مختلف اتومبیل در كنار یكدیگر می‌باشد. امروزه در كارخانه‌‌ها، بدنه اصلی خودرو بر روی یك تسمه انتقال دهنده كه از چندین ایستگاه كاری تشكیل شده، حركت می‌‌كند. 

بر روی بدنه هر ماشین یك باركد نصب شده، هنگامی كه بدنه به هر یك از ایستگاه‌‌ها می‌رسد، تسمه متوقف می‌‌شود و باركدخوان تعبیه شده در هر ایستگاه كاری با خواندن باركد، اجزاء متناسب با آن بدنه را تشخیص داده و كارگران اجزاء را در محل مناسب قرار می‌دهند. به محض اتمام این عمل، دوباره حركت تسمه آغاز و همین روند سپری می‌ شود تا تمامی اجزاء در اتومبیل قرار بگیرند.
با توجه به گسترش ارتباطات بین سازمانی و شکل گیری زنجیره های تامین ، بقای یک سازمان به توان رقابتی کل زنجیره تامین آن وابسته است.زنجیره تامینی که بتواند جریان کالا ، پول و اطلاعات را از طریق فرایندهای مدیریت اطلاعات ، مدیریت لجستیک و مدیریت روابط بهبود ببخشد ، دارای مزیت رقابتی نسبت به دیگررقبا خواهد شد. تحقق این موضوع مستلزم یکپارچگی فرایندهای فوق می باشد وسیستم شناسایی امواج رادیویی RFID*می تواند ازطریق تسهیل شناسایی خودکار کالا ها و مدیریت اطلاعات در سرتاسر زنجیره تامین و مدیریت روابط شرکا نقش بسزایی در این یکپارچگی بازی نماید.در این مقاله سعی خواهد شد تا ضمن معرفی RFID و به کاربردهای آن در صنعت خودرو پرداخته شود.

*Radio Frequency Identification
١-١-مقدمه
"شناسایی از طریق امواج رادیویی" یک نوع فناوری تبادل اطلاعات به طور بی سیم را توصیف می کند.یک چیپ الکترونیکی که به آن یک آنتن متصل می باشد، واین سیگنال های RF را توسط دستگاه خواندنی / نوشتنی که عموما به آن کارت خوان ، رمزگذار یا جستجو گر گفته می شود،‌روی آن نوشته ویا از آن می خواند. داده ها بدون آنکه کاربری در نحوه انجام کار دخالت داشته باشد به طور خودکار مبادله می گردند.

ویژگیهای RFID عبارتند از:

- قادر به مانیتورینگ و جمع آوری داده از محیط های نامناسب برای کارگران می باشد، زیرا برچسب ها برای خوانده شدن نیازی به کارگر ندارند.

- در هر ثانیه می توان بیش از صدها داده راخواند و از سرعت و دقت زیادی برخوردار می باشد

- داده ها روی یک برچسب می توانند مکررا نوشته و تغییر داده شوند.

- RFID برخلاف بارکد نیازی به خط مستقیم دید بین برچسب و کارت خوان ندارد.

- RFID می تواند با سیستم بارکد و شبکه های بی سیسم به طور ترکیبی استفاده شود



٢-١- RFID چگونه کار می کند؟

همانطور که در شکل دیده می شود ،‌فرایند تکنولو‍ژی RFID با یک برچسب شروع می شود ، که از یک میکروچیب با آنتن و یک کارت خوان و آنتن تشکیل شده است. کارت خوان امواج را ارسال می نماید .وقتی این امواج به آنتن روی برچسب می پیوندند ، میدان مغناطیسی تشکیل می دهد.برچسب از این میدان نیرو گرفته و از آن برای فعال سازی مدارچیپ استفاده می نماید . چیپ داخل برچسب ،‌اطلاعات ثبت شده را به کارت خوان برمی گرداند و امواج جدیدی را به اطلاعات رقمی تبدیل می کند.










3-١-اجزا تشکیل دهنده RFID

١-٣-١- برچسب

تگ شامل یک میکروچیپ وصل شده به یک آنتن می باشد و فراخور نیاز و کاربرد در شکلها و نیازهای مختلفی برای فرکانسهای مشخص و محدوده کاری معین طراحی می شود.




برچسب ها به دونوع فعال و غیر فعال تقسیم می شوند .برچسب های غیر فعال انرژی را از کارت خوان گرفته و فعال می شوند.این برچسب ها به دلیل عدم وجود منبع تغذیه و کوچک بودن امکان جاگذاری زیر پوست را دارند.در برچسب های فعال باطری بکاربرده می شود که با انرژی باطری ، تگ قدرت بیشتری پیدا کرده و فاصله چندین برابر تگ غیرفعال را می پوشاند. تگ های غیرفعال به دلیل کوچک و ارزان بودن و عدم نیاز به باطری کاربرد بیشتری دارند.





٢-٣-١-کارت خوان

کارت خوان بخشی از سیستم RFID است که با برقراری ارتباط با برچسب ، داده های ذخیره شده در آنرا می خواند.این جز، ارتباط بین سیستم اطلاعاتی و تگ را برقرار می کند و مانند اسکنر بارکد عمل می کند.با این تفاوت که برخلاف بارکد نیاز به در یک خط قرار گرفتن کارت خوان و برچسب نیست.




٣-٣-١-Electronic Product Code

EPC قلب تکنولوژی امروزی RFID برای کارایی زنجیره تامین و کاهش قیمت آن می باشد.بدون EPC ،RFID در زنجیره تامین نقش امروز را نمی توانست بازی کند.EPC ، شماره شناسایی منحصر به فردی است که به واسط آن می توان اطلاعات منحصر به فرد هر قلم کالا را به دست آورد این کد قابل انطباق با سایر سیستم های شماره گذاری از جمله بارکد هست و در ٣ کلاس ٦٤ بیتی ،9٦ بیتی و ٢٥٦ بیتی ارائه می شود.اکنون در ظرفیت ها و با کلاسهای بیشتری هم برای EPC تولید و ارائه شده است..اصولا این کدها باید برمبنای یک سری استاندارد جهانی استوار باشدکه همان سیستمی است که سیستم کدینگ بارکد را در دنیا توسعه داده و تحت عنوان سازمانی به نامGS١ بوده و اکنون Global EPC را توسعه داده است.






شماره EPC دارای ٤ جز است.در یک کلاس 9٦ بیتی ٢ رقم اول Header ٨ بیتی هست و بخش بعدی EPC Manager بوده که دارای ٢٨ بیت است که بیش از ٢٦٨ میلیون شماره می تواند بگیرد. بخش بعد object Class بوده که ٢٤ بیلیون را می تواند به خود اختصاص دهد.این سیستم در واقع حجم عظیمی دارد بطوریکه برآورد می شود اگر بخواهند روی تک تک دانه های برنج محصول کل دنیا برچسب RFID متفاوتی بچشبانند این امکان وجود دارد.








٤-٣-١-واسط نرم افزاریSAVANT

Savantدر RFID به عنوان بافر نرم افزاری که بصورت غیر قابل مشاهده ای بین کارت خوان و سرویس دهنده که اطلاعات محصول را ذخیره می کند ، قرار می گیرد و به کمپانیها امکان پردازش داده های غیر ساختار یافته و مرتبط برچسب ها که از تعدادی کارت خوان خوانده شده را می دهد و آن را به سمت سیستم اطلاعاتی مناسب هدایت می کند. Savent ها قادرند ،‌عملیات مختلفی مانند مانیتور کردن دستگاههای کارت خوان ،‌نگهداری داده ها و در نهایت پرس و جو ازONS را انجام دهند.


٥-٣-١-سرویس دهنده ONS

ONS قادرست حجم دادهای مورد انتظار در سیستم EPC را مدیریت کند و کد EPC را با اطلاعاتی در مورد محصول از طریق مکانیزم پرس و جو مانند DNS در اینترنت مطابقت دهد .سرویس دهنده ONS آدرس پروتکل اینترنت در سرویس دهنده PML که اطلاعات مرتبط با EPC ،‌ را ذخیره می کند فراهم می نماید.با استفاده از این تکنولوژی زنجیره های تامین، دیگر محدودیت محیطی ندارند و گردش اطلاعات آنها در آینده می تواند بصورت اتوماتیک در اختیار تمام حلقه های زنجیره تامین از سراسر دنیا قرار گیرد. همچنین این سرویس دهنده می تواند اینکه داده ها در چه محیط هایی و یا توسط چه کارت خوان هایی مجازند تا چه سطح اطلاعاتی دریافت کنند و چه سطحی را نمی توانند دریافت کنند و اطلاعات محدود گیرند، را مدیریت کند.






٦-٣-١-PML

PML خود برپایه XML که استفاده گسترده ای دارد استوار است و به عنوان قالب سندی برای تبادل داده در اینترنت طراحی شده است .PMLبرای ذخیره اطلاعات مرتبط با یک محصول مانند:

١-اطلاعات مکان یابی (برچسب x بوسیله قرائتگر y تشخیص داده شده که در z حمل شده است)

٢-اطلاعات کمیت(خصوصیات فیزیکی شی از جمله حجم آن ، خصوصیات فیزیکی آن ، دمای محیط آن)

٣-اطلاعات ترکیبی

٤-تاریخ تولید و انقضا

بکار می رود.


٤-١-انواع RFID

١-٤-١-سیستم بسته

در این سیستم برچسب های مورد استفاده برای یک کالا نسبتاً دائمی می باشند. برچسب روی کالایی چسبیده می شود که به دست مشتری رفته و مجدداً بازگشت داده می شود. مانند کتاب در کتابخانه و هر جایی که اموال در یک چرخه حرکت می کنند. از ویژگیهای برچسب ها ی مورد استفاده در این سیستم می توان به عمر طولانی و امکان قرار گرفتن در شرایط دشوار اشاره نمود



٢-٤-١-سیستم باز

در این سیستم شئ مورد ردیابی قابل برگشت نمی باشد لذا برچسب بعد از مدتی از بین می رود. مانند بسته های پستی، پارچه، مواد غذایی واجناس مغاز ه های مختلف. در این سیستم قیمت برچسب ها نقش تعیین کننده ای دارد.



٥-١- مقایسه RFID با دیگر فناوریهای شناسایی خودکار




٦-١- شناخت کاربردRFID در صنعت خودرو

١-٦-١- مدیریت و ردیابی موجودی ها

در صنایع مختلف کشور انبارها از وسعت قابل توجهی برخوردار بوده و گاهی چند هزار نوع از قطعات مختلف در آنها نگهداری می گردد.بنابراین مدیریت موجودی ها مستلزم برنامه ریزی دقیق بر مبنای برنامه های تولید،ذخیره در دست ،‌قطعات در گردش ، سفارشات برنامه ریزی شده و معوق و حتی زمانهای کوتاه بارگیری می باشد.دراین راستا تکنولو‍ژی RFID می تواند اطلاعات قابل اطمینانی در ارتباط با اقدامات صورت گرفته برروی تک تک موجودی ها در هر موقعیت مکانی و هر زمانی را با سرعت بالا و تقریباً بدون دخالت انسان ارائه نماید . سهمی از مزایا ی این روش در افزایش بهر ه وری این حوزه از زنجیره عبارتند از:

- تسهیل فرآیند مدیریت گردش نقدینگی

- جلوگیری از خروج ناخواسته مواد

- دقت و سرعت بالای جریان موجود یها

- کاهش سطح موجودی اطمینان

- کاهش هزینه بالای سفارشات اضطراری

- تسریع در فرآیندهای مالی و حسابداری قیمت تما مشده

- نیازی به جستجو جهت قطعات مفقود شده نم یباشد

- کنترل خودکار ورود یها و خروج یها

- پشتیبانی ازVMI

- تسریع در فرایند انبارگردانی

به عنوان مثال ،سرقت یکی از اساسی ترین معضلات در انواع زنجیره های تامین می باشد. به منظور شناسایی و ردیابی ، موجودی های مورد نظر می بایست به برچسب های RFIDمجهز گردیده و اطلاعات بین تامین کنندگان ،سازندگان و فروشندگان به اشتراک گذاشته شود و قرائت گرها در مکان های توزیع قطعات نصب می گردند.



٢-٦-١- بهبود و مدیریت مناسب تر فرآیندهای تولید

با استفاده از این نوع فن آوری می توان بهبود موثری در استراتژی های استقرار فرایند و محصول ایجاد نمود به نحوی که حداقل بهره وری در فرآیندهای سطح تولید می تواند شامل موارد ذیل باشد:

خودکارسازی فرآیندهای تولید

یکپارچه سازی کنترل کیفیت جامع

وجود اطلاعات موجودی در حال ساخت در هر لحظه

تعیین برنامه ریزی خروجی واقعی

پشتیبانی از بهبود مستمر فرآیندهای تولید

انعطا ف پذیری در استفاده از ماشین آلات

حذف فعالیتهای دستی کارگر و خطای نیروی انسانی

اجتناب از بروز خطا در پیکربندی موجود ی ها

مونتاژ سریعتر بر اساس فرآیند خودکارسازی مراحل کاری

افزایش دقت برنامه ریزی خروجی

بهره برداری بهینه از ظرفیت ایستگاههای مونتاژ و کاهش زمان سیکل





٣-٦-١- مدیریت توزیع، خدمات پس از فروش

بکارگیری فن آوری RFID جهت ارائه خدمات توزیع ، فروش و پس از فروش بهبودهایی را در زمینه توزیع و خدمات پس ازفروش ،نگهداری و تعمیرات، فراخوانی و بازیافت مناسب تر به ارمغان می آورد. آگاهی از تاریخچه اجزای بکار گرفته شده در هر محصول ، نقش مهمی جهت تصمیم سازی به منظور ارائه سرویس های نگهداری و تعمیرات ایفا می نماید. بنحوی که حداقل بهر ه وری ها در فرآینده ای سطح توزیع میتواند شامل موارد ذیل باشد:

- مستندسازی خودکار تعمیرات انجام شده

- پیشگیری از خطاهای نگهداری و تعمیرات

- نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

- درج اطلاعات محصول

- کم هزینه بودن فراخوانی عمومی محصولات

- بهبود تصویر توزیع کننده در بازارهای هدف

- ردیابی راحت، سریع و دقیق قطعات کلیه محصولات

- فراخوانی به صورت هوشمند

- بازیافت صحیح و مناسب اقلام قابل فروش از سایر اقلام تفکیک شده

- طبقه بندی خودکار قطعات

- تعیین ارزش قطعات قابل فروش به استناد سوابق مندرج در برچسب هرقطعه





به طور مثال در ارتباط با مستندسازی خودکار تعمیرات انجام شده می توان به این نکته اشاره کرد که اطلاع داشتن از تاریخچه قطعات استفاده شده در یک خودرو می تواند در تصمیم گیری برای نگهداری و یا تعویض قطعات مفید واقع شود. هدف اصلی در این بخش مدیریت وضعیت هر خودرو است و چنانچه کلیه

قطعات اصلی خودرو به تگ مجهز شده باشند، تکنسین ها بدون نیاز به پیاده سازی قطعات متوجه می شوند چه قسمت هایی مستعمل شده و نیاز به تعویض دارند این امر شامل قطعات اصلی و یا تعویض شده می باشد.همچنین اطلاعات بیشتر در مورد قطعات، نگهداری مناسب آنها را نیز ممکن می سازد. بطور مثال قطعاتی که پایان مدت کارکردشان نزدیک است، با این روش به راحتی شناسایی شده و با قطعه جدید جایگزین می شوند.





٤-٦-١- مدیریت و تصدیق نام تجاری سطوح مختلف زنجیره تامین به خصوص خرده فروشان

تولید و عرضه قطعات تقلبی خودرو اثر مخربی بر تجارت قطعات یدکی داشته و سود کلی سازندگان را تحت تاثیر قرار می دهد.فن آوری RFID این مشکل را حل نموده است ، به این منظور تامین کنندگان می با یست کلیه محصولات شان را بر چسب گذاری نموده و شمار ه سریال منحصر بفردی در آن ها ذخیره نمایند.جهت حفاظت از نام تجاری سازنده با مشارکت کلیه فروشندگان قطعات ، قرائت گرهای RFID در هر مکانی که قطعات فروخته می شوند نصب می گردد.این امر سبب تحقق مزایای ذیل خواهد شد:

- تضمین فروش قطعات تصدیق شده

- خودداری از گارانتی قطعات تقلبی مورد مصرف

- شانس بیشتر جهت شناسایی قطعات تقلبی و مسدود نمودن بازار آ نها

- اطلاعات فروش قطعات در هر واحد

- توزیع مناسبتر بر اساس تقاضای کالاهای صورت گرفته

- جلوگیری از کاهش اعتبار نام تجاری



٥-٦-١- مدیریت اموال سرمایه ای انبارها و تولید

به طور کلی سیستم های بسته RFID از مقبولیت بیشتری برخوردارند . در صنایع بزرگ موارد متعددی از بکارگیری برچسب های فعال جهت شناسایی پالت ها ، کانتینرها ، و دیگر دارائی های متحرک واحدهای حمل بار وجود دارد. بعنوان مثال یکی از موارد این حوزه ردیابی و مدیریت ظروف حمل(کانتینر ،پالت ،جعبه و ..) است که دارای مزایای ذیل است:

- کاهش سردرگمی در جابجایی ظروف حمل و افزایش سرعت دسترسی به آ نها جهت استفاده مجدد

- شناسایی به موقع پال تها یا کانتیرهای حمل بار در صنایع حمل و نقل ریلی در سراسر شبکه کاری

- جابجایی سریع کانتینرها در پایان ههای محموله

- افزایش کارایی منابع

- ردیابی قطعات درون ظروف حمل

- طراحی مسیر بهینه برای جابجای یها

- کاهش متوسط زمان پاس خگویی

- سازماندهی گردش اطلاعات و عملیات مبادلات پالتها با تامین کنندگان و سازندگان

- ثبت و حفظ سوابق مبادلات پال تها با موسسات طرف قرارداد شرکت

- کنترل مبادلات پال تهای شرکت و پال تهای امانی شرکت نزد تامین کنندگان به منظور حفظ و حراست از اموال و دارایی های شرکت

- کنترل مبادلات پالتهای تامین کنندگان با شرکت به منظور تضمین حقوق و اموال تامین کنندگان و سازندگان

- یکسان سازی و تسهیل در نحوه اطلاع رسانی در خصوص گردش پالتها بین شرکت و تامین کنندگان



همچنین در فر آیندهای ساخت محصولات در صنایع بزرگ، ابزار آلات متحرک زیادی وجود دارند که برخی از آن ها به صورت مشترک استفاده می گردند. همانند مشکلاتی که در کتابخانه اتفاق می افتد گاهی اوقات کارگران ابزار آلات را بر نمی گردانند و مادامی که ابزار آلات درمحل خود قرار نگیرند امکان پشتیبانی مناسب از عملیات تولید مقدور نمی باشد. بهمین منظور می توان با برچسب گذاری جامع ابزار آلات به صورت خودکار آ نها را کنترل نمود. در این راستا به منظور افزایش بهره وری می توان حداقل به نتایج ذیل دست یافت.



- ردیابی موقعیت استفاده از ابزارآلات به منظور استفاده مجدد

- کنترل صحت کامل بودن ابزارآلات

- توانایی یافتن ابزارهای مفقود شده



٦-٦-١- مدیریت بهینه وسایل حمل و نقل

تکنولوژی RFID را می توان به منظور ردیابی و مدیریت بهینه در بهره برداری از خودروها و همچنین بمنظور تامین ایمنی و آسایش مشتریان بکاربرد.بعنوان مثال شناسایی یک خودروی منحصر بفرد می تواند برای مقاصد متعددی که مشتمل بر مزایای ذیل است، بکار رود:

مکا ن یابی

کنترل سرقت

بکارگیری در سیستمهایی پرداخت عوارض

ارائه خدمات پس از فروش

پشتیبانی مناسب تر در زما نهای اضطراری

ذخیره نمودن هر گونه مجوز برای وسایل نقلیه



7-١- نتیجه گیری

با توجه به فضای رقابتی صنعت خودرو و اهمیت کسب رضایت مشتریان، سازمانها برای کسب موفقیت در

بازار- دستیابی به توان تحویل محصول با کیفیت، با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان ممکن به مشتری -چاره ای ندارند جز اینکه بین کلیه عوامل دخیل در تولید محصول خود یعنی تامین کنندگان، تولیدکننده و توزیع کنندگان ارتباطی تنگاتنگ و هماهنگ ایجاد نمایند. در کنار دیگر سازوکارهای الکترونیکی همچون ERP وسیستمهای تحت وب و .... RFID با تکیه بر تواناییهایی همچون مدیریت موجودی، بهبود فرایند تولید ، مدیریت توزیع کالا و خدمات و ... می تواند نقش بسزایی در بهبود وضعیت رقابتی سازمانها بازی نمایید. بنابراین بکارگیری این تکنولوژی در سازمانها می تواند به میزان زیادی هزینه ها را کاهش داده و به یکپارچگی زنجیره تامین کمک نماید.





منابع:

١-اسداله رادپور، آشنایی با فناوری شناسایی از طریق امواج رادیویی ، نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره ی تامین و سیستم های اطلاعات

٢-حسین صفری، امیررضا مهربان ، ناهید مژدهی،کاربردRFID در زنجیره الکترونیکی تامین، نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره ی تامین و سیستم های اطلاعات

٣-علی عباسی رائی, دکتر عیسی نخعی کمال آبادی، کاربرد RFID در یکپارچگی SCM، نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره ی تامین و سیستم های اطلاعات

٤- رضا الهیاری سوینی، RFID ، ابزاری جهت افزایش بهر هوری در فرآیندهای مدیریت زنجیره تامین، نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره ی تامین و سیستم های اطلاعات



نویسنده مقاله: سایه آفتابی، محمدرضا،دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی ،دانشگاه علامه طباطبایی

برگرفته از سایت همکاران سیستم