تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: سوال استاد رمضانی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ولتاژ های خروجی منبع تغذیه و پاور را با رنگ استاندارد و تعداد سیم های ان را نام ببرید؟
ولتاژ خروجی استاندارد:
۶ سیم دارد با رنگهای1- زرد ۱۲v ، قرمز۵v ، نارنجی ۳۳v، مشکی۰v ، سفید 5v-
آبی ۱۲-vاست
(08-05-2018, 06:46 PM)0015660303 نوشته است: [ -> ]ولتاژ های خروجی منبع تغذیه و پاور را با رنگ استاندارد و تعداد سیم های ان را نام ببرید؟

باسلام .شش رنگ میباشد1 رنگ زرد که +12 ولت میباشد.2. رنگ قرمزکه +5ولت میباشد.3. رنگ نارنجی که+3/3ولت میباشد..4. رنگ سیاه 0ولت میباشد.5. رنگ سفید که _5ولت میباشد.رنگ ابی که _12 ولت میباشد
۶رشته سیم است که به ترتیب:
1)سیم زرد 12v+
2)سیم قرمز5v+
3)سیم نارنجی3.3v+
4)سیم مشکی0v
5)سیم سفید5v-
6)سیم ابی12v-
۶رشته سیم است که به ترتیب:
1)سیم زرد 12v+
2)سیم قرمز5v+
3)سیم نارنجی3.3v+
4)سیم مشکی0v
5)سیم سفید5v-
6)سیم ابی12v-
با سلام،سیمهای خروجی منبع تغذیه 6 سیم میباشد.اول رنگ زرد 12v+دوم رنگ قرمز5v+سوم رنگ نارنجی3.3v+چهارم رنگ سیاه 0vپنجم رنگ سفید5v- ششم رنگ ابی 12v-با تشکر مظفری
سیمهای خروجی منبع تغذیه 6 سیم میباشد.
اول رنگ زرد 12v+
دوم رنگ قرمز5v+
سوم رنگ نارنجی3.3v+
چهارم رنگ سیاه 0v
پنجم رنگ سفید5v-
 ششم رنگ ابی 12v-
-12V ( رنگ آبی ): این ولتاژ در بعضی از انواع پورت های سریالی که تقویت کننده آنها نیاز به هر دو ولتاژ 12- و 12+ دارد استفاده میشود. این ولتاژ برای سیستمهای جدیدتر مورد نیاز نمیباشد و حتی در سیستمهای قدیمی نیز زیاد مورد استفاده نبود زیرا پورتهای سریالی نیاز به انرژی بسیار کمی دارند. اکثر منابع تغذیه بخاطر هماهنگی با سخت افزارهای قدیمی این ولتاژ را تامین میکنند ولی با حد جریانی کمتر از یک آمپر.
-5V ( رنگ سفید ) : الآن دیگر یک ولتاژ قدیمی است. این ولتاژ در مدلهای اولیه کامپیوتر برای کنترلرهای فلاپی دیسک و برخی مدارهایی که از کارتهای ISA استفاده میکردند کاربرد داشت. این ولتاژ معمولاً در مقادیر بسیار کم (زیر یک آمپر) برای هماهنگی با سخت افزارهای قدیمی فراهم میگردید. برخی از انواع منابع تغذیه مانند SFX دیگر این ولتاژ را تامین نمیکنند.(سیستمهایی که از منابع تغذیه SFX استفاده میکنند فاقد پین های مربوط به کارت ISA میباشند.)
0V (  رنگ سیاه ) : ولتاژ صفر نقطه زمین (ground) سیستم الکتریکی یک کامپیوتر میباشد که بعضی وقتها بنام نقطه مشترک و یا earth (بویژه در انگلستان) نامیده میشود. این ولتاژ برای تکمیل مدارها با ولتاژهای دیگر توسط منبع تغذیه تامین میشود و یک سطح تراز را برای اندازه گیری ولتاژهای دیگر معرفی مینماید.
+3.3V ( رنگ نارنجی ) : جدیدترین سطح ولتاژ که توسط منابع تغذیه مدرن فراهم میشود. این ولتاژ توسط ATX معرفی شد و الآن در ATX/NLX ،SFX و WTX دیده میشود ولی در AT و سیستمهای قدیمیتر دیده نمیشود.
در واقع، کمترین ولتاژی که توسط منابع تغذیه برای تامین انرژی CPU، حافظه و تمام چیزهای دیگر روی بُرد اصلی تولید میشد 5 ولت بود ولی با پیدایش نسل دوم از تراشه های پنتیوم، این مقدار به 3.3 ولت تقلیل داده شد تا با افزایش سرعت تراشه ها، میزان مصرف انرژی نیز کاهش یابد. این امر مستلزم آن بود که سازنده های بُرد اصلی تنظیم کننده های ولتاژی برای تبدیل 5 ولت به 3.3 ولت در آن تعبیه کنند. این تنظیم کننده ها مقدار زیادی از انرژی را بصورت گرما هدر میدادند و این کاهش ولتاژ بر روی بُرد اصلی بسیار غیر کارآ بود به همین خاطر هم اکنون منابع تغذیه مستقیماً ولتاژ 3.3 را تولید میکنند. این مقدار برای راه اندازی اکثر CPU های جدید، سیستمهای حافظه، کارتهای گرافیک و دیگر وسایل بکار میرود.
+5V ( رنگ قرمز ) : در سیستمهای قدیمیتر (AT و قبل از آن) 5 ولت برای راه اندازی برد اصلی،CPU  (مستقیم یا غیر مستقیم) و تمام مولفه های اصلی سیستم بکار میرفت. در سیستمهای جدیدتر، بسیاری از مولفه ها و بخصوص CPU با ولتاژ 3.3 که شرح آن رفت کار میکنند ولی برد اصلی و بسیاری از زیرمجموعه های آن هنوز با ولتاژ 5 ولت کار میکنند.
+12V ( رنگ زرد ) : این ولتاژ اولیه برای راه اندازی موتور درایوهای کامپیوتر است. همچنین فن ها و دیگر انواع سیستم های خنک کننده نیز از این ولتاژ استفاده میکنند. در بسیاری از بردهای اصلی یک کامپیوتر مدرن این ولتاژ مورد استفاده ندارد ولی تمام سیستمهای کارت خور که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند با این ولتاژ کار میکنند. البته باید دقت داشت که درایو ها مستقیماً توسط کانکتورهایشان به منبع تغذیه وصل میشوند.
(08-05-2018, 06:46 PM)0015660303 نوشته است: [ -> ]ولتاژ های خروجی منبع تغذیه و پاور را با رنگ استاندارد و تعداد سیم های ان را نام ببرید؟

منبع تغذیه یا همان Power دستگاهی است که قادر است از یک ورودی با ولتاژ و آمپراژ ثابت، ولتاژ و آمپراژ مختلفی را تولید نماید. همچنین منبع تغذیه مسئول تامین و تنظیم جریان های الکتریکی در رایانه می باشد و بیشترین عامل خرابی در کامپیوترها ناشی از منبع تغذیه می باشد. در کامپیوترهای شخصی، منبع تغذیه یک جعبه فلزی است که در گوشه Case قرار می گیرد. در اغلب سیستم ها در صورتیکه در پشت سیستم قرار گرفته باشید، می توان منبع تغذیه را مشاهده کرد. منبع تغذیه را Switching power supplies نیز می گویند. با استفاده از تکنولوژی سوئیچینگ می توان ورودی AC را به ولتاژهای پایین تر DC تبدیل کرد. ولتاژهای 3,3 و 5 و 12 ولتاژهای رایج می باشند. ولتاژهای 3,3 و پنج ولت عمدتا توسط مدارات دیجیتال استفاده شده و ولتاژ دوازده ولت برای حرکت موتورهائی نظیر درایو دیسک ها و یا خنک کننده ها استفاده می گردد. شاخص اصلی یک منبع تغذیه « وات » است. وات معادل حاصل ضرب ولتاژ (بر حسب ولت) در جریان (بر حسب آمپر) است. 

منبع تغذیه دارای ولتاژهای گوناگون می باشد مانند: 

[تصویر:  0a02cec7d0d144ba92bbee17f0001857]
[size=undefined]

شکل بالا مربوط به کانکتور 24 پین منبع تغذیه می باشد که به مادربورد متصل می شود 

۱- ولتاژ ۵+ ولت: این نوع ولتاژ توسط تمام مادربردها، مدارها و وسایل جانبی رایانه مورد استفاده قرار می گیرد و رنگ سیم های آن قرمز می باشد. 
۲- ولتاژ ۱۲+ ولت: موتور هارددیسک و وسایل مشابه با آن از این ولتاژ استفاده می کنند. سیم آن نیز معمولاً زرد رنگ است و گاهی اوقات به رنگ قرمز نیز دیده می شود. 
۳- ولتاژ دهی ۵- و ۱۲- ولت: این دو ولتاژ در رایانه های قدیمی وجود داشت، اما اکنون در منبع تغذیه ها نصب می شوند. این دو دارای جریانی کمتر از یک آمپر هستند. 
۴- ولتاژ ۳,۳+ ولت: پردازنده های جدید از ولتاژ ۳,۳ ولت استفاده می کنند، در صورتی که پردازنده های قدیمی از ولتاژ ۵+ استفاده می کردند. سیم آن نارنجی می باشد. 

اجزاء سازنده منبع تغذيه : 

مبدل: كه ولتاژ را تغيير مي دهد. 
يك سو كننده : جريان متناوب را به جريان مستقيم تبديل مي كند. 
صافي يا پالايشگر : امواج را مي گيرد. 
منبع تغذيه قبل از روشن شدن رايانه چند آزمايش انجام مي دهد، سپس در صورت صحيح بودن سيستم سيگنال را به مادربرد مي رساند. اين حالت حفظ مي شود و در صورتي كه به هر علتي از بين برود دستگاه ريست مي شود. 

تناسب توان پاور با توجه به سخت افزار به کار برده شده؛ 

عموما این سوال برای ما پیش آمده که سیستم انتخابی ما چقدر مصرف می کند. قبل از پاسخ به این سوال، یک اصل را همیشه در نظر داشته باشید و آن این است که پاور به عنوان قلب سیستم شما، باید آخرین انتخاب سخت افزاری تان باشد. چرا که نوع قطعات انتخابی شما، موید میزان مصرفشان از پاور خواهد بود. عموم سخت افزارهای امروزی، به پاورهایی با توان حقیقی حداقل ۴۰۰ وات نیاز دارند و در مورد سخت افزارهای حرفه ای این رقم به صورت تصاعدی افزایش می یابد. 

[/size]
[list]
[*]توان واقعی پاور *
[/list][size=undefined]

برخی شرکت ها پاورهای ۱۵۰ تا ۱۲۰ وات حقیقی خود را با درج اعداد و ارقام غیر حقیقی بر روی لیبل(۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ وات) به بازار عرضه می نمایند. Peak صرفا یک کلمه بازاری می باشد که البته توجیه فنی نیز دارد. مثلا عموم پاورها تا لحظه ای که Over Power Protection (اگر پروتکشن داشته باشند!!) آن ها فعال شود قادرند حدود ۳۰ تا ۷۰ درصد بالاتر از توان واقعی خود را تحمل کنند (ولتاژهای خروجی پاور در این شرایط، به صورت نامتعارفی نوسان پیدا می کند). آن هم در مدت زمانی کمتر از یک دقیقه! این موضوع (Peak) اصلا و ابدا نباید برای مصرف کننده ملاک انتخاب باشد 

تفاوت بین توان اوج (Peak) و توان واقعی (Real) در چیست؟ 

توان واقعی (Real) به حداکثر توانی گفته می شود که یک منبع تغذیه به صورت مداوم قادر به تامین می باشد، در مقابل توان اوج (Peak) حداکثر توانی است که منبع تغذیه به مدت یک دقیقه در خروجی خود ارائه می دهد. معمولاً توانPeak در حدود 50% تا 70% از توانReal بیشتر می باشد. 

عمر مفید پاور؛ (MTBF) 

همانطور که می دانید، برای هر وسیله الکترونیکی ، میانگین ساعت کارکرد در شرایط استاندارد در نظر گرفته می شود. در مورد پاور رایانه، نیز این قضیه بنابر طراحی و کیفیت قطعات داخلی آن ها ، بین ۲۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ ساعت تخمین زده می شود. این مورد با قیمت پرداختی شما در هنگام خرید، رابطه ای مستقیم پیدا خواهد نمود. یعنی اگر شما یک پاور ۵۸۰ وات با MTBF: 100000 Hrsخریداری نمایید، ممکن است بابت آن مبلغ ۸۰ هزار تومان بپردازیدولی بابت یک پاور ۵۸۰ وات با MTBF:50000Hrs مبلغی معادل ۶۰ هزار تومان هزینه نمایید. بدیهی است که به نفع ما می باشد که یک پاور با MTBF بالاتر را خریداری نماییم، چرا که به ازای مبلغ محدود مابه التفاوت ریالی، آن پاور دو برابر عمر خواهد نمود. (البته در شرایط کاری استاندارد و برابر) 

اهمیت ولتاژ خروجی 5 ولت (stand by) 

یکی از خروجی های اصلی پاور شما 5ولت می باشد که به محض اتصال پاور به برق شهر این خروجی فعال خواهد شد. بنابراین در حالتی که تمامی شاخه های خروجی ولتاژ پاور، غیر فعال می باشند این شاخه فعال می باشد این شاخه فعال می باشد و به صورت یک منبع انرژی برای شروع به کار سیستم عمل می کند که از آن در عملکردهایی نظیر Wake-up-LAN ، Wake-up-Modem و… استفاده می گردد. در نتیجه حتی در زمانی که رایانه شما خاموش است منبع تغذیه در حالت فعالیت می باشد، از این رو بهتر است در هنگام عدم استفاده طولانی مدت، کلید پشت پاور را خاموش نمایید. همچنین توصیه می شود در حالتی که از تعداد بالای قطعات بیرون (External Device) با پل ارتباطی USB در سیستم خود بهره می برید، منبع تغذیه ای انتخاب نمایید که میزان تحمل آمپراژ آن در این شاخه، بالاتر از 3A باشد. 

استفاده از منبع تغذیه غیر استاندارد چه مشکلاتی را برای سیستم ایجاد می کند؟ 

1 - هنگ کردن سیستم(System Hanging) 
2 - بالا نیامدن سیستم(Random Boot) 
3 - سوختن پاور که منجر به سوختن سایر قطعات از قبیل CPU , هارد , کارت گرافیک و ... می شود. 
4 - Resetشدن سیستم 
5 - گرم شدن کابل های پاور به جهت غیر استاندارد بودن آنها 
6 - پایین آمدن راندمان 
[/size]

[list]
[*] برچسب ها
 
[*]power supply
 
[*]voltage
[*]real watt
 
[*]پاور سیستم
[*]انتخاب پاور مناسب برای سیستم
[/list]
مطالب مرتبط
[تصویر:  article.png]آموزش ساده تمیز کردن Power کامپیوتر
[تصویر:  article.png]منابع تغذیه سوئیچینگ
[تصویر:  displaythumbnail?id=1a7d2c4343614f14abf3...height=250]بررسی قسمت های مختلف مادربورد ( Motherboard یا Mainborad ) کامپیوتر - قسمت پایانی
[تصویر:  displaythumbnail?id=8bb68079fa384a379413...height=250]چگونه خرابی یا سالم بودن پاور برق کامپیوتر را متوجه شویم ؟
[تصویر:  displaythumbnail?id=27792da5fe5740fd8d88...height=250]Power Supply Unit یا واحد تامین برق چیست ؟

[list]
[*]1
[*]2
[*]3
[*]4
[*]5
[/list]
[list]
[*]سوالات مرتبط
[/list][size=undefined]
[تصویر:  question.png]بدست آوردن مشخصات پاور سیستم
[تصویر:  question.png]برق داشتن بدنه کیس کامپیوتر
[تصویر:  question.png]تفاوت ATS و Power Module در مراکز داده چیست ؟
[تصویر:  question.png]عدم کار کردن پاور و تصویر سیستم
[تصویر:  question.png]مشکل در روشن شدن مانیتور
[/size]
[list]
[*]1
[*]2
[*]3
[*]4
[*]5
[/list][size=undefined]
دیدگاه ها
[تصویر:  4454821e1c434cd188bd0379ff42faef-200-200.png]
[/size]
[list]
[*] ارسال توسط: تواضعی
 
[*] زمان ارسال: 4 ماه قبل
[/list]

سلام . وقتی که پاور روشن نمی شود کدام قطعه ممکن است خراب شده باشد که باید تعویض کنیم ؟ خازن خراب است یا قطعه دیگری ؟ 

[size=undefined]

برای ارسال نظر وارد شوید.
[/size]
[list]
[*]
درباره ما
[*]قوانین و شرایط استفاده
[*]راهنما
[*]تبلیغات
[*]انتقادات و پیشنهادات
[*]تماس با ما
[*]سوالات متداول
[/list]
[list]
[*]
 
[*]
 
[*]
[/list]
کلیه حقوق این سایت متعلق به مجموعه TOSINSO می باشد
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند پارس پک

[url=https://hardware.tosinso.com/articles/7228/%D9%85%D9%86%D8%A8%D8%B9-%D8%AA%D8%BA%D8%B0%DB%8C%D9%87-(power-supply)]

در حال به روز رسانی نرم افزار سایت، از شکیبایی 
(08-05-2018, 06:46 PM)0015660303 نوشته است: [ -> ]ولتاژ های خروجی منبع تغذیه و پاور را با رنگ استاندارد و تعداد سیم های ان را نام ببرید؟

ولتاژ سیمهای پاور کامپیوتر بر اساس رنگ بندی
ولتاژ رنگ سیم :
+5V     قرمز
-5V      سفید
+12V   زرد
-12V    آبی
3.3V    نارنجی
GND    مشکی
PG       نارنجی