تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مدیریت زمان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مدیریت زمان
مدیریت زمان یعنی توانایی اداره‌ی زمان. در یک زمان، همه‌ی درس‌ها و مطالعه‌ی همه‌ی دروس اهمیت یکسانی ندارند و در واقع برای تقویت تمام دروس از برنامه‌های یکسانی نباید استفاده کرد.
 پس می‌توان گفت اولویت‌بندی فعالیت‌ها با توجه به زمانی که در اختیار داریم و اجرای آن بر اساس یک برنامه‌ریزی دقیق مدیریت زمان نامیده می‌شود.
تکنیک‌های عملی مدیریت زمان
الف) هدف‌گذاری:در ابتدای دوره‌ی تحصیلی باید برای خود هدف‌گذاری کنیم.
هدف‌گذاری را در سه حالت بایستی انجام دهیم:
1- بلندمدت:باید بدانیم تا پایان سال ‌و ‌تا زمان کنکور چه کارهای را می‌خواهیم انجام دهیم و چه درصدها ویا نمراتی را کسب کنیم و برای رسیدن به این نتایج چقدر باید تلاش کنیم و چقدر با این درصدها و نمرات فاصله داریم
2- میان مدت: در این نوع هدف‌گذاری بایستی پیشرفت‌های پلکانی خود را در طول سال تحصیلی پیش بینی کنیم و باید مشخص کنیم که در هر مرحله به چه نمرات و درصد‌هایی می‌خواهیم برسیم.هدف‌‌گذاری میان‌مدت در واقع تقسیم‌شده‌ی هدف‌گذاری بلند‌مدت است
3- کوتاه‌مدت: در برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت تعیین می‌کنیم که در طول هفته یا در طول روز برای هر درس چند ساعت باید زمان در نظر بگیریم تا در آزمون‌ها‌ی هفتگی نمره‌ی خوبی کسب کنیم
برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت کیفیت مطالعه را افزایش داده و تمرکز ما را بالا می‌برد.
ب) شروع به موقع: سخت‌ترین و مهم‌ترین قسمت کار شروع آن است. ممکن است در ابتدا، مطالعه‌ یک درس سخت به نظر برسد اما پس از شروع کار راه‌های متفاوتی برای مطالعه‌ی آن بدست می‌آید.
ج) انعطاف‌پذیری برنامه: برنامه‌ی هفتگی و ماهانه باید دارای انعطاف لازم باشد و طوری تنظیم شود که اگر کار غیر‌مترقبه‌ای پیش آمد و شرایط تغییر کرد کل آن به‌هم نریزد
د) ثبت برنامه: ثبت برنامه‌ای که می‌خواهیم انجام‌دهیم و یا انجام داده‌ایم به ما کمک می‌کند بتوانیم نقاط ضعف و برنامه را تحلیل کنیم و برای رفع آن برنامه‌ی دیگری در نظر بگیریم.
* چند باور ذهنی غلط در مورد برنامه‌ریزی و مدیریت زمان وجود دارد که باید به آن توجه کرد:
1) برنامه‌ریزی درسی چون معمولاً به طور کامل اجرا نمی‌شود شکست خواهد خورد در جواب این باور ذهنی غلط باید گفت اولاً اگر برنامه‌ریزی درسی طبق اصول صحیح برنامه‌ریزی و مطابق با نیاز‌ها و همچنین توانایی دانش‌آموز باشد قسمت زیادی از ان اجرا خواهد ‌شد دوماً اگر 70 درصد یک برنامه‌ریزی درسی درست توسط دانش‌اموز اجرا شود، اجرای آن بسیار خوب خواهد بود. سوماً اجرای یک برنامه حتی اگر به مقدار کمی هم باشد می‌تواند یک شروع بسیار خوب باشد چون می‌توان اجرای برنامه را در روزهای آینده افزایش داد و به حد مطلوب رسید.
2) برنامه‌ریزی انعطاف و خلاقیت را از ما می‌گیرد.
در پاسخ به این باور غلط می‌توان گفت اگر برنامه‌ریزی منطبق با اصول و قواعد صحیح آن انجام شود و تمام موارد لازم را در نظر بگیرد،فرصتهای خوبی را در اختیار ما رار می‌دهد و فرصت پرداختن به تمام امور مورد علاقه‌ی ما را فراهم می کند.
مکان مطالعه:
بیشتر دانش‌آموزان در هنگام مطالعه عادت‌های اشتباهی دارند. گروهی هنگام مطالعه کف اتاق یا روی مبل و تخت دراز می‌کشندگروهی راه می‌روندو... فضایی که در آن درس می‌خوانید تأثیر مستقیمی بر میزان خستگی تمرکز و روحیه‌ی شما دارد.
بهتر است جای ثابتی را برای مطالعه داشته باشید. تغییر فضایی که در آن درس می‌خوانید باعث می‌شود تمرکز شما کاهش یابد. تغییر محیط باعث می‌شود توجه شما به اسباب و وسایل جدید آن فضا جلب شود.
حتی اگر در کتابخانه هم درس می‌خوانید بهتر است به کتابخانه‌ی مشخص و ثابتی بروید و در آنجا هم پشت میز ثابتی بنشینید.
به هنگام درس خواندن راه نروید چون مطالعه حین حرکت به بینایی شما آسیب می‌رساند. سعی کنید همیشه فضای مطالعه را مرتب و تمیز نگه دارید و زمانی را برای مرتب کردن و نظم دادن به کتاب‌ها و جزوات در محل مطالعه اختصاص دهید.
در محل مطالعه از انجام کارهای دیگرمثل صحبت کردن با تلفن، گوش دادن به موسیقی بازی کردن، پیامک دادن و ... پرهیز کنید.