تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: کاربرد کامپیوتر در صنعت طلا
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
به نام خالق زیبایی


[تصویر:  22-1.jpg]


تاریخچه طراحی و ساخت طلا و جواهر در ایران قدمت ۷ هزار ساله دارد. اما متاسفانه طراحی در ایران ناشناخته مانده است. طراحان بسیاری از قطعات معروف در موزه جواهرات ملی که یکی از شاخص ترین کلکسیون های جواهرات است ناشناخته هستند. امروزه تنها ۴۰% از جواهرات دست ساز هستند. با پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن حساسیت و دقت در امر طراحی جواهرات طراحی دستی جوابگوی نیاز بازار نیست.علوم کامپیوتری این نیاز را حل کرده است. با ورود نرم افزار های سه بعدی به بازار طراحی قطعات جواهر بسیار آسان شده است. در صورتیکه طلا سازی مسلط به نرم افزار های سه بعدی باشد و مشتری برای سفارش کار به ایشان مراجعه کند می توان با طراحی سه بعدی و تخمین وزن و رنگ و تمام جزییات قطعه را در اختیار مشتری قرار می گیرد.
 
 
 
 
 
[/url]
تاریخچه طراحی و ساخت [url=http://www.ngold.ir/index.php/component/content/article/3-newsflash/106-gold-line-construction]طلا و جواهر در ایران قدمت ۷ هزار ساله دارد. اما متاسفانه طراحی در ایران ناشناخته مانده است. طراحان بسیاری از قطعات معروف در موزه جواهرات ملی که یکی از شاخص ترین کلکسیون های جواهرات است ناشناخته هستند. امروزه تنها ۴۰% از جواهرات دست ساز هستند. با پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن حساسیت و دقت در امر طراحی جواهرات طراحی دستی جوابگوی نیاز بازار نیست.
علوم کامپیوتری این نیاز را حل کرده است. با ورود نرم افزار های سه بعدی به بازار طراحی قطعات جواهر بسیار آسان شده است. در صورتیکه طلا سازی مسلط به نرم افزار های سه بعدی باشد و مشتری برای سفارش کار به ایشان مراجعه کند می توان با طراحی سه بعدی و تخمین وزن و رنگ و تمام جزییات قطعه را در اختیار مشتری قرار می گیرد. در ادامه به توضیح مختصری درباره این نرم افزار ها می پردازیم. راینو در سال ۱۹۸۰ در سیاتل آمریکا توسط رابرت مک نیل و همکارانش بوجود آمد در ۱۹۸۵ آنها به توسعه راینو بر مبنای اتوکد پرداختند و به همین دلیل راینو یک نرم افزار به اصطلاح CAD BASE است در سال ۱۹۹۲ نوشتن پلاگین های راینو برای کاربران خاص شروع شد مانند Rhino Marine که برای ساخت کشتی وقایق و Rhino Gold که بخ منظور چیدمان سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با برش های مختلف، Matrix و امثال آن استفاده می شد.در سال ۲۰۰۷ آمار کاربران راینو به بیش از ۱۵۰۰۰۰ نفر در سر تا سر جهان رسیده بود.

[تصویر:  23.jpg]

راینو ابزاری است برای طراحان شامل طراحان صنعتی، جواهرآلات، کفش،کشتی، هواپیما و معماران و… که قدرت نامحدودی را برای ترسیمات ۲ بعدی، مدلسازی، آنالیز برای ساخت، رندرینگ و انیمیشن در اختیار آنان قرار می دهد.
سیستم مدلسازی راینو بر اساس NURBS( Non-uniform rational B-spline) می باشد که یک مدل ریاضی است و معمولاً در گرافیک رایانه ای کاربرد دارد و برای ایجاد و نمایش منحنی ها و سطح ها استفاده می شود.
توسعه NURBS در سال ۱۹۵۰ و توسط مهندسان و طراحان شاغل در صنایع دریایی و هوایی و شرکت های خودروسازی که طراحی و نمایش سطوح به صورت دقیق برایشان دارای اهمیت بود، آغاز شد. در ابتدا NURBS تنها در بسته های نرم افزاری CAD مرتبط با کارخانه های خودروسازی کاربرد داشت، اما رفته رفته به عنوان جزئی از برنامه های گرافیکی استاندارد درآمد.
ازاین شعار راینو ،Modeling Tools For Designer” ” به راحتی می توان فهمید طراحان بیشترین آمار کاربران راینو را به خود اختصاص می دهند از طراحان صنعتی، جواهرآلات، کفش، کشتی، هواپیما، معماران، طراحان صحنه، مهندسین ساخت و تولید، بسته بندی و دیگر افرادی که مستقیم یا غیر مستقیم با دنیای طراحی در ارتباط هستند. این افراد به ابزاری نیاز دارند که محدودیت های نرم افزارهای کاملاً مهندسی را نداشته، تا بتوانند براحتی به ارائه ایده خود بپردازند واز طرف دیگر دقت کافی را در ساخت داشته باشد.
▪ بدون محدودیت (SadUninhibited مدلینگ آسان و به اصطلاح Free Form Modeling .ساخت هر شکلی که بتوانید آنرا تجسم کنید.
▪ دقت (Accuracy): دقت لازم را در طراحی ،آنالیز و ساخت و تولید در اختیار کاربر قرار می دهد.
▪ سازگاری (Compatibility): با تمام نرم افزارهای مربوط به طراحی ،نقشه کشی ،CAM، مهندسی ،آنالیز،رندرینگ ،انیمشن و تصویرسازی.
▪ راحتی در یادگیری و استفاده(Accessible)
▪ سرعتFast) ): سرعت درسیستم مدلسازی و همینطور در کارکرد نرم افزاری.
▪ هزینه کم Inexpensive)): هزینه کم در یادگیری و همین طور هزینه سیستمی که راینو احتیاج دارد. راینو احتیاج به سیستم سخت افزاری خاصی ندارد و با یک کامپیوتر معمولی راه اندازی می شود. Matrix آخرین ورژن Plug-in طراحی جواهرات برای راینوسروس که به منظور هدفمند کردن امکانات و ابزار های راینو و ایجاد محیط کاربری بسیار مناسب برای طراحی جواهرت، طراحی شده است، ماتریکس (Matrix) نام دارد. با کمک این Plug-in می توان طراحی های زیبا و واقعی را در راینوسروس به صورت سه بعدی ایجاد نمود که قابلیت اتصال به وسایل CAM (Computer Aided Manufacturing) را دارا می باشد. شرکت Gemvision تولید کننده این نرم افزار، بیش از ۲ سال، ابزار ها، عقاید و روش های بسیاری را مورد بررسی قرار داده است که حاصل نتایج آن نرم افزار ماتریکس است که کارآمدی و انعطاف پذیری خوبی را فراهم کرده است. به طوریکه هم زمان می توان با طراحی، جزئیات آن و رنگ آمیزی طرح را به طور دقیق اعمال نمود و پس از آماده شدن عکس سه بعدی از طرح، آن را چاپ و یا Email نمود. ماتریکس ۶ ، قوه ابتکار، سرعت عمل و دقت را با محیا کردن ابزار ها و روش هایی که یک طراح جواهرات به آن نیاز دارد در یک مجموعه گرد آورده است.
ماتریکس ۶، بزرگترین و بهترین مجموعه ابزارهای چیدمان برای سنگ ها را در در نظر گرفته است. تغییر اندازه، چرخاندن و جا به جا کردن آن ها با استفاده از ابزار های ساده را میسر نموده است. گنجاندن روش چیدمان Pavé (سنگ فرشی) بر روی سطوح ناهموار یکی از این مزایا می باشد. هر سطحی که توسط طراح در نرم افزار طراحی می شود باید بدون نقص باشد. برای داشتن یک طراحی خوب رعایت این نکته ضروری است. بدین منظور راه های مختلفی برای کنترل و استفاده از سطوح در نرم افزار وجود دارد. در ماتریکس تمامی مراحل پیشرفته برای طراحی سطوح مدل به وسیله ابزاری برای کاربرانی که حتی تسلط چندانی بر روی سطوح ندارد به صورت بسیار آسان در نظر گرفته شده است و با کمک این ابزار، طراحی یک مدل بیش از یک ساعت طول نخواهد کشید. ماتریکس به عنوان همراهی مناسب برای راینوسروس ۴، آن را واقعی تر و پیاده سازی اندیشه های خلاقانه طراح را در سریعترین زمان میسر ساخته است.

[تصویر:  21.jpg]

کاربرد فلزات و سنگ‌های قیمتی نمادی از عشق به زیبایی و ارائه طرح‌های جدید و انعطاف‌ناپذیر است و سبب شکل‌گیری سبک بی‌نظیری در ساخت جواهرات شده است که به الساندرو ولتری Alessandro Velletri تعلق دارد.
فلزات و سنگ‌های بی‌روح در دستان ولتری حیات تازه‌ای می‌گیرند. جواهراتش دیدگان را خیره می‌کند و چنین جاذبه‌ای تنها ناشی از درخشش ذاتی سنگ‌های گران‌ قیمت نیست، بلکه این زیبایی احساس‌ برانگیز متغیر و فوق‌العاده طرح‌هایش است که انسان را با تمامی وجود مفتون خود می‌کند و چنین است که ولتری طراح چیمنتو Chimento در ایتالیا به طرز قابل تحسینی در کار خود موفق است.
او در این رابطه می‌گوید: من همواره شیفته هنرهای تزیینی و صنایع دستی بوده‌ام که از جمله خصوصیات بارز فرهنگ ایتالیا محسوب می‌شوند. علاقه مزبور، سبب شد تا پس از پایان دوران دبیرستان، به تحصیل در رشته هنر پرداخته و در بخش طراحی جواهر وابسته به انستیتو طراحی اروپا در رم، قبل از آن‌که در همان جا به تدریس مشغول شود، تخصص بگیرد. او در سال ۱۹۸۷ به‌طور رسمی به عنوان طراح، فعالیت خود را حدود ۱۶ سال پیش در آتلیه جواهرساز مشهوری در رم آغاز کرد.

دوران کودکیش در شهری واقع در حومه رم سپری شد. هنگامی که دوران دانشجویی خود را در رم می‌گذراند، واقعه‌ای مسیر آینده‌اش را تغییر داد. همکلاسیش از او درخواست کرد تا با خانواده‌اش که سرپرستی آتلیه‌ای را بر عهده داشتند، همکاری کند. پس از مصاحبه دوران شاگردی و آشنایی او با حرفه جواهرسازی، تمامی مراحل ساخت یک جواهر شروع شد. متخصصانی همچون طراح شرکت و دیگر معلمان در آموزش او تاثیر به‌سزایی داشتند و بر آگاهی او نسبت به نیاز مستمر به نوآوری و عرضه طرح‌هایی بهتر افزودند. در چنین شرایطی پذیرش ایده‌های نوین اهمیت به تاریخ، به عنوان منبعی گران‌بها و الهام‌بخش از جمله تاریخ جواهرات، معماری و هنرهای تزیینی، کسب اطلاع از وضعیت گذشته و فرهنگی جامعه، ارج و منزلت بسیاری یافتند. ترکیب سبک‌‌های مختلف زندگی در حال و گذشته، سنت و تکنولوژی، ویژگی‌های متناقض جهانی به شمار می‌آیند که ما هم اکنون در آن به سر می‌بریم. جاذبه این شرایط در نزد او سبب ارائه طرح‌هایی شد که از طلا و پلاتینیوم ساخته شده و مزین به الماس و مروارید بودند و در نهایت جوایزی را به خود اختصاص دادند. اولین جایزه در سال ۱۹۸۶ هنگامی‌که در دانشگاه رم به سر می‌برد، به او اهدا شد. نام این جایزه آرماندوسیمونی Armando Simoni بود و آخرین جایزه را به عنوان فینالیست در مسابقه بین‌المللی ۲۰۰۱ برای طرح جواهری که در آن مرواریدهای اتوپیا به کار رفته بود، کسب کرد.
آثار او نه تنها رقیب ساخته‌های هنرمندان مستعد ایتالیایی به شمار می‌آید بلکه در مقابل طرح‌های طراحان بین‌المللی کشورهایی مانند: استرالیا و شهرهایی چون توکیو و... عرض‌ اندام می‌کند و حتی در مقایسه با بسیاری از آن‌ها از جذابیت چشمگیری برخوردار است.
از نظر او، آن دسته از جواهراتش که به آن‌ها جایزه تعلق گرفته است همگی از خصوصیت مشترکی بهره‌مند هستند. طرحی هماهنگ و مشخص، ترکیبی از ساختار و دکوراسیون همراه با تاثیر عینی فوق‌العاده از جمله ویژگی‌هایی هستند که در تمامی آثارش به چشم می‌خورند.
نظر ولتری همواره معطوف به ارائه طرح‌هایی بوده است که در نوع خود بی نظیرند و حیاتی جاودانه خواهند داشت. او از عرضه جواهراتی که به زودی جاذبه‌شان را از دست داده و از مد می‌افتند، دوری می‌کند.
از این رو، به کارگیری منطقی ترکیبی از طراحی، نوآوری و مهارت را موجب ارائه جواهراتی نادر و کمیاب می‌داند. روش او در این رابطه با شیوه کارفرمایی او یعنی چیمنتو Chimento هماهنگی دارد.
شرکت چیمنتو در سال ۱۹۶۴ تحت نظارت آدریانوچیمنتو و خواهرش آنتونیت تاسیس شد. نظر آن‌ها به خلق آثار دست ساز، (بسیار با کیفیت) در قالب طرح‌های متداول ایتالیایی معطوف بود. آشنایی ولتری با این شرکت از طریق ملاقات نماینده آن‌ه در جواهرفروشی بود که پیش از این، با او همکار بود. او می‌گوید: با شرکت‌های خارجی و ایتالیایی بسیاری کار کرده‌ام و همچنین مدرس انستیتوی طراحی در اروپا (رم) بودم. در سال ۱۹۹۳ به عنوان مشاور، همکاری با چیمنتو را آغاز کردم و سپس به طور رسمی به استخدام آنجا درآمدم.
رابطه ولتری با این شرکت با گذشت سال‌ها عمیق‌تر شد به ویژه آن‌که حس اطمینان به او، انگیزه مهمی در ادامه کار با آن‌ها محسوب می‌شد. از طرفی، علاقه بسیار خانواده‌اش به هنر و فرهنگ، الهام‌بخش او در انتخاب این نوع شیوه زندگی به شمار می‌رود. از نظر ولتری، عشق شدید به طراحی هنری، که به دست خود تجدید حیات می‌یابد، سبب می‌شود تا هر بار قطعه‌ای از جواهر خلق شود و همراه با آن ایده جدید، جنبه واقعی و عینی پیدا کند و جاذبه آن موجب لذت و شادی فردی شود.
[تصویر:  20.jpg]
با وجود دریافت جوایز بسیار، ولتری ساعت‌های متمادی به طراحی مشغول است. او مجرد است و دنیای خود را بزرگ و در عین حال کوچک فرض می‌کند که در آن با بسیاری از افراد رابطه‌ای صمیمی دارد، کسانی که در لحظات دشوار همانند افراد خانواده از او حمایت می‌کنند و او خود را از این جهت سعادتمند می‌یابد.
عصر وروم
پاتریک شوارز Patrick Schwarz در چهار روز اول نمایشگاه جهانی بازل Basel سال ۲۰۰۶ جلساتی را برگزار کرد که از ساعت ۸ صبح الی ۷ شب ادامه داشت. نماینده جدید اترنا Eterna اگرچه فرصت تحقیق درباره دیگر بخش‌های نمایشگاه را نداشت، اما با وجود آن‌که تنها ۴ روز متصدی این کار شده بود با لبخند همیشگی خود و فراهم کردن برخی سرگرمی‌ها، سعی می‌کرد نظر شرکت‌کنندگان را معطوف به اقداماتش کند.
در هر حال حضور او در نمایشگاه، نقطه عطفی به‌ شمار می‌آمد. اگر چه از دید همکارانش او تازه وارد محسوب می‌شود اما با توجه به تاریخچه اترنا و طراحی، پورشی Porsche فردی با تجربه به‌ شمار می‌آید. پورشی عنوانی مشهور در حیطه تولید اقلام مردانه متعلق به پورشی دیزان استودیو Porsche design studio در استرالیا است که شامل اشیای بسیاری می‌شود.
اترنا Eterna شهرت به ‌سزایی در زمینه طراحی ساعت‌های سوییسی دارد و طرح‌های پورشی در قالب مدل‌های حاوی تستوسترون Testosterone از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. به گفته شوارز Schwarz : طرح فوق، سال‌ها قبل توسط IWC معرفی شده بود و ۲ سال قبل وارد بازار شد در حالی‌که مواد به‌کار رفته در آن تا حدودی تغییر یافته بود و از این جهت جدید به‌ نظر می‌رسید، اما هنوز حاوی DNA و نوشته پروفسور فردیناند (الکساندرپورشی که پورشی ۹۱۱ را طراحی کرد) بود


[font=Tahoma]در اصطلاح جواهرشناسی، لغت، طراحی ”design“به معنایی آن است که یک اثر هنری هر چه بیشتر زیبا، قابل استفاده، کاربردی و بدیع جلوه کند. طرح بر اساس یک مجموعه نکات کلیدی و اساسی ترسیم می‌شود.[/font]
[font=Tahoma]موارد زیر را به هنگام طراحی رعایت کنید:[/font]
[font=Tahoma]_ سعی در شناسایی نظر و سلیقه مشتری مورد نظر داشته باشید.[/font]
[font=Tahoma]_ ایده بیشتر به صورت اتفاقی به ذهن خطور می‌کند،سعی کنید همیشه یک دفترچه را برای ایده‌های خود همراه داشته باشید و سریع آنها را یادداشت و یا طراحی کنید.[/font]
[font=Tahoma]_ جواهراتی انتخاب کنید که طراحی شما بر اساس آنها شکل گرفته است.[/font]
[font=Tahoma]_ خصوصیات مواد‌ و بالقوای که در ساخت مدل کاربرد می‌یابند را بشناسید.[/font]
[font=Tahoma]_ طرح موردنظر را بر اساس تصور و نظرات مشتری طراحی کنید و اصول طراحی و زیبایی‌شناسی را در طرحتان رعایت کنید و از بافت و سطح‌های متفاوت در طرحتان استفاده کنید.[/font]
[font=Tahoma]_ محدوده قیمت طرح را ارزیابی کنید.[/font]
[font=Tahoma]_ محصول به گونه‌ای طراحی شود که امکان ساخت آن باشد.[/font]
[font=Tahoma]کاربرد application[/font]
[font=Tahoma]شما احتمالا برداشت‌هایی مختلفی درباره مواد جواهر خواهید داشت. دراین‌حال که یادداشت هرگونه عقیده‌ای در‌باره طرح مفید تلقی می‌شود، لازم است که برنامه طراحی خود را قبل از اجرای آن یادداشت کنید.[/font]
[font=Tahoma]لیستی بر اساس معیار و پارامترهای کاربر که می‌تواند شامل مواد مورد استفاده، خصوصیات طرح، نظر شخصی کاربر، نحوه استفاده از محصول و... باشد را تهیه کنید.[/font]
[font=Tahoma]_ با توجه به خواسته‌های مشتریان هر مواردی استفاده کنید که با مدل جواهر هماهنگی لازم را داشته باشد و در صورت استفاده از سنگ‌های قیمتی در طرحتان،اندازه و شکل آنها را در طرحتان مشخص کنید.[/font]
[font=Tahoma]_ رنگ و جنس فلز تاثیر مهمی بر روی طرح داشته و باید آگاهانه انتخاب شوند.[/font]
[font=Tahoma]بنابراین باتوجه به ویژگی طرح، به‌منظور افزایش درجه مطلوبست سنگ‌های قیمتی و تکنیک‌های تولید و تزئین (حکاکی، میناکاری، مخراج‌کاری و...) می‌توان فلز متناسب را برگزید.[/font]
[font=Tahoma]_ کاربرد رنگ‌های خنثی ویژه فلزات سفید رنگ در مخراج‌کاری و بدنه جواهر، شیوه‌های منحصر به فرد مخراج‌کاری، بازتاب خطوط ساده و ماهیت انعکاسی سطح جواهر، میزان تلألو و درخشش سنگ‌های جواهر به خصوص الماس را بیشتر می‌کند.[/font]
[font=Tahoma]_ مضمون مدل باید گویای علایق خریداران شما باشد و با مواردی که در ساخت به کار رفته هماهنگی لازم را داشته باشد. همچنین برقراری تناسب میان اجزاء با توجه به جنبه‌های مختلف (قیمت، کیفیت و ...) و درنظر گرفتن موقعیت تجاری مکان فروش، از جمله عوامل مهمی به‌شمار می‌آیند که نقش مؤثری در جلب مشتری ایفاء می‌کنند.[/font]
تحقیق شما رو خوندم. بسیار مفید بود. سپاسگزارم