تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: تفاوت مانيتورهای CRT . پلاسما.  LCD و LED
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
تفاوت مانيتورهای CRT . پلاسما.  LCD و LED
[size=undefined]
مانیتور ها در سه دسته تقسیم بندی می شوند:

۱) مانیتور های لامپ تصویری یا CRT

۲) مانیتور های LCD

۳) مانیتور های LED

CRT :

اساس کار این صفحات قدیمی بر پایه لامپ اشعه کاتدی (Cathode Ray Tube)  است.مانیتور های لامپ تصویری یا CRT در چند سال اخیر رونق فراروانی در بین کاربران داشته اند . این مانیتور ها در اندازه ۱۲ و ۱۴ اینچ به بازار عرضه شدند ، سپس استفاده اندازه از ۱۵ و ۱۷ اینچ آنها در بین کاربران رونق گرفت که در حال حاضر اندازه ۱۷ اینچ آنها بیشتر مورد استقبال می باشد. در حال حاضر انواع ۱۹، ۲۱ و ۲۲ اینچ نیز ساخته شده اند که به دلیل قیمت نسبتاً بالاتر، کمتر مورد استفاده عموم قرار می گیرند. این نوع مانیتور ها دارای صفحات محدب و تخت هستند که نوع صفحه تخت آنها بین کاربران پرطرفدارتر است. ایجاد تصویر در این مانیتور ها به وسیلهء پرتاب الکترون ها و هدایت آن ها به کمک میدان های الکترومغناطیسی صورت می گیرد .

LCD:

مانیتور های LCD مانیتور هایی هستند با قطر کم و بدون لامپ تصویر و قطر آنها در حدود ۴ سانتی متر است. مانیتور های LCD را با نام کریستال مایع نیز می شناسند، زیرا این مانیتور ها از کنار هم چیدن سلول های کریستال مایع بوجود می آیند. به این مانیتور ها باید از زاویه مستقیم نگاه کرد تا تصویر به خوبی دیده شود.

LCDیاکریستالهای مایع موادی هستند که به طور فیزیکی دارای خاصیتهای جامد و مایع هستند. یکی از خاصیتهای جالب آنها توانایی آنها در تغییر موقعیت بسته به ولتاژ اعمالی به آنها است. اکثر صفحه های LCD با لوله های فلورسنت موجود در آنها که در قسمت بالا، کنار و گاهی اوقات پشت LCD قرار دارند، روشنایی پیدا می کنند. یک صفحه ی سفید پخش کننده ی نور، اشعه های نور را به طور مساوی و یکنواخت هدایت و پراکنده می نماید تا تصویری یکدست ایجاد کند. به این اشعه ها نور زمینه گفته می شود.برای اینکه از یکنواختی صفحه تصویر اطمینان حاصل شود نور بوسیله یک سیستم منعکس کننده شدت یکسانی پیدا می کند اگر چه ممکن است در نگاه اول به نظر نرسد ولی عملکرد این صفحات فوق العاده پیچیده است.

صفحه های نمایش LCD از لامپهای کوچک فلورسنت کاتدی سرد یا CCFL مخففCold Cathode Fluorescent Lampبرای نور زمینه استفاده می کنند.

LED:

مانیتور های LED ؛ مانیتور هایی هستند شبیه به LCDها، که برای نمایش تصویر از دیودهای نوری استفاده می کنند. LED مخفف واژه Light Emitted Diode و به معنای دیود ساطع کننده نوراست.دیودهای ساطع‌کننده نور در واقع جزو خانواده‌ دیودها هستند که دیودها نیز زیر گروه نیمه هادی‌ها به شمار می‌آیند. خاصیتی که LEDها را از سایر نیمه‌‌هادی‌ها متمایز می‌کند این است که با گذر جریان از آنها مقداری انرژی به صورت نور از آنها ساطع می‌شود.

LEDها تا اواخر دهه گذشته فقط می‌توانستند سه نور آبی، سبز و قرمز تولید کنند که این موضوع باعث کاربرد محدود آنها بود، اما این اواخر LEDهایی با رنگ آبی وارد بازار شده‌اند که می‌توانند نور سفید با هاله‌ای از رنگ آبی تولید کنند.

مقایسه LCD و CRT:

مانیتور های LCD دارای روشنایی یا Brightness بین ۲ تا ۴ برابر مانیتور های CRT هستند اما در مورد وضوح تصویری یا Contrast مانیتور های CRT ۲ تا ۴ برابر مانیتور های LCD می باشند . زاویهءدید یا Viewing Angle مانیتور های CRT بیش از ۱۵۰ درجه است درصورتی که در مورد مانیتور های LCD معمولی این رقم حداکثر معادل ۹۰ درجه است. امواج مغناطیسی مانند آهنربا و امواج الکترومغناطیسی مانند موبایل روی مانیتور های CRT ایجاد اختشاش تصویری می کنند ولی مانیتور های LCD از این آسیب در امانند. بدلیل تکنولوژی ساخت هر یک از مانیتور ها، مانیتور های CRT در مرکز بسیار شفاف ترند درصورتی که مانیتور های LCD در گوشه ها روشنتر هستند.

مانیتور ها CRT قدرت و انعطاف بیشتری برای مطابقت با رنگ های قابل دریافت چشم انسان دارند. همچنین مانیتور های CRT نسبت به مانیتور های LCD دارای کیفیت رنگ و خلوص رنگ بیشتری هستند. بزرگترین اشکال مانیتور های LCD احتمال ایجاد پیکسل سوخته یا Defective Pixel بر روی صفحهءنمایش آن ها است. وبزرگترین مشکل مانیتور های CRT لرزش تصویری یا Flickering آنها است، که البته در صورتی که فرکانس ۸۵Hz و بالاتر پشتیبانی شود، این لرزش محسوس نخواهد بود. مانیتور های CRT به طور معمول ۱۲۰watt انرژی مصرف می کنند و این درحالی است که مانیتور های LCD تنها ۴۰watt مصرف انرژی دارند.
همچنین وزن یک مانیتور CRT درحدود ۱۳ کیلوگرم است و یک مانیتور LCD تنها حدود ۳ کیلوگرم وزن دارد. همچنین مهم است که بدانیم؛ مانیتور های LCD علاوه بر تولید گرمای کمتر، آثار سوء بسیار کمتری بر چشم دارند. همچنین یکی از موارد بسیار خطرناک درباره ء مانیتور های CRT انتشار گازهایی است که به واسطهء گرما تبخیر شده و به بیرون متصاعد می شوند . این گازها برای انسان و محیط زیست و بخصوص لایه اُزُن بسیان زیان بار هستند. در آخر باید گفت برای پیروزی مانیتور های LCD بر مانیتور های CRT نیاز به زمان زیادی است، تا نواقصش برطرف شده و از نظر قیمت نیز بتواند با آن رقابت کند.

قسمتهای خارجی مانیتور ها:

مانیتور ها دارای یک کابل برق هستند، که کاملاً شبیه به کابل برق Case می باشد. کابل ارسال داده به مانیتور دارای ۱۵ رشته سیم و یک محل اتصال به کارت گرافیک است که ۱۵ پین دارد. این ۱۵ پین در ۳ ردیف ۵ تایی قرار دارند که به کارت گرافیک وصل شده و دارای پیچ هایی در دو سمت است که به کارت گرافیک پیچ می شوند، تا از جدا شدن و قطع ناگهانی تصویر جلوگیری کنند.

روی قاب مانیتور تعدادی دکمه برای تنظیم نور، اندازه، حاشیه و غیره برای تنظیم تصویر مانیتور وجود دارد. همچنین می توانیم برچسبهایی را روی قاب مانیتور مشاهده نماییم، این برچسبها مربوط به امکانات و استانداردهای مانیتور هاست، مثلاً برچسب با علامت TCO بیانگر وجود استاندارد تصویری TCO در مانیتور است .

درهنگام خرید یک مانیتور باید به چند مورد توجه نمود. ابتدا به شفافیت نور و تصور، سپس به حداکثر مقدار تفکیک پذیری صفحه نمایش یا Resolution و پس از آن به دیگر امکانات آن.

جلوگیری از پخش رنگ در مانیتور و یا تجمع رنگ:



یکی از چیز هایی که شما باید از مانیتور خود دور نگاه دارید بلندگوها و اجسام دارای میدان مغناطیسی هستند. تأثیر مغناطیسی بلندگوها باعث پخش رنگ در مانیتور و یا تجمع رنگ در یک گوشه می گردد. علاوه بر بلندگوها حدالامکان سعی نمایید وسایلی چون تلفن، دستگاه ضبط صوت، اسکنر و چاپگر را نیز از مانتیور خود دور نگه دارید.

حالت های هوشمندی برای کاستن از مقدار برق مصرفی:



امروزه اکثر مانیتور های موجود در بازار دارای حالت های هوشمندی برای کاستن از مقدار برق مصرفی هستند و به صورت اتوماتیک در چهار مرحله فعال می گردند:

۱) استفاده از محافظ صفحه نمایش یا Screen Saver ، که در این حالت از آسیب دیدن مانیتور بر اثر یکنواختی شعاع الکترونی جلوگیری می گردد.

۲) حالت آماده باش یا Stand by ، که در این حالت مانیتور ۵۰ درصد از مصرف برق می کاهد و به سرعت به ورودی ها پاسخ می دهد.

۳) حالت تعلیق یا Suspend ،که در این حالت لامپ تصویر مانیتور در حالت خاموش است و ۸۵ تا ۹۰ درصد از میزان برق مصرفی لازم برای کارکردن مانیتور کاسته می شود. در این حالت پاسخ به ورودی ها مثل ماوس و کیبرد کمی کندتر است.

۴) مرحله خاموشی؛ در این مرحله عمل خاموشی به وسیله کاربر به وسیله کلید روشن، خاموش مانیتور صورت نگرفته بلکه به صورت هوشمندانه این کار توسط مانیتور انجام می گیرد، برق مصرفی در این حالت ۳ تا ۷ وات است.



تفاوت دیودهای LED با لامپ‌های CCFL در نمایشگرهایLCD:



واقعیت این است که تکنولوژی LED چیز عجیب و غریبی نیست و مدت‌هاست به شکل‌های گوناگون در زندگی روزمره با آن برخورد داشته و داریم. نکته مهم این‌جاست که بسیاری از برنامه‌های تحقیقاتی پس از سال‌ها به نتیجه رسیده و کاربردهای جدیدی برای تکنولوژی‌هایی قدیمی پیدا شده که تکنولوژی LED نیز یکی از آن‌هاست. دیودهای نوری را مدت‌هاست که می‌شناسیم.. برای پاسخ به برخی شبهه‌ها،‌ در اینجا قدری درباره تفاوت میان تکنولوژی‌های LED و CCFL صحبت می‌کنیم.

LED:

صورت کلی مسئله این هست که LED های موجود در حقیقت همون LCD پنلهای معمولی هستند. به زبان ساده فقط به جای لامپهای CCFL که به عنوان بک لایت یا نور پس زمینه از اونها در LCD ها استفاده میشد از چندین LED استفاده میشه که علاوه بر پائین آوردن مصرف انرژی در پنلها از انجایی که کنترل شدت نور در LED ها به عنوان بک لایت راحت تر از مجموعه لامپهای CCFL و صفحه یک دست کننده نور هست.

در حال حاضر هر کدام از کمپانی های سازنده LED که عمدتا سه کمپانی سونی, سامسونگ و ال جی هستند از تکونولوژی های منحصر به خودشون برای این پنلها استفاده می کنند که از جمله آنها میشود به تکنولوژی RGB LED سونی اشاره کرد که در سری X این کمپانی در سایزهای 46 و 55 اینچی مورد استفاده قرار گرفته و همونطور که از نام آن پیداست به جای یک LED تک رنگ که قاعدتا سفید است ، در آن از سه LED سبز, آبی و قرمز استفاده شده که باعث ایجاد غنای رنگ بیشتر در این پنلها میشود از طرف دیگر کمپانی های دیگری مثل سامسونگ و ال جی هم هر کدام از شیوه های مخصوص به خود برای تولید پنلهای LED استفاده می کند که بنا بر ادعای آنها شیوه کار آمد تر و بهتری برای ارائه کیفیت تصویر هست ولی نتیجه ای که تا به حال به دست اومده این است که مدل XBR8 سونی که در ایران به عنوان مدل X450 به فروش می رسد پنل موفق تری نسبت به سایر LED ها بوده، هر چند که این پنل هم نقاط ضعف زیادی دارد.

لپ ‌تاپ‌ های :LED

اگرچه تولیدکنندگان در زمینه تولید مانیتور و تلویزیون‌های LED قدری ضعیف عمل کرده‌اند، اما تولیدکنندگان لپ‌تاپ در این زمینه حداکثر استفاده‌ را از این لامپ‌ها کرده و لپ‌تاپ‌هایی را به بازار عرضه کرده‌اند که به صفحه نمایش‌های LED مجهز هستند. فعالان بازار معتقدند، لپ‌تاپ‌هایی که در تولید صفحه‌ نمایش آنها از لامپ‌های LED استفاده شده است طی سه ماه اخیر وارد بازار داخلی شده‌اند اما به دلیل قیمت بالایی که دارند چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.

لامپ‌های LED در تمام قسمت‌های صفحه نمایش لپ‌تاپ پخش شده‌اند و به همین دلیل نه تنها تصویر شفاف‌تر و واضح‌تر است؛ بلکه کمتر باعث خستگی چشم می‌شود.

در حالی که در لپ‌تاپ‌هایی که صفحه نمایش آنها به این تکنولوژی مجهز نیستند، لامپ‌های فلورسنت در چهار طرف صفحه نمایش قرار می‌گیرند و نور در چهار گوشه صفحه نمایش شدت بیشتری دارد.

تکنولوژی رایج سابق در صفحه نمایش لپ‌تاپ‌ها، CCFL بود که یک لامپ مهتابی مارپیچ در چهارطرف صفحه نمایش قرار می‌گرفت و نور صفحه را تامین می‌کرد. اما تکنولوژی LED در تمام صفحه پخش شده و وضوح بیشتری را به تصویر می‌دهد.

در حال حاضر اکثر لپ ‌تاپ ‌ها به لامپ‌های LED مجهزند. شدت روشنایی بیشتر، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و از همه مهم‌تر برگشت‌پذیری به چرخه طبیعت از مزایای استفاده از لامپ‌های LED می باشد.

کاربردهای LED:

LEDها که از دهه‌های گذشته در الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گرفتند، عموما برای نمایش خاموش یا روشن بودن نمایشگرها در لوازم مولتی مدیا مورد استفاده قرار گرفتند. اما در‌حال‌حاضر LEDها به نحوی ساخته می‌شوند که نور را در جهت خاصی متمرکز می‌کنند و به صورت چیپ‌های کوچکی هستند که معمولا داخل یک شیشه گنبدی شکل قرار می‌گیرند و دارای سایز چوب کبریت هستند و به سختی می‌شکنند.

لامپ‌ های‌LED همچنین شماره‌ها را روی ساعت‌های دیجیتالی نشان می‌دهند، اطلاعات را از کنترل تلویزیون می‌فرستند و نور آن‌ها نشان می‌دهد که چه زمانی تلویزیون روشن است LED ها همچنین تصاویر را روی تلویزیون‌های پلاسما نشان می‌دهد و با توجه به مصرف پایین و شدت نور بسیار عالی در رنگ‌های مختلف در روشنایی و چراغ‌های خودرو کاربرد وسیعی دارند.

فانوس‌های LED نیز که در چراغ‌های راهنمایی به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق و کاهش خطای دید رانندگان قرار گرفته یکی دیگر از کابردهای لامپ‌های LED است. البته لامپ‌های LED امروزه در لپ‌تاپ‌ها نیز به کار برده می‌شوند و باعث روشنایی و وضوح بیشتر تصویر می‌شوند. شرکت‌های تولید‌کننده مانیتور نیز در این زمینه اقداماتی کرده‌اند.



مقایسه کلی LCD و: LED

در مقایسه کلی میان LCD ها و LED ها می شود گفت که LED پنلها مشکی عمیقتری نسبت به LCD ها تولید می کنند ولی در عوض زاویه دید ضعیف تر و عدم وجود درخشش معروف LCD ها و یک پارچه و یک دست نبودن نور پس زمینه در صفحه نمایش که این مسئله به خصوص در محیطهای تاریک یا زیر نور معمول اتاقها ملموس تر است از نقاط ضعفی هستند که این تکنولوژی با خود به ارمغان آورده البته کمپانی های سازنده این پنل ها ادعا می کنند که در آینده این مشکلات را رفع خواهند کرد که صحت این مسئله
[/size]




[/url]
[size=undefined]
صفحه نخست          پروفایل مدیر وبلاگ        پست الکترونیک           آرشیو مطالب          عناوین مطالب


تفاوت مانیتورها LED و LCD و CRT باهم چیست؟
سه شنبه 29 بهمن 1392برچسب:,[/size]








[url=http://www.tropik.loxblog.com/cat/67/0/%3C-PostLink-%3E]
[size=undefined]
 :: 10:1 ::  نويسنده : arman razmbar

مانیتور ها در سه دسته تقسیم بندی می شوند:

۱) مانیتور های لامپ تصویری یا CRT

۲) مانیتور های LCD

۳) مانیتور های LED

CRT :

اساس کار این صفحات قدیمی بر پایه لامپ اشعه کاتدی (Cathode Ray Tube)  است.مانیتور های لامپ تصویری یا CRT در چند سال اخیر رونق فراروانی در بین کاربران داشته اند . این مانیتور ها در اندازه ۱۲ و ۱۴ اینچ به بازار عرضه شدند ، سپس استفاده اندازه از ۱۵ و ۱۷ اینچ آنها در بین کاربران رونق گرفت که در حال حاضر اندازه ۱۷ اینچ آنها بیشتر مورد استقبال می باشد. در حال حاضر انواع ۱۹، ۲۱ و ۲۲ اینچ نیز ساخته شده اند که به دلیل قیمت نسبتاً بالاتر، کمتر مورد استفاده عموم قرار می گیرند. این نوع مانیتور ها دارای صفحات محدب و تخت هستند که نوع صفحه تخت آنها بین کاربران پرطرفدارتر است. ایجاد تصویر در این مانیتور ها به وسیلهء پرتاب الکترون ها و هدایت آن ها به کمک میدان های الکترومغناطیسی صورت می گیرد .

LCD:

مانیتور های LCD مانیتور هایی هستند با قطر کم و بدون لامپ تصویر و قطر آنها در حدود ۴ سانتی متر است. مانیتور های LCD را با نام کریستال مایع نیز می شناسند، زیرا این مانیتور ها از کنار هم چیدن سلول های کریستال مایع بوجود می آیند. به این مانیتور ها باید از زاویه مستقیم نگاه کرد تا تصویر به خوبی دیده شود.

LCDیاکریستالهای مایع موادی هستند که به طور فیزیکی دارای خاصیتهای جامد و مایع هستند. یکی از خاصیتهای جالب آنها توانایی آنها در تغییر موقعیت بسته به ولتاژ اعمالی به آنها است. اکثر صفحه های LCD با لوله های فلورسنت موجود در آنها که در قسمت بالا، کنار و گاهی اوقات پشت LCD قرار دارند، روشنایی پیدا می کنند. یک صفحه ی سفید پخش کننده ی نور، اشعه های نور را به طور مساوی و یکنواخت هدایت و پراکنده می نماید تا تصویری یکدست ایجاد کند. به این اشعه ها نور زمینه گفته می شود.برای اینکه از یکنواختی صفحه تصویر اطمینان حاصل شود نور بوسیله یک سیستم منعکس کننده شدت یکسانی پیدا می کند اگر چه ممکن است در نگاه اول به نظر نرسد ولی عملکرد این صفحات فوق العاده پیچیده است.

صفحه های نمایش LCD از لامپهای کوچک فلورسنت کاتدی سرد یا CCFL مخففCold Cathode Fluorescent Lampبرای نور زمینه استفاده می کنند.

LED:

مانیتور های LED ؛ مانیتور هایی هستند شبیه به LCDها، که برای نمایش تصویر از دیودهای نوری استفاده می کنند. LED مخفف واژه Light Emitted Diode و به معنای دیود ساطع کننده نوراست.دیودهای ساطع‌کننده نور در واقع جزو خانواده‌ دیودها هستند که دیودها نیز زیر گروه نیمه هادی‌ها به شمار می‌آیند. خاصیتی که LEDها را از سایر نیمه‌‌هادی‌ها متمایز می‌کند این است که با گذر جریان از آنها مقداری انرژی به صورت نور از آنها ساطع می‌شود.

LEDها تا اواخر دهه گذشته فقط می‌توانستند سه نور آبی، سبز و قرمز تولید کنند که این موضوع باعث کاربرد محدود آنها بود، اما این اواخر LEDهایی با رنگ آبی وارد بازار شده‌اند که می‌توانند نور سفید با هاله‌ای از رنگ آبی تولید کنند.

مقایسه LCD و CRT:

مانیتور های LCD دارای روشنایی یا Brightness بین ۲ تا ۴ برابر مانیتور های CRT هستند اما در مورد وضوح تصویری یا Contrast مانیتور های CRT ۲ تا ۴ برابر مانیتور های LCD می باشند . زاویهءدید یا Viewing Angle مانیتور های CRT بیش از ۱۵۰ درجه است درصورتی که در مورد مانیتور های LCD معمولی این رقم حداکثر معادل ۹۰ درجه است. امواج مغناطیسی مانند آهنربا و امواج الکترومغناطیسی مانند موبایل روی مانیتور های CRT ایجاد اختشاش تصویری می کنند ولی مانیتور های LCD از این آسیب در امانند. بدلیل تکنولوژی ساخت هر یک از مانیتور ها، مانیتور های CRT در مرکز بسیار شفاف ترند درصورتی که مانیتور های LCD در گوشه ها روشنتر هستند.

مانیتور ها CRT قدرت و انعطاف بیشتری برای مطابقت با رنگ های قابل دریافت چشم انسان دارند. همچنین مانیتور های CRT نسبت به مانیتور های LCD دارای کیفیت رنگ و خلوص رنگ بیشتری هستند. بزرگترین اشکال مانیتور های LCD احتمال ایجاد پیکسل سوخته یا Defective Pixel بر روی صفحهءنمایش آن ها است. وبزرگترین مشکل مانیتور های CRT لرزش تصویری یا Flickering آنها است، که البته در صورتی که فرکانس ۸۵Hz و بالاتر پشتیبانی شود، این لرزش محسوس نخواهد بود. مانیتور های CRT به طور معمول ۱۲۰watt انرژی مصرف می کنند و این درحالی است که مانیتور های LCD تنها ۴۰watt مصرف انرژی دارند.
همچنین وزن یک مانیتور CRT درحدود ۱۳ کیلوگرم است و یک مانیتور LCD تنها حدود ۳ کیلوگرم وزن دارد. همچنین مهم است که بدانیم؛ مانیتور های LCD علاوه بر تولید گرمای کمتر، آثار سوء بسیار کمتری بر چشم دارند. همچنین یکی از موارد بسیار خطرناک درباره ء مانیتور های CRT انتشار گازهایی است که به واسطهء گرما تبخیر شده و به بیرون متصاعد می شوند . این گازها برای انسان و محیط زیست و بخصوص لایه اُزُن بسیان زیان بار هستند. در آخر باید گفت برای پیروزی مانیتور های LCD بر مانیتور های CRT نیاز به زمان زیادی است، تا نواقصش برطرف شده و از نظر قیمت نیز بتواند با آن رقابت کند.

قسمتهای خارجی مانیتور ها:

مانیتور ها دارای یک کابل برق هستند، که کاملاً شبیه به کابل برق Case می باشد. کابل ارسال داده به مانیتور دارای ۱۵ رشته سیم و یک محل اتصال به کارت گرافیک است که ۱۵ پین دارد. این ۱۵ پین در ۳ ردیف ۵ تایی قرار دارند که به کارت گرافیک وصل شده و دارای پیچ هایی در دو سمت است که به کارت گرافیک پیچ می شوند، تا از جدا شدن و قطع ناگهانی تصویر جلوگیری کنند.

روی قاب مانیتور تعدادی دکمه برای تنظیم نور، اندازه، حاشیه و غیره برای تنظیم تصویر مانیتور وجود دارد. همچنین می توانیم برچسبهایی را روی قاب مانیتور مشاهده نماییم، این برچسبها مربوط به امکانات و استانداردهای مانیتور هاست، مثلاً برچسب با علامت TCO بیانگر وجود استاندارد تصویری TCO در مانیتور است .

درهنگام خرید یک مانیتور باید به چند مورد توجه نمود. ابتدا به شفافیت نور و تصور، سپس به حداکثر مقدار تفکیک پذیری صفحه نمایش یا Resolution و پس از آن به دیگر امکانات آن.

جلوگیری از پخش رنگ در مانیتور و یا تجمع رنگ:



یکی از چیز هایی که شما باید از مانیتور خود دور نگاه دارید بلندگوها و اجسام دارای میدان مغناطیسی هستند. تأثیر مغناطیسی بلندگوها باعث پخش رنگ در مانیتور و یا تجمع رنگ در یک گوشه می گردد. علاوه بر بلندگوها حدالامکان سعی نمایید وسایلی چون تلفن، دستگاه ضبط صوت، اسکنر و چاپگر را نیز از مانتیور خود دور نگه دارید.

حالت های هوشمندی برای کاستن از مقدار برق مصرفی:



امروزه اکثر مانیتور های موجود در بازار دارای حالت های هوشمندی برای کاستن از مقدار برق مصرفی هستند و به صورت اتوماتیک در چهار مرحله فعال می گردند:

۱) استفاده از محافظ صفحه نمایش یا Screen Saver ، که در این حالت از آسیب دیدن مانیتور بر اثر یکنواختی شعاع الکترونی جلوگیری می گردد.

۲) حالت آماده باش یا Stand by ، که در این حالت مانیتور ۵۰ درصد از مصرف برق می کاهد و به سرعت به ورودی ها پاسخ می دهد.

۳) حالت تعلیق یا Suspend ،که در این حالت لامپ تصویر مانیتور در حالت خاموش است و ۸۵ تا ۹۰ درصد از میزان برق مصرفی لازم برای کارکردن مانیتور کاسته می شود. در این حالت پاسخ به ورودی ها مثل ماوس و کیبرد کمی کندتر است.

۴) مرحله خاموشی؛ در این مرحله عمل خاموشی به وسیله کاربر به وسیله کلید روشن، خاموش مانیتور صورت نگرفته بلکه به صورت هوشمندانه این کار توسط مانیتور انجام می گیرد، برق مصرفی در این حالت ۳ تا ۷ وات است.



تفاوت دیودهای LED با لامپ‌های CCFL در نمایشگرهایLCD:



واقعیت این است که تکنولوژی LED چیز عجیب و غریبی نیست و مدت‌هاست به شکل‌های گوناگون در زندگی روزمره با آن برخورد داشته و داریم. نکته مهم این‌جاست که بسیاری از برنامه‌های تحقیقاتی پس از سال‌ها به نتیجه رسیده و کاربردهای جدیدی برای تکنولوژی‌هایی قدیمی پیدا شده که تکنولوژی LED نیز یکی از آن‌هاست. دیودهای نوری را مدت‌هاست که می‌شناسیم.. برای پاسخ به برخی شبهه‌ها،‌ در اینجا قدری درباره تفاوت میان تکنولوژی‌های LED و CCFL صحبت می‌کنیم.

LED:

صورت کلی مسئله این هست که LED های موجود در حقیقت همون LCD پنلهای معمولی هستند. به زبان ساده فقط به جای لامپهای CCFL که به عنوان بک لایت یا نور پس زمینه از اونها در LCD ها استفاده میشد از چندین LED استفاده میشه که علاوه بر پائین آوردن مصرف انرژی در پنلها از انجایی که کنترل شدت نور در LED ها به عنوان بک لایت راحت تر از مجموعه لامپهای CCFL و صفحه یک دست کننده نور هست.

در حال حاضر هر کدام از کمپانی های سازنده LED که عمدتا سه کمپانی سونی, سامسونگ و ال جی هستند از تکونولوژی های منحصر به خودشون برای این پنلها استفاده می کنند که از جمله آنها میشود به تکنولوژی RGB LED سونی اشاره کرد که در سری X این کمپانی در سایزهای 46 و 55 اینچی مورد استفاده قرار گرفته و همونطور که از نام آن پیداست به جای یک LED تک رنگ که قاعدتا سفید است ، در آن از سه LED سبز, آبی و قرمز استفاده شده که باعث ایجاد غنای رنگ بیشتر در این پنلها میشود از طرف دیگر کمپانی های دیگری مثل سامسونگ و ال جی هم هر کدام از شیوه های مخصوص به خود برای تولید پنلهای LED استفاده می کند که بنا بر ادعای آنها شیوه کار آمد تر و بهتری برای ارائه کیفیت تصویر هست ولی نتیجه ای که تا به حال به دست اومده این است که مدل XBR8 سونی که در ایران به عنوان مدل X450 به فروش می رسد پنل موفق تری نسبت به سایر LED ها بوده، هر چند که این پنل هم نقاط ضعف زیادی دارد.

لپ ‌تاپ‌ های :LED

اگرچه تولیدکنندگان در زمینه تولید مانیتور و تلویزیون‌های LED قدری ضعیف عمل کرده‌اند، اما تولیدکنندگان لپ‌تاپ در این زمینه حداکثر استفاده‌ را از این لامپ‌ها کرده و لپ‌تاپ‌هایی را به بازار عرضه کرده‌اند که به صفحه نمایش‌های LED مجهز هستند. فعالان بازار معتقدند، لپ‌تاپ‌هایی که در تولید صفحه‌ نمایش آنها از لامپ‌های LED استفاده شده است طی سه ماه اخیر وارد بازار داخلی شده‌اند اما به دلیل قیمت بالایی که دارند چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.

لامپ‌های LED در تمام قسمت‌های صفحه نمایش لپ‌تاپ پخش شده‌اند و به همین دلیل نه تنها تصویر شفاف‌تر و واضح‌تر است؛ بلکه کمتر باعث خستگی چشم می‌شود.

در حالی که در لپ‌تاپ‌هایی که صفحه نمایش آنها به این تکنولوژی مجهز نیستند، لامپ‌های فلورسنت در چهار طرف صفحه نمایش قرار می‌گیرند و نور در چهار گوشه صفحه نمایش شدت بیشتری دارد.

تکنولوژی رایج سابق در صفحه نمایش لپ‌تاپ‌ها، CCFL بود که یک لامپ مهتابی مارپیچ در چهارطرف صفحه نمایش قرار می‌گرفت و نور صفحه را تامین می‌کرد. اما تکنولوژی LED در تمام صفحه پخش شده و وضوح بیشتری را به تصویر می‌دهد.

در حال حاضر اکثر لپ ‌تاپ ‌ها به لامپ‌های LED مجهزند. شدت روشنایی بیشتر، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و از همه مهم‌تر برگشت‌پذیری به چرخه طبیعت از مزایای استفاده از لامپ‌های LED می باشد.

کاربردهای LED:

LEDها که از دهه‌های گذشته در الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گرفتند، عموما برای نمایش خاموش یا روشن بودن نمایشگرها در لوازم مولتی مدیا مورد استفاده قرار گرفتند. اما در‌حال‌حاضر LEDها به نحوی ساخته می‌شوند که نور را در جهت خاصی متمرکز می‌کنند و به صورت چیپ‌های کوچکی هستند که معمولا داخل یک شیشه گنبدی شکل قرار می‌گیرند و دارای سایز چوب کبریت هستند و به سختی می‌شکنند.

لامپ‌ های‌LED همچنین شماره‌ها را روی ساعت‌های دیجیتالی نشان می‌دهند، اطلاعات را از کنترل تلویزیون می‌فرستند و نور آن‌ها نشان می‌دهد که چه زمانی تلویزیون روشن است LED ها همچنین تصاویر را روی تلویزیون‌های پلاسما نشان می‌دهد و با توجه به مصرف پایین و شدت نور بسیار عالی در رنگ‌های مختلف در روشنایی و چراغ‌های خودرو کاربرد وسیعی دارند.

فانوس‌های LED نیز که در چراغ‌های راهنمایی به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق و کاهش خطای دید رانندگان قرار گرفته یکی دیگر از کابردهای لامپ‌های LED است. البته لامپ‌های LED امروزه در لپ‌تاپ‌ها نیز به کار برده می‌شوند و باعث روشنایی و وضوح بیشتر تصویر می‌شوند. شرکت‌های تولید‌کننده مانیتور نیز در این زمینه اقداماتی کرده‌اند.



مقایسه کلی LCD و: LED

در مقایسه کلی میان LCD ها و LED ها می شود گفت که LED پنلها مشکی عمیقتری نسبت به LCD ها تولید می کنند ولی در عوض زاویه دید ضعیف تر و عدم وجود درخشش معروف LCD ها و یک پارچه و یک دست نبودن نور پس زمینه در صفحه نمایش که این مسئله به خصوص در محیطهای تاریک یا زیر نور معمول اتاقها ملموس تر است از نقاط ضعفی هستند که این تکنولوژی با خود به ارمغان آورده البته کمپانی های سازنده این پنل ها ادعا می کنند که در آینده این مشکلات را رفع خواهند کرد که صحت این مسئله را فقط و فقط زمان معلوم میکند
[/size]





[size=undefined]

 
 
[تصویر:  hbb.gif]
 [/size]
CRT :


اساس کار این صفحات قدیمی بر پایه لامپ اشعه کاتدی (Cathode Ray Tube) است.مانیتور های لامپ تصویری یا CRT در چند سال اخیر رونق فراروانی در بین کاربران داشته اند . این مانیتور ها در اندازه ۱۲ و ۱۴ اینچ به بازار عرضه شدند ، سپس استفاده اندازه از ۱۵ و ۱۷ اینچ آنها در بین کاربران رونق گرفت که در حال حاضر اندازه ۱۷ اینچ آنها بیشتر مورد استقبال می باشد. در حال حاضر انواع ۱۹، ۲۱ و ۲۲ اینچ نیز ساخته شده اند که به دلیل قیمت نسبتاً بالاتر، کمتر مورد استفاده عموم قرار می گیرند. این نوع مانیتور ها دارای صفحات محدب و تخت هستند که نوع صفحه تخت آنها بین کاربران پرطرفدارتر است. ایجاد تصویر در این مانیتور ها به وسیلهء پرتاب الکترون ها و هدایت آن ها به کمک میدان های الکترومغناطیسی صورت می گیرد .


LCD:

مانیتور های LCD مانیتور هایی هستند با قطر کم و بدون لامپ تصویر و قطر آنها در حدود ۴ سانتی متر است. مانیتور های LCD را با نام کریستال مایع نیز می شناسند، زیرا این مانیتور ها از کنار هم چیدن سلول های کریستال مایع بوجود می آیند. به این مانیتور ها باید از زاویه مستقیم نگاه کرد تا تصویر به خوبی دیده شود.

LCDیاکریستالهای مایع موادی هستند که به طور فیزیکی دارای خاصیتهای جامد و مایع هستند. یکی از خاصیتهای جالب آنها توانایی آنها در تغییر موقعیت بسته به ولتاژ اعمالی به آنها است. اکثر صفحه های LCD با لوله های فلورسنت موجود در آنها که در قسمت بالا، کنار و گاهی اوقات پشت LCD قرار دارند، روشنایی پیدا می کنند. یک صفحه ی سفید پخش کننده ی نور، اشعه های نور را به طور مساوی و یکنواخت هدایت و پراکنده می نماید تا تصویری یکدست ایجاد کند. به این اشعه ها نور زمینه گفته می شود.برای اینکه از یکنواختی صفحه تصویر اطمینان حاصل شود نور بوسیله یک سیستم منعکس کننده شدت یکسانی پیدا می کند اگر چه ممکن است در نگاه اول به نظر نرسد ولی عملکرد این صفحات فوق العاده پیچیده است.

صفحه های نمایش LCD از لامپهای کوچک فلورسنت کاتدی سرد یا CCFL مخففCold Cathode Fluorescent Lampبرای نور زمینه استفاده می کنند.

LED:

مانیتور های LED ؛ مانیتور هایی هستند شبیه به LCDها، که برای نمایش تصویر از دیودهای نوری استفاده می کنند. LED مخفف واژه Light Emitted Diode و به معنای دیود ساطع کننده نوراست.دیودهای ساطع‌کننده نور در واقع جزو خانواده‌ دیودها هستند که دیودها نیز زیر گروه نیمه هادی‌ها به شمار می‌آیند. خاصیتی که LEDها را از سایر نیمه‌‌هادی‌ها متمایز می‌کند این است که با گذر جریان از آنها مقداری انرژی به صورت نور از آنها ساطع می‌شود.

LEDها تا اواخر دهه گذشته فقط می‌توانستند سه نور آبی، سبز و قرمز تولید کنند که این موضوع باعث کاربرد محدود آنها بود، اما این اواخر LEDهایی با رنگ آبی وارد بازار شده‌اند که می‌توانند نور سفید با هاله‌ای از رنگ آبی تولید کنند.

مقایسه LCD و CRT:

مانیتور های LCD دارای روشنایی یا Brightness بین ۲ تا ۴ برابر مانیتور های CRT هستند اما در مورد وضوح تصویری یا Contrast مانیتور های CRT ۲ تا ۴ برابر مانیتور های LCD می باشند . زاویهءدید یا Viewing Angle مانیتور های CRT بیش از ۱۵۰ درجه است درصورتی که در مورد مانیتور های LCD معمولی این رقم حداکثر معادل ۹۰ درجه است. امواج مغناطیسی مانند آهنربا و امواج الکترومغناطیسی مانند موبایل روی مانیتور های CRT ایجاد اختشاش تصویری می کنند ولی مانیتور های LCD از این آسیب در امانند. بدلیل تکنولوژی ساخت هر یک از مانیتور ها، مانیتور های CRT در مرکز بسیار شفاف ترند درصورتی که مانیتور های LCD در گوشه ها روشنتر هستند.

مانیتور ها CRT قدرت و انعطاف بیشتری برای مطابقت با رنگ های قابل دریافت چشم انسان دارند. همچنین مانیتور های CRT نسبت به مانیتور های LCD دارای کیفیت رنگ و خلوص رنگ بیشتری هستند. بزرگترین اشکال مانیتور های LCD احتمال ایجاد پیکسل سوخته یا Defective Pixel بر روی صفحهءنمایش آن ها است. وبزرگترین مشکل مانیتور های CRT لرزش تصویری یا Flickering آنها است، که البته در صورتی که فرکانس ۸۵Hz و بالاتر پشتیبانی شود، این لرزش محسوس نخواهد بود. مانیتور های CRT به طور معمول ۱۲۰watt انرژی مصرف می کنند و این درحالی است که مانیتور های LCD تنها ۴۰watt مصرف انرژی دارند.
همچنین وزن یک مانیتور CRT درحدود ۱۳ کیلوگرم است و یک مانیتور LCD تنها حدود ۳ کیلوگرم وزن دارد. همچنین مهم است که بدانیم؛ مانیتور های LCD علاوه بر تولید گرمای کمتر، آثار سوء بسیار کمتری بر چشم دارند. همچنین یکی از موارد بسیار خطرناک درباره ء مانیتور های CRT انتشار گازهایی است که به واسطهء گرما تبخیر شده و به بیرون متصاعد می شوند . این گازها برای انسان و محیط زیست و بخصوص لایه اُزُن بسیان زیان بار هستند. در آخر باید گفت برای پیروزی مانیتور های LCD بر مانیتور های CRT نیاز به زمان زیادی است، تا نواقصش برطرف شده و از نظر قیمت نیز بتواند با آن رقابت کند
(18-12-2017, 09:05 PM)ebrahimmirzaei نوشته است: [ -> ]تفاوت مانيتورهای CRT . پلاسما.  LCD و LED


مانیتور ها در سه دسته تقسیم بندی می شوند:

۱) مانیتور های لامپ تصویری یا CRT

۲) مانیتور های LCD

۳) مانیتور های LED

CRT :

اساس کار این صفحات قدیمی بر پایه لامپ اشعه کاتدی (Cathode Ray Tube)  است.مانیتور های لامپ تصویری یا CRT در چند سال اخیر رونق فراروانی در بین کاربران داشته اند . این مانیتور ها در اندازه ۱۲ و ۱۴ اینچ به بازار عرضه شدند ، سپس استفاده اندازه از ۱۵ و ۱۷ اینچ آنها در بین کاربران رونق گرفت که در حال حاضر اندازه ۱۷ اینچ آنها بیشتر مورد استقبال می باشد. در حال حاضر انواع ۱۹، ۲۱ و ۲۲ اینچ نیز ساخته شده اند که به دلیل قیمت نسبتاً بالاتر، کمتر مورد استفاده عموم قرار می گیرند. این نوع مانیتور ها دارای صفحات محدب و تخت هستند که نوع صفحه تخت آنها بین کاربران پرطرفدارتر است. ایجاد تصویر در این مانیتور ها به وسیلهء پرتاب الکترون ها و هدایت آن ها به کمک میدان های الکترومغناطیسی صورت می گیرد .

LCD:

مانیتور های LCD مانیتور هایی هستند با قطر کم و بدون لامپ تصویر و قطر آنها در حدود ۴ سانتی متر است. مانیتور های LCD را با نام کریستال مایع نیز می شناسند، زیرا این مانیتور ها از کنار هم چیدن سلول های کریستال مایع بوجود می آیند. به این مانیتور ها باید از زاویه مستقیم نگاه کرد تا تصویر به خوبی دیده شود.

LCDیاکریستالهای مایع موادی هستند که به طور فیزیکی دارای خاصیتهای جامد و مایع هستند. یکی از خاصیتهای جالب آنها توانایی آنها در تغییر موقعیت بسته به ولتاژ اعمالی به آنها است. اکثر صفحه های LCD با لوله های فلورسنت موجود در آنها که در قسمت بالا، کنار و گاهی اوقات پشت LCD قرار دارند، روشنایی پیدا می کنند. یک صفحه ی سفید پخش کننده ی نور، اشعه های نور را به طور مساوی و یکنواخت هدایت و پراکنده می نماید تا تصویری یکدست ایجاد کند. به این اشعه ها نور زمینه گفته می شود.برای اینکه از یکنواختی صفحه تصویر اطمینان حاصل شود نور بوسیله یک سیستم منعکس کننده شدت یکسانی پیدا می کند اگر چه ممکن است در نگاه اول به نظر نرسد ولی عملکرد این صفحات فوق العاده پیچیده است.

صفحه های نمایش LCD از لامپهای کوچک فلورسنت کاتدی سرد یا CCFL مخففCold Cathode Fluorescent Lampبرای نور زمینه استفاده می کنند.

LED:

مانیتور های LED ؛ مانیتور هایی هستند شبیه به LCDها، که برای نمایش تصویر از دیودهای نوری استفاده می کنند. LED مخفف واژه Light Emitted Diode و به معنای دیود ساطع کننده نوراست.دیودهای ساطع‌کننده نور در واقع جزو خانواده‌ دیودها هستند که دیودها نیز زیر گروه نیمه هادی‌ها به شمار می‌آیند. خاصیتی که LEDها را از سایر نیمه‌‌هادی‌ها متمایز می‌کند این است که با گذر جریان از آنها مقداری انرژی به صورت نور از آنها ساطع می‌شود.

LEDها تا اواخر دهه گذشته فقط می‌توانستند سه نور آبی، سبز و قرمز تولید کنند که این موضوع باعث کاربرد محدود آنها بود، اما این اواخر LEDهایی با رنگ آبی وارد بازار شده‌اند که می‌توانند نور سفید با هاله‌ای از رنگ آبی تولید کنند.

مقایسه LCD و CRT:

مانیتور های LCD دارای روشنایی یا Brightness بین ۲ تا ۴ برابر مانیتور های CRT هستند اما در مورد وضوح تصویری یا Contrast مانیتور های CRT ۲ تا ۴ برابر مانیتور های LCD می باشند . زاویهءدید یا Viewing Angle مانیتور های CRT بیش از ۱۵۰ درجه است درصورتی که در مورد مانیتور های LCD معمولی این رقم حداکثر معادل ۹۰ درجه است. امواج مغناطیسی مانند آهنربا و امواج الکترومغناطیسی مانند موبایل روی مانیتور های CRT ایجاد اختشاش تصویری می کنند ولی مانیتور های LCD از این آسیب در امانند. بدلیل تکنولوژی ساخت هر یک از مانیتور ها، مانیتور های CRT در مرکز بسیار شفاف ترند درصورتی که مانیتور های LCD در گوشه ها روشنتر هستند.

مانیتور ها CRT قدرت و انعطاف بیشتری برای مطابقت با رنگ های قابل دریافت چشم انسان دارند. همچنین مانیتور های CRT نسبت به مانیتور های LCD دارای کیفیت رنگ و خلوص رنگ بیشتری هستند. بزرگترین اشکال مانیتور های LCD احتمال ایجاد پیکسل سوخته یا Defective Pixel بر روی صفحهءنمایش آن ها است. وبزرگترین مشکل مانیتور های CRT لرزش تصویری یا Flickering آنها است، که البته در صورتی که فرکانس ۸۵Hz و بالاتر پشتیبانی شود، این لرزش محسوس نخواهد بود. مانیتور های CRT به طور معمول ۱۲۰watt انرژی مصرف می کنند و این درحالی است که مانیتور های LCD تنها ۴۰watt مصرف انرژی دارند.
همچنین وزن یک مانیتور CRT درحدود ۱۳ کیلوگرم است و یک مانیتور LCD تنها حدود ۳ کیلوگرم وزن دارد. همچنین مهم است که بدانیم؛ مانیتور های LCD علاوه بر تولید گرمای کمتر، آثار سوء بسیار کمتری بر چشم دارند. همچنین یکی از موارد بسیار خطرناک درباره ء مانیتور های CRT انتشار گازهایی است که به واسطهء گرما تبخیر شده و به بیرون متصاعد می شوند . این گازها برای انسان و محیط زیست و بخصوص لایه اُزُن بسیان زیان بار هستند. در آخر باید گفت برای پیروزی مانیتور های LCD بر مانیتور های CRT نیاز به زمان زیادی است، تا نواقصش برطرف شده و از نظر قیمت نیز بتواند با آن رقابت کند.

قسمتهای خارجی مانیتور ها:

مانیتور ها دارای یک کابل برق هستند، که کاملاً شبیه به کابل برق Case می باشد. کابل ارسال داده به مانیتور دارای ۱۵ رشته سیم و یک محل اتصال به کارت گرافیک است که ۱۵ پین دارد. این ۱۵ پین در ۳ ردیف ۵ تایی قرار دارند که به کارت گرافیک وصل شده و دارای پیچ هایی در دو سمت است که به کارت گرافیک پیچ می شوند، تا از جدا شدن و قطع ناگهانی تصویر جلوگیری کنند.

روی قاب مانیتور تعدادی دکمه برای تنظیم نور، اندازه، حاشیه و غیره برای تنظیم تصویر مانیتور وجود دارد. همچنین می توانیم برچسبهایی را روی قاب مانیتور مشاهده نماییم، این برچسبها مربوط به امکانات و استانداردهای مانیتور هاست، مثلاً برچسب با علامت TCO بیانگر وجود استاندارد تصویری TCO در مانیتور است .

درهنگام خرید یک مانیتور باید به چند مورد توجه نمود. ابتدا به شفافیت نور و تصور، سپس به حداکثر مقدار تفکیک پذیری صفحه نمایش یا Resolution و پس از آن به دیگر امکانات آن.

جلوگیری از پخش رنگ در مانیتور و یا تجمع رنگ:



یکی از چیز هایی که شما باید از مانیتور خود دور نگاه دارید بلندگوها و اجسام دارای میدان مغناطیسی هستند. تأثیر مغناطیسی بلندگوها باعث پخش رنگ در مانیتور و یا تجمع رنگ در یک گوشه می گردد. علاوه بر بلندگوها حدالامکان سعی نمایید وسایلی چون تلفن، دستگاه ضبط صوت، اسکنر و چاپگر را نیز از مانتیور خود دور نگه دارید.

حالت های هوشمندی برای کاستن از مقدار برق مصرفی:



امروزه اکثر مانیتور های موجود در بازار دارای حالت های هوشمندی برای کاستن از مقدار برق مصرفی هستند و به صورت اتوماتیک در چهار مرحله فعال می گردند:

۱) استفاده از محافظ صفحه نمایش یا Screen Saver ، که در این حالت از آسیب دیدن مانیتور بر اثر یکنواختی شعاع الکترونی جلوگیری می گردد.

۲) حالت آماده باش یا Stand by ، که در این حالت مانیتور ۵۰ درصد از مصرف برق می کاهد و به سرعت به ورودی ها پاسخ می دهد.

۳) حالت تعلیق یا Suspend ،که در این حالت لامپ تصویر مانیتور در حالت خاموش است و ۸۵ تا ۹۰ درصد از میزان برق مصرفی لازم برای کارکردن مانیتور کاسته می شود. در این حالت پاسخ به ورودی ها مثل ماوس و کیبرد کمی کندتر است.

۴) مرحله خاموشی؛ در این مرحله عمل خاموشی به وسیله کاربر به وسیله کلید روشن، خاموش مانیتور صورت نگرفته بلکه به صورت هوشمندانه این کار توسط مانیتور انجام می گیرد، برق مصرفی در این حالت ۳ تا ۷ وات است.



تفاوت دیودهای LED با لامپ‌های CCFL در نمایشگرهایLCD:



واقعیت این است که تکنولوژی LED چیز عجیب و غریبی نیست و مدت‌هاست به شکل‌های گوناگون در زندگی روزمره با آن برخورد داشته و داریم. نکته مهم این‌جاست که بسیاری از برنامه‌های تحقیقاتی پس از سال‌ها به نتیجه رسیده و کاربردهای جدیدی برای تکنولوژی‌هایی قدیمی پیدا شده که تکنولوژی LED نیز یکی از آن‌هاست. دیودهای نوری را مدت‌هاست که می‌شناسیم.. برای پاسخ به برخی شبهه‌ها،‌ در اینجا قدری درباره تفاوت میان تکنولوژی‌های LED و CCFL صحبت می‌کنیم.

LED:

صورت کلی مسئله این هست که LED های موجود در حقیقت همون LCD پنلهای معمولی هستند. به زبان ساده فقط به جای لامپهای CCFL که به عنوان بک لایت یا نور پس زمینه از اونها در LCD ها استفاده میشد از چندین LED استفاده میشه که علاوه بر پائین آوردن مصرف انرژی در پنلها از انجایی که کنترل شدت نور در LED ها به عنوان بک لایت راحت تر از مجموعه لامپهای CCFL و صفحه یک دست کننده نور هست.

در حال حاضر هر کدام از کمپانی های سازنده LED که عمدتا سه کمپانی سونی, سامسونگ و ال جی هستند از تکونولوژی های منحصر به خودشون برای این پنلها استفاده می کنند که از جمله آنها میشود به تکنولوژی RGB LED سونی اشاره کرد که در سری X این کمپانی در سایزهای 46 و 55 اینچی مورد استفاده قرار گرفته و همونطور که از نام آن پیداست به جای یک LED تک رنگ که قاعدتا سفید است ، در آن از سه LED سبز, آبی و قرمز استفاده شده که باعث ایجاد غنای رنگ بیشتر در این پنلها میشود از طرف دیگر کمپانی های دیگری مثل سامسونگ و ال جی هم هر کدام از شیوه های مخصوص به خود برای تولید پنلهای LED استفاده می کند که بنا بر ادعای آنها شیوه کار آمد تر و بهتری برای ارائه کیفیت تصویر هست ولی نتیجه ای که تا به حال به دست اومده این است که مدل XBR8 سونی که در ایران به عنوان مدل X450 به فروش می رسد پنل موفق تری نسبت به سایر LED ها بوده، هر چند که این پنل هم نقاط ضعف زیادی دارد.

لپ ‌تاپ‌ های :LED

اگرچه تولیدکنندگان در زمینه تولید مانیتور و تلویزیون‌های LED قدری ضعیف عمل کرده‌اند، اما تولیدکنندگان لپ‌تاپ در این زمینه حداکثر استفاده‌ را از این لامپ‌ها کرده و لپ‌تاپ‌هایی را به بازار عرضه کرده‌اند که به صفحه نمایش‌های LED مجهز هستند. فعالان بازار معتقدند، لپ‌تاپ‌هایی که در تولید صفحه‌ نمایش آنها از لامپ‌های LED استفاده شده است طی سه ماه اخیر وارد بازار داخلی شده‌اند اما به دلیل قیمت بالایی که دارند چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.

لامپ‌های LED در تمام قسمت‌های صفحه نمایش لپ‌تاپ پخش شده‌اند و به همین دلیل نه تنها تصویر شفاف‌تر و واضح‌تر است؛ بلکه کمتر باعث خستگی چشم می‌شود.

در حالی که در لپ‌تاپ‌هایی که صفحه نمایش آنها به این تکنولوژی مجهز نیستند، لامپ‌های فلورسنت در چهار طرف صفحه نمایش قرار می‌گیرند و نور در چهار گوشه صفحه نمایش شدت بیشتری دارد.

تکنولوژی رایج سابق در صفحه نمایش لپ‌تاپ‌ها، CCFL بود که یک لامپ مهتابی مارپیچ در چهارطرف صفحه نمایش قرار می‌گرفت و نور صفحه را تامین می‌کرد. اما تکنولوژی LED در تمام صفحه پخش شده و وضوح بیشتری را به تصویر می‌دهد.

در حال حاضر اکثر لپ ‌تاپ ‌ها به لامپ‌های LED مجهزند. شدت روشنایی بیشتر، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و از همه مهم‌تر برگشت‌پذیری به چرخه طبیعت از مزایای استفاده از لامپ‌های LED می باشد.

کاربردهای LED:

LEDها که از دهه‌های گذشته در الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گرفتند، عموما برای نمایش خاموش یا روشن بودن نمایشگرها در لوازم مولتی مدیا مورد استفاده قرار گرفتند. اما در‌حال‌حاضر LEDها به نحوی ساخته می‌شوند که نور را در جهت خاصی متمرکز می‌کنند و به صورت چیپ‌های کوچکی هستند که معمولا داخل یک شیشه گنبدی شکل قرار می‌گیرند و دارای سایز چوب کبریت هستند و به سختی می‌شکنند.

لامپ‌ های‌LED همچنین شماره‌ها را روی ساعت‌های دیجیتالی نشان می‌دهند، اطلاعات را از کنترل تلویزیون می‌فرستند و نور آن‌ها نشان می‌دهد که چه زمانی تلویزیون روشن است LED ها همچنین تصاویر را روی تلویزیون‌های پلاسما نشان می‌دهد و با توجه به مصرف پایین و شدت نور بسیار عالی در رنگ‌های مختلف در روشنایی و چراغ‌های خودرو کاربرد وسیعی دارند.

فانوس‌های LED نیز که در چراغ‌های راهنمایی به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق و کاهش خطای دید رانندگان قرار گرفته یکی دیگر از کابردهای لامپ‌های LED است. البته لامپ‌های LED امروزه در لپ‌تاپ‌ها نیز به کار برده می‌شوند و باعث روشنایی و وضوح بیشتر تصویر می‌شوند. شرکت‌های تولید‌کننده مانیتور نیز در این زمینه اقداماتی کرده‌اند.



مقایسه کلی LCD و: LED

در مقایسه کلی میان LCD ها و LED ها می شود گفت که LED پنلها مشکی عمیقتری نسبت به LCD ها تولید می کنند ولی در عوض زاویه دید ضعیف تر و عدم وجود درخشش معروف LCD ها و یک پارچه و یک دست نبودن نور پس زمینه در صفحه نمایش که این مسئله به خصوص در محیطهای تاریک یا زیر نور معمول اتاقها ملموس تر است از نقاط ضعفی هستند که این تکنولوژی با خود به ارمغان آورده البته کمپانی های سازنده این پنل ها ادعا می کنند که در آینده این مشکلات را رفع خواهند کرد که صحت این مسئله را فقط و فقط زمان معلوم میکند
[/size]
تفاوت ها:
از نظر تکنیکی، نمایشگرهای  LCD و LED هر دو از صفحه نمایش کریستال مایع استفاده می کنند؛ [b]تفاوت اصلی بین این دو در نور پس زمینه آن هاست.[/b]
 
LCD  شامل دو لایه پلاریزه (قطبیده) شیشه ای است که توسط بلورهای مایع موجود در یکی از لایه ها به هم چسبیده اند. زمانی که جریان الکتریکی از میان این بلورها عبور می کند، به منظور تولید تصاویر روی صفحه، نور را از خود عبور می دهند یا جلوی آن را می گیرند.
LCDخیلی بهتره چون نسل جدیده