تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: انواع و اقسام وبلاگ
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
سه نوع وبلاگ
وبلاگ‌های گربه‌ای یا Cat Blogاین وبلاگ‌ها توسط بلاگر و فقط برای خود او نوشته می‌شوند! یک وبلاگ گربه‌ای درباره گربه شما، مشکلات دوست‌یابی، رییس‌تان یا هر چیزی است که می‌توانید در یک دفترچه خاطرات عمومی بنویسید. غالب صاحبان وبلاگ‌های گربه‌ای نیازی ندارند یا نمی‌خواهند غریبه‌ای نوشته‌های آن‌ها را بخواند.اگر شما یک وبلاگ گربه‌ای دارید، باید این واقعیت را بپذیرید و چندان به دنبال ترافیک و بازدیدکننده نگردید. در چنین صورتی مطالب این پست‌ها کلا به درد شما نخواهد خورد. شما همین حالا هم چیزی که باید داشته باشید را دارید.
وبلاگ‌های ریاستی یا Boss Blog: این وبلاگ‌ها برای ارتباط با گروه خاص و تعریف‌شده‌ای از افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک وبلاگ ریاستی ابزار بسیار مناسبی برای ارتباط است. من زمانی که می‌خواستم یک نمایشنامه موزیکال را به کمک بچه‌های دبستانی اجرا کنم، از یکی از این وبلاگ‌ها استفاده می‌کردم. استفاده از این وبلاگ کمک می‌کرد والدینی را که نگران میزان پیشرفت پروژه بودند در جریان بگذارم و به آن‌ها آرشیوی ساده می‌داد تا رد تمام فعالیت‌های انجام شده را داشته باشند.
مهم‌ترین نوع وبلاگ‌ها، وبلاگ‌های ویروسی یا Viral Blog: نوع سوم وبلاگ‌ها همان‌هایی است که غالب افراد زمانی که از وبلاگ حرف می‌زنند به آن‌ها فکر می‌کنند. این وبلاگ‌ها مواردی نظیر ….. . . . . .. .. هستند. برخی از این وبلاگ‌ها متعلق به افراد خاصی هستند (که می‌توانیم آن‌ها را شهروند-روزنامه‌نگار بنامیم) و برخی به سازمان‌هایی تعلق دارند که می‌خواهند ایده‌ها و برنامه‌های‌شان را با دیگران به اشتراک بگذارند. این‌ها همان وبلاگ‌هایی هستند که شیوه بازاریابی، روزنامه‌نگاری و نحوه نشر ایده‌ها را تغییر می‌دهند. ما این وبلاگ‌ها را وبلاگ‌های ویروسی می‌نامیم.
آن‌ها را ویروسی می‌نامیم چرا که هدف آن‌ها گسترش ایده‌هاست. نویسنده‌های چنین وبلاگ‌هایی از زمان و انرژی خود هزینه می‌کند تا ایده‌هایش را به گوش دیگران برساند. چرا؟ دلایل متعددی برای این کار وجود دارد. برای گرفتن کارهای مشاوره، برای تغییر نتایج یک انتخابات، یافتن مشتریان جدید برای یک کسب‌وکار، برای این که به مشتریان موجود حس بهتری را القا کرده و آن‌ها را نگه دارند. ( و البته دلایل بسیار زیاد دیگری مانند به اشتراک گذاشتن دانش و تخصص و هر چیز دیگری که فکرش را بکنید!)ریاضیات نهفته در پس این وبلاگ‌های ویروسی بسیار جذاب است! یک نفر نیروی انسانی و هزینه‌ای ۲۰ دلاری در هر ماه در ازای چند صد هزار مخاطب! حتی از آن بهتر، وبلاگ‌های ویروسی که ایده‌های نابی داشته باشند، میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهند که در میان آن‌ها حتی افرادی پیدا می‌شوند که خود وبلاگ یا مطلب اصلی را ندیده‌اند! به عنوان مثال کریس اندرسون (Chris Anderson) ایده «دنباله طولانی» یا Long Tail خود را در یک وبلاگ مطرح کرد. الان جست‌وجوی این اصطلاح در گوگل بیش از ۲۱۸۰۰۰۰ نتیجه را به نمایش در خواهد آورد.
مطالب این پست‌ها برای نویسندگان وبلاگ‌های ویروسی تهیه شده است. هدف این مطالب این است که به شما بیاموزد که چگونه می‌توانید ایده‌های‌تان را در پهنه‌ای وسیع‌تر و با تاثیرگذاری بیشتر منتشر کنید.
اگر برای غریبه‌ها می‌نویسید، به احتمال در حال ایجاد یک وبلاگ ویروسی هستید. اصل اول این است که نوشته‌های‌تان را کوتاه‌تر کنید. از تصاویر، طراحی‌ها و شیوه‌هایی استفاده کنید که منظورتان را ساده‌تر برسانند. به تدریج به افراد آموزش دهید.
از سوی دیگر اگر برای همکاران‌تان می‌نویسید، در حال نوشتن یک وبلاگ ریاستی هستید. در این صورت می‌توانید پست‌هایی طولانی‌تر و با ساختار منسجم‌تری بنویسید.
در هر صورت خاص باشید. واضح بنویسید. کاملا عقلانی رفتار کنید و جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نگذارید.
مهم این است که قبل از دست بردن به کیبرد دقیقا بدانید به کدام دسته تعلق دارید.
در قسمت بعدی این مجموعه به سراغ چهار قانون حاکم بر وبلاگ‌ها خواهیم رفت. از این صحبت خواهیم کرد که اهمیت و تاثیر شخصیت و شهرت شما بیشتر است یا مطلبی که منتشر می‌کنید. از نحوه برخورد با مخاطبین صحبت خواهیم کرد و در نهایت خواهیم دید که می‌توانیم ناشناس باشیم یا نه!
یک وبلاگ پایه :ساده ترین  گونه  وبلاگ نویسی  است  و شامل  وبلاگ هایی  است  که از سوی  یک نفر  منتشر می شود  و تقریبا  همه حوزه ها  را در برمی گیرد  یک نویسنده  که پست های کوتاهی  را درباره  موضوعی  خاص  به  طور مستمر  می نویسد  در این  دست  جای  می گیرد .
یک وبلاگ  گروهی: اختلاف  اندکی  با  یک وبلاگ  پایه  و ساده  دارد ، به جای  یک نفر  ، پای  چند نفر  نویسنده  در میان است  .گاهی  اوقات  یک نفر  ویراستار  هم نوشته های  گروه را  قبل  از انتشار  می خواند  در این گونه  وبلاگ ها  گاه نوشته  های  جذاب  دیده  می  شود  چراکه  یک  گروه  فکرشان  را برای نوشتن  درباره  یک موضوع  روی  هم  گذاشته اند  و هر یک  می خواهد  بهتر  و موثرتر   از  دیگران  بنویسد .  از  طرفی  میان اعضای گروه  و  در محدوده  درونی  وبلاگ  بحث  و جدل هایی  شکل  می گیرد  که شور  و هیجان  ویژه ای  به  فضای  وبلاگ  می  بخشد  .
-  وبلاگ همگانی: وبلاگ های  همگانی  شباهت  هایی  با وبلاگ  های گروهی  دارد  و بسیاری  در باره  تمایز  آنها  با هم  توافق  ندارند . وبلاگ  های  همگانی نمونه ای  است  که هر کسی  می تواند  به جمع  نویسندگانش  بپیوندد. چنین  وبلاگ  هایی  خیلی  دموکراتیک هستند.
-  وبلاگ  های خانوادگی  و دوستان :  وبلاگ  در میان  خانواده ها و حلقه  های دوستان   محبوبیت  بسیاری  یافته است  . در این  دسته  بندی  هایی  جای  می گیرند  . همین  طور  جمع  های دوستانه  که دیگر  دور هم  نیستند ،  و بلاگ  برایشان  بهانه ای  است  تا ارتباط  شان  را حفظ  کنند 
وبلا گ های  صوتی  و تصویری :اکثر  وبلاگ ها تنها  شامل  متون  هستند  اما هیچ دلیلی  در کار  نیست  که وبلاگ  ها چنین  محدود  شوند  . در آنها  برای  صوت  ، ویدئو،  عکس  و غیره  هم جا هست .
وبلاگ اشتراکی :می دانید  ایده  و طرح  سامانه های  نشر  اشتراکی  در وب  چه  بوده است ؟  ایده ای  در خدمت  ناشران  که بتوانند  با سهولت  از  سیستم های  نشر در وب  استفاده  کنند و نهادهای  اشتراکی  شکل گیرند تا پایگاه های وب  میزبانی  آنها را  تقبل  کنند.  نشر  اشتراکی  در سال های  قبل سرو صدای  زیادی  به  پا  کرد ،  اما  به خاطر  اینکه  الگوی  تجاری  ماندگاری  نداشت  ، از  دور  افتاد  و  به فراموشی  سپرده  شد .  به نظر می رسد  جایگزین ارزان قیمتی است  که می تواند همان هدف را دنبال کند.
-  
وبلاگ های تجاری  و سازمانی  : ایده ای  برای  پول در آوردن در سایت  های خبری  است  .  قبول  میزبانی  وبلاگ هایی که به کسب و کار  سازمان ها  و  شرکت  های  محلی  اختتصاص  دارند  در ازای  ارائه  هزینه ای  مشابه  هزینه  تبلیغات و آگهی  های بازرگانی است .
وبلاگ های  پایه  معرفت  یا کی لاگ ها:   اینها  یکی از  گونه های  جالب  و بلاگ ها  هستند  مدیریت دانش  به مدد  گسترش  وبلاگ   جان  تازه ای  گرفته است  . به این ترتیب  ،  شرکت ها  این مجال  را یافته اند  تا اسناد و اطلاعاتی را بیابند وثبت  کنند که تنها  در اختیار  محدودی  از کارکنان  بود  ،  یا در کشورهایی  گم  شده  بود  و  یا در  دیسک  سخت  شخصی  یکی  از کارکنان  ذخیره  شده  بود . کی لاگ ها می توانند  بازارهای  موثر  و مفیدی  برای  کاربردهای  داخلی  مجموعه  های  خبری  باشند.
******
در یک  تقسیم  بندی  دیگر « پل  باوش  » و همکارانش  انواع  و اقسام  وبلاگ ها  را براساس  نوع  صفحه  آرایی  به سه  دسته  جداگانه  تقسیم  می کنند.
- وبلاگ  های کوتاه :مجموعه  ای  از  متن های  کوتاه  دو  یا  سه  جمله  ای است  که  زمان  کمتری  را برای  خواندن  می  طلبند  و خواننده  با نگاهی  گذرا  می تواند مطالب  را مرور  کند.
-   وبلاگ های  روزنامه ای  یا مقاله ای :  دومین  نوع  از انواع  وبلاگ هاست  که معمولا  از  مقاله  های  طولانی  تر  چند  پاراگرافی  تشکیل  می  شود  و به دلیل  اینکه  متن  اینگونه  وبلاگ ها  بلند است  باید  خواننگان  آن را با  دقت  بخوانند  در این  و بلاگ  ها  خواننده  با دید گاهای  نویسنده  وبلاگ  بیشتر  آشنا  می  شود  . همچنینن  در صفحه  آرایی  و بلاگ ها  روزنامه  ای  دقت  بیشتری  صورت  می گیرد  ، زیرا  از  بخش ها  و قسمت های  متعددی  تشکیل  شده  است 
-  و بلاگ های  محتوایی  :سومین  نوع  وبلاگ های  را براساس  نوع  محتوای  آنها  می توان  به  صورت  زیر  شناسایی  و دسته بندی  کرد .
- وبلاگ  های  مبتنی  برلینک:
می توان  از  طریق  این وبلاک ها  به سایت های  مورد  نظر دسترسی  پیدا  کرد.  وبلاگ  موضوعی  همان طور  که از  اسمش  پیداست  برموضوع  خاصی  تمرکز  دارند.
 - وبلاگ های  اظهار نظر در باره  اخبار :ترکیبی  از  وبلا تگ های  مبتنی  برلینک  و موضوعی  محسوب  می  شوند  و بیشتر  بر  اخباری   که در رسانه های  مختلف  انعکاس  یافته است  متمرکز  هستند  در این وبلاگ  ها هر کس  در باره  خبرهای  حوزه  مورد  علاقه  خود  نظرش  را ارئه  می دهد  و در نتیجه  یک مرجع  در مورد  نویسنده  و خواننده  در اختیار  شما  قرار  داده  می  شود .
- وبلاگ های  تصویری  : معمولا  عکاسان  آماتور  از آنها  برای  به نمایش  گذاشتن  تصاویر  خود استفاده  می کنند.  تصاویر  در این نوع  وبلاگ ها  براساس موضوع  دسته بندی  می  شوند.
 - وبلاگ های  ژورنالیستی :  در واقع  شباهت  های  زیادی به وبلاگ های  موضوعی  دارند  ،  با این تفاوت  که  برزندگی  دنیای  واقعی بلاگر تاکید  دارند  و هیچگاه  تجربه  های معمولی  و پیش  پا  افتاده  را با مخاطبان  خود تقسیم  نمی کنند .