تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: آشنایی با جرائم ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه‌ مالیاتی و دفاتر مالیاتی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
آشنایی با جرائم ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه‌ مالیاتی و دفاتر مالیاتی 
طبق ماده 192ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي در خصوص تسليم اظهارنامه مالیاتی موديان اشخاص حقوقي و صاحبان مشاغل بندهاي (الف) و (ب) در صورت عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی مشمول ۴۰ درصد جريمه غيرقابل بخشودگي و ساير اشخاص مشمول ۱۰ درصد جريمه قابل بخشودگي بودند.
در خصوص جرايم ناشي از کتمان درآمد در اظهارنامه مالیاتی اگر موديان اظهارنامه مالیاتی ارائه کنند اما درآمدشان را کتمان کنند يا هزينه‌ها را غيرواقعي اعلام‌ کنند، مشمول ۳۰ درصد جريمه نسبت به ماليات کتمان شده خواهند بود.
اگر فردي در موعد مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه نکند علاوه بر اينکه نمي‌تواند از معافيت‌ها و تسهيلاتي که در قانون پيش‌بيني شده استفاده کند، به هر ميزان درآمدي که کسب مي‌کند، مشمول ماليات است و از اين بابت مشمول جريمه عدم تسليم اظهارنامه نيز مي‌شود
ارائه به موقع اظهارنامه مالیاتی باعث جایزه یک درصدی و تاخیر در اظهارنامه موجب جریمه ۲.۵درصدی در هر ماه می‌شود.
 نکته
[list]

[*]درصورتی‌که مودیان حساب سود و زیان و یا ترازنامه مالیاتی خود را در زمان مقرر ارائه ندهند، مشمول پرداخت جریمه‌ای ۲۰ درصدی خواهند شد.

[*]عدم تسلیم دفاتر قانونی مودیان، پرداخت جریمه‌ای ۲۰ درصدی را در پی خواهد داشت.

[*]درصورتی‌که دفاتر ارائه‌شده مودیان به ادارات مالیاتی مردود اعلام شود، اشخاص موظف به پرداخت جریمه‌ای ۱۰ درصدی خواهند بود.
[/list]
همچنین مودیانی که اظهارنامه الکترونیکی ارائه کنند می‌توانند ۳۰ درصد از مالیات خود را به صورت نقدی و همراه اظهارنامه پرداخت کنند و بقیه ۷۰درصد مالیات خود را ظرف ۷ ماه در هفت قسط مساوی پرداخت کنند.
مودیانی که اظهارنامه دستی و کاغذی ارائه کنند می‌توانند ۵۰درصد مالیات را نقدی و ۵۰ درصد بقیه را در ۵ قسط مساوی پرداخت نمایند