تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ارائه کنفرانس طراحی PCB با Altium Designer
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
انواع سند های طراحی در قالب یک پروژه در نرم افزار آلتیوم دیزاینر را نام ببرید Smile
نرم افزاری آلتیوم یکی از بهترین نرم افزار های طراحی و چاپ PCB در الکترونیک می باشد. البته این نرم افزار کاربرد هایی دیگر مانند شبیه سازی را نیز دارد اما مهمترین ویژگی آن همان طراحی بورد می باشد. در این بخش از سری آموزش ها نحوه ی ساخت یک پروژه می باشد.



ساخت یک پروژه ی جدید PCB
یک پروژه ی PCB در نرم افزار آلتیوم از قطعاتی از شرکت های تولید کننده تشکیل شده است که شما آنها را متناسب با مدار خود بر روی برد سرهم می کنید.
در خروجی گرفتن از یک پروژه ی PCB شما می توانید آن را پرینت بگیرید و یا آن را با تمامی قوانین وتنطیماتی که از قبل اعمال کرده اید ذخیره کنید.
در این برنامه یکی از ابزار دست شما که همیشه با ان سرو کار دارید کتابخانه های می باشند. برای چیدن هر قطعه بر روی مدار خود باید قطعه ی مورد نظر را از کتابخانه صدا بزنید و آن را بر روی پروژه ی خودتان قرار دهید. پس از طراحی کامل حالا باید اقدام به کامپایل () کردن مدار کنید، اگر برنامه خطایی ار مدار شما نگرفت حالا می توانید از محیط رسم شماتیک به فضای PCB بروید. فاز بعدی کار جور بودن PCB طراحی شده با قوانین طراحی مدار می باشد و در آخر هم اقدام به ساخت و پرینت گرفتن مدار خود می کنید.



[list=1]

[*]ابتدا مسیر File » New » Project از منو های بالای برنامه طی کنید و سپس بر روی New Project کلیک کنید.

[*]در پنجره ی باز شده لیستی از انواع پروژه ها برای شما به نمایش در می آید.
PCB Project

[*]
 را انتخاب کنید و بخش Project Templates را خالی بگذارید(در این بآموزش کاری با این بخش نداریم)

[*]در بخش Name نام پروژه ی خود را وارد کنید. که ما در اینجا 
Multivibrator


[*]
 (نوسان ساز)  را وارد کرده ایم.


[/list]بر روی OK کلیک کنید تا پروژه ی شما در مکانی که مشخص کرده اید ساخته شود.
۵. پروژه ی جدید که ساخته اید در پنل Projects نمایش داده می شود. اگر این بخش را در ستون کناری سمت چپ نرم افزار مشاهده نمی کنید، بر روی System در گوشه ی راست و سمت پایین و سپس بر روی Files کلیک کنید.
۶. در پنل Projects می بینید که یک پروژه با نام [font=Monaco, Consolas, 'Andale Mono', 'DejaVu Sans Mono', monospace]Multivibrator.PrjPCBساخته شده است و در زیر آن عبارت no documents added قرار دارد.[/font]



مدار شماتیک خود را با طی کردن گام های زیر طی کنید :
[list=1]

[*]بر روی نام پروژه کلیک راست کنید و سپس بر روی Add New to Project و سپس Schematic کلیک کنید، با انجام اینکار یک صفحه ی جدید به نام 
Sheet1.SchDoc

[*]
 ساخته می شود. مشاهده خواهید کرد که این فایل در پنجره ی Projects در زیر فولدر Source Documents اضافه می شود.

[*]برای ذخیره ی این فایل شماتیک، از منوی File گزینه ی Save As را انتخاب کنید. فایل شماتیک شما در همان پوشه ی پروژه ی شما ذخیره می شود.
[*]از آنجایی که شما فایل شماتیک رو به پروژه اضافه کردید برای اعمال این تغییرات در فایل پروژه بر روی پروژه در پنل Projects کلیک راست کرده و بر روی گزینه ی Save Project کلیک کنید.
[/list]
هنگامی که وارد صفحه ی شماتیک خود می شوید، مشاهده می کنید که فضای آن از رنگ پس زمینه گرفته تا نوار ابزار های نسبت به محیط PCB تغییر می کند. در این محیط شما می توانید بسیاری از مواردی که مشاهده می کنید را شخصی سازی کنید. برای مثال شما می توانید موقعیت پنل ها یا نوار های ابزار و یا حتی منو های اصلی برنامه را شخصی سازی کنید.
نرم افزار آلتیوم دیزاینر که قبلا آن را به نام پروتل می شناختیم، یکی از کاربردی ترین نرم افزارها در بین برنامه هی طراحی و چاپ PCB می باشد. در این بخش از سری آموزش های آلتیوم تنظیماتی که قبل از پیاده سازی بورد در صفحه شماتیک باید صورت بگیرد را آموزش می دهیم.


 

برای مشاهده ی دوره کامل برنامه آلتیوم دیزاینر به دوره ی آموزشی آلتیوم دیزاینر (Altium Designer) بروید.

اولین کاری که باید قبل از به ترسیم آوردن مدار بر روی صفحه شماتیک کنید، ابتدا تنظیمات متناسب را اعمال کنید. برای انجام اینکار مراحل زیر را طی کنید:

[list]
[*]از منوی Design گزینه ی Document Options را انتخاب کنید تا صفحه ای برای شما باز شود.
[*]در این بخش از آموزش ما تنها قصد داریم تا که صفحه  ی شماتیک خود را به سایز A4 در بیاوریم،  برای انجام اینکار می توانید از بخش Standard Styles وارد تب Sheet Options شوید.
[*]دو مقدار Snap و Visible Grids را نیز بر روی 10 قرار دهید.
[/list][list]

[*]بر روی OK کلیک کنید تا تغییرات اعمال و پنجره بسته شود.

[*]برای اینکه صفحه ی شماتیک خود را کامل مشاهده کنید، از نوار منو ها View و سپس بر روی Fit Document کلیک کنید.(همچنین می توانید از کلید های  شورتکات V و D استفاده کنید).

[*]شماتیک خود را با رفتن مسیر File » Save ذخیره کنید. (شورتکات F, S)
[/list]
 
تغییر تنظیمات شماتیک
در این مرحله می خواهیم تنظیمات عمومی صفحات شماتیک را تغییر بدهیم.
[list]

[*]از منو ها مسیر Tools » Schematic Preferences را طی کنید.(شورتکات T,P). ای صفحه به شما اجازه می دهد تا تنظمیات جهانی را اعمال کنیدو یا بر روی آنها کار کنید.

[*]در قسمت شماتیک (Schematic) به Default Primitives رفته و تیک گزینه ی Permanent را فعال کنید، و  سپس با کلیک بر روی OK تنظیمات را دخیره کنید.
[/list]