تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: پیش بینی شوک قیمتی به بازار پلیمر
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
پتروتحلیل- قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن در یک ماه گذشته روندی نزولی را در بازار داخلی چین سپری کرد.
به گزارش «پتروتحلیل»، کاهش قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن طی یک ماه گذشته در چین چشمگیر بود.
این در حالی است که در پی کاهش مستمر قیمت پلی اتیلن در بازار داخلی و آتی چین، قیمت واردات تک محمولۀ پلی اتیلن نیز در هفته گذشته کاهشی شد. تحلیل گران بازار انتظار دارند موجودی بالای انبارها در چین همچنان روند تغییر قیمت ها را نزولی نگاه دارد.
از سوی دیگرروند نزولی پلی اتیلن سبک خطی در بازار آتی چین چشم اندازی نزولی از قیمت پلی اتیلن در این کشور نشان می دهد؛ گرچه برخی معتقدند برنامۀ تعمیرات دوره ای تعدادی از مجتمع ها در ماه آینده می تواند به حفظ و ثبات قیمت های فعلی کمک کند، اما با نامساعد شدن شرایط بازار در چین، بسیاری از تولیدکنندگان اقدام به عرضۀ محصولات خود در بازارهای جنوب شرق آسیا کرده اند. 
این افزایش عرضه موجب کاهش قیمت ها و نزدیک شدن آن به قیمت های بازار چین شد. در هفته های پیش رو در صورتی که تولیدکنندگان خاورمیانه نتوانند سهمی از تولیدشان که به چین اختصاص یافته است را به فروش برسانند، بخش زیادی از این محموله ها راهی بازار جنوب شرق آسیا خواهد شد و کاهش مجدد قیمت ها در این منطقه را با خود به همراه خواهد آورد.
از سوی دیگر بازار پلی پروپیلن داخلی چین نیز به سبب تقاضای ناامیدکننده دوره بعد از تعطیلات سال نو و ذخیره بالای پلی اتیلن  در بازار داخلی، در یک ماه گذشته شاهد روندی نزولی بود، همچنین پلی پروپیلن وارداتی نیز تحت فشار مضاعف از سوی کاهش قیمت های پروپیلن در آسیا و روند نزولی پلی پروپیلن آتی، روند مشابهی را دنبال کرد.
گر چه در حال حاضر بازار پلی اتیلن و پلی پروپیلن در چین اندکی به ثبات رسیده و تقاضای پایین دست ثابت شده است، اما قیمت های جدید وارداتی در حال همسان شدن با بازار داخل هستند.
از سوی دیگر آمریکا از چین خواسته است تا ممنوعیت واردات ضایعات را به اجرا در نیاورد. سازمان بازیافت ضایعات ایالات متحده اعلام کرده است که این ممنوعیت از سوی چین در صورت اجرا، صنعت ضایعات آمریکا که حامی 155 هزار شغل است و در سال 2016، 5/6 میلیارد ضایعات به چین صادر کرده است را نابود خواهد کرد.
گر چه نماینده چین موافقت کرده است که این درخواست را مورد بررسی قرار دهد اما از طرفی اشاره کرده است که هر کشوری مسئولیت دارد تا ضایعات خود را از بین ببرد و چین با جمعیت زیادی که دارد متعهد شده است تا واردات ضایعات را محدود کرده و ضایعات داخلی خود را پاکسازی کند.
به این ترتیب  در صورت محقق شدن این موضوع پیش بینی کاهش قیمت ها در بازار چین شدت خواهد گرفت و احتمالا قیمت پلی اتیلن و پلی پروپیلن با کاهشی حدودا 100 تا 200 دلار در هر تن مواجه خواهد شد.