تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: اوراق مشتقه و انواع آن
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[img=826x0]http://tehcp.com/wp-content/uploads/2018/02/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%A7-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-TCP-Tehran-Consulting-Partners.jpg[/img]


 اوراق مشتقه و انواع آن

اوراق مشتقه اوراق بهاداری هستند که اسم آنها ناشی از اوراق بهادار معینی است. دو نوع ازمهمترین اوراق مشتقه پیمان های تحویل آتی و اوراق مشتقه برگ اختیار معامله است اوراق مشتقه معمولا بر روی ارز اسناد بهادار یا کالاها و نیز طلا و نقره صادر میشود قیمت این اوراق مشتقه با تغییرات نرخ بهره شاخص سهام یا نرخ یک ارز متناسب است اوراق مشتقه ابزاری برای کاهش یا انتقال خطر است که فاصله زمانی موجود تا اعمال انها کمک میکند تا مخاطرات تعدیل گردد.

الف ) پیمان تحویل آتی

پیمان تحویل آتی قراردادی است که طبق آن فروشنده متعهد میشود که دارایی خاصی رادر یک تاریخ معین در آینده درمقابل دریافت مبلغ معینی وجه نقد ازخریدار به وی تحویل نماید. هرچند تا زمان تحویل پرداخت وجه نقد لازم نیست لکن یک ودیعه تضمین معامله برای کاهش احتمال امتنای هر دو طرف معامله ضروری است بدین صورت که مبلغ ودیعه کمتر از ارزش قرارداد است این قراردادها درگذشته بر روی کالاهایی مانند گندم غلات و فلزات گران بها بصورت بلند مدت منعقد میشد ولی اخیرا برخی ازاسناد همچون اسناد خزانه اوراق قرضه خزانه گواهی سپرده بانکی نیز وارد این معقوله شده اند معامله گران قراردادهای تحویل اتی به دو گروه تقسیم میشوند:

[list]
[*]گروه اول افرادی هستند که برای کاهش عدم اطمینان ریسک و بی ثباتی قیمتها در دوره آتی سراغ این قراردادها میروند این افراد با خرید قرارداد آتی مطمعن میشوند که قیمتها در اینده مشخص بوده و از نوسان نامطلوب به دور خواهد بود فروشندگان نیز دنبال چنین اطمینانی هستند.
[*]گروه دوم افراد سوداگر یا سفته بازی هستند که سود آنها ازعدم اطمینان قیمتهای آینده حاصل میشود پیش بینی درست سوداگران معمولا به سود زیادی منجر میشود معاملات قراردادهای تحویل آتی دربورس انجام میشود اتاق پایاپای درمقابل خریدار مسئولیت فروش و تحویل جنس و در برابر فروشنده مسئولیت خرید و پرداخت وجه رادارد هرنوع کالای مورد معامله حساب ویژه ای دردفاتر اتاق پایاپای دارد.
[/list]
ب) برگ اختیار معامله

اوراق بهادار یست که طبق آن دارنده برگ اختیار معامله حق دارد که اوراق بهادار خاص رادر روز یا تاریخی معین با قیمتی مشخص معامله کند دو نوع برگ اختیار معامله وجود دارد که عبارتند از:

[list]
[*]برگ اختیار خرید
[/list]
اختیار خرید به دارنده آن این حق رامیدهد که سهام خاص را با قیمتی مشخص تا تاریخ معینی خریداری کند خریداران برگ اختیار خرید معتقدند چون سهام عادی افزایش خواهد یافت اختیار خرید ارزشمند است.

[list]
[*]برگ اختیار فروش
[/list]
اختیار فروش به دارنده آن حق میدهد که سهام خاص رابا قیمتی مشخص وتا تاریخی معین بفروشد .فروشندگان برگ اختیار فروش معتقدند چون قیمت اوراق کاهش خواهد یافت اختیار فروش ارزشمند است.

اگر درهر زمان اختیار معامله پیش از سررسید قابل اعمال باشد به آن اختیار معامله امریکایی گویند و اگر تنها در تاریخ انقضا قابل اعمال باشد اختیار معامله اروپایی است .منظور این است اگر پیش بینی دارنده برگ اختیار معامله در مورد قیمتهای آتی درست از آب درنیاید آنرا اعمال نمیکنند و تنها هزینه اندکی وبه اندازه مبلغ اولیه خواهد پرداخت.

اوراق مشتقه و انواع آن

از انواع دیگر اوراق مشتقه میتوان به تاخت (قرارداد معاوضه) و اوراق قرضه ساختاری اشاره کرد.تاخت خرید و فروش همزمان اسناد بهادار مشابه با تعهدات مشابه است.

اوراق قرضه ساختاری نوعی قرضه است که در آن اصل به سود یا هردو به شاخص مستقلی وابسته میشود مثل اوراق قرضههایی که نرخ بهره آن به نرخ مبادله یک ارز یا نرخ سود بانک یک کشور وابسته است.


 

جستجوهای مرتبط با ما: شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران، حسابداری در تهران،مشاور مالی و مالیاتی،  مشاوره مالی و مالیاتی، مشاوره مدیریت مالی، مشاور مدیریت مالی