تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: عوامل موثر بر سرعت رایانه
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
سرعت پردازش در كامپيوتر به چه عواملي بستگي دارد؟
CPU _ گذرگاه Port _ سرعت گذرگاه _ پهنای گذرگاه _ RAM _ Hard disk
سرعت محور درایو _ اندازه حافظه ی پنهانی
از عوامل موثر بر سرعت کامپیوتر میتوان استفاده یا بکار گیری رم های قویتر و افزایش میزان فضای رم .انتخاب سی پی یو با سرعت پردازش بالا و دارای هسته های بیشتر در تجزیه و تبادل اطلاعات و انتخاب کارت گرافیک دارای سرعت بالاتر .استفاده و نصب برنامه های متناسب با تجهیزات داخلی کامپیوتر خنک نگه داشتن سی پی یو از راه های بهبود سرعت کامپیوتر است
[font=IRANSansMedium]● پردازشگر مرکزی کامپیوتر CPU[/font]
CPU قلب هر کامپیوتری محسوب می‌شود و در سرعت یک PC نقش به سزایی دارد. البته هنگام تهیه‌ی PC نیز، اولین جزیی است که مشتاقان سرعت به آن توجه می‌کنند. افرادی که از برنامه‌های بازی استفاده می‌کنند، بیش از دیگران به کارت تصویر و کارت‌های صوتی علاقه‌نشان می‌دهند چرا که این کارت‌ها می‌توانند عمل پردازش صدا و گرافیک پیشرفته را انجام داده و در آن صورت CPU می‌تواند به اجرای موتور اصلی بازی‌و کنترل موارد هوشمندانه و فکری آن بپردازد.
یک پردازشگر استاندارد Mhz۵۰۰ می‌تواند ۵۰۰ میلیون دور در ثانیه بگردد، در حالی که سرعت CPU های جدید یک گیگاهرتزی به یک بیلیون دور در ثانیه می‌رسد.
گرچه تعداد دور در ثانیه یکی از جنبه‌های عملکردی CPU به شمار می‌رود اما شما می‌بایست پهنا و سرعت‌گذرگاه، مقدار حافظه‌ی پنهانی مورد استفاده و معماری کلی پردازنده‌اتان را نیز، در نظر بگیرید.
پردازشگر اطلاعاتی را که به دفعات برای دستیابی از آنها استفاده می‌شود در مکانی از حافظه‌ی پنهانی که بر روی CPU و یا در جایی بسیار نزدیک به آن قرار دارد، می‌گذارد. هنگام انتخاب CPU به سرعتِ حافظه‌ی پنهانی آن دقت کنید. حافظه‌های پنهانی که سرعتشان با سرعت CPU یکسان است، بسیار کارآمدتر از حافظه‌هایی هستند که سرعت آنها نصف سرعت CPU است. همچنین حافظه‌های پنهانی که بر روی CPU قرار دارند- که به آنها حافظه‌ی پنهانی On-die گفته می‌شود- سریع‌تر از حافظه‌های پنهانی خارجی عمل می‌کنند. بنابراین یک CPU ایده‌آل دارای حافظه پنهانی‌ای است که بر روی خودش قرار گرفته و سرعتش با سرعت خود CPU برابر باشد. فرمان‌های خاصی وجود دارند که باعث افزایش عملکرد CPU می‌شوند. از جمله‌ی این فرمان‌ها می‌توان به مجموعه دستوراتMMX شرکت اینتل اشاره کرد. وقتی از نرم‌افزاری استفاده کنید که با دستورات جدیدMMX سازگار هستند، پردازشگر MMXبه راحتی دستورات قدیمی را کنار می‌گذارد و از دستورات جدید استفاده می‌کند.
همچنین شما می‌توانید CPUخود را ارتقاء دهید اما معمولاً این کار ارزش سرمایه‌گذاری ندارد. چون CPUها خیلی گران هستند. خصوصاً وقتی که به تنهایی خریداری شوند و حتی گاهی می‌توانید با پولی که برای خرید یک CPU جدید صرف می‌کنید، یک کامپیوتر کامل تهیه نمایید (جدیدترینCPU ها حدود ۱۰۰۰ دلار قیمت دارند). به هنگام تعویض پردازشگر قدیمی با پردازشگر جدید، می‌بایست درباره‌ی عوامل متغیری مانند سرعت، رابط‌ها، ولتاژ و دیگر عوامل تحقیق کنید و از میزان پشتیبانی برد اصلی‌اتان اطلاع داشته باشید.
CPUها در آینده‌ای نزدیک دچار تغییرات چشمگیری خواهند شد. شرکت‌هایIntel و AMD در نظر دارند نسل جدیدی از پردازنده‌ها را که دارای معماری داخلی جدید و سایر ویژگی‌های پیشرفته هستند، وارد بازار نمایند و به همین دلیل پردازشگری بنام Thunderbird که شرکت AMD قصد دارد ارایه دهد با این که از نظر سرعت با پردازشگر دیگر این شرکت یعنی Athlon یکسان است (سرعت این پردازشگر GHZ۱ می‌باشد) اما به علت داشتن ویژگی‌های پیشرفته‌تر، سریع‌تر عمل می‌کند
Cpu قلب هر کامپیوتر محسوب می شود و در سرعت یک pc نقش به سزائی دارد.