تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: لیفت دیزاینر
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ü[font=Times New Roman]     [/font]موًلفه های اصلی نرم افزار چیست و بر اساس کدام مقررات واستاندارد بررسی می شود؟
[font=Wingdings]ü[font=Times New Roman]     [/font]تفاوت بین نوارابزار موًلفه ها وابعاد موًلفه ها چیست؟
ü[font=Times New Roman]     [/font]در کدام یک از کادرهای محاوره ای می توان محل قرار گیری وزنه تعادل را به پشت تغییر دهیم و منظور ازS4L  چیست؟[/font]
(11-10-2018, 12:59 AM)gh.habib نوشته است: [ -> ]Arrow Arrow Arrow Arrow Arrow Arrow Arrow Arrow ü[font=Times New Roman]     [/font]موًلفه های اصلی نرم افزار چیست و بر اساس کدام مقررات واستاندارد بررسی می شود؟
[font=Wingdings]ü[font=Times New Roman]     [/font]تفاوت بین نوارابزار موًلفه ها وابعاد موًلفه ها چیست؟
ü[font=Times New Roman]     [/font]در کدام یک از کادرهای محاوره ای می توان محل قرار گیری وزنه تعادل را به پشت تغییر دهیم و منظور ازS4L  چیست؟[/font]
(11-10-2018, 12:59 AM)gh.habib نوشته است: [ -> ]ü[font=Times New Roman]     [/font]موًلفه های اصلی نرم افزار چیست و بر اساس کدام مقررات واستاندارد بررسی می شود؟
[font=Wingdings]ü[font=Times New Roman]     [/font]تفاوت بین نوارابزار موًلفه ها وابعاد موًلفه ها چیست؟
ü[font=Times New Roman]     [/font]در کدام یک از کادرهای محاوره ای می توان محل قرار گیری وزنه تعادل را به پشت تغییر دهیم و منظور ازS4L  چیست؟[/font]

سیستم تعلیق بین کابین و کادر وزنه آسانسور
انواع سیستم های تعلیق 1:1 و 1:2 کابین و وزنه تعادل موتور آسانسور
سیستم تعلیق آسانسور چیست ؟
در صنعت آسانسور به جهت کاهش میزان مصرف انرژی برای سیستم تعلیق کابین آسانسور از روش های گوناگونی استفاده می شود که دو روش از میان مجموعه روش های مختلف شاخص تر می باشد:
[list=1]
[*]سیستم تعلیق آسانسور یک به یک (1:1)
[*]سیستم تعلیق آسانسور دو به یک  (2:1)
[/list][تصویر:  elevator-system-types.jpg]
سیستم تعلیق یک به یک آسانسور 1:1
سیستم تعلیق یک به یک نسبت به سیستم دو به یک عمومیت بیشتری دارد، در این سیستم با استفاده از فریم وزنه تعادل نسبت به بهره برداری از سیستم کششی و تقلیل نیرو و انرژی مصرفی موتور، کابین آسانسور جابجا می شود. در این میان فلکه اصلی گیربکس آسانسور که سیم بکسل ها بر روی آن قرار دارد به عنوان یک قرقره برای بالا و پائین بردن کابین آسانسور استفاده می شود.
(در آسانسورهای گیرلس فلکه موتور جایگزین فلکه گیربکس می شود)
[تصویر:  elevator-diagram.jpg]
شکل کار به این صورت است که موتورگیربکس به همراه فلکه گیربکس در موتورخانه بر روی سقف چاه آسانسور قرار دارد و سیم بکسل ها بر روی آن قرارگرفته و دو سر سیم بگسل ها از دو طرف به کابین و فریم وزنه تعادل نصب شده است.
البته در بعضی از اسانسورها بنا به نوع طراحی از فلکه هرزگرد  استفاده می شود که در این شرایط فلکه هرزگرد نیز به این مجموعه اضافه می شود.
(تعدادسیم بکسل ها و سایز آن بستگی به ظرفیت و طول تراول آسانسور دارد، به طور معمول برای آسانسورهای معمولی حداقل از سه رشته سیم بکسل با سایز 9 یا 10 یا 11 استفاده می شود. افزایش تعداد یا تعین نوع قطر سیم بکسل ها بستگی به تیپ آسانسور دارد.)
در سیستم یک به یک میزان حرکت سیم بکسل بر روی فلکه معادل حرکت کابین و فریم وزنه تعادل می باشد با این تفاوت که اگر کابین به سمت بالا رود فریم وزنه تعادل به سمت پائین حرکت می کند و اگر حرکت کابین به سمت پائین باشد، فریم وزنه تعادل به سمت بالا می رود.
سیستم تعلیق دو به یک آسانسور 2:1
تفاوت عمده سیستم تعلیق دو به یک با سیستم تعلیق یک به یک در چیدمان سیم بکسل ها و سرعت آسانسور می باشد.
در سیستم یک به یک دو سر سیم بکسل ها به کابین و فریم وزنه تعادل نصب می شود، در صورتیکه در سیستم دو به یک دو سر سیم بکسل پس ا ز گذشتن از روی فلکه گیربکس و فلکه های روی کابین و فریم وزنه تعادل به سقف چاه در موتورخانه رفته و بر روی یوک استراکچر نصب می شوند.
(یوک استاکچر تشکیل شده از تعدادی صفحه فولادی ضخیم و قطغات متصله به همراه کابشوها با میله و فنر و دیگر تجهیزات، این سیستم را  Ropes Termination هم می گویند)
در سیستم دو به یک بر روی یوک کابین و بالای فریم وزنه تعادل بستگی به نوع طراحی یک یا دو فلکه چدنی ویژه سیم بکسل با قطر معین نصب می شود و یک سر سیم بگسل ها پس از فیکس شدن بر روی یوک استراکچر در موتورخانه و عبور بر روی فلکه های کابین و فلکه اصلی گیربکس در موتورخانه به چاه بازگشته و با عبور از فلکه فریم وزنه تعادل مجددا به موتورخانه رفته و بر روی یوک استراکچر مربوطه نصب می شود.
در سیستم دو به یک میزان حرکت سیم بکسل بر روی فلکه گیربکس هر چقدر باشد، حرکت کابین و فریم وزنه تعادل نصف آن است.
یکی از مزایای این سیستم افزایش قدرت اسانسور به دو برابر می باشد، با این تفاوت که در مقابل افزایش قدرت اسانسور، سرعت آسانسور به نصف کاهش می یابد.

وزنه تعادل آسانسور چیست؟

همانطور که از نام وزنه تعادل مشخص است وزنه تعادل وزنه ای است که برای متعادل نگه داشتن کابین بکار می رود. قرقره هایی که به وزنه تعادل وصل شده اند باید مجهز به وسایلی باشند تا از بروز مواردی همچون خارج شدن طناب های آویز از شیار های فلکه و ورود اشیا بین طناب و شیار های فلکه جلوگیری نماید.توجه نمایید که کابین آسانسور و وزنه تعادل باید توسط طناب های فولادی و یا زنجیر های فولادی و یا زنجیر های غلتکی آویزان شوند. تعداد رشته های طناب ها یا زنجیر های مورد نیاز و قطر آنها به مواردی همچون نسبت تبدیل ، ظرفیت اسمی ،جرم کابین و جرم طناب ها بستگی دارد.
همچنین کشش طناب فولادی باید بصورتی باشد تا وقتی که وزنه تعادل روی ضربه گیرها قرار دارد و موتور آسانسور در جهت حرکت به بالا در گردش است، کابین بالاتر نرود.
در مورد وزنه های داخل وزنه تعادل نیز بای عرض کنیم که معمولاً از وزنه های ۳۵ کیلوگرمی بتنی با روکش پلاستیکی جهت پر شدن با بتن و محافظ دست ٬ تشکیل می‌شود که درون قابی چیده شده‌ و بعد روی هم فیکس می شوند که در تکان های شدید مثلا موقع پاراشوت از قاب خارج نگردند. البته تعداد وزنه ها بستگی به ظرفیت و وزن کابین آسانسور دارد و فرمولی که معمولا برای تخمین تعداد وزنه ها بکار می برند بدین صورت است : وزن کابین + نصف وزن کلی ظرفیت نفرات درون کابین.

[تصویر:  elevator-counterweight.jpg]


لیست استاندارهای لازم در بازرسی استاندارد نصب الکتریکال (الکتریکی) و کابین آسانسور

همانطور که می دانید در نصب آسانسور رعایت استاندارهای لازم در نصب الکتریکال (الکتریکی) آسانسور و استانداردهای کابین آسانسور یکی از مهمترین مراحل نصب می باشد بنابراین آگاهی از این استانداردها در نصب آسانسور بسیار مفید خواهد بود. در این بخش به لیست استانداردهایی که در نصب الکتریکال(الکتریکی) آسانسور و کابین آسانسور مورد بررسی بازرسان آسانسور قرار میگیرد می پردازیم:

[list]
[*]تست و کنترل کردن عملکرد زنگ اضطرای در هنگام قطع شدن برق آسانسور
[*]تست و کنترل کردن سالم بودن کف کابین و دیواره ها و سقف کابین
[*]کنترل کردن اینکه روشنایی داخل کابین مناسب باشد
[*]تست کلیدهای حرارتی تابلو فرمان آسانسور
[*]تست های مربوط به فرمانهای تابلو فرمان آسانسور
[*]تست کلیه ترمینالهای تابلو فرمان و تست محکم بودن آنها
[*]کنترل کردن سیستم برق اضطرای کابین در تابلو فرمان و باطری مخصوص آن
[*]تست نصب بودن چراغهای روشنایی داخل چاه آسانسور
[*]نصب بودن صحیح تراول کابل و حرکت مناسب آن در چاه آسانسور
[*]وجود کانال کشی مناسب برای سیم کشی داخل چاه آسانسور
[*]تست و کنترل کردن اتصالات تراول کابل و سیم های روی کابین آسانسور
[*]تست و کنترل کردن سربندی سیم های رویزیون آسانسور
[*]تست کردن عملکرد کلید قارچی
[*]تست و کنترل میکروسوئیچ پاراشوت روی سقف کابین
[*]تست و کنترل کردن عدم لق بودن کفشکهای کابین
[*]کنترل کردن حرکت صحیح باز و بسته شدن و بدون صدای درب کابین
[*]تست کردن شستی جهت بالا و پائین رویزیون آسانسور
[*]تست و کنترل کردن روغندان های ریل کابین آسانسور
[*]کنترل کردن روغندان های ریل وزنه
[*]تست و کنترل کردن فاصله کابین با درب های طبقه
[*]کنترل اینکه نامگذاری طبقات و نامگذاری روی شستی داخل کابین با هم دقیقا مطابق باشد
[*]تست و کنترل کردن سیم ارت کابین
[*]تست کردن کمان درب بازکن آسانسور
[*]تست و کنترل کردن سیستم برگشت درب کابین آسانسور در مواقع برخورد با مانع
[/list]