تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: میکروکنترولر و کاربردهای آن
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
میکروکنترلرها تراشه های هوشمندی هستند که علاوه بر واحد پردازنده مرکزی ‏‎(CPU)‎‏ در ساختار داخلی خود شامل عناصر اولیه دیجیتال برای مقاصد کنترلی میباشند. این عناصر می توانند شامل واحدهای ساده ای همچون گذرگاه های ورودی / خروجی ‏‎(I/O)‎‏ و یا واحدهای پیچیده ای همچون مبدل های دیجیتال به آنالوگ و بالعکس ‏‎(DAC , ADC)‎‏ باشند..... ادامه بزودی... Smile
1-معرفی میکروکنترلرها : 

          به آی سی هایی که قابل برنامه ریزی می باشد و عملکرد آنها از قبل تعیین شده میکروکنترلرگویند میکرو کنترل ها دارای ورودی - خروجی و قدرت پردازش می باشد . 



2-  بخشهای مختلف میکروکنترلر : 

       میکروکنترلر ها از بخشهای زیر تشکیل شده اند 

Cpu                                واحد پردازش 

Alu                                 واحد محاسبات 

I /O                                ورودی ها و خروجی ها 

Ram                               حافظه اصلی میکرو 

Rom                               حافظه ای که برنامه روی آن ذخیره می گردد 

Timer                             برای کنترل زمان ها 

        



3- خانواده های میکروکنترلر 

         خانواده : Pic   -  AVR  -  8051   
میکروکنترلر چیست؟
admin ۱۳۹۶-۰۴-۰۲ ARMATMEGAATXMEGAAVRNXPSTM دیدگاهتان را بنویسید 347 بازدید

سیستم روی یک چیپ یا SOC :
سیستم روی یک چیپ (System on a Chip) که آن را به اختصار SoC می‌نامند در واقع یک تراشه است که در آن پردازنده اصلی (CPU)، پردازنده گرافیک (GPU)، حافظه رم، کنترلرهای ورودی و خروجی و بعضاً کنترلر باند رادیویی قرار دارند.
در حقیقت میکرو کنترلرهای نوعی aoc هستند که در درون خود، علاوه بر cpu تمام بخش های لازم برای راه اندازی cpu در دسترس بوده که به راحتی می توان آنها را راه اندازی کرد.
میکرو کنترلر چیست ؟
میکروکنترلر یک مدار مجتمع یا چیپ الکترونیکی است که دارای CPU,حافظه رم ، رام و تعدادی ورودی خروجی قابل برنامه ریزی است. میکروکنترلر ها در واقع یک میکروکامپیوتر هستند که برای مصارف خاصی برنامه ریزی می شوند. میکرو کنترلر ها در انواع مختلف و برای مصارف مختلفی تولید می شوند. میکروکنترلر ها توسط کاربر قابل برنامه ریزی هستند که طبق برنامه کاربر می تواند تعریف کند اگر شرایط خاصی در ورودی اتفاق افتاد ، در خروجی اتفاق خاصی بیفتد.
میکرو پروسسور با میکروکنترلر چه تفاوتی دارد؟
احتمالا شما نیز تاکنون از خود پرسیده اید میکروپروسسور با میکروکنترلر چه تفاوتی دارد؟ در پاسخ میتوان گفت میکروپروسسور یک مدار مجتمع پردازشگر است و فاقد هرگونه مدار حافظه و ورودی خروجی جانبی قابل برنامه ریزی است. میکروپروسسور تنها وظیفه پردازش را برعهده دارد و طراح باید خود مدار های حافظه و پورت های ورودی و خروجی را به میکروپروسسور متصل نماید. در حالی که یک میکروکنترلر علاوه بر اینکه شامل یک میکروپروسسور می شود ، در داخل خود شامل حافظه و پورت های ورودی – خروجی قابل برنامه ریزی است.
میکروپروسسور ها اغلب در ساخت رایانه های رومیزی ، لپتاپ و تبلت کاربرد دارند و برای مصارف گسترده ای مورد استفاده کاربران قرار می گیرند. این درحالیست که میکروکنترلر ها اغلب برای ساخت دستگاه ها و سیستم های دارای کاربرد های مشخص به کار گرفته می شوند.