تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ویزا چیست؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ویزا چیست؟
ویزا و یا روادید به یک نوع تائیدیه گفته میشود که میتواند به شخص اعطا گردد که درخواست اخذ اجازه برای گذر از کشور و یا ورود به آن را دارند.
معمولا ویزا، به صورت مهر و یا برچسب بر روی صفحات مربوط به ویزا در گذرنامه هر شخص، چسبانده و یا زده میشود.
ویزا بر پایه روابط ین کشور ها بر گونه های مختلف دسته بندی میشود.
1. حرکت آزاد
2. لغو روادید (بدون نیاز به اخذ ویزا)
3. روادید در بدو ورود (در فرودگاه باید اقدام شود)
4. روادید از مبدا (در کشور مبدا باید درخواست ویزا داده شود)
5. سفر ممنوع (کشور مبدا و مقصد سفر اتباع همدیگر را ممنوع میکنند)
 
حرکت آزاد:
در این نوع ویزا، هر شهروند از کشور مبدا میتواند در کشور مقصد، اقامت، تحصیل و یا کار کنند. و یا به زبان ساده تر، هیچ تفاوتی بین شهروندان کشور های مبدا و مقصد وجود ندارد. به طور مثال کشور های عضو اتحادیه اروپا (شنگن) عضو این قانون حرکت آزاد میباشند.
 
لغو روادید:
در این نوع از ویزا، شهروندان کشور مبدا برای کارهای کوتاه مدت و یا دیدار با اشخاص، نیازی به اخذ ویزا ندارند. اما برای کار و یا تحصیل باید اقدام به دریافت ویزا کنند. صدور ویزای کار بدلیل حق رفت و آمد شهروندان این کشور، معمولا فرآیند ساده ایست و دلایلی همچون مالیات، باعث اخذ ویزای کار میشود.
 
روادید در مقصد:
این نوع روادید بیشتر برای ویزای کوتاه مدت است و در هنگام ورود به مسافر به مقصد برایش ویزا صادر میشود. تفاوت آن با لغو روادید در آن است که کشور مقصد حق ویزا ندادن را برای خود محفوظ نگاه داشته است.
 
روادید از مبدا:
در این حالت هر کس قصد سفر به کشوری را داشته باشد، باید قبل از مسافرت به کشور مقصد، درخواست ویزا یا روادید خود را به نمایندگی دیپلماتیک آن کشور را ارائه دهد. درخواست ویزا به این شکل، معمولا فرآیندی وقت گیر و پر هزینه است که احتمال دریافت نکردن ویزا زیاد میباشد. در این روش، گاهی مسافر مدارک شغلی، تمکن مالی و مدارک تحصیلی خود را به سفارت ارائه میدهد. تمامی مدارک درخواست ویزا، برای بعضی کشور ها باید با ترجمه رسمی ارائه شود که این خود هزینه بر است.
 
سفر ممنوع:
در این حالت، کشور مبدا و مقصد سفر اتباع همدیگر را ممنوع کرده اند. این اقدام اغلب به دلایل سیاسی و امنیتی رخ میدهد.
 
گونه های روادید:
1. روادید دیدار با بستگان
2. روادید تجاری و بازرگانی
3. روادید دانشجویی
4. روادید پیوستن به خانواده
5.روادید گردشگری
 
هنلی و شرکا، هر ساله کشورهای جهان را از نظر نیاز به روادید و محدودیت های روادید، با یکدیگر مقایسه و رتبه بندی میکنند. این داده ها بر اساس داده های انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی تهیه میشود.
بر اساس آخرین آمار هنری و شرکا، به ترتیب 10 تا از بهترین و قوی ترین پاسپورت های جهان به شرح ذیل میباشند:
1. آلمان
2. سوئد
3.دانمارک- فنلاند- ایتالیا- اسپانیا- امریکا
4.اتریش- بلژیک- فرانسه- لوکزامبورگ- هلند- نروژ- سنگاپور- انگلیس
5.جمهوری ایرلند- ژاپن- نیوزلند
6.کانادا- یونان- پرتغال- سوئیس
7.استرالیا- کره جنوبی
8.ایسلند
9.جمهوری چک
10. مجارستان- مالت
جالب است که بدانید در این رتبه بندی، ایران از بین 104 رتبه بندی موجود، رتبه 95 را به طور مشترک با کشور های بنگلادش و سریلانکا به خود اختصاص داده است.
افغانستان، عراق، پاکستان، سوریه و سومالی در انتهای این رتبه بندی قرار دارند.
ویزا و مساُله های مربوط به آن را یکی باید مدیریت کنه تا خیالمون راحت باشه.
تور کربلا ارزان
تفاوت ویزا و پاسپورت با گذرنامه در چیست؟
یکی از مهم ترین سوالاتی که معمولا برای افراد پیش می آید این است که تفاوت ویزا و پاسپورت در چیست؟ بسیاری از افراد ممکن است فرق روادید و گذرنامه را ندانند به همین علت در این مطلب تصمیم گرفتیم که کمی بیشتر درباره تفاوت ویزا و گذرنامه صحبت کنیم و همینطور کمی هم درباره مفهوم دریافت اقامت یک کشور صحبت کنیم، تا به این ترتیب شما با فرق ویزا و گذرنامه و همین طور مفهوم اقامت بیشتر آشنا شوید.

به صورت کلی تفاوت ویزا و پاسپورت را می توان به این شکل بیان کرد که گذرنامه نشان دهنده این است که شما یک شخص از یک کشور خاص هستید که اجازه خروج از کشور خودتان را دارا می باشید و به همین شکل روادید نیز سند و مدرکی است که نشان می دهد شما اجازه یک کشور خارجی را دارید که بتوانید برای مدت زمانی معینی که در ویزای شما ذکر شده است در کشور مربوطه اقامت کنید. به این ترتیب یک مفهوم کلی از فرق ویزا و پاسپورت را بیان کردیم که امیدواریم با مطالعه آن بتوانید تفاوت ویزا و گذرنامه را تشخیص دهید.