تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: کاریابی اینترنتی و تاثیر گذاری آن بر رشد اقتصاد
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
بالارفتن سرعت اینترنت و سهولت دسترسی به آن حتی در مناطق محروم کشور، تاثیر شگرفی در شیوه ی زندگی مردم در جامعه امروز نسبت به دهه ی قبل گذارده است. این تاثیر، در اکثر کسب و کار ها و فعالیت های روزمره به سهولت مشهود است. یکی از حوزه هایی که به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است حوزه ی کاریابی است.  
در گذشته، شیوه ی کاریابی به صورت کاملا سنتی در جریان بود و در بیشتر مواقع از طریق روزنامه های محلی انجام می گرفت. ضعف بزرگ روزنامه های محلی، عدم دسترسی متخصصین جویای کار به آن ها بود که در نهایت به شدت به ضرر صاحبان کسب و کارها و کارفرمایان بویژه در شهرستان های کوچک بود. زیرا به طور طبیعی، متخصصین جویای کاری که به روزنامه ی محلی دسترسی داشتند، لزوما افراد اصلح  در نظر کارفرما نبودند و در نهایت کافرمایان نیز ناگزیر به انتخاب از میان همین افراد بودند. این معضل در رشته هاس مهندسی بیشتر نمود می کرد که از این موارد استخدامی، می توان به استخدام مهندس مکانیک، استخدام مهندس برق، استخدام مهندس عمران، استخدام مهندس معمار، استخدام مهندس صنایع، و استخدام مهندس کامپیوتر اشاره کرد.
 در چند سال اخیر شاهد رشد چشمگیری در زمینه کاریابی بوده ایم و سایت های کاریابی اینترنتی با امکان درج آگهی استخدام و نمایش آن در تمام نقاط کشور پای به عرصه ی ظهور گذارده اند. هدف اصلی سایت های کاریابی، رفع نیاز کارفرمایان و سهولت در فرایند جذب نیروی انسانی متخصص توسط آنان بوده است. این مسئله نیز به شدت به کمک متخصصین جویای کار آمده و این امکان را فراهم کرده که افراد متخصص ما، از یک شهر در شرق کشور، بتوانند برای یک شرکت یا کارخانه در غرب کشور، رزومه ی کاری خود را ارسال نمایند و به این ترتیب شانس خود را به شهر های اطراف خود محدود نکنند. به این ترتیب، صاحبان صنایع نیز در کشور، می توانند بهترین و اصلحترین افراد متخصص را برای فعالیت های تجاری و اقتصادی خود انتخاب نمایند که تاثیری مستقیم بر رشد اقتصادی کشور خواهد داشت. در هر حال بدیهی است که این امر موجب افزایش رقابت میان افراد جویای کار می شود که همین رقابت، می تواند عاملی تاثیرگذار در رشد افراد متخصص باشد تا از هر فرصتی، برای آموزش و تقویت مهارت های کاری خود استفاده نمایند.
در میان این مجموعه های استخدامی اینترنتی، می توان به سایت وطن جاب اشاره کرد که به صورت کاملا تخصصی در زمینه استخدام مهندس، و همچنین استخدام کارمند اداری و کارشناس روش فعالیت می نماید. یکی از ویژگیهای وطن جاب، دسترسی تخصصی کارجویان به فرصتهای شغلی از طریق  شبکه های اجتماعی مانند تلگرام ،فیس بوک ،اینستاگرام،توییتر ،سروش می باشد. در وطن جاب برخلاف سایر سایتها هر گروه شغلی کانال مخصوص به خود را دارد. مثل کانال استخدام مهندس مکانیک،کانال استخدام مهندس صنایع وکانال استخدام مهندس کامپیوتر و ... بدین ترتیب کارجویان می توانند به صورت تفکیک شده به فرصتهای شغلی مربوط به خود دسترسی داشته باشند.