تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: تاریخچه، سازمانها و شرکت حسابداری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[img=826x0]http://tehcp.com/wp-content/uploads/2018/02/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%A7-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C.jpg[/img]


تاریخچه، سازمانها و شرکت حسابداری

حسابداری یک روش اندازه گیری، پردازشی، و ارتباطی اطلاعات مالی با نهادهای اقتصادی می باشد، به طور نمونه کسب وکارها و سازمانها. حسابداری مدرن توسط شخص لوکا پچیولی ریاضی دان ایتالیایی در سال 1494 میلادی معرفی شد.حسابداری که به زبان کسب و کارها معرفی می شده است، فعالیتها و اطلاعات مالی سازمانها را اندازه گیری و این اطلاعات را به انواع کاربران انتقال می دهد، به طور مثال: سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان، مدیران و تنظیم کنندگان قوانین مالی و مالیاتی. گزارشات مالی معمولا توسط شرکت حسابداری حسابرسی می شود، و بر اساس قوانین حسابداریتهیه می شوند.

شاغلین و افرادی که در شرکت حسابداری  کار می کنند حسابدار معرفی می شوند.

حسابداری به شاخه های متعددی دسته بندی می شود از قبیل: حسابداری مالی، حسابداری مدیریتی، حسابرس مستقل،حسابداری مالیاتی و حسابداری هزینه. نرم افزارهای حسابداری برای پشتیبانی از عملیاتهای حسابداری و فعالیتهای مرتبط طراحی شده است.

حسابداری مالی تمرکزش بر روی گزارشات اطلاعات مالی سازمانها می باشد، به طور مثال: آماده سازی صورتهای مالی برای کاربران خارجی، مانند سرمایه گذاران، تنظیم کنندگان قوانین مالی و مالیاتی و تامین کنندگان. حسابداری مدیریتی تمرکزش بر اندازه گیری، آنالیز و گزارش اطلاعات برای کاربران داخلی و به خصوص مدیران شرکت است. ثبت معملات مالی، که اطلاعات مالی را به صورت گزارشات مالی ارائه می شود را حسابداری می گویند.

تاریخچه

حسابداری هزاران سال قدمت دارد، و آثار حسابداری در تمدنهای باستان موجود می باشد. ظهور حسابداری به تمدن باستانی میان رودان (بین النهرین) بر می گردد و از این رو حسابداری، خط، شمردن و پول رابطه بسیار نزدیکی از لحاظ تاریخی با یکدیگر دارند.

همچنین به دلیل مدارک حسابداری یافت شده ایران را به عنوان یکی از اولین کشورهایی که از حسابداری بهره می بردند می شناسند. و اولین مدارک سیستم حسابرسی در مصر و تمدن بابل باستان یافت شده است.

همچنین در زمان آگوستوس بنیانگزار پرنس نشین، که به همین سبب او را به عنوان اولین امپراطور روم می شناسند، حکومت وی از اطلاعات مالی بهره می بردند.

ظهور حسابداری دوبل یا دو طرفه به قرون وسطی در اروپا بر می گردد، و حسابداری به دو بخش حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی تقسیم شد، همچنین در همان زمان شرکت سهامی ظهور پیدا کرد.

اولین آثار کار با حسابداری دو طرفه در ایتایا و در زمان و توسط لوکا پچیولی یافت شده است. حسابداری در قرن نوزده به عنوان یک حرفه سازماندهی شد.

سازمانها

سازمانهای حرفه ای حسابداری از جمله (American Institute of Certified Public Accountants (AICPA و بقیه 179 عضو در (International Federation of Accountants (IFAC از جمله (CPA Australia, Association of Chartered Certified Accountants (ACCA و Institute of (Chartered Accountants in England and Wales (ICAEW. همچنین سازمانهای حرفه ای کوچکتر برای حرفه حسابداری وجود دارند از جمله (Chartered Institute of Management Accountants (CIMA. بسیاری از این سازمانها دوره های آموزشی با مدارک تحصیلی معتبر ارائه می نمایند، از جمله certified public accountant و chartered accountant.


به نسبت سایز، هر شرکتی ممکن است صورتهای مالی خود را برای حسابرسی به شرکت حسابداری ارائه نماید، حسابرسی توسط شخص حسابرس مستقل یا شرکت حسابداری انجام می شود. شرکت حسابداری در اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیستم رشد کردند، و در اواسط قرن بیستم برخی از آنها توسط ادقام با یکدیگر به یک شرکت حسابداری بین المللی بزرگ تبدیل شدند.

در اواخر قرن بیستم ادقامهای بزرگ دیگری رخ داد که سبب شد بازار حسابرسی توسط شرکتهای حسابداری به اصطلاح Big Five یا پنج بزرگ قبضه شود

شرکتهای حسابداری Big Five:

[list]
[*]شرکت حسابداری Arthur Andersen
[*]شرکت حسابداری Deloitte
[*]شرکت حسابداری Ernst & Young
[*]شرکت حسابداری KPMG
[*]شرکت حسابداری PricewaterhouseCoopers
[/list]
سقوط شرکت حسابداری Arthur Andersen بعد از رسوایی انرون Enron پنج بزرگ  را به چهار (Big Four) بزرگ کاهش داد.

قانون گزاران حسابداری

به طور کلی دو مدل اصلی برای قوانین، استانداردهای حسابداری و گزارشگیری مالی وجود دارند: (Generally accepted accounting principles (GAAP، و (International Financial Reporting Standards (IFRS که توسط انجمن بین المللی استاندارد های حسابداری تنظیم شده است، و در 147 کشور جهان اجرایی شده است که به عنوان رایجترین مدل در جهان شناخته می شود.

در حالی که استانداردها برای حسابرسی بین المللی و تضمین، اخلاق، تحصیلات و حسابداری بخش دولتی توسط هیئت تنظیمات استاندارد که توسط IFAC همایت می شود. هیئت استانداردهای بین المللی حسابرسی، استانداردهای بین المللی برای حسابرسی، تضمین و کنترل کیفیت را تنظیم می کند. هیئت استانداردهای اخلاق بین المللی حسابداران (IESBA) اصول مناسب بر اساس اصول اخلاقی حسابداری حرفه ای را تنظیم می کند.

سازمان های حسابداری در هر کشور ممکن است قوانین و استانداردهای خود را داشنه باشند، به طور مثال در آمریکا هیئت استانداردهای حسابداری مالی (Financial Accounting Standards Board (FASB بیانیه های استانداردهای حسابداری را به صورت US GAAP ارائه می کند.

در ایران نیز طبق قانون تشکیل سازمان حسابرسی، استاندارد گزاری رسمی حسابداری و گزارشگری مالی بر عهده سازمان حسابرسی است. اگر چه در سال 2012 اقتصادهای بزرگ قصد دارند مدل IFRS را پذیرش و اجرائی نمایند.


 

جستجوهای مرتبط با ما: شرکت حسابداری تهران، شرکت حسابداری در تهران، حسابداری تهران، حسابداری در تهران،مشاور مالی و مالیاتی،  مشاوره مالی و مالیاتی، مشاوره مدیریت مالی، مشاور مدیریت مالی