تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: اموزش تعمیرات پاور کامپیوتر
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
پاور کامپیوتر
(15-11-2018, 12:41 PM)Jam نوشته است: [ -> ]پاور کامپیوتر

تعمیر پاور کامپیوتر
[تصویر:  power-pc.png]
تعمیر پاور کامپیوتر به بهترین شکلِ ممکن، در صورت خرابی این بخش از دستگاه، بسیار حیاتی است. چه این قطعه، برق مورد نیاز همه قطعات کامپیوتر را تأمین می سازد و اگر دچار مشکل باشد به مرور باعث خراب شدن سایر قطعات سیستم می گردد. اگر شما نیز به سالم بودن این بخش از دستگاه خود مطمئن نیستید می توانید با خواندن این مقاله، اقدامات لازم جهت تست پاور کامپیوتر را انجام داده و در صورت نیاز نسبت به تعمیرات پاور کامپیوتر و یا تعویض آن اقدام نمایید.
تست پاور پیش از تعمیر پاور کامپیوتر
تست و بررسی پاور پیش از اقدام به تعویض و یا تعمیر پاور کامپیوتر امری ضروری است. زیرا اطمینان از خرابی پاور و نیاز به تعمیر و یا تعویض پاور سبب می گردد تا عملیات نابجایی بر روی دستگاه پیاده نشود. عدم عیب یابی صحیح و انجام اقدامات نادرست نه تنها بهبودی در عملکرد دستگاه ایجاد نخواهد کرد. بلکه ممکن است سبب خرابی های دوچندان در کامپیوتر گردد. در صورت بررسی پاور کامپیوتر نشانه های زیر می تواند حاکی از خرابی و نیاز به تعویض و یا تعمیر کامپیوتر باشد: هنگ کردن کامپیوتر، کند بودن سیستم آزار و… .
برخی دیگر از نشانه های خرابی پاور و نیاز به تعمیر پاور کامپیوتر عبارتند از:
[list]
[*]خراب شدن کیبورد و عدم شناسایی آن توسط کامپیوتر
[*]تغییر ظاهری اجزای داخلی پاور
[*]ریست شدن ناگهانی کامپیوتر
[*]عدم شناسایی دستگاه های وصل شده با کابل USB به سیستم نظیر موس و کیبورد
[/list][list]
[*]روشن نشدن کامپیوتر و یا خاموش شدن سریع پس از بالا آمدن سیستم
[*]تغییر صدای فن های سی پی یو و کارت گرافیک
[*]بالا رفتن دمای سی پی یو و کند شدن سیستم
[*]کند شدن عملکرد کیبورد کامپیوتر در هنگام تایپ (به گونه ای که بعد از فشار دادن کلیدها، نتیجه با تأخیر تایپ شود)
[/list]


تعمیر پاور کامپیوتر
در این بخش برآنیم تا برخی اقدامات و راهکارهای موجود جهت تست و تعمیر پاور کامپیوتر را با شما درمیان بگذاریم. تست های ارائه شده جهت تعمیرکاران و افرادی ارائه شده است که مهارت لازم جهت کار در این حوزه را دارا هستند بنابراین در صورت عدم تخصص در کار با ابزارهای الکترونیکی بهتر است با مراجعه به یک مرکز تخصصی تعمیرات کامپیوتر نظیر مرکز سخت افزار ایران خدمات تخصصی مورد نیاز و مرتبط با دستگاه خویش را دریافت نمایید.
تست دوم پیش از تعمیر پاور کامپیوتر:

ممکن است پس از اتصال پاور به مدار لامپ سری، لامپ مدار سری روشن شود و در طولانی مدت خاموش نشود. در چنین وضعیتی اشکالات پیش آمده ممکن است ناشی از:
RCL اولیه و ثانویه
پل دیود
رانزیستورهای هت سینک اول
Z1 و Z2 (روش تست و بررسی: باید از مدار خارج شوند. در این وضعیت نه راه می دهند، نه بوق میزنند و نه چیزی را نمایش می دهند).
ترانس
این نکته را در نظر داشته باشید که اتصالی در هر قطعه در قسمت اول می تواند سبب روشنی طولانی مدت و عدم خاموشی این چراغ شود.
تست نخست پیش از تعمیر پاور کامپیوتر:

هنگامی که دو شاخه پاور را به پریز مدار لامپ سری وصل می کنید لامپ روشن نمی شود. در چنین حالتی اشکالات پیش آمده ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:
جک ورودی کلید
فیوز
خازن های بزرگ
هیت سینک اول
تست چهارم پیش از تعمیر پاور کامپیوتر:

در شرایطی که پاور در تست لامپ سری، سالم باشد ولی سیم سبز و بنفش ولتاژ نداشته باشند احتمالاً موارد زیر باعث بروز این اشکال گشته اند: (روش تست چنین وضعیتی آن است که پراپ  مشکی به زمین (سیم های مشکی) و پراپ قرمز یکبار به سیم سبز و باردیگر به سیم بنفش و مولتی متر روی DC  و زیر ۲۰ ولت قرار گیرد)
IC قبل از ترانس
خود ترانس منطقه انشعاب
دیود منطقه انشعاب مقاومت و خازن
خرابی ic tl494 و ic 7500 و مدارخازن های دور همین ic  و خازن های کوچیک قبل از ترانس ها
تست سوم پیش از تعمیر پاور کامپیوتر:

در شرایطی که پس از اتصال پاور به مدار، لامپ سری روشن و خاموش شود اما روشن شدن آن در کمتر از ۵ ثانیه مجدداً اتفاق بیفتد احتمالاً این وضعیت ناشی از شرایط زیر است:
خازن های بزرگ
اتصال کوتاه در هیت سینک اول
خراب بودن مقاومت های نزدیک خازن های بزرگ
تست ششم پیش از تعمیر پاور کامپیوتر:

در شرایط که پاور در تست لامپ سری، کاملاً سالم باشد و سوئیچ هم شود، اما سیم های خروجی از پاور – بجز بنفش و سبز- ولتاژ نداشته باشند. اشکالات پیش آمده احتمالاً حاصل شرایط زیر است:
دیود های دوطرفه مربوط به همان رنگ
rcl مربوط به همان رنگ
خازن های مربوط  به همان رنگ
تست پنجم پیش از تعمیر پاور کامپیوتر:

در شرایط که پاور در تیت مدار سری سالم است و سیم های سبز و بنفش نیز ۵ ولت را نشان می دهند، اما پاور سوئیچ نمی شود احتمالاً اشکال پیش آمده ناشی از علت های زیر است:
خرابی ic7500 یا tl494 (برای تست سلامت این آی سی ها می بایست سیم های بنفش و زرد را بصورت همزمان به یکدیگر اتصال کوتاه کنید؛ در این وضعیت اگر فن پاور شروع به چرخش نماید، می توان  احتمال داد که آی سی ها سالم و بدون اشکال هستند).
خرابی ترانزیستور سوم در هیت سینک اول و یا ic کتار همین هیت سینک
خرابی ترانس های ۳ و ۱۲ ولت.
تست هشتم پیش از تعمیر پاور کامپیوتر:

در وضعیت که تست های انجام شده، خبر از صحت پاور دهند ولی بعد از سوئیچ، فن ها قطع و وصل می شوند (پاور خاموش و روشن می شود) احتمال خرابی زیر وجود دارد:
اتصالی در دیود های دو طرفه روی هیت سینک دوم
اتصالی قطعات بعد از هیت سینک دوم
تست هفتم پیش از تعمیر پاور کامپیوتر:

اگر پاور در تست مدار سری، سالم باشد و سوئیچ آن نیز انجام شود و بعد از یک لحظه روشن بودن ناگهان خاموش شود احتمال خرابی های زیر وجود دارد:
خرابی دیود های دو طرفه (به اشتباه این دیود ها دیود شاتکی نامیده می شود)
خرابی ic 7500 ویا ic tl494
اتصال کوتاه شدن در سلف ها بعد از هیت سینک دوم و یا هر قطعه دیگری که شات شده باشد (پیش از هر چیز مدار پاور را از نظر سالم بودن قطعات چک نمایید)
تست دهم پیش از تعمیر پاور کامپیوتر:

در شرایطی که پاور سالم است اما خروجی ۵ ولت چیپ جنوبی ایراد دارد و بیشتر از ۵ ولت را نشان می دهد اشکال پیش آمده به علت موارد زیر است: (در این وضعیت عموماً پاور صوت می کشد.)
ایراد در خازن های کوچک بین دو هیت سینک و خازن های دور آی سی tl494 و یا ۷۵۰۰
تست نهم پیش از تعمیر پاور کامپیوتر :

اگر پاور کاملاً سالم است لیکن با تستر پاور، پاورگود ندهد علت خرابی می تواند یکی از موارد زیر باشد:
خرابی خازن های خروجی
خرابی خازن های بزرگ اول
خرابی آی سی پاورگود (آی سی که کنار tl494 و یا ۷۵۰۰ قرار دارد)