تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: انواع مانیتورها
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
انواع مانیتورها را از لحاظ تکنولوژی ساخت، کیفیت، مصرف انرژی و طول عمر نام ببرید و توضیح دهید. Cool Cool

نمایشگرهای CRT :
تلویزیون های نسل اول که با تکنولوژی منبع نور ( لامپ اشعه ی کاتدی ) و صفحه نمایشگر کار می کند و قابلیت پخش تصاویر با نسبت تصویر متفاوت را دارد . از معایب این نمایشگر ها می توان به محدودیت ها ی ابعادی ، کیفیت پایین رنگ ها و تصاویر ، وزن بالا و نیاز به عمق زیاد برای جبران فاصله ی منبع نور با صفحه ی نمایش اشاره کرد .
نمایشگرهای LCD وPlasma :
صفحه نمایش با تکنولوژی کریستال مایع (LCD) به این صورت عمل میکند که ذرات ریز کریستال مایع در میان دو صفحه شیشه ای تخت بصورت اصطلاحا ساندویچ شده قرار میگیرند که با تغییر اندازه جریان الکتریکی وارده به کریستالها تصویر نهائی شکل می گیرد. ضعف بزرگ کیفی این نمایشگرها عدم توانایی نمایش رنگ مشکی کامل می باشد . طول عمر بالاتر ، وزن کمتر ، مصرف برق کمتر و قابلیت پخش پیکسل های بیشتر از مزایای این نمایشگر نسبت به نمایشگر پلاسما می باشد .
تکنولوژی شکل گیری تصویر در نمایشگرهای پلاسما تفاوت های زیادی با اتفاقی که در لامپ های فلوروسنت رخ می دهد دارد، بدین نحو که صفحه نمایش از چندین سلول تشکیل شده است که در هر سلول دو صفحه مجزا شیشه ای وجود دارد که این دو صفحه توسط یک شکاف از یکدیگر جدا شده اند ،در درون این شکاف ترکیب گاز نئون – زنون (NeonXenon)قرار میگیرد که در حین ساخت دستگاه این گاز به فرم مایع (Plasma) در می آید ، و هنگامی که تلویزیون مورد استفاده قرار میگیرد این گاز باردار شده و تولید فسفر قرمز ، آبی و بالاخره سبز را می نماید که این نیز در نهایت موجب شکل گیری تصویر میگردد. به هر واحد این فسفرهای رنگی پیکسل گفته میشود. بر خلاف LCD ها نمایشگر پلاسما رنگ مشکی را به خوبی نمایش می دهد . زاویه دید یک نمایشگر پلاسما نیز از یک نمایشگر LCD بیشتر است .
در هر دو نمایشگر فوق یک منبع نوری شامل ۲ تا ۱۶ عدد لامپ CCFL (لامپ فلوتئورسنت کاتدی سرد ) از پشت صفحه و از فاصله ی تقریبا یک اینچ به صفحه ی نمایش می تابد و تصویر در جلوی صفحه پدید می آید . محدودیت ابعادی و افزایش تصاعدی قیمت به ازای افزایش سایز از بزرگترین معایب هر دو نوع نمایشگر است.
نمایشگرهای LED :
بزرگ ترین تفاوت این نوع نمایشگر با LCD ها منبع نوری آن ها است بطوری که در نمایشگر های LED تصویر بر روی یک صفحه ی LCD تشکیل می شود اما منبع نوری لامپ LED سفید رنگ می باشد. این امر باعث افزایش کنتراست تصویر می گردد . در این نوع نمایشگر نیز افزایش تصاعدی قیمت به ازای افزایش سایز از بزرگترین معایب به شمار می آید .
نمایشگرهای OLED :
برخلاف نمایشگرهای LCD و LED معمولی ، نمایشگرهای OLED نیازی به منبع نور جداگانه از صفحه ی تصویر ندارند ، بدین معنی که هر پیکسل خود دارای نور می باشد و این باعث افزایش چشم گیر کیفیت رنگ ها و تصاویر می گردد . قیمت بالای این نمایشگرها با توجه به تکنولوژی ساخت ، از بزرگترین معایب آن به شمار می آید .
نمایشگرهای LED صنعتی :
بردهایی متشکل از چندین لامپ LED چند رنگ پرقدرت و شبکه اتصال و سیستم پردازش تصویر می باشد که عموما دارای وزن بسیار زیاد و ابعاد بسیار بزرگ است . نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم و قیمت بالا از معایب این نمایشگرهاست .
به هنگام بررسی تفاوت های ابزارهای همراه -چه در تلفن ها، چه تبلت و چه کتابخوان یا لپ تاپ ها- مهمترین مساله بر تفاوت در نمایشگرشان تمرکز دارد. تکنولوژی های صفحه نمایش موبایل ها چند نمونه هستند؟ برای مثال تفات های OLED با AMOLED در چیست؟ در مورد LCD و e-ink چه می دانید؟
این مطلب راهنمایی های مفیدی برای شناسایی، نحوه عملکرد و تفاوت های انواع نمایشگر در ابزارهای موبایل وجود دارد که توصیه می شود اگر به این حوزه علاقه دارید، در ادامه مطلب آن را مطالعه کنید.
نمایشگرهای Liquid Crystal Display یا LCD و نمایشگر های رتینا
کریستال مایع یکی از جذاب ترین موادی است که هم دارای قابلیت های مایع و هم جامد است. به همین دلیل استفاده از آن در یک وسیله الکتریکی بر این شرایط مولکولی تاثیر گذاشته و اجازه کم و زیاد کردن نور خروجی در یک پیکسل و ایجاد یک صفحه سیاه و سفید را می دهد.
اما در نمایشگرهای رنگی هر پیکسل به سه پیکسل جداگانه تقسیم شده که هر کدام وظیفه نمایش یا عدم نمایش رنگ های قرمز، سبز و آبی را دارند. برای ایجاد رنگ، مقدارهای متفاوتی از نور به هر زیرپیکسل تابانده می شود. اگر با دقت و از فاصله بسیار نزدیک به یک صفحه مانیتور LCD نگاه کنید، می توانید این زیرپیکسل های سه تایی را ببینید که در تصویر زیر هم مشخصند.
اپل در تکنولوژی Retina، از نوع خاصی از پنل های LCD بهره می برد که به in-pace switching (IPS) LCD شناخته می شوند. در این تکنولوژی زاویه دید تصویر بسیار بیشتر از LCD معمولی خواهد بود و همچنین انرژی کمتری مورد نیاز است. اما در مورد رتینا، مساله در واقع این است که اپل اندازه پیکسل ها را به حدی ریز کرده و تراکمشان را به حدی افزایش داده که به صورت عادی چشم انسان قابلیت تشخیص فواصل بین پیکسل ها را ندارد یا دیدن پیکسل ها بسیار مشکل است.

آشکارا مشخص است که برای ایجاد نور پشت هر فیلتر رنگی در یک صفحه LCD، به نور پس زمینه نیاز است. این کار معمولا توسط لامپ هایی فلورسنت و بازتاب دهنده های نوری خاصی انجام می شود. بخاطر حجم زیاد نور در صفحات LCD، رنگ مشکی در این صفحات کمی روشن تر از یک مشکی واقعی ظاهر می شود که باعث شفافیت کمتر در رنگ مشکی و رنگ های تیره در این پنل ها می گردد. همچنین LCDها انرژی بیشتری در مقایسه با صفحات مبتنی بر LED مصرف می کنند. و در مقام مقایسه هر چند که زاویه دید وسیع تری دارند، احتمال ایجاد پیکسل سوخته در آنها بیشتر است. هر چند که امکان ترمیم پیکسل های سوخته وجود دارد.

به هر حال ساخت LCD کماکان کمتر از همه انواع آن هزینه در بر دارد و معنی آن تولید بهترین پنل های موجود با هزینه ای مکفی در صورت استفاده از LCD است. در حال حاضر نمایشگر ابزارهایی مانند آیفون 5، آیپد ایر و نکسوس ۵ از نوع LCD است.

نمایشگر های Organic Light-Emitting Diode یا OLED

ال ای دی ها ابزارهای بسیار ریزی هستند که قدرت خروج نور تک رنگ را دارند. رنگ نور خروجی بستگی به موادی دارد که در ساخت دیود استفاده شده است. در ساخت LEDهای اولیه، استفاده از برخی فلزات در ساخت دیودها نورهای قرمز، سبز و آبی را نتیجه میداد.

در حال حاضر مزایای متعددی در نمایشگرهای LED وجود دارد: آنها مصرف انرژی کمتری در مقایسه با LCD دارند، کوچکتر و درخشان ترند و هر پیکسل به صورت یکتا قدرت تولید رنگ مشکی شفاف تری در مقایسه با LCD دارد.
اما LEDهای اولیه بسیار بزرگتر از آن بودند که بخواهند ظرافت کافی جهت استفاده در یک پنل قابل استفاده در ابزارهای موبایل را داشته باشند. هر چند که در ابعاد بیلبوردهای شهری، استفاده از آنها مناسب بود.
اما بر خلاف LEDها، OLEDها بر پایه کربن ساخته شده اند. ساختار مولکولی متفاوت کربن در مقایسه با فلزات، در اینجا اهمیت بسیاری دارد. اولین مزیت استفاده از کربن، امکان ساختن پنل های بسیار کوچک از نوع OLED است. به این معنی که می توان از پنل های OLED در ساخت نمایشگر موبایل ها استفاده کرد.

به این خاطر که در این نمایشگرها، هر پیکسل به تنهایی نور مورد نیاز خود را تامین می کند، تصاویر OLED بسیار بهتر از LCDها رنگ مشکی را نشان می دهند و البته به دلیل همین مساله استفاده مفید از انرژی برای تامین نور هر پیکسل، انرژی کمتری مصرف می کنند. البته OLEDها در کل گران تر از LCDها هستند.

ضمنا، بد نیست بدانید در صورت استفاده از پنل های OLED جهت نمایش تصاویر ثابت منجر به بروز مشکل در کیفیت رنگ های نمایش داده شده خواهد شد.

در حال حاضر در نمایشگر LG G Flex و Samsung Galaxy Round از OLED استفاده شده است.

نمایشگرهای Active-Matrix OLED یا AMOLED
در حالیکه OLED ها انرژی کمتری در مقایسه با LCDها مصرف می کنند، تولیدکنندگان ابزارهای موبایل نیز همیشه به دنبال افزایش عمر باتری هستند و تکنولوژی Active Matrix OLED به آنها کمک می کند که بهتر به این هدف برسند.
یک Active Matrix در واقع ترانزیستوری است که با ماتریس های OLED همخوان شده است. شاید این پیچیده و فنی به نظرتان برسد، اما درک آن واقعا ساده است: ماجرا این است که مداری که شدت جریان برق نور LEDها را تامین می کند با خود LEDها ساخته می شود. این مساله موجب کاهش موثر مصرف انرژی می شود که یک نمایشگر نیاز دارد. نتیجه، عمر باتری بیشتر در ابزارهایی است که از AMOLED استفاده می کنند. همچنین سرعت بازیابی صفحه در این نمونه ها بیشتر بوده و از آنها گزینه هایی ایده آل برای نمایش ویدئو و بازی ها می سازد.

بسیاری از محصولات شرکت سامسونگ مانند Galaxy S5 از نمایشگر Super AMOLED استفاده می کند که تکنولوژی تاچ را هم با این صفحات همخوان کرده است. نتیجه نمایشگرهای AMOLED نازکتر، پرنورتر و شفاف تری هستند. چرا که نیازی به اضافه کردن یک صفحه جداگانه روی نمایشگر برای دریافت فرمان های لمسی نیست.
انواع نمایشگر:

CRT:
نمایشگرهای CRT از دو نوع فناوری لامپ تصویر استفاده می‌کنند. در نمایشگرهای قدیمی CRT از فناوری Shadow mask استفاده شده است .Aperture grille ، فناوری دیگر در رابطه با لامپ تصویر بوده که شفافیت و وضوح تصویر به‌مراتب بهتری را ارایه می‌کند و در نمایشگرهای مسطح ازاین فناوری استفاده می‌شود و انعکاس نور را کم می‌کند.
در این نمایشگر پرتاپ پرتوهای با فرکانس بالا از لامپ کاتدی و برخورد آن با صفحه نمایش، موجب روشن شدن یک نقطه (پیکسل) بر نمایشگر می‌شود و ایجاد میدان مغناتیسی پیرامون این پرتو، موجب انتقال سریع آن به نقاط دلخواه روی صفحه و در نتیجه نمایش یک تصویر می‌گردد.

LCD:
در نمایشگرهای LCD از فناوری کریستال مایع استفاده می‌شود. کریستال‌های مایع موادی هستند که به طور فیزیکی دارای خاصیت‌های جامد و مایع هستند. یکی از خاصیت‌های جالب آنها توانایی آنها در تغییر موقعیت بسته به ولتاژ اعمال شده به آنها است.در این نمایشگر آدرس دهی پیکسل‌ها در صفحه به‌صورت ماتریسی است. به‌عبارت دیگر، صفحه نمایش مانند یک محور مختصات آدرس‌دهی شده و نقاط تقاطع x و y باعث روشن یا خاموش شدن پیکسل‌ها می‌شود.
در نمایشگر های LCD مبنای کار کریستال مایع بوده و نیز احتیاج به یک سیستم نور دهی در پس زمینه می باشد تا نور ایجاد شده بتواند از دو صفحه دو قطبی که با اختلاف 90 درجه از هم قرار گرفته اند عبور کند . در این حالت در وضعیت عادی نوری از مابین این دو صفحه عبور نمی کند و تنها در هنگامی که پیغام الکتریکی مبنی بر آزاد شدن کانال نمایشی دریافت شود زاویه و آدرس مورد نظر داده شده و نور بر اساس زاویه داده شده در صفحه قطبی عبور کرده و با تحریک لایه نمایشی رنگ مورد نظر به صورت نقاط کروی پدید می آید . این حالت را شکل گیری پلاسما نیز می گویند .[font=sans, tahoma]OLED:
[/font]

OLED به‌معنای دیود نوری از جنس مواد آلی است. امروزه این فناوری در حال جایگزین شدن با فناوری LCD در تجهیزاتی مانند PDAها و تلفن‌های همراه است چون این نوع صفحه نمایش شفاف‌تر، نازک‌تر و سریع‌تر است و نور بیشتری نسبت به نمایشگرهای LCD تولید می‌کند و در عین حال مصرف برق آن هم پایین‌تر است به علاوه تولید انبوه آن ارزان‌ترتمام می‌‌شود.



PLASMA:

این فناوی عمر چندانی ندارد و روش آدرس‌ دهی نقاط در آن، شبیه به نمایشگرهای LCD است. سیستم آشکارسازی در نمایشگر پلاسما بر پایه ریزحباب‌هایی از گازهای رادیون یا گزنون کار می‌کند. این حباب‌ها با تحریک الکتریکی ، فوتون نوری آزاد می‌کنند که دیده نمی‌شود. اما با برخورد به ذرات فسفری یا دیگر آشکار سازها نور مریی تولید می‌کند.
[font=sans, tahoma]لازم به ذکر است که فناوری نمایشگرهای LCD و پلاسما به‌سرعت رو به پیشرفت و بهبود است و ممکن است که برخی از محدودیت‌های آنها به‌زودی برطرف شود.[/font]
نمایشگرهایLCD مسطح :


Native Resolution حداقل : 1024 در 768 ، پیشنهادی : 1024 در 768 تا 1280 در 1024 ، حداکثر : 1280 در 1024 تا 1600 در 1200
زمانیکه تصاویر بر روی یک مانیـتور LCD با Native Resolution پیش فرض نمایش داده شوند ، کیفیت تصاویر مناسب خواهد بود .در این رابطه می توان در صورت تمایل ، Resolution را کاهش ( دربرخی حالات ، امکان افزایش آن نیز وجود دارد) داد ، ولی ممکن است تصاویر کیفیت خود را از دست دهند (تصویر مات ) .در صورتیکه نوع استفاده از کامپیوتر بگونه ای است که لازم است Resolution متناوبا" تغییر داده شود ، می توان از مانتیورهای CRT استفاده نمود.

اندازه پانل
حداقل : پانزده اینچ ، پیشنهادی : پانزده تا هیجده اینچ ، حداکثر : هیفده تا نوزده اینچ
بر خلاف اندازه لامپ تصویر مانیتورهای CRT ، اندازه پانل مانیتورهای LCD ، محدوده قابل مشاهده بهتری را ارائه می نمایند.در مانیتورهای CRT ، ابعاد تصویر بصورت قطری اندازه گیری می شود ( از یک گوشه تصویر به گوشه دیگر ) .

میزان Contrast حداقل : 1 : 200 تا 1 : 300 ، پیشنهادی : 1 : 300 تا 1 : 350 ، حداکثر : 1 : 300 تا 1 : 400
Contrast ، پارامتری است که بکمک آن می توان نحوه نمایش رنگ ها ( توان و قدرت آنان ) را بر روی نمایشگر ، تعیین نمود.هر اندازه Contrast یک مانیتور بیشتر باشد، کیفیت تصاویر بهتر خواهد بود.

زاویه دید ( Viewing Angle )
حداقل : 120/100الی 140/120 درجه ، پیشنهادی : 120/100 الی 170/170 درجه ، حداکثر : 150/140 الی 170/170درجه
به زاویه افقی و یا عمودی که کاربر قادر به مشاهده تصاویر بدون کاهش کیفیت رنگ و شفافیت تصویر می باشد ، زاویه دید گفته می شود.زمانیکه قصد استفاده از مانیتور LCD بمنظور ایجاد یک Presentation و یا استفاده همزمان توسط بیش از یک کاربر وجود داشته باشد ، اندازه پارامتر فوق ، جایگاه واقعی خود را پیدا می نماید.هراندازه میزان زاویه دید یک مانیتور بیشتر باشد ، امکان مشاهده تصاویر از زاویای بیشتر با حفظ کیفیت ، فراهم می گردد. تولید کنندگان بمنظور اندازه گیری زاویه دید ، از روش های متفاوتی استفاده می نمایند.پیشنهاد می گردد برای مقایسه و تصمیم نهائی ، مانیتور بطور عملی بررسی گردد.

روشنائی
حداقل : 200 تا 250 ( Cd/m2 ) ، پیشنهادی : 250 تا 350 ( Cd/m2 ) ، حداکثر : 250 تا 350 ( Cd/m2 )
تمامی مانیتورهای LCD ، دارای روشنائی لازم به میزان کافی می باشند .

ماتینورهای CRT :

اندازه لامپ تصویر/فضای قابل دید
حداقل : 15 تا 17 اینچ 13.8 الی 16 اینچ ، پیشنهادی : 17 تا 19 اینچ 16 تا 18 اینچ ، حداکثر : 19 تا 22 اینچ تا 18 تا 20 اینچ
فضای قابل دید( مشاهده ) ، بیانگر میزان فضای قابل مشاهده در صفحه نمایش بوده و بمنظور محاسبه آن ، فاصله بین یک گوشه تا گوشه مقابل ، اندازه گیری می شود.اندازه لامپ تصویر نیز بصورت قطری محاسبه شده و نشاندهنده میزان فضای مورد نیاز بمنظور استفاده بر روی یک میزکار می باشد .

نوع لامپ تصویر
حداقل : معمولی یا مسطح ، پیشنهادی : معمولی یا مسطح ، حداکثر : مسطح
در مانیتورهای CRT معمولی، صفحه نمایش دارای انحنا می باشد . مانیتورهای CRT مسطح یا Flat ، دارای صفحاتی مسطح بوده که اولا" کیفیت مطلوبتر تصاویر را بدنبال داشته و ثانیا" میزان تشعشع آنان نیز کاهش می یابد. لازم است به این نکته نیز دقت شود که مانیـتورهای CRT مسطح با پانل های مسطح که نام دیگری برای مانیتورهای LCD است ،نمی بایست اشتباه گرفته شوند.

Dot Pitch(برای مانیتورهای Shadow Mask)
حداقل : بیست و چهار تا بیست و هشت صدم میلیمتر
پیشنهادی : بیست و چهار تا بیست و شش صدم میلیمتر
حداکثر : بیست و چهار تا بیست و پنجم میلیمتر
Dot Pitch ، پارامتری است که بکمک آن می توان ،وضوح و کیفیت تصویر را تعیین نمود : هر اندازه میزان پارامتر فوق کمتر باشد ، تصاویر شفاف تر خواهند بود.




Strip Pitch(برای مانیتورهای Aperture Grille )
حداقل : بیست و پنج صدم میلیمتر ، پیشنهادی : بیست و چهار تا بیست و پنج صدم میلیمتر، حداکثر : بیست و دو صدم میلیمتر
Strip Pitch همانند Dot Pitch ، پارامتری بمنظور سنجش کیفیت تصویر می باشد.هر اندازه میزان پارامتر فوق کمتر باشد ، تصاویر دارای وضوح مطلوبتری خواهند بود .

حداکثر Resoluation و Refresh rate
حداقل : 1024*768 در 75 مگاهرتز الی 1280*1024 در 66 مگاهرتز
پیشنهادی : 1280*1440 در 85 مگاهرتز الی 1600*1200 در75 مگاهرتز
حداکثر : 1800*1440 در 80 مگاهرتز الی 2048*1536 در 70 مگاهرتز
در Resolution بالاتر، تصاویر بر روی صفحه نمایش کوچکتر بوده و امکان مشاهده تعداد بیشتری فایل و یا پنجره های فعال وجود خواهد داشت . Refresh rate ، به سرعت پویش و بازنویسی اطلاعات بر روی یک صفحه نمایشگر ، اطلاق می گردد. در مواردیکه پارامتر Refresh rate دارای مقداری کمتر از هفتاد مگاهرتز باشد، امکان لرزش صفحه نمایشگر وجود خواهد داشت (آسیب چشم ) .