تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: سوالات طرح شده استاد رمضانی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
انواع مانیتورهاازلحاظ  تکنولوژی ساخت چه تفاوتی باهم دارند،از نظر مصرف انرژی وطول عمر را مقایسه کنید؟
اطلاعات مفید
مروری بر انواع نمایشگرها
نمایشگرهای CRT :
تلویزیون های نسل اول که با تکنولوژی منبع نور ( لامپ اشعه ی کاتدی ) و صفحه نمایشگر کار می کند و قابلیت پخش تصاویر با نسبت تصویر متفاوت را دارد . از معایب این نمایشگر ها می توان به محدودیت ها ی ابعادی ، کیفیت پایین رنگ ها و تصاویر ، وزن بالا و نیاز به عمق زیاد برای جبران فاصله ی منبع نور با صفحه ی نمایش اشاره کرد .
[img=242x0]http://www.parstouch.ir/wp-content/uploads/Untitled1-242x300.jpg[/img]
[img=300x0]http://www.parstouch.ir/wp-content/uploads/sed_structure_1_-300x158.gif[/img]
نمایشگرهای LCD وPlasma  :
صفحه نمایش با تکنولوژی کریستال مایع (LCD) به این صورت عمل میکند که ذرات ریز کریستال مایع در میان دو صفحه شیشه ای تخت بصورت اصطلاحا ساندویچ شده قرار میگیرند که با تغییر اندازه جریان الکتریکی وارده به کریستالها تصویر نهائی شکل می گیرد. ضعف بزرگ کیفی این نمایشگرها عدم توانایی نمایش رنگ مشکی کامل می باشد . طول عمر بالاتر ، وزن کمتر ، مصرف برق کمتر و قابلیت پخش پیکسل های بیشتر از مزایای این نمایشگر نسبت به نمایشگر پلاسما می باشد .
تکنولوژی شکل گیری تصویر در نمایشگرهای پلاسما تفاوت های زیادی با اتفاقی که در لامپ های فلوروسنت رخ می دهد دارد، بدین نحو که صفحه نمایش از چندین سلول تشکیل شده است که در هر سلول دو صفحه مجزا شیشه ای وجود دارد که این دو صفحه توسط یک شکاف از یکدیگر جدا شده اند ،در درون این شکاف ترکیب گاز نئون – زنون  (NeonXenon)قرار میگیرد که در حین ساخت دستگاه این گاز به فرم مایع (Plasma) در می آید ، و هنگامی که تلویزیون مورد استفاده قرار میگیرد این گاز باردار شده و تولید فسفر قرمز ، آبی و بالاخره سبز را می نماید که این نیز در نهایت موجب شکل گیری تصویر میگردد. به هر واحد این فسفرهای رنگی پیکسل گفته میشود. بر خلاف LCD ها نمایشگر پلاسما رنگ مشکی را به خوبی نمایش می دهد . زاویه دید یک نمایشگر پلاسما نیز از یک نمایشگر LCD بیشتر است .
در هر دو نمایشگر فوق یک منبع نوری شامل ۲ تا ۱۶ عدد لامپ CCFL  (لامپ فلوتئورسنت کاتدی سرد )  از پشت صفحه و از فاصله ی تقریبا یک اینچ به صفحه ی نمایش می تابد و تصویر در جلوی صفحه پدید می آید . محدودیت ابعادی و افزایش تصاعدی قیمت به ازای افزایش سایز از بزرگترین معایب هر دو نوع نمایشگر است.
 [img=300x0]http://www.parstouch.ir/wp-content/uploads/j1-300x155.jpg[/img]
نمایشگرهای LED  :
بزرگ ترین تفاوت این نوع نمایشگر با LCD ها منبع نوری آن ها است بطوری که در نمایشگر های LED تصویر بر روی یک صفحه ی LCD تشکیل می شود اما منبع نوری لامپ LED سفید رنگ می باشد. این امر باعث افزایش کنتراست تصویر می گردد . در این نوع نمایشگر نیز افزایش تصاعدی قیمت به ازای افزایش سایز از بزرگترین معایب به شمار می آید .
[img=300x0]http://www.parstouch.ir/wp-content/uploads/TFT_Structure-300x186.png[/img]
نمایشگرهای OLED  :
برخلاف نمایشگرهای LCD و LED معمولی ، نمایشگرهای OLED نیازی به منبع نور جداگانه از صفحه ی تصویر ندارند ، بدین معنی که هر پیکسل خود دارای نور می باشد و این باعث افزایش چشم گیر کیفیت رنگ ها و تصاویر می گردد . قیمت بالای این نمایشگرها با توجه به تکنولوژی ساخت ، از بزرگترین معایب آن به شمار می آید .
[img=300x0]http://www.parstouch.ir/wp-content/uploads/oled-tv-specs-300x212.jpg[/img]
[img=300x0]http://www.parstouch.ir/wp-content/uploads/2010-6-9-OLED-2-300x270.jpg[/img]
نمایشگرهای LED  صنعتی :
بردهایی متشکل از چندین لامپ LED چند رنگ پرقدرت و شبکه اتصال و سیستم پردازش تصویر می باشد که عموما دارای وزن بسیار زیاد و ابعاد بسیار بزرگ است . نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم و قیمت بالا از معایب  این نمایشگرهاست .
مانیتور ها از لحاظ صفحه نمایش متداول ترین دستگاه خروجی بوده که از آن برای نمایش اطلاعات استفاده میشود انواع مانیتور هاشامل crt , lCD و LED می باشد در مانیتور های ال سی دی با قطر کم و بدون لامپ تصویر ‌است این مامیتور زا به نام کریستال مایع می شناسند مانیتور ال ای دی با رزو لوشن بالا است ولی مانیتور crtبا مصرف انرژی زیاد و گرمای زیاد مانیتور خوبی به نظر نمی رسد مانیتور الایدیبرای نمایش تصویراز دیود نوری استفاده می کند
۱) مانیتور های لامپ تصویری یا CRT
۲) مانیتور های LCD
۳) مانیتور های LED

CRT :
اساس کار این صفحات قدیمی بر پایه لامپ اشعه کاتدی (Cathode Ray Tube)  است.مانیتور های لامپ تصویری یا CRT در چند سال اخیر رونق فراروانی در بین کاربران داشته اند . این مانیتور ها در اندازه ۱۲ و ۱۴ اینچ به بازار عرضه شدند ، سپس استفاده اندازه از ۱۵ و ۱۷ اینچ آنها در بین کاربران رونق گرفت که در حال حاضر اندازه ۱۷ اینچ آنها بیشتر مورد استقبال می باشد. در حال حاضر انواع ۱۹، ۲۱ و ۲۲ اینچ نیز ساخته شده اند که به دلیل قیمت نسبتاً بالاتر، کمتر مورد استفاده عموم قرار می گیرند. این نوع مانیتور ها دارای صفحات محدب و تخت هستند که نوع صفحه تخت آنها بین کاربران پرطرفدارتر است. ایجاد تصویر در این مانیتور ها به وسیلهء پرتاب الکترون ها و هدایت آن ها به کمک میدان های الکترومغناطیسی صورت می گیرد .

LCD:
مانیتور های LCD مانیتور هایی هستند با قطر کم و بدون لامپ تصویر و قطر آنها در حدود ۴ سانتی متر است. مانیتور های LCD را با نام کریستال مایع نیز می شناسند، زیرا این مانیتور ها از کنار هم چیدن سلول های کریستال مایع بوجود می آیند. به این مانیتور ها باید از زاویه مستقیم نگاه کرد تا تصویر به خوبی دیده شود.
LCDیاکریستالهای مایع موادی هستند که به طور فیزیکی دارای خاصیتهای جامد و مایع هستند. یکی از خاصیتهای جالب آنها توانایی آنها در تغییر موقعیت بسته به ولتاژ اعمالی به آنها است. اکثر صفحه های LCD با لوله های فلورسنت موجود در آنها که در قسمت بالا، کنار و گاهی اوقات پشت LCD قرار دارند، روشنایی پیدا می کنند. یک صفحه ی سفید پخش کننده ی نور، اشعه های نور را به طور مساوی و یکنواخت هدایت و پراکنده می نماید تا تصویری یکدست ایجاد کند. به این اشعه ها نور زمینه گفته می شود.برای اینکه از یکنواختی صفحه تصویر اطمینان حاصل شود نور بوسیله یک سیستم منعکس کننده شدت یکسانی پیدا می کند اگر چه ممکن است در نگاه اول به نظر نرسد ولی عملکرد این صفحات فوق العاده پیچیده است.
صفحه های نمایش LCD از لامپهای کوچک فلورسنت کاتدی سرد یا CCFL مخففCold Cathode Fluorescent Lampبرای نور زمینه استفاده می کنند.

LED:
مانیتور های LED ؛ مانیتور هایی هستند شبیه به LCDها، که برای نمایش تصویر از دیودهای نوری استفاده می کنند. LED مخفف واژه Light Emitted Diode و به معنای دیود ساطع کننده نوراست.دیودهای ساطع‌کننده نور در واقع جزو خانواده‌ دیودها هستند که دیودها نیز زیر گروه نیمه هادی‌ها به شمار می‌آیند. خاصیتی که LEDها را از سایر نیمه‌‌هادی‌ها متمایز می‌کند این است که با گذر جریان از آنها مقداری انرژی به صورت نور از آنها ساطع می‌شود.
LEDها تا اواخر دهه گذشته فقط می‌توانستند سه نور آبی، سبز و قرمز تولید کنند که این موضوع باعث کاربرد محدود آنها بود، اما این اواخر LEDهایی با رنگ آبی وارد بازار شده‌اند که می‌توانند نور سفید با هاله‌ای از رنگ آبی تولید کنند.
مقایسه انرژی و طول عمر:
LED ها بین انواع صفحه نمایش های HD کمترین میزان مصرف انرژی را دارند. گفته میشود این تلویزیون ها می توانند تا ۴۰ درصد از میزان مصرف انرژی بکاهند.
LCD : طول عمر lcd ها حدود ۶۰ هزار ساعت (۷ سال به طور مداوم و شبانه روزی) است. در واقع عمر مفید lcd تا زمانیه که میزان نور پس زمینه ان به نصف کاهش پیدا کند.
انواع نمایشگر:

CRT:
نمایشگرهای CRT از دو نوع فناوری لامپ تصویر استفاده می‌کنند. در نمایشگرهای قدیمی CRT از فناوری Shadow mask استفاده شده است .Aperture grille ، فناوری دیگر در رابطه با لامپ تصویر بوده که شفافیت و وضوح تصویر به‌مراتب بهتری را ارایه می‌کند و در نمایشگرهای مسطح ازاین فناوری استفاده می‌شود و انعکاس نور را کم می‌کند.
در این نمایشگر پرتاپ پرتوهای با فرکانس بالا از لامپ کاتدی و برخورد آن با صفحه نمایش، موجب روشن شدن یک نقطه (پیکسل) بر نمایشگر می‌شود و ایجاد میدان مغناتیسی پیرامون این پرتو، موجب انتقال سریع آن به نقاط دلخواه روی صفحه و در نتیجه نمایش یک تصویر می‌گردد.

LCD:
در نمایشگرهای LCD از فناوری کریستال مایع استفاده می‌شود. کریستال‌های مایع موادی هستند که به طور فیزیکی دارای خاصیت‌های جامد و مایع هستند. یکی از خاصیت‌های جالب آنها توانایی آنها در تغییر موقعیت بسته به ولتاژ اعمال شده به آنها است.در این نمایشگر آدرس دهی پیکسل‌ها در صفحه به‌صورت ماتریسی است. به‌عبارت دیگر، صفحه نمایش مانند یک محور مختصات آدرس‌دهی شده و نقاط تقاطع x و y باعث روشن یا خاموش شدن پیکسل‌ها می‌شود.
در نمایشگر های LCD مبنای کار کریستال مایع بوده و نیز احتیاج به یک سیستم نور دهی در پس زمینه می باشد تا نور ایجاد شده بتواند از دو صفحه دو قطبی که با اختلاف 90 درجه از هم قرار گرفته اند عبور کند . در این حالت در وضعیت عادی نوری از مابین این دو صفحه عبور نمی کند و تنها در هنگامی که پیغام الکتریکی مبنی بر آزاد شدن کانال نمایشی دریافت شود زاویه و آدرس مورد نظر داده شده و نور بر اساس زاویه داده شده در صفحه قطبی عبور کرده و با تحریک لایه نمایشی رنگ مورد نظر به صورت نقاط کروی پدید می آید . این حالت را شکل گیری پلاسما نیز می گویند .

OLED:
OLED به‌معنای دیود نوری از جنس مواد آلی است. امروزه این فناوری در حال جایگزین شدن با فناوری LCD در تجهیزاتی مانند PDAها و تلفن‌های همراه است چون این نوع صفحه نمایش شفاف‌تر، نازک‌تر و سریع‌تر است و نور بیشتری نسبت به نمایشگرهای LCD تولید می‌کند و در عین حال مصرف برق آن هم پایین‌تر است به علاوه تولید انبوه آن ارزان‌ترتمام می‌‌شود.

PLASMA:
این فناوی عمر چندانی ندارد و روش آدرس‌ دهی نقاط در آن، شبیه به نمایشگرهای LCD است. سیستم آشکارسازی در نمایشگر پلاسما بر پایه ریزحباب‌هایی از گازهای رادیون یا گزنون کار می‌کند. این حباب‌ها با تحریک الکتریکی ، فوتون نوری آزاد می‌کنند که دیده نمی‌شود. اما با برخورد به ذرات فسفری یا دیگر آشکار سازها نور مریی تولید می‌کند.
لازم به ذکر است که فناوری نمایشگرهای LCD و پلاسما به‌سرعت رو به پیشرفت و بهبود است و ممکن است که برخی از محدودیت‌های آنها به‌زودی برطرف شود.
(15-05-2018, 06:55 PM)علی اصغر مظفری نوشته است: [ -> ]انواع مانیتورهاازلحاظ  تکنولوژی ساخت چه تفاوتی باهم دارند،از نظر مصرف انرژی وطول عمر را مقایسه کنید؟

مانیتور های پلاسما یا crtبا مصرف برق بالا و حجمی سنگین تر و بزرگتر به lcd های با فناوری کریستال مایع تبدیل شده که حجم کم تری با وزن کم تری دارد و مصرف برق انها هم بسیار پایین میباشد و نسل اخر انها led میباشد با کیفیت بهتر و مصرف برق خیلی ناچیز و صفحات خیلی ضریف تر