تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: آموزش ثبت سند حسابداری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
سند حسابداری چیست؟
سند حسابداری فرمی است که برای ثبت رویدادهای مالی در حسابداری، از آن استفاده می شود.سند حسابداری به دو نوع دستی و کامپیوتری موجود می باشد.

هدف از ثبت سند حسابداری:
هدف از ثبت سند حسابداری، گردآوری و بایگانی اسناد و مدارک مثبته رویدادهای مالی و ثبت آن‎ها بر اساس قوانین و استانداردهای حسابداری با هدف جلوگیری از فراموش شدن رویدادها و همچنین تهیه و تنظیم گزارشات حسابداری مورد نیاز می‎باشد.

آموزش سند زدن در حسابداری:
پیش از شروع آموزش، تعریف و توضیح درباره چند مورد ضروری می‎باشد:

رویداد مالی: وقایعی مرتبط با خرید، فروش، دریافت، پرداخت و مواردی از این قبیل می‎باشند که باعث تغییر در دارایی، بدهی و یا سرمایه واحد اقتصادی می‎شوند.

اسناد و مدارک مثبته: به اسناد و مدارکی که دلالت بر وقوع یک معامله یا رویداد مالی مشخص دارد، «اسناد مثبته» گفته می شود. مانند فاکتور فروش، رسید بانکی، قبض آب و برق و ……

نحوه ثبت سند حسابداری:
نکته: با توجه به فراگیر شدن نرم افزار حسابداری، توضیحاتی درباره روش دستی ثبت سند حسابداری ارائه نمی‎شود.

مرحله اول- شناسایی رویداد مالی و گردآوری اسناد مثبته:

برای ثبت سند حسابداری باید رویداد مالی را شناسایی کرده و اسناد مثبته مربوط به آن‎ها را گردآوری کنید. در این مرحله دقت نمایید اسناد مثبته ارتباط دقیق با رویداد مالی مورد نظر داشته باشند تا بتوانید به سند حسابداری مربوط به آن ضمیمه نموده و بتوانید وقوع رویداد مالی را اثبات نمایید.

اسناد مثبته می‎تواند شامل فاکتورهای خرید و فروش، فیش واریز وجه به حساب بانک، چک، حواله یا رسید انبار و … باشد که مبالغ ریالی آن‎ها در اسناد حسابداری ثبت می‎شود.

مرحله دوم – تجزیه و تحلیل رویداد مالی:

منظور از تجزیه و تحلیل رویداد مالی، شناسایی سرفصل حسابداری متاثر از رویداد و تعیین محل ثبت سرفصل مشخص شده در سند حسابداری می‎باشد. دقت کنید در حسابداری دوطرفه، هر رویداد مالی می‎تواند منجر به تغییر دو سرفصل (حساب) و یا تعداد بیشتری شود که در هر دو حالت جمع ارقام ستون بدهکار و بستانکار باید با هم برابر باشند.

به عنوان مثال چنانچه مشتری، 100/000/000 ریال از بدهی خود را از طریق واریز 80/000/000 ریال وجه به حساب بانک و پرداخت 2/000/000 ریال چک در وجه شرکت تسویه نماید، ابتدا حساب‎های متاثر از این رویداد که شامل موجودی بانک‌ها، اسناد دریافتنی تجاری و حساب‎های دریافتنی تجاری هستند مشخص می‎شود.
مرحله سوم – چاپ سند حسابداری:

پس از ثبت و ذخیره سند در نرم افزار، باید سند مربوطه چاپ شده و اسناد مثبته به آن الحاق شود.
مرحله چهارم – کنترل اسناد چاپ شده و دریافت تاییدیه‎های لازم توسط مسئول مربوطه:

پس از چاپ سند و الحاق مدارک مربوطه، اسناد باید توسط مسئول بالاتری کنترل و تایید شود. این مرحله شامل کنترل کفایت اسناد مثبته، صحت سرفصل‎های انتخاب شده و همچنین صحت میزان مبالغ ثبت شده می‎باشد.
بیشتر مطالعه کنید --------> نرم افزار تولید